Tulemmeko pian näkemään pyörätiekaupunkeja joissa ei ole maanteitä ja katuja ollenkaan.
Mitä museovitriinien edestakaisin liikuttelua yksityisautoilu onkaan nykyaikana
Yksityisautoilla kaupassa käynti on ilmiselvä kansanterveys- ja sitä kautta myös kansantaloustappio – teiden kulumisen ja tuontiautojen sekä tuontipolttoaineiden lisäksi.
Hyi hitto mikä kansantaloustaakka kaupoissa käynti autolla onkaan verrattuna mihin muuhun tahansa liikkumismuotoon. Jopa helikopterilla kaupassakäynti olisi halvempaa – puhumattakaan drooneista – netistä tilaus kauppaan ja eikun vaan drooni liikkeelle kotoa ja kaupan myyjä ripustaa ostoskassin droonin koukkuun. Ja valtava kansantaloussäästö. Niin että saatetaan teitä jopa jättää hoitamatta kun ei yksityisautoja eikä teitä tarvitse. Pelkkä pyörätie riittää – huh – nyt alkoi autoiluihmisiä hirvittää – ettäkö ihan pyöräteitäkö vain. Ei autoteitä ollenkaan. Juu-u.
Voi asua 10 km tiettömän taipaleen takana ja käydä droonilla ostamassa ruuat ja hakemassa postit.
Ja droonitaksin voi tilata hakemaan jos ihan itse pitää lähteä kylillä käymään. Tai lentää sinne omalla henkilödroonilla – omilla sähköillä. Tai polkuja pitkin sähköpyörällä. Omilla sähköillä.
Ja sähköt tulee omaan korpitaloon tuulimyllyllä ja aurinkokennoilla tai koskesta jos semmoinen on lähellä.
Kätevää tämä nykyaika kun sen oivaltaa. Mitä museovitriinin edestakaisin kuljettelua onkaan yksityisauto nykyaikana.
Tulemmeko pian näkemään pyörätiekaupunkeja joissa ei ole maanteitä ja katuja ollenkaan.
Visiosi ei ole toteutumassa pitkiin aikoihin, kenties ei koskaan.
Ilmoita asiaton viesti
Visioilla on sekin ominaisuus.
Sitten on yksittäistapauksia – jotka voi todeta – meidän kaupunkimme haluttavuus lisääntyisi entisestään jos sen keskusta-alueelta häädettäisiin kokonaan autot.
Tampere jos mikä olisi tästä loistelias hirmuisen kansainvälisen julkisuuden saava hyvä esimerkki. Siitä että se oivalsi puhdistaa keskustan kokonaan autoista.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta minä näen jo sieluni silmillä että on ihmisiä jotka suunnittelee näin.
Säästämme paljon ja rakennamme edullisesti kun emme rakenna talollemme keskellä metsää lainkaan tietä, emme liitä sitä sähköverkkoon emmekä vesijohto- ja viemäriverkkoon. Emmekä maksa niiden kulutuksestakaan sen koommin.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä vanhetessa on huomannut että kauppamatkat ovat alkaneet vaikeutumaan kun ei ole enää nuoruuden voimissa kuljettaessaan kauppaostoksia polkupyörällä kotiin. Tässä on tullut mieleen, että kyhäisikö jonkinlaisen ostoskärryn polkupyörän vedettäväksi. Noitahan näkee aika paljon pyöräteillä – ainakin lapsilla lastattuina. Tosin kuinkahan monta vuotta vielä pyörällä kykenee vetämään kärryä, mutta autottomalle pitäisi saada kehitettyä helposti vedettävä kauppakärry tänne kaupungin kaduille ja pyöräteille – kohtuu hintaan tietenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Sellaisia kärryjä saa satasellakin netistä joissa on kaksi pyörää ja kytketään joko satulaputkeen tai taka-akseliin ja kantaa 40 kg kuorman.
Toinen ratkaisu on satulalaukku tarakalle jossa on kaksi sivulaukkua ja yksi päällä ja saa kannettavaan muotoon eli voi viedä kauppaan ja pakata kassalla siihen ja kantaa pyörälle.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta sähköpyörä on siihen vaikka mitä panisit siihen se must perusta. Se vetää sut ja sun ruuat niin että ilahdut siitä.
Kato vaikka Kuntokaupan vajaa 2000 eken maastopyörä. Mulla on semmoinen malli 300. Ja aivan mieletön apu jo ykkösvaihteella.
Ilmoita asiaton viesti
Mulla on tämä ja on erittäin hyvä. Pitää vaan asentaa tarakka. Ei hakkaa renkaat pohjaan missään niin kuin ohuemmat renkaat tekee eli poluille jne sopii myös.
https://www.kuntokauppa.fi/fitnord-ranger-300-sahkomaastopyora
Ilmoita asiaton viesti
Itse blogin kysymykseen vastaisin, ettemme koskaan tule näkemään kaupunkeja joissa olisi pelkkiä pyöräteitä. Ihan senkin takia, että tavaroiden kuljetus vaatii autoteitä.
Mitä tulee tuohon mainostamaasi sähköpyörään, niin suosittelen kaikille sellaisia sähköpyöriä joissa ei ole momentintunnistusta polkimissa, vaan pelkkä poljintunnistus. Koska pelkällä poljintunnistuksella olevilla sähköpyörillä voi polkea ikään kuin tyhjää ja silti pyörä kulkee 25km/h, tätä ei voi tehdä niillä pyörillä joissa on momentintunnistus. Kuntokaupasta josta pyöräsi olet ostanut, ei tällaisia sähköavusteisia pyöriä ole saatavilla.
Ilmoita asiaton viesti
No tottakai, juuri näin tulee käymään. Siinä saattaa kyllä käydä melkoinen surina, kun sinne lähimarkettiin ei tavaroita tuodakaan niillä kamalilla rekoilla, vaan jokaista rekkalastia kohti sinne humahtaa muutama kymmenen tuhatta droonia 🙂 Niin, ja siihen vielä ne Vaaraloiden shoppailudroonit ja taksidroonit päälle.
Ilmoita asiaton viesti
Sinua voisi kutsua – kyyniseksi tosiasioiden myöntäjäksi
Ilmoita asiaton viesti
Tässä kontekstissa minua voisi kutsua apulaisprofessoriksi, jolla on vajaan parinkymmenen vuoden tausta logistiikan tutkijana.
Ilmoita asiaton viesti
Sikarikätisen apulaisprofessorin luulisi olevan luovempi alalla joka luovimpia mahdollisuuksia tarjoavia yhteiskunnassa nimittäin siinä logistiikassa. Jonka luovuuden pitäisi jo löhteä siitä mitä siellä kaupassa tarvitaan myytäväksi – ja sitä myytävää ja siten kuljetettavaa tarvitaan vähemmän kun materialismia riisutaan an sich ja sitten myös kestävyys- ja kierrätettävyysvaatimusten kautta. Ja voihan jakelukeskuksiin tulla tavararekkoja mutta sieltä voi lähteä pienempiä kuljetusvälineitä pyörätien kokoisillakinnteillä kulkien. Eikä droonit ole ivallinen vitsi, olisi luullut jo Ukrainan sodasta sen käsittäneen.
Ilmoita asiaton viesti
Sikarikätinen ymmärtää asioiden mittakaavan.
Täysperävaunun karkeasti 40 tonnin hyötykuorman liikuttamiseen tarvitaan 80000 0,5kg jakeludroonia, tai 1000 esittelemääsi kuormapyörää. Ja niitä täysperävaunuja liikkuu jo pelkästään s-ryhmän keskusvarastolta kauppoihin 1000 vuorokaudessa.
Eivät ne siellä Ukrainassakaan siirrä kranaattilaatikoita drooneilla tai kuormapyörillä, vaan kuorma-autoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaisi opetella lukemaan. Minä puhun droonien kuluttajakäytöstä etenkin kaukaa korvesta ja henkilötaksidrooneista. En isojen tavaramäärien rahtaamisesta luokkaa rekat keskusvarastoon. Lisäksi esimerkiksi elintarvikkeiden niin logistiikkakoot kuin etäisyydetkin pienenee mitä enemmän on lähituotantoa.
Kun yksinkertaisesti haluaa ymmärtää niin semmoinenhan tulee kuva ymmärtäjästäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Luova kun olen niin heitin tämmöisenkin ajatuksen kv blogiini
https://jussivaaralathoughts.blogspot.com/2023/02/onkohan-kauppojen-tavaralogistiikka.html
Sitä voisi jatkaa ajatuksella keskusvarastosta kaupan suuntaan vaikkapa maan alla kulkemilla kuljettimilla.
Ilmoita asiaton viesti
No, huumorintajuttomuutesi laatu onkin tullut jo pitkin matkaa selväksi
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi sinun laatusi paraneen niin tasapaino säilyy.Eihän kaikki voi olla niin viisaita kuin sinä.
Ilmoita asiaton viesti
Aidosti – jo – uskonkin ettei voikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Trendi on se, ettei edes nekään, jotka vääntäisivät pienen ostokassiauton rattia, jäävät sohvalle laiskottelemaa ja tilaavat ruoat lähetillä kotiin.
Koko pyöräily on utopiaa Suomen joka säässä ja kaduilla/teillä. Ja, vielä vaarallistakin kaupungeissa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se ole utopiaa
Ilmoita asiaton viesti
Tai sanotaan että se on jossain suhteessa osavuodenaikautopiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan siinä ne raja-arvot että ne polkee ympäri vuoden jotka polkee jos baanat on kunnossa, toiset taas ei.
Mutta sekin osavuodenaikautopia voidaan korvata sillä että sitten käytetään vain pyöräilyväylien kaupungissa julkista liikennettä. Että se olisi kuitenkin arvovalinta vaikkapa Tampereen keskustassa aina Kalevasta Pyynikille ja Ratinasta Särkänniemeen ainakin että siellä ei aja autot. Noin leveällä kädellä hahmottaen. Myöhemmin koko Tampereen alue.
Ilmoita asiaton viesti
Se humauttaisi Tampereen keskustan haluttavuuden taivaisiin heti.
Ilmoita asiaton viesti
Tavarakuljetukset fillareilla ja fillariambulanssit. Jep, hyvältä kuulostaa.
Ilmoita asiaton viesti
Konkreettista yksinkertaistamista vain siihen kykenevältä
Ilmoita asiaton viesti
Toivottavasti emme palaa enää hevosvaunujen ja polkupyörien aikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Sanoisin näin että kyllä sekin voi olla kehitystä että ottaa jotain vanhasta, jotain nykyisestä ja jotain uudesta.
Minusta se on paljon parempi kuin uskoa aina siihen että uusi on parempaa.
Jopa älypuhelimesta jotkut haluaa pois pelkkään puhelu-tekstaripuhelimeen. Kun joku haluaa jotakin se on aina yksi kehityksen dynamiikka.
Ilmoita asiaton viesti
Näin rakennetaan Suomen metsille arvoketju nimeltään maastopyöräily Suomessa
Metsän jalostamista on myös se että jos EU nimeäisi Suomen EU:n ympärivuotiseksi luontopyöräilymaaksi. Sillä Suomella on siihen Euroopan parhaat edellytykset.
Muualla Euroopassa ei ole näin suuria ja maastomuodoltaan tasaisia metsiä eikä Suomen luonnonrauhaa. Eikä pitkää kaamostalvea ja pitkää valoisaa lumista kevättä.
Muualla Euroopassa on sen sijaan valtavasti innokaita pyöräilijöitä eteläisen Euroopan maita myöten.
Nämä kaksi kytkemällä – siihen että Suomeen tehdään ympäri maata ympärivuotisia hyviä pyöräilyreittejä metsiin sekä majoituskapasiteettia – luokkaa nykyaikaisesti – katsot keskisessä Euroopassa netistä mitä reittejä haluat tulla Suomeen pyöräilemään, varaat netistä majoituksen – saat koodilla suoraan majoitusmökin oven auki – sekä vuokraat Suomesta maastopyörän, tavallisen tai sähköisen.
Ja otat suoran lennon retkikohdettasi yhteen lähellä olevaan Suomen uusista monista kansainvälisten suorien lentojen lentokentistä.
Ja maastopyöräilet ja retkeilet viikon tai kaksi Suomen metsien taivaallisessa rauhassa.
Siinä on olemassa oleviin realiteetteihin perustuva Suomen metsien käytön korkean jalostusarvon arvoketju. Kaatamatta yhtään puuta metsästä.
Ilmoita asiaton viesti