Nähtäväksi jää miten Helsingin Sanomat suhtautuu tahalliseen piittaamattomuuteen ilmastonmuutoksen ja monimuotoisuuden suhteen

Nähtäväksi jää miten Helsingin Sanomat suhtautuu tahalliseen piittaamattomuuteen ilmastonmuutoksen ja luonnon monimuotoisuuden suhteen

Puhumattakaan tietysti niiden käsitteiden taustalla olevasta etiikasta ja realismista.

Eli – aikooko Helsingin Sanomat tarjota ihmisille vapaamatkustajan roolin etiikasta – tyyliin kaiketi koulujen liki olematon ympäristöetiikkakasvatus ainakin sen suhteen että lapset, nuoret ja nuoret aikuiset – perustavat välittömästi paikallisen roskien kaatopaikan siinä missä sattuvatkin olemaan – jopa aivan roskakorin vieressä. Tyyliin – vastuuttomuuden ihana keveys.

Kuinka helppoa onkaan olla puuttumatta yritysten toimiin jos päästää ihmiset tosta noin vaan eettisestä vastuusta.

Oudolla etiikan ja vapaan valinnan ja päättämisen logiikalla – ihmiset päättää itse siitä mitä he tekee – mutta ei siitä mitä he ympäristölleen tekee.

Näin uusi Helsingin Sanomien päätoimittaja Erja Yläjärvi kolumnissaan

” Ei ole median tehtävä asettaa erilaisia elämäntapoja arvojärjestykseen tai opettaa, millä tavalla oma elämä täytyy elää. Lukijamme ovat uteliaita ja haluavat haastaa itseään miettimään myös uusia asioita, mutta eivät tulla paheksutuiksi omista valinnoistaan. ”

eerojuhani vaarala

Eettis-realismin mukainen asioiden ja ratkaisuiden eettisyyden tarkistuslista

1. Toteuttaako asia tai ratkaisu hyvyyttä

2. Toteuttaako se kauneutta - estetiikka

3. Toteuttaako se oikeutta - oikeusvaltio

4. Toteuttaako se totuutta - tiede

5. Toteuttaako se kohtuutta - empaattinen suhteellisuudentaju

6. Toteuttaako se luonnon, ihmiskunnan ja ihmisyhteisöiden monimuotoisuutta

Miksi materialistiselle kasvulle ja aineettomien arvojen kasvulle ei tehdä ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.

Saattaisi olla aika lailla vihreää siirtymää aineettomiin arvoihin suuntaava vertailu.

Eettis-realismin mukaista asioiden arvoketjukritiikkiä - joka voi olla myös positiivista eli kehumista

1. Onko tiedostettu edes asian arvoketjuluonnetta

2. Onko se eettistä

3. Onko se realistista

4. Onko se dynaamista ja dynamiikkoja tiedostavaa

5. Onko se loogista

6. Onko se monimuotoisuutta vaalivaa niin luonnon kuin ihmiskunnan ja ihmisyhteisöjen suhteen.

Olen kehittänyt filosofian eettis-realismi

Ajan aineettomia arvoja ihmiskunnan keskeiseksi asiaksi

Eettis-realismin filosofiassani olen määritellyt keskeisiksi aineettomiksi arvoiksi nämä

1. Hoivaaminen ja huolenpito

2. Sosiaalisuus

3. Kulttuuri

4. Itsensäkehittäminen

5. Luontosuhde

Kuudenneksi voisi lisätä

6. Monimuotoisuus sosiaalisesti ja luontosuhteessa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu