Kun ydintyperyydeksi tulee se – että syypäitä yhteiskunnan ongelmiin on ne – jotka ei ole siinä mukana enää

Onhan semmoinenkin keino kuin töiden uudelleenjärjestely

https://www.verkkouutiset.fi/a/tyottomia-tyonhakijoita-24-000-kaupunki-ei-loyda-sataa-bussikuskia/#5c1ac27c

Syntyy semmoinen vaikutelma että kokoomus syyllistää mieluummin pienituloiset ulosheitetyt tai ulospudonneet – kuin ryhtyy niiden työhön puuttumaan – joilla on hyvä ja vakaa toimeentulo.

Siis ne johon kokoomus samaistuu – ja jotka ovat kokoomuslaisten kavereita – ”kuka sitä nyt kavereita kehtaa, jolla on huvä palkkakin”.

Minusta Suomeen on syntynyt tällainen elitistinen jakolinja – jossa luulen että demaritkin on monen kohdalla mukana.

Sellainen – ” me hyvin toimeentulevat-hyvä veli ja sisko järjestelmä” .

Jossa mennään puoluerajojenkin yli käsi kaulalla että heilahtaa.

Systeemissä on vain se paha puoli

1. Että se subjektivoi politiikan – ja siitä seuraa yhtä vähän hyvää kuin että Putin subjektivoi maailmanpolitiikan.

2. Ja ei puutu yhteiskuntajärjestelmän tehottomuuksiin

Tällainen hyvin toimeentulevien yli puoluerajojen elitismi tulee alta aikayksikön sokeaksi niin arvoille, etiikalle – kuin kodikkaaksi koetulle yhteiskunnalliselle subjektiivisuudellekin – joka heittelee ja pitää ihmisiä yhteiskunnan ulkopuolella – ihan siksi että heille määritellään sellainen rooli. Ja kauniita kuvia vallassa olijoista vain.

Jonka ydintyperyydeksi tulee ääriautoritaarisuuksia lähestyen se – että syypäitä yhteiskunnan ongelmiin on ne – jotka ei ole siinä mukana enää ollenkaan tai vähän.

 

****

 

Periaate –  Minusta asemasta riippumatta sellainen poliitikko tai virkamies – josta ei irtoa muuta kuin hallinnollista runonlausuntaa – nykyisessä maailmassa jossa enemmän on ongelmia kuin mitään muuta – ei ole lainkaan tehtäviensä tasalla – ja pitää siirtyä tehtävästään pois.

Hallinto kun pysyy samanlaisena kuin se on ollutkin – ilman tuota hallinnollista runonlausuntaakin.

eerojuhani vaarala

Eettis-realismin mukainen asioiden ja ratkaisuiden eettisyyden tarkistuslista

1. Toteuttaako asia tai ratkaisu hyvyyttä

2. Toteuttaako se kauneutta - estetiikka

3. Toteuttaako se oikeutta - oikeusvaltio

4. Toteuttaako se totuutta - tiede

5. Toteuttaako se kohtuutta - empaattinen suhteellisuudentaju

6. Toteuttaako se luonnon, ihmiskunnan ja ihmisyhteisöiden monimuotoisuutta

Miksi materialistiselle kasvulle ja aineettomien arvojen kasvulle ei tehdä ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.

Saattaisi olla aika lailla vihreää siirtymää aineettomiin arvoihin suuntaava vertailu.

Eettis-realismin mukaista asioiden arvoketjukritiikkiä - joka voi olla myös positiivista eli kehumista

1. Onko tiedostettu edes asian arvoketjuluonnetta

2. Onko se eettistä

3. Onko se realistista

4. Onko se dynaamista ja dynamiikkoja tiedostavaa

5. Onko se loogista

6. Onko se monimuotoisuutta vaalivaa niin luonnon kuin ihmiskunnan ja ihmisyhteisöjen suhteen.

Olen kehittänyt filosofian eettis-realismi

Ajan aineettomia arvoja ihmiskunnan keskeiseksi asiaksi

Eettis-realismin filosofiassani olen määritellyt keskeisiksi aineettomiksi arvoiksi nämä

1. Hoivaaminen ja huolenpito

2. Sosiaalisuus

3. Kulttuuri

4. Itsensäkehittäminen

5. Luontosuhde

Kuudenneksi voisi lisätä

6. Monimuotoisuus sosiaalisesti ja luontosuhteessa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu