Uusi erittäin törkeä kulttuuri-imperialismin muoto jossa Kiinakin on ainakin tahtomattaan mukana

Uusi erittäin törkeä kulttuuri-imperialismin muoto jossa Kiinakin on ainakin tahtomattaan mukana

Eikö tämä ole markkinatalouteen puuttuvaa valtiollista lahjontaa ja siten rikos

https://yle.fi/a/74-20077711

Tekikö artisti tässä jonkinlaisen ”kartellisopimuksen” vasten markkinatalouden sääntöjä.

Eettisesti kuitenkin äärimmäisen vastenmelinen tapaus.

Yleensä artistia myydään keikoille – tässä tapauksessa erittäin syvästi ja erittäin vastenmielisesti kulttuurin syvintä olemusta diskriminatiivisesti loukaten – artisti möi sitä ettei mene kokonaisiin valtioihin.

Sehän on täysin uudenlaista erittäin törkeää kulttuuri-imperialismia.

Jossa on mukana myös Kiina – sillä Kiina on läheisissä suhteissa Singaporen kanssa.

Kulttuurikentällehän ei jää muuta vaihtoehtoa – kuin rangaista artistia ja Singaporea kulttuurin syvän ”kulttuuri kuuluu kaikille” periaatteen loukkaamisesta sillä – että artistia ei tilata ja hänen keikkoja perutaan – ja että artistit kieltäytyvät esiintymästä Singaporessa.

Lisäksi kulttuurikentän pitää vastustaa samalla sitä että kulttuuri asetetaan totaalitaaristen valtioiden palvelukseen – jolloin kulttuurikenttä asettuu selkeästi kulttuuria politisoimattomien demokraattisten valtioiden puolelle.

Venäjän ja Kiinan imperialistinen umpikierous on löytänyt uusia äärimmäisen vastenmielisisiä ulottuvuuksia. Yök.

eerojuhani vaarala

Metsien yksityisomaisuudellekin pitää saada yksityisautoilun tapaan yhteiskunnan määräämät liikennesäännöt.

***

Eikö nykyajan lukutaito ole tätä.

Kirjan olemus syntyi siitä - että kirja kertoi asioista jossain muualla. Siihen aikaan oli aika vähän ja aika harvoin muuta tapahtumista kuin työ ja muut arjen askareet. Ja sinne tyhjiä hetkiä mahtui täyttämään kirjat ja lukutaito.

Nykyisin on nuorten ympärillä vaikka mitä työn ja arjen askareiden ohella - ja se kaikki ei ole kirjallisuutta ollenkaan.

Nuoret lukee siis ympärillä tapahtuvaa, sosiaalisia viestejä, ihmisten puhetta ja erilaisia merkkejä kuten exit tai pysäköinnin liikennemerkki jne. Ja internetin videoita joissa puhutaan ja nuoret puhuukin toisilleen puhelimessa tai videokeskustelussa. Mutta ei kirjoita tekstejä.

Sitä on nykyajan lukutaito - osaavathan he sentään sanojen merkityksiä - vaikka eivät osaa niitä kirjoittaakaan.

Eikö sen voisi näillä perustein hyväksyä.

Ja sitä että sitten eriytyy toisistaan koulutuksen ja työn pohjalta kirjojen lukutaitoiset - ja kirjalulutaidottomat tilanne- ja puhelukutaitoiset.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu