Tietotekniikkaa tehdään yhä enemmän sitä hallitseville ja yhä vähemmän sitä hallitsemattomille

Tietotekniikkaa tehdään yhä enemmän sitä hallitseville ja yhä vähemmän sitä hallitsemattomille

Tietotekniikasta on tullut yhä enemmän sen hallitsevien eliittilaji.

Yhä useampi tavallinen ihminen kaipaa tavallista puhelinta jossa on vain puhe- ja tekstiviestiominaisuus.

Miksi – siksi että mikä tahansa ongelma tietitekniikassa on tavalliselle ihmiselle luokkaa mahdoton.

Eikä mitään sellaista luokkaa – että jokainen osaa laittaa ruokaa jos haluaa. Kun juuri niin arkinen osaamisalue tavallisen ihmisen tietotekniikan, läppäreiden, älypuhelinten ja internetin pitäisi olla. Että sen kanssa pärjää sekin joka ei ymmärrä teknologiasta mitään.

Vaan kun ei ole.

Tai on – siihen saakka kun ei tule jotain ongelmaa – tai jotain päivitystä – joka potkaisee jollain muutoksella koko aiemman osaamisen takaisin lähtöruutuun – että olet yhtäkkiä yhden ainoan ongelman kanssa yhtä tyhmä kuin ensimmäisen  tietokoneen virran ensimmäisen kerran joskus vuosia sitten laitteeseen laitettuasi.

Onko se ollut Google – joka loi eksytysohjelabyrintin – että kun yrität löytää ohjeista ulospääsyn löydätkin loputtoman labyrintin – joka kehtaa sitten kysyä vähän joka käänteessä – vittuilulta tuntuvan maireasti – että oliko ohjeista apua – kun tilanne on käyttäjän kannalta – kuin yrittäisi suunnistaa Borneon viidakossa Lapin kartalla.

Ja senkin vielä on Google kaiketi keksinyt jonka muut on kloonanneet – että tietotekniikan ongelmien suhteen ei mistään löydy chattia tai emailia mihin osoittaa kysymyksensä ongelmasta.

Tietotekniikka on eksynyt tavallisen perusosaavan ihmisen arjesta niin kauas – että ihmiset alkaa etsiä keinoja selvitä ilman tietotekniikkaa. Niin juuri – heittää älypuhelimen komeroon että nyt riitti.

Kun sen suhteen ja siinä kohdattujen ongelmien suhteen on – että kun sen tietotekniikan pitäisi auttaa asioissa – niin kun siihen tulee joku ongelma niin se ei auta enää missään.

Joka tilanne on täsmälleen tämännkaltainen kuin että ihminen menee hakemaan apua vaivaansa terveyskeskuksesta – että onhan siellä sisällä lääkärit ja hoidot – mutta kun terveyskeskuksen ovea ei saa millään auki eikä kukaan vastaa mihinkään puhelimeen.

On kaksi takuuvarmaa vitutuksen aihetta ihmisen elämässä – se että ostettu lomamatka olikin totaalinen huijaus – ja se että internetissä tai tietokoneessa tai jossain sovelluksessa on ongelma joka on ja jää toivottomien ratkaisuhakujen lähteeksi.

Korjaankin tuota terveyskeskusvertaustani – tietotekniikkaongelmaan ratkaisun hakeminen on – kuin terveyskeskuksesta hakisi apua mutta ovi ei aukea ja oven lasi on täynnä ohjeita jotka ei johda mihinkään – ja mikä pahinta – ei siellä terveyskeskuksessa ole ketään, ei lääkäreitä, hoitajia, laitteita ei lääkkeitä. Että koko tietotekniikan terveyskeskus onkin katalaa huijausta – tyyliin osta uusi laite niin pääset ongelmasta.

Eli – sinulle on myyty laite joka onkin korjauskelvoton – kun siihen ei saa apua ei neuvoa.

Ei tästä ole kuin pari vuotta kun sain yli tuhannen euron eräästä muusta laitteesta kuluttajariitalautakunnan kautta rahat takaisin – kun laite oli käytännössä kertakäyttöinen oleellisen ominaisuuden mentyä rikki.

Kehoitankin ihmisiä viemään kuluttaja-asiamiehelle valituksen tietotekniikasta joka osoittautuu kertakäyttöiseksi sillä perusteella ettei kohtaamaansa ongelmaan saa mistään kautta mitään apua.

Lähtee sitä kautta tuulettumaan tietotekniikan ohjelabyrinttien typeryys.

+1

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu