Suomen liikenteen kotimaisia ympäristöystävällisiä pääpolttoaineita tulee olla kaksi – miksi

Suomen liikenteen kotimaisia ympäristöystävällisiä pääpolttoaineita tulee olla kaksi – miksi

Siksi – että siinä missä yksi teknologia muuttaa maaseudun maatalouden ympäristölle haitalliset metaanipäästöt biopolttoaneeksi – niin toinen teknologia muuttaa teollisuuden CO2-päästöt ympäristöystävälliseksi polttoaineeksi.

Ja nämä pitää olla poliittisena energian päälinjauksina asetettuna lakiin jopa – että kumpikaan ei saa taklata toisiaan pois markkinoilta – sillä jos teollisuuden Power-to-X niin tekee maaseudun metaanilähtöiselle polttoaineelle – kuitataan teollisuuden Power-to-X:lle ympäristöhaitaksi maaseudun metaanipäästöt.

Tässä pitää siis valtion tehdä markkinoiden sääntelyä ympäristösyistä. Ihan pakosti.

Lisäksi maaseudun biopolttoaineella on maaseudulle tulovaikutusta jota sinne ei muuten noin tulisi. Joka lisää vaan molempien rinnakkain kuljettamisen painoarvoa.

Näin se nyt on. Jos ollaan viisaita.

” ”Power-to-X mahdollistaa siirtymisen kokonaan uusiutuvaan energiaan ilman, että nykyiseen liikenteen, lämmityksen ja teollisuuden infrastruktuuriin tarvitsee tehdä suuria muutoksia. Käyttämällä raaka-aineena teollisuuden CO2-päästöjä, power-to-X-teknologiat voivat muuttaa ongelman ratkaisuksi.” ”

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu