Eettis-realismin mukainen asioiden ja ratkaisuiden eettisyyden tarkistuslista
1. Toteuttaako asia tai ratkaisu hyvyyttä
2. Toteuttaako se kauneutta - estetiikka
3. Toteuttaako se oikeutta - oikeusvaltio
4. Toteuttaako se totuutta - tiede
5. Toteuttaako se kohtuutta - empaattinen suhteellisuudentaju
6. Toteuttaako se luonnon, ihmiskunnan ja ihmisyhteisöiden monimuotoisuutta
Miksi materialistiselle kasvulle ja aineettomien arvojen kasvulle ei tehdä ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.
Saattaisi olla aika lailla vihreää siirtymää aineettomiin arvoihin suuntaava vertailu.
Eettis-realismin mukaista asioiden arvoketjukritiikkiä - joka voi olla myös positiivista eli kehumista
1. Onko tiedostettu edes asian arvoketjuluonnetta
2. Onko se eettistä
3. Onko se realistista
4. Onko se dynaamista ja dynamiikkoja tiedostavaa
5. Onko se loogista
6. Onko se monimuotoisuutta vaalivaa niin luonnon kuin ihmiskunnan ja ihmisyhteisöjen suhteen.
Olen kehittänyt filosofian eettis-realismi
Ajan aineettomia arvoja ihmiskunnan keskeiseksi asiaksi
Eettis-realismin filosofiassani olen määritellyt keskeisiksi aineettomiksi arvoiksi nämä
1. Hoivaaminen ja huolenpito
2. Sosiaalisuus
3. Kulttuuri
4. Itsensäkehittäminen
5. Luontosuhde
Kuudenneksi voisi lisätä
6. Monimuotoisuus sosiaalisesti ja luontosuhteessa.
Korkeasti koulutettujen työttömyys.
Huhtikuun 2020 42256 henkilöä.
Ei näytä olevan tarvetta sivistykselle.
Ilmoita asiaton viesti
Ammatillisesti koulutetut teknologia-aloilla on reippaasti ylipalkattuja koulutuksen pituuteen, vaativuuteen ja opintolainataakkaansa nähden.
Ja sen takana on se et teknologia-alat imee aina vaan enemmän rahaa itselleen ja pyörittelee sitä keskenään.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on ja valmistuu päinvastoin aivan liikaa turhan tiedon maistereita. Ihmisiä, jotka itse hukkaavat vuosia elämästään ja joihin hukataan aina tiukassa olevia koulutusrahoja. Jo aloittaessa on selvää, että ei koskaan tule työllistymään sillä tiedolla ja teoreettisella osaamisella, jota hankkii.
Koko korkeakoulutus pitäisi järjestää uudelleen. Ja peruskoulusta se lähtee.
Nykyinen opetusministeri Henriksson ei asettanut rimaa ainakaan liian korkealle, kun esitti vasta, että peruskoulun jälkeen (siis mukaan lukien yläasteen) jokaisen oppilaan tulisi osata ainakin lukea ja kirjoittaa ?!?
Mitä helvettiä meidän koululaitokselle on tapahtunut?
Ilmoita asiaton viesti
Teknologian ylirahoitus on pudotettava 40 % alemmaksi ja rahoitettava aineettomien arvojen aloja.
Töitä niillä aloilla on – mutta rahaa puuttuu – ne on teknologia-alat rohmunneet.
Ainoa mitä tarvitaan on tuo – aineettomat alat on rankasti alirahoitettuja
Ilmoita asiaton viesti
Mitä sinulle tarkoittaa ”aineettomien arvojen alat” ja mistä saat tuon ylirahoitusluvun 40% ?
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa ymmärtää että tämänkin luontotappion syy on materialistinen kasvu ja teknologian ylivalta
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/suomen-luonto-havisi-eu-parlamentin-tarkein-aanestys-paattyi-suomen-kannalta-surullisesti-murskaluvuin/5acb988f-ed1f-49d8-8b89-b2a379f0d5ad
Ilmoita asiaton viesti
Ne sanoo että lisää koulutusta mutta mistä syystä metsissä aukot suurenee.Kertokaa jos osaatte.
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa seurata blogiani tuolla että on selvillä mistä kaikesta kirjoitan päivittäin
http://jussivaaralathoughts.blogspot.com/
Ilmoita asiaton viesti