Hyväksy evästeet?
Kun päivittäin nettiä selatessani joudun painamaan OK tai Hyväksyn – kuvaketta lukuisia kertoja, en todellakaan lue tarkemmin, mitä hyväksyn. Ei minulla ole aikaa kompastella tiedon valtatiellä. Luulen, että se on hieman kovettanut pitämään tekstejä turhina, ja pelkään että jonakin päivänä hyväksyn jotain sellaista, mitä ikinä ei pitäisi.
Vähän samalla lailla ajattelen politiikasta. Nyt moni kansalainen on luopunut omien aivojen käytöstä ja antaa mennä. Hän luottaa, että poliitikot tietävät. Mutta havaintojeni mukaan ongelma on, että myös moni poliitikko on luopunut omien aivojen käytöstä ja luottaa siihen, että isommat pojat tietävät. Tai ainakin Macron ja Merkel tietävät. Kyllä he varmaan tietävätkin, mikä on Ranskan ja Saksan etu. Mutta onko se varmasti meidän etumme?
Niin kuin Kreikka-paketissa aikoinaan katsoin, että Saksan ja Ranskan olisi pitänyt pääomittaa omia pankkejaan eikä kaataa ongelmaa euroryhmälle, nyt ajattelen, että ei tämänkään kriisin varjolla tulisi kaataa EU:n perusperiaatteita taloudellisesta vastuusta. Elvyttää voi muutenkin.
Kun periaatteet vain katosivat
Elokuussa 2020 ekonomisti Vesa Vihriälä antoi Helsingin Sanomille haastattelun, joka kaikkien tulisi lukea: Hämmentynyt asiantuntija Vesa Vihriälä yrittää yhä ymmärtää, miten EU:n rahasto meni läpi ja mitä se tulee EU:lle merkitsemään .
Siinä kuvatut faktat ja talousmiehen hämmästely olemattomasta keskustelusta puhuvat puolestaan: ”EU:n perussopimusten mukaan yhteisestä velasta haluttiin nimenomaan pidättäytyä. Jokaisen maan piti vastata omista veloistaan. Nyt yhteistä velkaa kuitenkin päätettiin ottaa ilman perussopimusten muutosta tai edes laajaa julkista keskustelua”, HS kirjoittaa. ”Vihriälän mukaan Euroopan komission ja neuvoston verkkosivuillakin todettiin toukokuun loppuun saakka, ettei EU:n toimintaa rahoiteta velalla. Sen jälkeen maininnat katosivat verkkosivuilta.
’Kuinka voi luottaa sitten siihen, mitä sovitaan, jos sitä näin näppärästi muutetaan?’ Vihriälä pohtii.”
Toissa viikolla Iso-Britannia kuohutti EU-piirejä, kun se paljasti harkitsevansa Brexit-sopimuksen rikkomista. Komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen paheksui Twitterissä tilannetta ja vetosi periaatteeseen ”Pacta sunt servanda”, sopimukset on tehty noudatettaviksi. Hyvää esimerkkiä sopimuksissa pysymisestä EU ei nyt kuitenkaan briteille anna.
Rinnakkainen kirjanpito ja muita kiemuroita
Suosittelen myös kansanedustaja Juhana Vartiaisen analyysia elpymispaketista Miksi tuen elpymispakettia mutta…
Vartiaisen teksti on asiallinen ja rehellinen selonteko paketin olemuksesta. Vartiainen kuvaa ymmärtävänsä senhetkisillä tiedoillaan paketin sisällöstä, että ”nyt ilmeisesti sallitaan velkaantuminen unionin toiminnan rahoittamiseksi. Vaikka perussopimuksessa on artikla, joka kieltää unionin toiminnan rahoittamisen velaksi, määräystä kierretään — jos olen oikein ymmärtänyt — luomalla rinnakkainen kirjanpito, jossa jäsenmaiden yhdessä allekirjoittama velka ei ole varsinaista unionin velkaa”, ja jatkaa myöhemmin ”Ei ole kovin mieltä ylentävää, että unionin velkaantumisen kieltoa kierretään juridisella kiemuralla.” Juuri näin minäkin sen ymmärrän. Olen samaa mieltä hänen kanssaan myös siitä, että makrotalouden kannalta nyt tarvitaan nimenomaan elvytystä. Elvyttää ei kuitenkaan tarvitsisi yhteisvastuuseen sitomalla.
Vartiainen listaa rehellisesti myös hankkeen riskit. Hän myöntää, että Italia on pahin ongelma, ”joka todennäköisesti tällä vuosikymmenellä kaatuu unionin syliin.” Hän näkee myös finanssipolitiikan kurittomuuden riskin: ”Jos eurooppalaiset poliitikot oppivat ajattelemaan, että Euroopan keskuspankki tulee aina tarvittaessa tueksi, finanssipolitiikka muuttuu entistä kurittomammaksi.” Samoin Vartiainen näkee riskiksi Suomen aseman heikentymisen –saman, johon tasavallan presidentti Niinistökin vetosi.
Hän sanoittaa suoraan myös koko politiikantekoa koskevan vaaran: ”Jos vieläpä poliitikot yleisesti oppivat, että humpuukilupauksilla saa paljon kannatusta, tulevaisuus ei näytä hyvältä.” En uskalla tulkita, mitä kaikkea Vartiainen ajatteli, mutta itse liitän sen juuri nyt hallituksemme humpuukipuheisiin, vaikkapa puheisiin siitä, että tämä paketti olisi kertaluonteinen ele.
Kritiikistään huolimatta Vartiainen asettuu tukemaan pakettia, koska näkee elvytyksen välttämättömyyden. Mutta rehellisenä poliitikkona hän halusi tunnustaa sekä paketin kieroudet että riskit. Riskien listaamatta jättäminen olisikin vastuutonta ja veisi Vartiaiselta vastaisuudessa uskottavuuden. Siksi hän sanoo ”Kyllä, mutta”. Lisäksi hän tunnustaa suoraan kannattavansa liittovaltioistumista.
Oma kokemukseni EU:ssa on syy siihen, etten pidä tätä Kyllä, mutta –ratkaisua viisaana. Koska EU on vuolas virta, ”kyllä mutta” on käytännössä sama kuin kyllä. ”Mutta” on käytännössä pelkkää sievistelyä. Se on samaa kuin selittelisi: olen raskaana, mutta. Kukaan ei kirjaa niitä varauksia ylös, EU on sen jälkeen muuttunut unioniksi, johon emme aikoinaan liittyneet, ja sen vain todetaan muuttuneen de facto.
Kokoomus ja Troijan hevonen
Oma puolueeni kokoomus on elpymisvälineen kanssa seinän ja tapetin välissä. Havaintojeni mukaan useimmat äänestäjämme pitävät elpymisvälinettä idioottimaisena. Miksi pitäisi ottaa kuuden miljardin laina kovemmalla korolla kuin markkinoilta saisi, kipata siitä puolet maille, jotka hoitavat talouttaan huonosti, ja nimittää jäljelle jäävää puolikasta EU:n lahjaksi meille? Voisimme ottaa suoraan tuon elvytyslainan pienemmällä korolla ja elvyttää oman makumme mukaan.
Kokoomuksen poliitikot ovat kuitenkin suostuvaisia. Oletetaan, että koska olemme EU-myönteinen puolue, meidän on toteltava siellä syntyneitä ideoita. Perusteluksi on vedetty myös Venäjä: nyt EU:n on oltava yhtenäinen, jotta Venäjän vaikutus ei lisääntyisi. Itse ajattelen, että juuri siksi meidän pitäisi ampua suuruudenhullut ja sopimuksia rikkovat ideat alas: EU ei saisi heikentyä sisältä päin horjuttamalla kansalaisten luottamusta. Juuri EU-myönteisyyteni saa minut nyt älähtämään.
Minulle tulee mieleen tarina Troijan hevosesta. Kansaa höynäytettiin avaamaan portit lahjalle. Nyt lahja on vieläkin himottavampi kuin hevospatsas: isot säkilliset rahaa. Mutta tämänkin lahjan sisälle on piilotettu jotain aivan muuta. Se muu on muun muassa vallan keskittämistä Brysseliin. Tästä seuraa loogisesti oman budjettivaltamme kaventuminen.
Isoja poikia ei ole
Oma kokemukseni EU:sta on, että niitä isoja poikia ei ole. Usein on vain monimutkainen oletusten, pelon ja mielistelyn verkko. Poliitikkojen parissa on liikaa pelkkiä postilaatikoita, viestinviejiä; he ovat opetelleet kulloisenkin asiansa, jonka toimittavat perille kysymyspatteriston kanssa. Jos toinen osapuoli, vaikkapa virkamies tai toinen poliitikko, sattuukin olemaan tietäväinen, osaa vastata heti kysymyksiin ja haluaa mennä keskustelussa eteenpäin, tämä postilaatikko jää jumiin, koska ei tiedä, mitä seuraavaksi pitäisi sanoa ja ajatella.
Ilmasto- ja energiapolitiikka on yksi syy siihen, miksi olen oppinut kriittiseksi. Toistaiseksi EU:n ilmastotoimet ovat olleet tehotonta oman talouden rankaisua ilman merkittäviä saavutuksia, vaikka rahaa on käytetty valtavasti. Energiapolitiikka on suorastaan karmivaa. Elvytyspakettiin se liittyy olennaisesti, sillä rahoja kohdennetaan erityisesti ilmastotoimiin. Mutta se mikä ei ole ollut kannattavaa ennen koronaa, ei ole sen jälkeenkään. Lähiviikkoina tulen kirjoittamaan aiheesta.
Minä en tiedä, miten tässä käy. Kunnioitan demokratiaa, ja jos kansa tahtoo liittovaltioon ja yhteisvastuuseen, olkoon sitten niin. Mutta sitä on vaikea katsoa, jos päätökset tehdään valheellisin argumentein ja olemattomalla keskustelulla. Siksi kannatan avointa ja vapaata ajatustenvaihtoa.
Erinomainen artikkeli Eija-Riitalta. Allekirjoitan sen omasta puolestani kokonaan.
Juhani Putkinen
Ilmoita asiaton viesti
Hieno kirjoitus. Olen varsin ilahtunut, että kokoomuksenkin piireissä ollaan heräilemässä näistä EU-prinsessaunista ja unelmista.
Ilmoita asiaton viesti
Tässähän jopa herää toivo siitä, että Kokoomuksesta tulisi taas Kansallinen Kokoomus.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvän kirjoituksen perään tiivistäisin sen kysymykseen jokaiselle suomalaisille: haluatko todellakin antaa kaiken päätäntävallan Suomeakin koskien muille EUn maille? Näinhän on jo pitkälti käynyt, koska meillä on niin mitätön äänivalta ja vähemmistösuojaa halutaan edelleen heikentää.
Ilmoita asiaton viesti
Määräenemmistösääntöjä pitäisi lisätä EU- päätöksenteossa, jotta EU olisi toimintakykyisempi.
Ilmoita asiaton viesti
EUn toimintakykyä rajoittaa Saksan ja Ranskan suuruudenhulluus.
EUn ei ole tarvis puuttua kaikkeen ja edellyttää yksimielisyyttä.
EUn päätehtävä on ylläpitää toimivaa vapaamarkkinaa eikä tukijärjestelmiä bankstereille ja asiansa mählineille jäsenvaltioille.
Edes euroa emme kaipaa nykytilanteessa. Se upottaa koko yhteisön.
Ilmoita asiaton viesti
Me tarvitsemme yhteisen valuutan. Pienet kansallisvaluutat olivat pelivälineitä. Yhteisvaluutta tarvitsee tuekseen yhteisen talouspolitiikan ja budjettikurin.
Määräenemmistöpäätökset ja yhteisvaluutta budjetteineen tekee EU:sta joittenkin mielestä liittovaltion. So?
Ilmoita asiaton viesti
Saas nähdä, milloin kokoomus alkaa tehdä fixit-politiikkaa, tai pyrkii persujen alajärjestöksi?
Ilmoita asiaton viesti
Aihe on sinällään liian vaikea, joten hän esittää vakaan tuntemuksensa asian sivusta.
Ilmoita asiaton viesti
Korhola on onneksi Rydmanin kanssa yksittäisajattelijoita. Puolueen linjaa kaksikolla tuskin on paljoakaan sanottavaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Korhola on onneksi Rydmanin kanssa yksittäisajattelijoita. Puolueen linjaa kaksikolla tuskin on paljoakaan sanottavaa.”
Valitettavasti olet oikeassa.
Ilmoita asiaton viesti
Ovaskainen, sinä miellät asian niin, että valitettavasti. Minusta se on päinvastoin: onnekseni olen oikeassa.
Sinä tuskin Kokoomusta äänestäisit, vaikka olisin väärässäkin. Tai tiedä häntä.
Ilmoita asiaton viesti
Kuten blogistin mainio kirjoitus hyvin kuvaa, tämä paketti kokonaisuutena on kenties portti johonkin ihan muuhun.
Miksi neuvottelu kesken lomakauden suurella kiireellä tästä paketista ? Oliko pelko liian suuri, etteivät maksumiehen asemaan joutuvat EU n kansalaiset kenties hyväksyisikään koko koijaamista.
Pelkkien poliitikkojen mutuilujen ja lapsellisten olettamusten perusteella laitetaan kansalaiset siis maksumiehiksi muiden touhuille. Puhukoot poliitikot mieluummin numeroilla ja käytetään talousasioissa asiantuntijoita, jotka ovat saaneet aiheeseen liittyvän koulutuksen. Tuskin poliitikoona puuhaava puotipuksu, tai kansan kynttilä edes tajuaa, mitä tässä nyt oikeasti tulee tapahtumaan.
Poliitikkojen vastuuhan loppuu, kuin kanan lento tähän yhteen kauteen. Mutta tämä poliitikkojen kekkuloima velka tulee rasittamaan montaa sukupolvea.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi yksi ehdotus Kokoomuksen puheenjohtajaksi, mutta jääköön kertomatta, kyllähän te arvaatte.
Ilmoita asiaton viesti
Alex Stubb?
Ilmoita asiaton viesti
Odotan Häkkästä tai Vestmania.
Ilmoita asiaton viesti
Elpymisväline vaikka sitten yhteisellä velalla olisi perusteltu, jos siihen pätisi se mitä Eurooppa-neuvosto päätti viime huhtikuussa, puheenjohtaja Charles Michel:
”Totesimme, että paketti on saatava käyttöön 1. kesäkuuta 2020 mennessä.
Sovimme myös, että pyrimme perustamaan elvytysrahaston, jota tarvitaan kiireellisesti. Rahaston on oltava riittävän kokoinen, se on kohdennettava kriisin pahimmin koettelemiin aloihin ja maantieteellisiin osiin Euroopassa ja sitä on käytettävä vain tämän ennennäkemättömän kriisin käsittelyyn.”
”Eurooppa-neuvoston puheenjohtajan päätelmät Eurooppa-neuvoston jäsenten videokonferenssin jälkeen 23. huhtikuuta 2020,” https://www.consilium.europa.eu/fi/press/press-releases/2020/04/23/conclusions-by-president-charles-michel-following-the-video-conference-with-members-of-the-european-council-on-23-april-2020/
Tätähän tarvittaisiin juuri nyt. On kuitenkin käynyt ilmeiseksi, että näin ei ole: Rahat tulevat liian myöhään, jos lainkaan; ne kohdistuvat kaikkeen muuhun mahdolliseen; ja välinettä käytetään muuhun mahdolliseen eli ennen kaikkea oman vallan kasvattamiseen. Komissio erityisesti yrittää tehdä suosituksistaan jäsenvaltioita sitovia – jos tämä ei oikeudellisesti onnistu, niin nyt sitten taloudellisesti velpymisvälineen kautta. Esimerkiksi Sipilän hallituksen aikaan komissio suositteli toteuttamaan sote-uudistuksen valinnanvapausmalleineen jotta sillä saataisiin neljän miljardin säästöt. Kun komission suositukset ovat tätä tasoa, niiden sitovuuteen ei tule suostua. Sinänsä suuri rahallinen summa, joka on maksettava tipoittain takaisin vuoteen 2058 mennessä, on tähän verrattuna pieni asia.
(PS. Olen maksanut vähistä varoistani pandemiatukea kriisin pahimmin koettelemille aloille ja maantieteellisille osille, ja ERK & Co voisivat toimia samoin.)
Ilmoita asiaton viesti
Venäjä,Venäjä,Venäjä on meille todella suuri ongelma joka rajaa ratkaisujamme ja tulee kalliiksi(esim:hävittäjähankinta Venäjän uhan takia).Silti en hyväksy että Venäjän pelon takia luovutamme itsenäisyytemme epädemokraattiselle Brysselille jota lähinnä Mercel ja Macron johtavet.Jos menetämme itsenäisyytemme (osittain jo menetetty) sitä on mahdoton palauttaa.Suomesta löytyy useita ”maanpettureita” jotka eivät pidä itsenäisyyttämme missään arvossa vaan oikein tyrkyttävät valtaa Eulle.Heidän motiiveja todella ihmettelen.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikessa ystävyydessä: olisi mielenkiintoista arvuutella, olisiko Eija-Riitan kanta tukipakettiin yhtä kriittinen, mikäli hän istuisi vielä Europarlamentissa.
Otsikon ”hyväksy evästeet” -viittaus kuuluu sarjaan meppien erheet. Nimittäin tuon hölmön ja aivan överiksi menneen evästeiden hyväksymisruljanssin taustalla on EU-parlamentissa aikoinaan hyväksytty GDPR. Direktiivi luotiin ns. hyvässä tarkoituksessa, mutta siitä on muodostunut datan hyödyntämistä, avoimuutta ja digitalisaatiota hidastava uloke, paljon ohi alkuperäisen tarkoituksensa.
Ilmoita asiaton viesti
Sisältääkö kysymyksesi oletuksen, että meppinä äänestäisin eri lailla kuin nyt? Enpä usko, sillä äänestin myös edellisen finanssikriisin kohdalla varsin kriittisesti pelastuspaketin yksityiskohdissa ja arvostelin rahaliiton sääntöjen rikkomista.
Tuosta GDPR:sta olen samaa mieltä, mutta silloin en enää ollut nappeja painamassa.
Ilmoita asiaton viesti
Kun pohditaan tulee vanha sääntö ettei EU maksa yksittäisen jäsenvaltion pelivelkoja niin nyt tähän on tullut muutos. Toisaalta kun yksi mielisesti
julistetaan uusi yhteivastuu sääntö kaikkien 27 jäsenmaiden niin se on uusi normaali joka voi toistua jatkossa myös.
Uuden normaalin myötä pitää velvoittaa myös yhteinen puolustusliitto NATON toimesta johon kaikkien EU jäsenvaltioiden on kuuluttava.
EU tulee kehittyä itsenäisten jänvaltioiden liittovaltioksi.tämä kaikki tuo vapauttavan turvan ainakin meille Suomalaisille.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, hyvä kirjoitus kuten kirjasikin. – Edellisen kerran Suomea kiristettiin taloudella osaksi uuden Euroopan liittokuntaa vuonna 1943. Koska tämä ei mitenkään käynyt Suomelle, ulkoministeri Ramsay luikerteli ja vetkutteli niin kauan, että kun Italia kaatui loppukesällä niin valtakunnanulkoministeri von Ribbentrop panikoi ja unohti Suomen sillä kertaa. Mitä tulee von der Leyeniin, hänen agendassaan näyttää olevan toinen keskittämisen keppihevonen ilmasto jota hän ei perustele tieteellä vaan katuparlamentilla ja torikokouksilla Weimarin Saksan malliin.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin kirjoitettu. Myös lasten mielipide painaa. Greta ja muut Pavel Morozovin henkiset perilliset.
Ilmoita asiaton viesti
Korhola: ”Kokoomuksen poliitikot ovat kuitenkin suostuvaisia. Oletetaan, että koska olemme EU-myönteinen puolue, meidän on toteltava siellä syntyneitä ideoita. Perusteluksi on vedetty myös Venäjä: nyt EU:n on oltava yhtenäinen, jotta Venäjän vaikutus ei lisääntyisi. Itse ajattelen, että juuri siksi meidän pitäisi ampua suuruudenhullut ja sopimuksia rikkovat ideat alas: EU ei saisi heikentyä sisältä päin horjuttamalla kansalaisten luottamusta. Juuri EU-myönteisyyteni saa minut nyt älähtämään.”
Kirjoitat erittäin tärkeästä pointista. Nöyristely ja huonojen päätösten kannattaminen ei vahvista Eurooppaa vaan heikentää sitä. Luottamus menee menojaan. Minäkin olen EU-myönteinen mutta kritisoin sitä kuitenkin, mikäli katson että tehdään tyhmyyksiä. Kreikan tukipaketit olivat järjettömiä, eivätkä auttaneet Kreikan kansalaisia. Rahat menivät Kreikan kautta Saksan ja Ranskan pankeille. Jo tämä osoitti kuinka paljon valheita meille syötetään. Miksi poliitikot eivät ole rehellisiä? Miten voimme enää luottaa kehenkään?
Ellei Euroopan Unioni muutu avoimemmaksi, se ei tule kestämään. Avoimuuden ja keskustelun kautta voimme kehittää Eurooppaa nykyistä toimivammaksi. Ehkä tämä vaatii radikaaleja muutoksia, jopa Euroopan jakamista kahtia pohjoiseen ja etelään. Jotenkin unionin toimivuutta on lisättävä…
Ilmoita asiaton viesti