Suomen vetovoimaa heikentää se että Suomi on kääntänyt selkänsä sille joka on sen potentiaalisesti uniikein vetovoima.

Suomen vetovoimaa heikentää se että Suomi on kääntänyt selkänsä sille joka on sen potentiaalisesti uniikein vetovoima.

Metsien ja luonnon sähköpyörämatkailu käyttö.

Mitään ei ole tehty sille että Suomen metsistä kauttaaltaan ympärivuotisesti tehtäisiin Euroopassa ja maailmalla kasvavan sähköpyöräilyn luontoretkeilykohde.

Suomi on täynnä valtavan hienoja pyöräilymahdollisuuksia maaseudulla ja metsissä muine luontoaktiviteetteineen.

Läntinen ihminen on – ja etenkin Suomessa – irtautunut metsistä ja muusta luonnosta pelkän raakalaismaisen avohakkuumetsähyödyn etäisyydelle.

Ja nykyään ihmisten harrastuneisuus ja kiinnostus luontoon on kasvanut valtavasti.

Ja Suomen metsät ja maastot ympäri Suomen ovat loisteliaita retkipyöräilykohteita. Jotka on saavutettavissa mukavalla kuntoilulla sähköpyörällä 60-120 km päivävauhtia.

Ja Suomi on Euroopan metsäisin maa.

Norjassa on luontoliikkuminen asenteena ihan eri positiivisuuden tasolla.

Mutta Norjassa ei ole maaston puolesta kautta maan mitään niin mittavaa retkipyöräilypotentiaalia kuin Suomessa.

Minusta Suomen pitäisi ottaa matkailustrategiakseen saada vuosittain kasvatettua retkipyötäilijöiden määrää metsiinsä. Se on jopa talvella helppoa sillä moottorikelkalla voi tehdä retkipyöräkelpoisia reittejä talvellakin. Puhumattakaan pitkin vankkoja järven jäitä. Ja mikä hienompaa kuin ajaa esimerkiksi helmikuun sinertävän iltapäivävalon ja punertavan pakkastaivaan alla pitkin lumisia metsäpolkuja tai järvenrantoja. Pistäytyen välillä nuotion teossa ja ruokaa laittamassa ja kahvinkeitossa.

Missä muualla sellaisia elämyksiä voi saada tasaisessa äärimmäisen luonnonrauhan ja hiljaisuuden maastossa kuin Suomessa.

Ei missään.

Kun markkinoijat osaavat luoda tuotteita ja tarpeita ja markkinoida niitä. Niin miksi ei tätä metsäluontopyöräilyn tarvetta – kun siihen monesta suunnasta katsoen on nähtävissä isoja markkinapotentiaaleja.

Miten esimerkiksi Lapissa ei ole tajuttu että moottorikelkkailu on luontoa melulla häiritsevää menoa – jossa luonto on paljon etäämpäänä kokijastaan moottorikelkan päällä kuin olisi hiljaisen sähköpyörän päällä.

Suomi oli ennen hiihtomaa – miksei se voisi olla nyt luontosähköpyöräilyn maa, ja johtava sellainen Euroopassa – tavalla johon mikään muu Euroopan maa ei koko pinta-alaltaan pysty kuin Suomi.

Suomi ja suomalaiset ovat sahatavara- ja sellusokeita metsien muille arvoille. Ja käyvät itse sohviltaan tuskin lainkaan pääosin metsissään. Siellä mitä keski- ja etelä-eurooppalaiset voisivat arvostaa ja siihen rakastua suunnattomasti.

Se on valtavan hieno kokemuskokonaisuus kun ensin ajaa sähköpyörällä 10 km metsään, oleilee siellä luonnossa ja sitten ajaa pyörällä taas takaisin. Virkistys- ja kuntoiluarvoltaan isoa ja korkealaatuista.

Ps. Suomeen voisi järjestää useita pyöräilyreittejä – Suomi päästä päähän pyöräily – useita Suomi idästä länteen reittejä – Suomen itäraja reitti – Suomen rannikkoreitti Kemistä Haminaan – Suomi päästä päähän metsiä myöten – Suomen talvipyöräilyreitit.

Joille kaikille reiteille majoitusketjut ja oheispalvelut,

Siinä on heti valmiiksi maailmalle markkinoitavia pyöräilyreittejä laatusanoilla ”valtaosaltaan tasaista ja sähköpyörällä mäet helposti selvitettävää reittiä”.

Toisin sanoen – on aika luoda Suomi pyöräilymaa -brändi. Ja viedä se Eurooppaan ja muualle maailmaan.

Ja voidaan jopa luoda käsite Suomen pyöräilykuningas tai kuningatar niille jotka on ajaneet kaikki nuo reitit. Joista kertynee ehkä ainakin 5000 km.

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu