Näin huonosti yhteiskunta haluaa kohdata ihmisen henkilökohtaisuuden

Näin huonosti yhteiskunta haluaa kohdata ihmisen henkilökohtaisuuden

Ei ihme ettei kustannustehokkaassa Suomessa saada terapiapalveluita nuorille – kun se ei ole kustannustehokasta.

Näyttää TEM:n uusi alivaltiosihteeri katkaista senkin tikun jolla voisi edes tikulla koskea ihmisten henkilökohtaisuutta nimeltään työnhaku.

Kustannustehokas uusi valtiosihteeri onkin tekoälylobbaaja joka laittaa helposti vaikkapa 50 miljoonaa uuteen tekoälykohtaamiseen ihmisten kanssa ja jonka kustannukset it-hankkeiden tyypilliseen sekä ostaja- että myyjäpuolen amatööritapaan nousee tietty nopeaan tahtiin 150 miljoonaan.

Että ihan sitten kymmeniä miljoonia käytettäisiin siihen että saadaan entistä pidempi teknologian tikku olla kohtaamatta ihmisiä henkilökohtaisesti heidän henkilökohtaisissa asioissaan.

Tällaistako me haluamme – ihmiset eivät saa henkilökohtaista terapiaa, ei henkilökohtaista työvoimapalvelua. Mitä sitten tuhotaan yhteiskunnan henkilökohtaisuudessa.

Koskahan ihmisille hankitaan työpaikoille tekoälypuoliso ja tekoälylapset niin ei tarvitse kustannustehokkaasti mennä töistä kotiin ollenkaan.

Tällainen teknologian kustannustehokas voittokulku on yhteiskunnan aineettomien arvojen tuhoisaa tappiokulkua.

Ja kuten media otsikoi – nyt ovat TEM:n uuden alivaltiosihteerin hyvät neuvot todellakin kalliit – niin teknologiaostona kuin aineettomien arvojen lisäkuolemana yhteiskunnassa.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/yllattava-huomio-suomen-tyomarkkinoilla-ennennakematon-tilanne-nyt-ovat-hyvat-neuvot-kalliit/6f52771e-1f42-4ac7-b81c-a1b045f28655

”TE-toimistoilla ei ole mahdollista haastatella nopealla aikataululla sataa tuhatta työtöntä ja työllistä työnhakijaa, jotka ammattinsa puolesta voisivat työllistyä avoimiin työpaikkoihin. Tarvitsemme siten muita keinoja työmarkkinoiden kannalta olennaisen tiedon keräämiseksi.”

Tämä tarkoittaa Pylkkäsen mukaan ”huutavaa tarvetta” digitaalisille ratkaisuille. Niitä kohti mennään, kun TE-palveluiden uusi digitaalinen palvelualusta otetaan ensi vuonna käyttöön.

”Jatkossa tarvitaan kuitenkin vielä edistyneempiä ratkaisuja, jotka mahdollistavat yksityiskohtaisemman tiedonkeruun työnhakijoilta ja päivittävät reaaliaikaisesti tietoja avointen työpaikkojen määristä ja täsmällisistä kuvauksista. Digitaaliset alustat ja tekoäly voisivat hoitaa kohdennusehdotukset kustannustehokkaasti puolestamme.”

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu