Onnibussin liiketoimintamalli haastaa rakenteet

Monien ihmisten arkikokemus Onnibussista on positiivinen: edulliset hinnat, suorat reitit kaupungista toiseen ja verrattain uudenaikaiset linja-autot hyvillä palveluilla. Samaan aikaan kuitenkin ammattiyhdistysliike ja vanhat liikennöitsijäyritykset ovat tyytymättömiä. Vahvasti säännellyn ja monopolistisen kilpailutilanteen murtuminen on tietysti raskasta tiettyyn systeemiin tottuneelle linjuriyritystoiminnalle. Bussit ovat kyenneet kilpailemaan vain marginaalisesti yksityisautoilun kanssa, joten tarve kehittää palvelutarjontaa on ollut alhainen.

Ay-liikkeen huolet ovat perustuneet taas pitkälti siihen, että Onnibussi-yhtiön alla toimivista liikennöitsijöistä monella on ollut aiemmin hankaluuksia viranomaismääräysten, työlainsäädännön ja työehtosopimusten noudattamisessa. Tapauksia on ilmennyt Onnibussin toiminta-aikanakin. Tökeröimpiä tapauksia oli Jyväskylän paikallisliikenteen kilpailutus, jossa Onnibus ensin voitti kilpailutuksen tarjouksella, jota ei voinutkaan toteuttaa, ja myi sitten voittamansa reitit niitä aiemminkin Jyväskylän Liikenteen kautta operoineelle Koiviston Autolle.

Vastaavaa sekoilua on tapahtunut muutenkin, esimerkiksi Helsinki-Imatra -reitillä, jossa reitti lakkautettiin kannattamattomana muutaman päivän varoitusajalla, vain 1,5 kk operoinnin jälkeen. Vaikka liikennöintiluvat myönnetään lähtökohtaisesti vähintään kahden vuoden määräajalle, jotta vältyttäisiin saalistushinnoittelulta ja taattaisiin jokin jatkuvuus julkisissa liikennepalveluissa, viranomaiset eivät jostain syystä puuttuneet tähän episodiin lainkaan.

Kilpailu hyvä, vaikutukset huonoja?

Vähiten eturyhmälähtöinen kritiikki, joka tulee etenkin liikenteen asiantuntijoiden suusta, on kuitenkin se, että halpaliikenne vaarantaa palvelutason. On mahdollista painaa lipunhintoja alas, mikäli vuorot tosiaan keskitetään kahden kaupunkikeskuksen väliselle vilkkaasti liikennöidylle reitille, jonka varrella ei tehdä ylimääräisiä pyörähdyksiä aluetaajamiin. Lisää hinnanalennusta saadaan, kun vuoroja ajetaan vain sellaisina aikoina, jolloin bussin saa myytyä täyteen.

Tämä on äärimmäisen tuhoisaa joukkoliikenteen yleisen käytettävyyden ja käyttöasteen kannalta, sillä yleisesti ottaen julkisen liikenteen kilpailukyky suhteessa yksityisautoiluun perustuu siihen, onko palvelu kilpailukykyinen myös sellaisiin kellonaikoihin ja sellaisilla reiteillä, jolloin se on liiketaloudellisesti kannattamatonta. Mikäli Onnibussimaailmassa hiljaisia vuoroja ylipäätään ajettaisiin, niiden hinnat nousisivat nykyistä huomattavasti korkeammiksi.

Nythän suosittujen vuorojen matkustajat maksavat omissa lipuissaan kompensaatiota tappiollisille reiteille ja vuoroille. Toki asia voitaisiin hoitaa sitenkin, että haja-asutusalueelle ja hiljaisiin aikoihin ajettavia vuoroja kompensoitaisiin verovaroista, mutta usein innokkaimmat kilpailutuksen kannattajat vastustavat verotusta ja tukiaisia kaikista kiihkeimmin.

Rakenteet vastaamaan kilpailuaikaa

Kilpailu linja-autoliikenteessä on kuitenkin lähtökohtaisesti hyväksi, koska se parantaa bussien palvelutarjontaa, esimerkiksi nettiyhteyksiä ja tarjoilua. Mikäli se perustuu myös työntekijöiden hyvinvoinnin kannalta kestävälle perustalle, niin se on erittäinkin toivottavaa. Samalla olisi kuitenkin huolehdittava joukkoliikennepalvelun kokonaisvaltaisesta kehittämisestä myös haja-asutusalueilla, jotta yhdenvertainen mahdollisuus liikkumiseen säilyy, eivätkä maaseutu ja pikkukaupungit jää vain yksityisautojen temmellyskentäksi.

Mikäli kilpailun hyvät puolet halutaan yhdistää yhdenvertaista liikkumismahdollisuutta ja joukkoliikenteen kilpailukykyä tukeviin tavoitteisiin, rakenteita on uudistettava kokonaisvaltaisesti. Hiljaisten vuorojen ajamista tukevan kompensaatiojärjestelmän luomista voidaan pitää välttämättömänä edellytyksenä vapaasti kilpaillun joukkoliikennejärjestelmän palvelutavoitteiden toteutumisen kannalta. Ainoastaan lisäämällä joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja matkustajamääriä voidaan saada joukkoliikenteen hinta pysymään markkinaehtoisesti alhaalla ilman palvelutason rapistumista.

EetuKinnunen1

Jyväskylän Työväenyhdistyksen poliittinen sihteeri, valtio-opin pääaineopiskelija. Pyrin täällä käsittelemään ajankohtaisia ja yleisiä poliittisia kysymyksiä analyyttisesti. Tervetuloa keskustelemaan!

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu