Me emme saa juuttua vanhaan luontoon sillä pian se on mennyt eikä tule takaisin – esimerkkinä suhtautuminen vieraslajeihin

Me emme saa juuttua vanhaan luontoon sillä pian se on mennyt eikä tule takaisin – esimerkkinä suhtautuminen vieraslajeihin

Kun yritetään sitä että tuhotaan vieraslajeja – niin se on osin ainakin turhaa.

Miksi.

Siksi että siinä yritetään palata vanhaan luontoon – mutta se ei tule enää takaisin.

Siksi että kun lämpötila muuttuu – niin uusia vanhaan verrattuna vieraslajeja tulee tulvimalla aivan varmasti – eikä se ole mitenkään estettävissä.

Siksi pitää ymmärtää tilanne että asiat muuttuu luonnossa.

Ja koettaa sopeutua siihen siitä hyötyä hakien – mm kyttyrälohista pitää ruveta hyötymään ravintona.

Samoin ymmärtää että nyt kotoiset ahvenet saattaa kasvaa suuremmaksi – mutta pian vedet voi niin lämmetä että paikoin ahvenet kuolee.

Luontohan ei katoa minnekään – se vaan uudistuu kaiketi kiihtyvää tahtia.

Ja sen suhteen ihmiskunnankin pitää uudistua.

Siksi pitää nopeasti startata elintarviketutkimus uudistuvan kasvi- ja eläinkunnan suhteen miten ne voisivat hyödyntää ravinnonsaantia.

Siten pitäisi myös Suomessa tutkia mitkä kasvit kasvaa hyvin lämpimämmässä Virossa sitä ennakoiden että pian Suomessa on Viron lämpötilat – ja tuoda jo ennakkoon uusia kasveja Suomeen. Sillä tulee ne sieltä kuitenkin.

eerojuhani vaarala

Eettis-realismin mukainen asioiden ja ratkaisuiden eettisyyden tarkistuslista

1. Toteuttaako asia tai ratkaisu hyvyyttä

2. Toteuttaako se kauneutta - estetiikka

3. Toteuttaako se oikeutta - oikeusvaltio

4. Toteuttaako se totuutta - tiede

5. Toteuttaako se kohtuutta - empaattinen suhteellisuudentaju

6. Toteuttaako se luonnon, ihmiskunnan ja ihmisyhteisöiden monimuotoisuutta

Miksi materialistiselle kasvulle ja aineettomien arvojen kasvulle ei tehdä ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.

Saattaisi olla aika lailla vihreää siirtymää aineettomiin arvoihin suuntaava vertailu.

Eettis-realismin mukaista asioiden arvoketjukritiikkiä - joka voi olla myös positiivista eli kehumista

1. Onko tiedostettu edes asian arvoketjuluonnetta

2. Onko se eettistä

3. Onko se realistista

4. Onko se dynaamista ja dynamiikkoja tiedostavaa

5. Onko se loogista

6. Onko se monimuotoisuutta vaalivaa niin luonnon kuin ihmiskunnan ja ihmisyhteisöjen suhteen.

Olen kehittänyt filosofian eettis-realismi

Ajan aineettomia arvoja ihmiskunnan keskeiseksi asiaksi

Eettis-realismin filosofiassani olen määritellyt keskeisiksi aineettomiksi arvoiksi nämä

1. Hoivaaminen ja huolenpito

2. Sosiaalisuus

3. Kulttuuri

4. Itsensäkehittäminen

5. Luontosuhde

Kuudenneksi voisi lisätä

6. Monimuotoisuus sosiaalisesti ja luontosuhteessa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu