Sote kaatuu taas Kokoomuksen valtapeleihin

Hallituksen kompurointi sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen kanssa vain jatkuu. Epätoivo on kasvanut niin suureksi, että Ilta-Sanomien tietojen mukaan pääministeri Juha Sipilä (kesk.) kosiskelee ja demareita hallituksensa pelastajaksi. Antti Rinne on HS:lle ilmoittanut, että SDP lähtee hallitukseen vain vaalien ja uuden hallitusohjelman kautta.

Tänä syksynä piti olla viimein läpihuutojuttu sekä soteuudistuksen maaliin vieminen että länsimetron liikennöinnin aloittaminen. Molemmille oli päivämäärä ja niin poliitikot kuin asiantuntijatkin olivat vakuuttuneita. Vaan ähäkutti. Nyt jos pitäisi veikata, kumpi tulee nopeammin, laittaisin rahani Länsimetrolle.

Hallituksella kun alkaa olla oikeasti kiire sen soten kanssa. Lakipaketti pitäisi saada käsittelyyn marraskuussa, että se ehtii käydä eduskunnassa, valiokunnissa, lausuntokierroksella, tulla säädetyksi ja astua voimaan vuoden 2019 alusta. Keväällä 2019 pidetään nimittäin eduskuntavaalit ja sen jälkeen kaikki keskeneräinen menee täysin uusiksi.

Jos Keskustan kannatus luhistuu, kuten näyttäisi käyvän, kukaan ei enää halua rakentaa uutta hallinnontasoa suojatyöpaikkoineen. Kokoomus on jo nyt yksin halussaan yksityistää julkisten terveyspalveluiden tuotanto ja luoda lakisääteinen pakko palveluseteleiden myöntämiseen.

Hallituksen tavoitteet ristiriidassa säästöjen kanssa

Yksityinen sektori täydentää jo nyt laajasti julkisia terveyspalveluita ja voi tehdä niin jatkossakin. Sote-palveluiden uudistamisessa oli kuitenkin alun perin kyse integraation vahvistamisesta. Se vaatii sitä, että palveluiden järjestäjällä on mahdollisuus katsoa kokonaiskuvaa ja käyttää yhteiset rahat järkevällä tavalla. Kokoomuksen holtiton palveluseteli-valinnanvapaus maksaisi veronmaksajille miljardeja ja heikentäisi kykyä katsoa kokonaiskuvaa ja kohdentaa resursseja järkevästi. Säästöjä ei syntyisi.

Asiantuntijat ovat jo pidempään esittäneet, että sosiaali- ja terveyspalvelut järjestettäisiin enintään 10 alueen puitteissa. SDP:n esittämässä mallissa alueet päättäisivät itse rahoituksestaan, hallinnostaan ja palveluntuotannon toteuttamisesta perustasolla. Erityistason palvelut hoidettaisiin viiden erityisvastuualueen kautta. Malli olisi paljon järkevämpi kuin nykyinen yritys laittaa maakunnat, kuten Uusimaa (1,65 milj. as.) ja Keski-Pohjanmaa (68 000 as.) samalle viivalle. Maakunnista 12 on asukasluvultaan pienempiä kuin Tampereen kaupunki.

Jarruttaminen ja kaaos palvelee yksityisten terveysfirmojen intressejä

Miksi Kokoomus sitten vaatii lopulliseen pakettiin niin suurta roolia yksityisille sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottajille? Siitä yksinkertaisesta syystä, että nämä toimijat ovat tämänhetkisen päättämättömyyden ja epävarmuuden suurimmat voittajat. Lopputuloksen tulee olla todella markkinahenkinen ja avata mahdollisimman laajasti veronmaksajien kukkarot terveysbisnekselle, että se olisi parempi kuin nykytilanne.

Voimassa nimittäin on määräaikainen laki, joka kieltää nykyisiä palvelunjärjestäjiä investoimasta sote-kiinteistöihin ilman erillistä lupaa. Lain alkuperäinen tarkoitus oli estää kuntia ja sairaanhoitopiirejä sementoimasta nykyistä palveluverkkoa rakennuttamalla uusia tiloja palveluilleen.

Kun sote-uudistus kuitenkin lykkääntyy ja monessa kunnassa 70-luvulla rakennetut tilat kärsivät sisäilmaongelmista ja on muutenkin ajettu loppuun, moni kunta kiertää säädökset ostamalla palvelut Mehiläiseltä, Attendolta tai vastaavalta firmalta. Yksityisiä yrityksiä kun investointikielto ei koske. Näin soten lykkääntyminen pikku hiljaa ajaa tilannetta Kokoomuksen haluamaan suuntaan, jossa terveyspalvelut ostetaan yksityisiltä yrityksiltä ja julkinen palveluntuotanto ajetaan alas.

EetuKinnunen1

Jyväskylän Työväenyhdistyksen poliittinen sihteeri, valtio-opin pääaineopiskelija. Pyrin täällä käsittelemään ajankohtaisia ja yleisiä poliittisia kysymyksiä analyyttisesti. Tervetuloa keskustelemaan!

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu