Päästökauppa on valehtelua ja pääsyy siihen että päästöt ei vähene ja siksi se pitäisi kokonaan lopettaa ja kieltää

Päästökauppa on valehtelua ja pääsyy siihen että päästöt ei vähene ja siksi se pitäisi kokonaan lopettaa ja kieltää

Päästökauppa on kuin matonpurkamista toisesta päästä että niillä kuteilla voi jatkaa maton toista päätä.

Päästökauppa pitää kokonaan lopettaa ja kieltää – ja mennä suoraan päästöjen vähentämiseen vailla päästöjensä minkäänlaista päästökauppaulkoistamisen mahdollisuutta.

” Hiilineutraalius on yksi mainosten yleisimmistä ympäristöväitteistä myös meillä.

Näin sanoo Suomen ympäristökeskuksen Syken tutkija Tero Heinonen. Hän vetää tiettävästi ensimmäistä kattavaa tutkimusta(siirryt toiseen palveluun), jossa selvitetään ympäristöväitteiden tilaa suomalaisessa mainonnassa. Tutkimus on vielä kesken, mutta väliaikatietoja voi jo kertoa.

Kun mainoksissa sanotaan tuotteen tai palvelun olevan hiilineutraali, päästöjen kompensoinnista ei yleensä kerrota tarkemmin.

– Kuitenkin lähes aina hiilineutraaliuteen oli tarvittu jonkinlaista kompensaatiota, harva yritys siihen muuten yltää, Heinonen sanoo.

Hiilineutraaliutta myydään usein varmana asiana, vaikka päästöjen kompensaatio toteutuu usein vasta tulevaisuudessa. Varmuutta toteutumisesta ei ole, mutta epäonnistumisen mahdollisuudesta ei kerrota.

Mainoksissa auki jää usein myös se, koskeeko hiilineutraalius vain yrityksen omaa toimintaa kuten sen kiinteistöjä vai koko tuotantoketjua.

Ruotsissa kuluttajavirasto on linjannut(siirryt toiseen palveluun), että ilmastoväitteet kuten ilmastoneutraali tai ilmastokompensoitu ovat sellaisenaan epämääräisiä käsitteitä. Kun niitä käytetään ilman välitöntä selitystä, on riski, että kuluttajaa johdetaan harhaan.

– Kuluttaja ei esimerkiksi välttämättä ymmärrä, että tuote joka tapauksessa aiheuttaa päästöjä, viranomainen sanoo(siirryt toiseen palveluun). ”

+2

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu