Avoin kirje Erno Välimäelle

Hyvä eurovaaliehdokas Erno Välimäki!

Huomaan, että olet työperäiseen maahanmuuttoon liittyvistä asioista päinvastaista mieltä kuin puolueesi eduskuntaryhmän puheenjohtaja Annika Lapintie.

Lukemani mukaan ajattelet samoin kuin me sosialidemokraatit, eli että työvoiman tarveharkinnasta on pidettävä kiinni jatkossakin. Palkkatasoa ja työehtoja ei pidä lähteä polkemaan ulkomaisen työvoiman avulla. Suorittavan työn tekijöitä voidaan tuoda ulkomailta lähinnä tilanteissa, jossa kyseisen alan osaajia ei omasta maasta löydy. Asiantuntijat ovat sitten erikseen.

EU valvoo nykyisellään aivan liian leväperäisesti niitä sääntöjä, joiden mukaan toisesta maasta tulleen työvoiman on oltava palkkaukseltaan ja oikeuksiltaan samassa asemassa kuin kotoperäisenkin työvoiman. Nyt ulkomaisen työvoiman houkutus perustuu juuri mahdollisuuteen kiertää noita sääntöjä.

Ay-vasemmistoliittolaisen arki ei varmasti ole helppoa. Puolue on siirtynyt punavihreälle linjalle, jossa teollisuustyöväen asiaa ei aina ymmärretä. Sinulla on varmaan usein tunne, että puolueesi johto ei ole kanssasi samalla aaltopituudella.

Maailmaa syleilevän vasemmistolaisuuden ideat ihmisten vapaasta liikkuvuudesta ovat kauniita, mutta epätäydellisessä ja elintasokuilujen repimässä maailmassa ei voida vain poistaa rajoituksia ja odottaa maailman ongelmien korjaantuvan itsestään.

On sääli, että entinen työväenpuolue Vasemmistoliitto on unohtanut työväen edunvalvonnan. Tervetuloa sosialidemokraatteihin, Erno Välimäki.

EetuKinnunen1

Jyväskylän Työväenyhdistyksen poliittinen sihteeri, valtio-opin pääaineopiskelija. Pyrin täällä käsittelemään ajankohtaisia ja yleisiä poliittisia kysymyksiä analyyttisesti. Tervetuloa keskustelemaan!