Skuuteissa on erittäin vaarallinen suunnitteluvirhe

Skuuteissa on erittäin vaarallinen suunnitteluvirhe

Kun skuuttien pystytanko on lähes pystysuorassa ja kun etupyörä on niin pieni – niin väistämättä eturenkaan osuessa johonkin esteeseen – lentää ajaja ohjaustangon yli – ja niin korkealta että alastullessaan putoaa kasvoilleen – koska kenenkään käsivoimat eivät pystyisi sitä iskua pysäyttämään.

Ja syy miksi näin tapahtuu on käsittääkseni se – että kun painopiste ylittää pystyputken pystysuoran tason – niin se liikevoima joka syntyy vauhdista ja ajajan massasta – siirtyy myös pystyyn nousevaan skuutin vaakasuoraan osaan – ja vaakasuora osaa toimii kuin linko heittäen ajajan yli ohjaustangon ajajan voimatta asialle yhtään mitään.

Jos skuutin pysty- ja vaakaosan yhtymäkohta murtuisi törmäysiskun voimasta niin ajaja liukuisi vain vatsallaan pitkin maanpintaa eikä kasvo- ja kallomurtumia syntyisi.

Mutta miksi polkupyörällä käsittääkseni harvoin jos koskaan ajaja lentää kasvoilleen yli ohjaustangon. Vaan kaatuu joko vinottain eteenpäin tai kyljelleen.

Siihen on ainakin kaksi syytä

1. Polkupyörän hartiat-ohjaustanko-eturenkaan keskiö kulma vertikaalitasosta on paljon suurempi – jolloin eturenkaan törmäysisku tulee käsien iskunvainennuksen piiriin – eikä ajajan vauhti ja liikevoima ylitä vertikaalitaso sillä tavalla kuin skuutissa – jossa ne ylittää hetkessä vertikaalitason eikä ajaja taida ehtiä edes tajuta sitä

2. Polkupyörän rengas on suurempi joka sekin suurentaa iskukohtaa eteenpäin ja iskun kohtaamiskulmaa vertikaalitasoon nähden. Ja lisäksi suurempi eturengas on myös iskunvaimentaja jota skuutin eturengas on tuskin yhtään.

Tästä – jos edelläsanottu pitää paikkansa – on tehtävä yksi selvä johtopäätös.

Skuutit nykyrakenteisena pitää kieltää liian vaarallisina – ja niiltä pitää vaatia kolmea asiaa

1. Selvästi suurempaa pystyputken kulmaa vertikaalitasoon nähden

2. Selvästi suurempaa eturengasta

3. Etuputken jousitusta.

Sillä tavoin skuutista saadaan ihan joku muu kuin törmäyksessä hetkessä ajajan yli ohjaustangon heittävä linko jolloin ajaja kaatuu joko vinoittain eteenpäin tai sivulleen.

Jo skuutilla ajamisen katsominen hirvittää kun ymmärtää miten ajaja lentää heti kuin leppäkeihäs yli ohjaustangon jos eturengas osuu johonkin esteeseen jonka ei tarvitse olla kummoinen kun eturengas on niin pieni.

eerojuhani vaarala

Eettis-realismin mukainen asioiden ja ratkaisuiden eettisyyden tarkistuslista

1. Toteuttaako asia tai ratkaisu hyvyyttä

2. Toteuttaako se kauneutta - estetiikka

3. Toteuttaako se oikeutta - oikeusvaltio

4. Toteuttaako se totuutta - tiede

5. Toteuttaako se kohtuutta - empaattinen suhteellisuudentaju

6. Toteuttaako se luonnon, ihmiskunnan ja ihmisyhteisöiden monimuotoisuutta

Miksi materialistiselle kasvulle ja aineettomien arvojen kasvulle ei tehdä ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.

Saattaisi olla aika lailla vihreää siirtymää aineettomiin arvoihin suuntaava vertailu.

Eettis-realismin mukaista asioiden arvoketjukritiikkiä - joka voi olla myös positiivista eli kehumista

1. Onko tiedostettu edes asian arvoketjuluonnetta

2. Onko se eettistä

3. Onko se realistista

4. Onko se dynaamista ja dynamiikkoja tiedostavaa

5. Onko se loogista

6. Onko se monimuotoisuutta vaalivaa niin luonnon kuin ihmiskunnan ja ihmisyhteisöjen suhteen.

Olen kehittänyt filosofian eettis-realismi

Ajan aineettomia arvoja ihmiskunnan keskeiseksi asiaksi

Eettis-realismin filosofiassani olen määritellyt keskeisiksi aineettomiksi arvoiksi nämä

1. Hoivaaminen ja huolenpito

2. Sosiaalisuus

3. Kulttuuri

4. Itsensäkehittäminen

5. Luontosuhde

Kuudenneksi voisi lisätä

6. Monimuotoisuus sosiaalisesti ja luontosuhteessa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu