Suomeen kaavaillun vetytalouden huippuvaikutus liikenteeseen kylmässä Suomessa erään Verkkouutisten kommentoijan mukaan
Suomeen kaavaillun vetytalouden huippuvaikutus liikenteeseen kylmässä Suomessa erään Verkkouutisten kommentoijan mukaan
Ismo Jääskeläinen
Myös henkilöautoissa vety on hyvä ratkaisu. Vetyauton tankkaa 3-4 minuutissa ja sillä ajaa noin 700-800 km yhdellä vetytankillisella. Vetyauton hyviin puoliin kuuluu myös ettei sisätilojen lämmitys lyhennä talvella toimintamatkaa eikä toimintamatka iän myötä lyhene kuten käy akkusähköautoille. Pakkanen ei myöskään vaikuta juurikaan vetyauton toimintamatkaan eikä se vaikuta vedyn tankkausnopeuteen kuten se vaikuttaa akkusähköauton latausnopeuteen. Sisätilojen jäähdytyskään ei lyhennä toimintamatkaa kuten se lyhentää akkusähköauton toimintamatkaa. Vetyauto jopa puhdistaa ilmaa ajon aikana
No tosiasiassa ei ole olemassa vetytaloutta, eikä tule. On olemassa joko atomivoimataloutta, tuulivoimataloutta tai kivihiilitaloutta. Vähäisessä määrin ehkä dieselvoimalataloutta.
Nääs kun se vety pitää tuottaa jollakin energialla.
Aikas tyhmää on tehdä sähköllä vetyä joka laitetaan tankkiin kun sen sähkön voi varastoida sähköautoon.
Bensaa saa maasta pumppaamalla ja erottamalla se raakaöljystä. Ihan alun perin bensa oli ylijäämätuote, sitä syntyi väkisinkin kun tehtiin arvokkaampia tuotteita kuten lämmitysöljyä.
Ilmoita asiaton viesti
No et sitten ymmärrä mistä vetytaloudessa on kysymys edes tuon vetyautoesimerkin pohjalta.
Etkä etenkään sen pohjalta – että vetyä voi varastoida loputtomiin – sähköä ei.
Ilmoita asiaton viesti
”Aikas tyhmää on tehdä sähköllä vetyä joka laitetaan tankkiin kun sen sähkön voi varastoida sähköautoon.”
Juurikin näin, hyötysuhde on vetyautoissa onneton verrattuna sähköautoihin. Kyllä vetyä tulevaisuudessa tullaan käyttämään vaikka missä, mutta ne usko että henkilöautoissa tulee olemaan ratkaisu. Akkutekniikkakin kehittyy sitä tahtia, ettei edes voida arvailla mitä 10v päästä on. Vetytalouden pyörimiseen ja tankkausinfran tekeminen vie vähintään saman.
Ilmoita asiaton viesti
Daimlerilta on luvassa vielä tänä vuonna raskaan liikenteen firmojen koekäyttöön muutama kappale
Ilmoita asiaton viesti
Raskas liikenne, työkoneet, laivat jne, kyllä vetyä tarvitaan, mutta tässä puhutaan henkilöautoista.
Ilmoita asiaton viesti
Uutisvirtaa
Tämä on erityisen sairasta urheilussa – siellä vallitsee nöyryyttämiskulttuuri
Ylen otsikko
” Sebastian Aho taituroi kauden toisen hattutemppunsa – katso, miten suomalaishyökkääjä nöyryytti ruotsalaista nimikaimaansa ”
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko kuitenkin hyvä katsella läpi tuo Sabine Hossenfelderin 20 min video vedyn ongelmista https://youtu.be/Zklo4Z1SqkE
Ilmoita asiaton viesti
Vetyä voi varastoida sähköä ei – siksi se on vakaampi hinnaltaankin ja sen raska-ainetta on loputtomiin päinvastoin kuin akkujen
Ilmoita asiaton viesti