Skuuteissa on erittäin vaarallinen suunnitteluvirhe

Skuuteissa on erittäin vaarallinen suunnitteluvirhe

Kun skuuttien pystytanko on lähes pystysuorassa ja kun etupyörä on niin pieni – niin väistämättä eturenkaan osuessa johonkin esteeseen – lentää ajaja ohjaustangon yli – ja niin korkealta että alastullessaan putoaa kasvoilleen – koska kenenkään käsivoimat eivät pystyisi sitä iskua pysäyttämään.

Ja syy miksi näin tapahtuu on käsittääkseni se – että kun painopiste ylittää pystyputken pystysuoran tason – niin se liikevoima joka syntyy vauhdista ja ajajan massasta – siirtyy myös pystyyn nousevaan skuutin vaakasuoraan osaan – ja vaakasuora osaa toimii kuin linko heittäen ajajan yli ohjaustangon ajajan voimatta asialle yhtään mitään.

Jos skuutin pysty- ja vaakaosan yhtymäkohta murtuisi törmäysiskun voimasta niin ajaja liukuisi vain vatsallaan pitkin maanpintaa eikä kasvo- ja kallomurtumia syntyisi.

Mutta miksi polkupyörällä käsittääkseni harvoin jos koskaan ajaja lentää kasvoilleen yli ohjaustangon. Vaan kaatuu joko vinottain eteenpäin tai kyljelleen.

Siihen on ainakin kaksi syytä

1. Polkupyörän hartiat-ohjaustanko-eturenkaan keskiö kulma vertikaalitasosta on paljon suurempi – jolloin eturenkaan törmäysisku tulee käsien iskunvainennuksen piiriin – eikä ajajan vauhti ja liikevoima ylitä vertikaalitaso sillä tavalla kuin skuutissa – jossa ne ylittää hetkessä vertikaalitason eikä ajaja taida ehtiä edes tajuta sitä

2. Polkupyörän rengas on suurempi joka sekin suurentaa iskukohtaa eteenpäin ja iskun kohtaamiskulmaa vertikaalitasoon nähden. Ja lisäksi suurempi eturengas on myös iskunvaimentaja jota skuutin eturengas on tuskin yhtään.

Tästä – jos edelläsanottu pitää paikkansa – on tehtävä yksi selvä johtopäätös.

Skuutit nykyrakenteisena pitää kieltää liian vaarallisina – ja niiltä pitää vaatia kolmea asiaa

1. Selvästi suurempaa pystyputken kulmaa vertikaalitasoon nähden

2. Selvästi suurempaa eturengasta

3. Etuputken jousitusta.

Sillä tavoin skuutista saadaan ihan joku muu kuin törmäyksessä hetkessä ajajan yli ohjaustangon heittävä linko jolloin ajaja kaatuu joko vinoittain eteenpäin tai sivulleen.

Jo skuutilla ajamisen katsominen hirvittää kun ymmärtää miten ajaja lentää heti kuin leppäkeihäs yli ohjaustangon jos eturengas osuu johonkin esteeseen jonka ei tarvitse olla kummoinen kun eturengas on niin pieni.

eerojuhani vaarala

Akuutti kysymys kuuluu - onko Kiina sytyttämässä Venäjän propagandaopeilla Eurooppaan ja Aasiaan maailmansotaa

***

Pitäisikö Euroopan reunavaltioiden ampua Mainilan laukaukset - että päästään tositoimiin Venäjän nujertamiseksi.

https://yle.fi/a/74-20098829
***
Itsekkyyden etiikka - että paras on kun kaikki ajattelevat vain omaa etuaan - on ajautumassa maailmassa täydelliseen konkurssiin.

Sillä edes realiteetit ei kestä sitä saati sitten etiikka.
***
Tavallisten ihmisten tavallinen arki tuhoaa kaikista eniten ja kaikista varmimmin luontoa ja ihmiskunnan tulevaisuutta - kun he eivät osaa käyttäytyä luontoa kohtaan.

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/7a265f25-3486-4141-aaba-2703cf46d42c

***

Lyhyt kertaus kehittämästäni eettis-realismin aatteesta ja muista ajattelutavoistani.

EETTIS-REALISMI

Eettis-realismin perusta on kaksi lausetta

1. Mitä enemmän asiassa on sekä realismia että etiikkaa - siis molempia - sitä parempi asia on ratkaisuna

2. Etiikan määritelmä - jokaiselle elolliselle hyvä elämänkaari mukaan lukien eläimet ja kasvit - muita, itseä, luonnon ja ihmisten monimuotoisuutta vahingoittamatta ja luontoa perusteettomasti vahingoittamatta.

Arvojani ovat - hyvyys, kauneus, oikeus, totuus ja kohtuus.

Ihmiskunnan pitää kasvattaa aineettomien arvojen osuutta sekä yhteiskunnassa että taloudessa - sillä aineettomat arvot ravitsevat ihmistä henkisesti ja sivistävät ihmistä - ja sen lisäksi aineettomat arvot kuluttavat ympäristöä ja luontoa minimaalisesti verrattuna materialistiseen kulutukseen. Siksi aineettomat arvot pelastavat luonnon ja ihmiskunnan - ei materialistiset arvot.

Aineettomista arvoista tärkeimpiä ovat - hoiva ja huolenpito, sosiaalisuus, kulttuuri, itsensä kehittäminen ja luontosuhde.

Ihmiskunnan pitää minusta opetella seuraavia asioita

- poikkileikkausajattelusta katteettomine yleistyksineen dynaamiseen aikajana-ajatteluun jossa poikkileikkaustieto on sen hetken kuvaus aikajanasta kun poikkileikkaus tehdään

- on opeteltava ajattelemaan asioita dynaamisina arvoketjuina

- on opeteltava kaikki asiat dynamiikkoina - niin että sekin on dynamiikkaa, pysähtynyttä dynamiikkaa, kun mikään ei liiku ja mitään ei tapahdu. Dynamiikkaa siis tarvitaan asioiden kehittämiseen ja muuttamiseen.

- ihmisen on hyvä olla kun ruuasta saatu energia virtaa sekä aivosolujen läpi merkitystä antavalla tavalla - niin että ihminen kokee elävänsä joka solullaan - lisäksi hyvä olo syntyy siitä kun ihminen on toisaalta monissa tavoitteellisissa prosesseissa - kuten toisista huolehtimassa, sosiaalisissa vuorovaikutuksissa, itseään kehittämässä kulttuurin teon ja nauttimisen prosesseissa mutta toisaalta olla pyrkimättä mihinkään vaan olla hyvässä luontosuhteessa luonnon kanssa läsnäollen. Pitää opetella ja antaa aikaa välillä itselleen - että minä olen tässä ja luonto on tuossa ja olemme läsnä toisillemme ja meillä molemmilla on hyvä olla.

Siinä tiivistelmä monista tärkeimmistä asioista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu