Tällaiseksikö taksien toiminta on repsahtanut

Tällaiseksikö taksien toiminta on repsahtanut

 Minulla puhkesi pyörästä kumi noin 25 km päässä tavoitteestani. Torstai-iltapäivä noin viiden tietämissä, hellettä 29 astetta, minä 68 vuotias tosin hyväkuntoinen – ikääni en takseille maininnut.

Kun sitten erinäisten ohikulkijoilta avunpyyntöjen epäonnistumisten jälkeen ihan vilkkaalla tiellä – olivat kääntymässä tulevassa risteyksessä väärään suuntaan – ja n 7 km pyörän taluttelun jälkeen noin 18 km päämäärästäni päätin että tilaan taksin niin.

Niin – mitä tapahtui. Hain googlella paikkakunnan nimi ja taksi – tuli esiin paikkakunnan taksipalvelu numero – poistettu käytöstä. Sitten soitin pariin yksittäisen taksin numeroon – hälytti muttei vastannut, sitten tärppäsi – sanoi että olen liian kaukana että soittaisin lähempänä olevaan toisen kunnan taksiin – 18 km???? maaseudulla ??? kaukana ????? – aikani jahkailuaan kuunneltuani sanoin – ” jatka edelleenkin hyvää palveluasennettasi ” ja katkaisin puhelun.

Uusi numero tärppäsi taas – olen kuulemma liian kaukana, mutta lupasi hakea kyytiä, soitti kohta mutta oli henkilöauto johon pyörä ei mahdu, lupasi jatkaa etsimistä. Samaan aikaan huidoin jo ohikulkeville pakettiautoille joista moni meni menojaan mutta sitten yksi pysähtyi, suljin puhelimeni ja pyörä nostettiin pakettiauton kyytiin ja pääsin perille.

Olin hämmentynyt – asiakkaana olin liian kaukana.

Onko taksien palveluasenne muuttunut ”viitsinkö lähteä, onko hyvä keikka” palveluhaluttomuudeksi – ja asiakkaiden valikoimiseksi ” olet liian kaukana”.

Mutta nyt ollaankin ehkä diskriminointirikoksen äärellä.

Minä kun ajattelen – jos taksilla on työpuhelin auki – on se sama kuin että kauppa on auki. Vaikka puhelimeen ei vastattaisikaan.  Jos puhelin ei ole auki on se sama kuin että taksipalvelua tarjoava kauppa on kiinni.

Jos taas mikä tahansa kauppa on auki ja asiakasta ei palvella – on kyse diskriminaatiorikoksesta.

Joten se että taksi vastaa puheluun mutta ei anna kyytiä on asiakkaita valikoivaa diskriminointia ja rikos – jonka poliisi ottaa automaattisesti tutkittavakseen.

Entäpä jos minä olisin ollut sivutiellä 40 päässä  isoista teistä 29 asteen helteessä – olisi taksin kieltäytyminen keikasta paitsi diskriminaatiorikos – niin myös heitteillejättö.

Kun taksi toimii näin niin eihän mulla olisi ollut muuta mahdollisuutta kuin soittaa hätäkeskukseen että pyörästä puhkesi kumi 40 km päässä pääteistä ja taksit ei suostu tulemaan. Miltä se kuulostaisi.

Näinhän nyt järjestelmä on – että taksit joille on annettu taksilupa ja sen myötä velvoite hoitaa yksityiskyytejä – ei niin tee. Huomautan vielä että kumpikaan taksi ei nähnyt pyörääni esteenä vaan sen että olin niin kaukana.

Siinä onkin sitten iso diskriminaatiorikoksen ja heitteillejätön kuolemanvaarallinen aukko henkilöliikenteen lainsäädännössä ja käytännössä.

Ei se noin voi mennä.

Minusta kuntakohtaisesti on taksien järjestettävä ympärivuorokautinen päivystys jossa jokainen kyyti hoidetaan – ja jos ei hoideta saa diskriminaatio- ja heitteillejättösyytteen myös jos on vaaramomenttia läsnä.

Lisäksi puhelin on takseilla velvoitettava lailla ymmärtämään tavalla jonka aiemmin selitin. Jos puhelin on auki on se velvoite vastata siihen ja hoitaa kyyti. Mutta  tällainen hulabaloo ei käy.

On nyt helppo sanoa – taksi ei todellakaan ole ystäväsi enää.

Ps. Ihmisten ei täydy tietää takseista muuta kuin että netistä hakemalla pitää löytyä joka kunnasta ympärivuorokautisen päivystyksen puhelinnumero.

Se on ainoa mitä asiakas tarvitsee – mikään muu ei hänen vastuulleen mitenkään kuulu.

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu