Vantaalaisten ja keravalaisten ikäihmisten ja vammaisten ihmisten matkojen ongelmat tulee korjata!

On ihmisoikeus päästä liikkumaan paikasta toiseen. Vantaalaisten ja keravalaisten ikäihmisten sekä vammaisten ihmisten matkat toimivat pääsääntöisesti hyvin. Ja paljon paremmin kuin monessa muussa kunnassa. Mutta on haasteita. Kuljetuspalvelut ovat vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain mukaisia kunnan korvaamia matkoja niille, joilla on erityisiä vaikeuksia käyttää julkista liikennettä. Vantaalla ja Keravalla on samat säännöt ja kyytejä ajavat samat yritykset.
Vantaa ja Kerava kilpailuttivat yhdessä kuljetuspalvelulunsa vuonna 2019. Uusi käytäntö tuli käyttöön 1.4.2020. On hienoa, että kyydin tilaaminen muuttui maksuttomaksi. Lähitaksilla, Fixutaksilla ja Menevällä on omat maksuttomat tilausnumeronsa kyytien tilaamista varten.
On myös upeaa, että asiakas voi nyt valita kolmesta yrityksestä yhden sijaan. Nykyään Vantaan ja Keravan kuljetuspalvelukyytejä ajavat ja välittävät Lähitaksi, Menevä ja Fixutaksi.
Sekin on hyvä, että kyytien yhdistely on edelleen vapaaehtoista. Hienoa, kun yhdistelykyydistä peritään nykyään yksi matka. Aiemmin yhdistelykyydissä meni matka kaikilta kyydissä olevilta (jos oli kyse yhdistelykyydistä). Nyt siis menee yksi matka.
Kuljetuspalveluiden toimivuudessa on haasteitakin, Alla kerron mitä ne haasteet ovat ja esitän niihin ratkaisut.
- Kyyti pitää nykyään aina tilata keskuksesta. Joko asiakas tai kuljettaja tilaa kyydin. Ei saisi olla niin, että kuljettaja joutuu soittamaan keskukseen, kun asiakas jo istuu autossa. Se on turhaa byrokratiaa. Jos ottaa auton tolpalta tai tilaa vakio- tai tuttutaksikyydin kuljettajalta, joutuu kuljettaja soittamaan keskukseen ja tilaamaan kyydin. Ratkaisu: Auto pitää voida ottaa tolpalta ilman, että kuljettajan on soitettava keskukseen. Kuljettajan ei pidä työ-, opiskelu-, vakio- tai paluukyydeissä joutua soittamaan keskukseen. Tämä säästäisi sekä kuljettajan että keskuksen työaikaa, ja toisi kunnalle säästöä.
- Asiakkaan kuitissa ei näy se kuinka monta matkaa hänellä on jäljellä. Matkamäärä näkyy vain kuljettajalle. Kuljettaja joutuu käsin kirjoittamaan kuittiin sen, kuinka monta matkaa asiakkaalla on jäljellä. Joskus kuljettaja ei löydä tietoa tietokannastaan. Kerran meinasi kuljettaja kertoa väärän matkamäärän. Onneksi tiesin itse, ettei kuljettajan antama tieto voi millään pitää paikkaansa. Ratkaisu: Jäljellä olevien matkojen määrä näkyy automaattisesti asiakkaan kuitissa. Ei voida velvoittaa asiakasta pitämään kirjaa matkoistaan. Vammaispalveluista on luvattu asia korjata, muttei mitään ole silti tapahtunut.
- Yhdistelykyydeissä, jotka ovat vapaaehtoisia, on asiakkaalla lain mukaan oltava oikeus maksuttomaan saattajaan tai seuralaiseen. Siksi tulisi yhdistelykyydistä periä yksi omavastuu kahta matkustajaa kohden, riippumatta siitä kuinka monella kyydissä olevalla on kuljetuspalvelukortti. Nykyisin yhdistelykyydistä maksetaan omavastuu sen mukaan, kuinka monella kyydissä olevalla on kuljetuspalvelukortti, eikä huomioida asiakkaan oikeutta maksuttomaan saattajaan. Esimerkiksi minä ja mieheni joudumme maksamaan kaksi omavastuuta, koska olemme molemmat kuljetuspalveluiden käyttäjiä. Kuitenkin jos toinen meistä olisi vammaton, joutuisimme maksamaan vain yhden omavastuun. Tämä asettaa vammaiset ja vammattomat eriarvoiseen asemaan. Yhdistelykyydistä pitäisi siis periä yksi omavastuu kahta asiakasta kohti. Se kannustaisi kyytien yhdistelyyn. Jos toinen kahdesta matkustajasta ei ole kuljetuspalveluihin, peritään kyydistä 2.8 €. Mutta, jos molemmat matkustajat käyttävät kuljetuspalveluita, peritään kyydistä 5.6 €. Tämä on väärin Siinä ei kohdella vammaisia ja vammattomia yhdenvertaisesti. Ratkaisu: Yhdistelykyyti maksetaan matka yhdellä kaupunkikortilla ja kyydistä peritään yksi omavastuu (2.8 €) kahta matkustajaa kohden. Tämä kannustaa asiakkaita kyytien yhdistelyyn ja tuo kunnalle säästöä.
- Kuljetuspalvelukyytiä ei pysty tilaamaan sovelluksen kautta, vaikka niin on luvattu. Pitäisi olla mahdollista tilata kuljetuspalvelukyyti sovelluksen kautta. Lähitaksin, Menevän ja Fixutaksin sovellukset pitää saada toimimaan myös kuljetuspalveluasiakkaiden kohdalla. Ratkaisu: Kyydin voi tilata myös sovelluksella.
- Vantaa on yksiselitteisesti todennut, että kuljetuspalvelukyytejä saa käyttää vain Vantaalla, Helsingissä, Espoossa, Keravalla, Järvenpäässä, Tuusulassa, Sipoossa ja Nurmijärvellä. Jotta vammaisten ihmisten liikkumisvapaus toteutuisi, ja jotta esim. valtakunnallisten järjestöjen toimintaan ja eduskuntavaaleihin osallistuminen onnistuisi. Ratkaisu: asiakkaan pitää voida käyttää kyytejä, perustellusta syystä, muuallakin kuin asiakkaan kotikunnassa ja sen naapurikunnissa.
- Kaikki kuljetuspalvelukyydit pitää tällä hetkellä tilata keskuksesta. Vain, jos kyse on työ- tai opiskelumatkasta taikka paluukyydistä tai asiakkaalla on tuttutaksi- vakiotaksilupa, voi asiakas sopia kyydistä kuljettajan kanssa. Silloinkin kuljettajan pitää soittaa keskukseen ja antaa kyydin tiedot keskukselle. Kuljettajan ei pitäisi joutua soittamaan keskukseen, jos on kyse työ-, opiskelu-, paluu- tai vakiotaksikyydistä. Ratkaisu: ainakin esteetöntä autoa tarvitseville tulee palauttaa oikeus sopia kyydeistä suoraan kuljettajan kanssa. Inva-autoista tulee olemaan suuri pula, kunhan koronapandemia helpottaa. Kuljettajan ei pidä työ-, opiskelu-, vakio- tai paluukyydeissä joutua soittamaan keskukseen. Tämä säästäisi sekä kuljettajan että keskuksen työaikaa, ja toisi kunnalle säästöä.
- Asiakkaiden yksityisyydensuojaa tulee parantaa.
- Koska takseista, etenkin inva-autoista, tulee olemaan pulaa, kunhan koronapandemia helpottaa. Keskuksen tulisi ryhtyä etsimään autoa heti kun asiakas on tehnyt tilauksen. Tällä hetkellä autoa ryhdytään etsimään vasta noin 12 minuuttia ennen kuin taksin pitäisi olla asiakasta hakemassa, riippumatta siitä, koska asiakas on tilauksen jättänyt. Ratkaisu: Autoa ryhdytään etsimään heti, kun asiakas on tilauksen jättänyt.
- Vantaalaisen vammaisen ihmisen liikkumisvapautta rajoittaa se, että hän voi käyttää kuljetuspalveluita vain Vantaalla ja sen lähiseudulla. Jotta vammainen ihminen voi osallistua täysmääräisesti yhteiskuntaan, mm. toimia valtakunnallisissa järjestöissä ja olla ehdolla vaaleissa, pitää hänen voida liikkua koko maassa. Monet muut kunnat sallivat matkustamisen koko maassa. Vantaa salli aiemmin matkustamisen kotiseudun ulkopuolella, mutta se poistettiin säästösyistä. Ratkaisu: Kuljetuspalvelukyytejä on mahdollista käyttää koko Suomessa, perustellusta syystä ja asiakkaan vapaamuotoisesta hakemuksesta. Kuljetuspalveluohjeistusta tulee tältä osin muuttaa.
- Ihmisen on voitava poistua kotoaan useammin kuin 9 päivänä kuukaudessa. Kunnan pitäisikin kertoa asiakkaille, että vapaamuotoisesta hakemuksesta voi mahdollisesti saada lisää vapaa-ajan matkoja. Ratkaisu: Perustellusta syystä ja hakemuksesta tulee asiakkaalle myöntää lisää vapaa-ajan matkoja. Kaupunki tiedottaa lisämatkojen hakumahdollisuudesta aktiivisemmin.
- Kuljetuspalvelumatkoja on aina tietty määrä kuukautta kohden, eikä matkoja voi siirtää kuukaudelta toiselle. Kuitenkin asiakas saattaa esimerkiksi talvella tarvita enemmän matkoja kuin kesällä. Joissakin kunnissa saa valita ns. vuosikiintiön kuukausikiintiön sijaan. Se tarkoittaa sitä, että asiakkaalla on tietty matkamäärä käytössään vuotta kohden, ja asiakas itse päättä, milloin nuo matkat käyttää. Esimerkiksi, jos asiakkaalla on oikeus käyttää 18 vapaa-ajan matkaa kuukautta kohti, tarkoittaa se 216 matkaa vuotta kohden, vuosikiintiö olisi silloin 216 matkaa. Ratkaisu: Kuukausikiintiön lisäksi on käytössä vuosikiintiö. Asiakas voi valita vuosikiintiön kuukausikiintiön sijaan. Kuljetuspalveluohjeistusta tulee tältä osin muuttaa.
Vaikka nyt tässä haasteita luettelenkin, ei se tarkoita sitä, etteivät kyydit toimisi. Moni asia on hyvin Vantaalla ja Keravalla. Olen näitä kuljetuspalveluiden haasteita ottanut esille viime keväästä lähtien. Tekstejä löytyy mm. viime keväältä ja kesältä.
Ehdottomistani muutoksista valtaosa ei toisi lisäkuluja kunnalle. Jotkut muutoksen voivat jopa tuoda kunnalle säästöä. Raha ei kuitenkaan saisi tässä ajatella liikaa. Asiakkaan etua on ajateltava rahaa enemmän. Lisäksi laki vaatii, että kuljetuspalvelut toimivat kunnassa hyvin. Nämä eivät tietenkään ole helppoja asioita ratkaista. Tarvitaan monen tahon välistä yhteistyötä sekä toistemme ymmärtämistä.
Lisää tietoa:
Vantaan kaupungin kuljetuspalveluohje: https://www.vantaa.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vantaa/embeds/vantaawwwstructure/152675_Sosterlautakunta_25.2.2020_Liikkumista_tukevat_palvelut_1.4.2020.pdf
Vantaan kaupunki, liikkumista tukeavat palvelut: https://www.vantaa.fi/terveys-_ja_sosiaalipalvelut/vammaisten_palvelut/tukea_arkeen/liikkumista_tukevat_palvelut
Vantaan kaupunki – Kuljetuspalvelujen järjestäminen: https://www.vantaa.fi/terveys-_ja_sosiaalipalvelut/vammaisten_palvelut/tukea_arkeen/liikkumista_tukevat_palvelut#Kuljetuspalvelut
Vantaan Sanomat 20.5.20: https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/1807924
Vantaan Sanomat, 7.12.2019: https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/1233308
Ps. Artikkelikuvan on ottanut Kukka-Maria Ahokas.
Myönnän, etten jaksanut perehtyä jokaiseen yksityiskohtaan ja arvostan kaikkia, jotka näissä kuvioissa jaksavat taistella.
Yleiskuva monella asiaa tuntemattomalla varmaan on, että ”onpa hienosti järjestetty ja vammaisilla enemmän oikeuksia kuin terveillä”.
Totuus on kuitenkin toinen. Itse asun Espoossa ja alan vasta hahmottaa, miten toivotonta taistelua vanhusten ja vaikeasti liikkuvien osallistuminen yhtään mihinkään kotilähiönsä ulkopuolella on.
Matka vie enemmän voimia ja tuottaa enemmän stressiä kuin matkan tarkoitus.
Suurin osa joutuu käyttämään tuhottoman kallista kela-taksia, joka saa lykkäämään jopa välttämättömiä lääkärikäyntejä. Kyydit ovat epävarmoja ja pelottavia.
Matka Helsinkiin HUSin poliklinikalle pelottaa enemmän kuin siellä tehtävä toimenpide.
Jokaisen terveen pitäisi tehdä elämysmatka eläytyen 80-vuotiaan, huonosti näkevän ja kuulevan asemaan esim joulukuun pimeässä räntäsateessa odottaen taksia, joka ei tule tai joka vie sinut kaoottiseen sairaalakompleksiin (Jorvi!), josta et löydä edes neuvontaa.
Sitten tulee päälle 50€n lasku ”peruuttamattomasta poliklinikka-ajasta”ja lähetteen palautus terveyskeskukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos. Se on totta, ettei monikaan tiedä millaista taistelua vammaisten, pitkäaikaissairaiden ja ikäihmisten elämä välillä on. Mutta monessa suhteessa me olemme onnekkaita Vantaalla ja Keravalla. Hyvä, kun otit Kela-kyydit eli terveydenhuollon matkat, esille. Niissä iso epäkohta on tosiaan hinta. 25 euron omavastuu on ihan liikaa.
Ilmoita asiaton viesti
nice
Ilmoita asiaton viesti
jaa mun artikkeli kehitysvammaisten asioista asun mikkelissä
Ilmoita asiaton viesti
Missähän vaiheessa sinne sopimukseen pantiin se että kuljettajan pitää vielä ilmoittaa keskukseen minne mennään ja kenen kortilla? Ei se ollut ainakaan silloin käsittelyssä mukana, kun olimme niissä huuhaakokouksissa, sinä myöskin.
Se asia pitäisi saada pois koska siinä menee turhaa aikaa ja on vaivalloista. Kelakyydeistä sen verran, että mieheni, joka kulkee sähköpyörätuolilla ja on raskastekoinen, ei meinaa saada sieltä sopivaa autoa ikinä. Muutamat lääkärikäynnit on menneet ketuiksi.Vakka profiilissa on maininta kg 400 kaksipilarinostinauto, niin sieltä tulee milloin mitäkin hilavitkutusautoa.
Sitten on sellainen ongelma ihan Lähitaksinkin piirissä ollsut, että kuljettaja on velottanut KOKO matkan hinnan asiakkaalta. Aisakas on huomannut sen tiliotteeltaan vasta. Niistä on tehty valitukset ja saatu rahat pois, mutta tuollainen peli ei vetele. Huijauksella on lyhyet jäljet.
Ongelmat pitää saada ratkottua mutta siinä ei yksi pääsky pesää tee vaan vaaditaan koko samanmielinen valtuusto niin, että saataisiin asioita aikaiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri niin. Ei tosiaankaan lautakunnan kokouksissa ollut puhetta tuosta. Siis siitä, että pitäisi kuljettajan joutua soittamaan keskukseen kun kyyti otetaan tolpalta tai kyse on työ-, opiskelu- tai paluukyydistä taikka vakiotaksiasiakkaasta. Pikemminkin virkamies vakuutti, että asiat pysyvät ennallaan. Saadaan vain käyttää 3 yritystä 1 sijasta ja kyytien tilaaminen on maksutonta. Se on toki upeaa, että nyt on 3 yritystä käytössä ja kyytien tilaaminen on maksutonta. Eli uudistuksessa oli hyvääkin. Mutta valvontaa ja byrokratiaa tuli lisää. On kyllä kurjaa, että Kela-kyytien toiminnassa on edelleen ongelmia.
Ilmoita asiaton viesti
Ja on ihan totta, että vaaditaan isompi joukko, jotta tapahtuisi enemmän muutosta. Mutta parhaamme yhdessä yritämme! Tehdään yhteistyötä!
Ilmoita asiaton viesti
Oli hyvä kirjoitus. Sotkut alkoivat siitä, kun taksipalveluja alettiin mullistamaan ihan täysin erilaiseksi ja sen mukana tulivat ongelmat. Samoin tapahtui tulkkauspalveluissa ja Kela ei missään vaiheessa ole myöntänyt ongelmia vaan väitti, että yli 90% tulkkauspalveluista toimivat.
Ei se niin mennyt, esim. kirjoitustulkkeja ei saa, kun asuvat jossakin korvessa ja tulisi kalliiksi. Vaikka löytyisikin monitaitoinen tulkki, niin hän ei saa suorittaa sitä tehtäväänsä vaan vain kahta tulkkaustapaa.
Tämä koskee myös kuurosokeita, suomenruotsalaisia, huonokuuloisia. Sitten toinen hölmöys on siinä, että luottotulkit, mihin on tottunut vuosien ajan, niin niitä ei saa, koska kuuluvat toiseen tilausyritykseen ja ei saa tilata sieltä, kun ei kuulu asiakkaan alueeseen.
Minulla se on ollut huvittavaa, kun ilmoitetaan jäljellä olevista tulkkaustunneista, niin se oikeasti on minimi eikä maksimi.
Jotkut käyttävät paljon enemmän, että 180 tuntia menee aika nopeasti loppuun ja syyt voivat olla yhteiskunnan aktiviteeteista ja osallistumisista kuten politiikassa, valtuustoissa, yms.
Siinä pitää noudattaa esteettömyyttä ja tiedon saamista, sitä ei voi rajata vain siksi, että tulkkaustunnit täyttyivät ja silloin tulee rikkoneeksi direktiivejä ja lakia.
Olisi hyvä, jos palataan siihen aikaan, jolloin ei menty sotkemaan näitä palveluja muutama vuosi taaksepäin.
Ilmoita asiaton viesti
Sepä se. Nykyään saattaa olla vaikeaa saada autoa, koska harvempi yrittäjä enää ajaa kuljetuspalvelukyytejä. Moni yrittäjä lopetti, kun voimaan tuli uusi taksipalvelulaki. Nyt koronapandemia on edelleen hankaloittanut asiaa. Etenkin esteettömistä autoista on pulaa. Samoin autoista maaseudulla ja hiljaisina vuorokaudenaikoina. Takseilla ei ole enää päivystys- tai asemapaikkavelvoitetta. Lainsäädännön ongelmana on, että minimistä tulee helposti maksimi. Kuten nyt näissä tulkkaustunneissa tai vapaa-ajan matkoissa. Vammaisten vapaa-ajan matkoissa usein 18 matkan minimistä on muodostunut maksimi. Näin on useassa kunnssa. Vantaalla onneksi on mahdollista hakea lisää matkoja vapaamuotoisella hakemuksella. Hakemuksen voi lähettää esimerkiksi sähköpostilla (kuljetuspalvelut(at)vantaa.fi) ja kertoa kuinka paljon matkoja tarvitsee ja miksi. Perustelu on todella tärkeää olla hakemuksessa. Samoin se kuinka montaa lisämatkaa hakee. Esteettömyys on todella tärkeä asia. Se on ihmisoikeus, eikä mielipideasia.
Ilmoita asiaton viesti