Veronkorotus ei ole säästö
Milloin hallitus luopuu tavoitteestaan tasapainottaa taloutta puoliksi veronkorotuksin ja puoliksi menosäästöin? Samalla olisi ainakin luovuttava sanasta säästö, sillä veronkorotukset eivät ole säästöjä.
Kyse on samasta kuin jos yli varojensa elänyt kumppanisi ilmoittaisi vähentävänsä rahankäyttöään muutamalla prosentilla (menoleikkaus) ja nostavansa samoilla prosenteilla palkkatoivettaan hakiessaan seuraavaa pätkäduunia (veronkorotus). Jokainen voi päätellä, kuinka todennäköisesti nämä kaksi tointa vaikuttavat yhteiseen talouteen.
Voi olla, että jos työn saa, niin palkka vähän nousee, mutta samalla myös todennäköisyys löytää työtä pienenee. Kansantalouden tasolla on mahdollista, ettei verokertymä (tulopuoli) nouse lainkaan.
Työmarkkinoiden jäykkyydet ja korkea kustannustaso ovat jo nyt Suomen keskeisiä ongelmia.
Verot maksaa aina asiakas
On toki oleellista pohtia, kuten pääministerikin toteaa, miten veronkorotukset kohdistetaan mahdollisimman vähän haitallisesti. Mutta suuren suurta eroa sillä ei tehdä – ostovoima pienenee. Hienosäädöllä voidaan vaikuttaa siihen, kohdistuuko verorasite enemmän suomalaiseen kuin ulkomaalaiseen lisäarvoon.
Esimerkiksi alv-nosto osuu myös ulkomaalaisiin tuotteisiin kuten Coca Colaan, mutta ansiotuloveron nosto kohdistuu vain Suomessa tehtävään työhön.
Verokeskustelussa auttaa kuitenkin sen tosiasian ymmärtäminen, että kaikki verot maksaa lopulta aina kuluttaja.
Arvonlisäveron (suurin verokertymä) kohdalla se on ilmeistä, ja yritystasolla asia on tismalleen sama: yritys on olemassa vain ja ainoastaan sen asiakkaiden rahoilla. Asiakas maksaa (jos maksaa) tuotteesta tai palvelusta, jonka jälkeen yritys maksaa kaikki kulunsa, mukaan lukien palkat ja niihin liittyvät verot, vakuutukset ja epäsuorat kulut.
Häkellyttävää kyllä, yhteisöverokin maksetaan vasta jos jotain (voittoa) jää viivan alle. Siihen mennessä on maksettu jo melkoinen kasa veroja ja tuotettu hyvää yhteiskuntaan työpaikkojen ja tuotteiden muodossa.
Jos joku on "iloinen veronmaksaja", niin kuluttaja, joka päättää tehdä ostopäätöksen. Ei se kaveri, joka on onnekas ja jolla on palkkatöitä. Eli jonka duunipaikan asiakas – suomalainen tai ulkolainen – kustantaa.
"Mie romahan"
Kolme miljardia on 5,6 % valtion budjetista eikä se kata edes puolta tämän vuoden lisävelanotosta, joka on 6,7 miljardia talousarvion mukaan. Todellisuudessa säästöt ajoittunevat usean vuoden jaksolle, eikä tämän vuoden budjetti lähestyne tasapainoa kuin nimellisesti.
On kohtuutonta, että koviksi päätöksiksi luonnehditaan mediassa sellaisia, joilla edes auttavasti yritetään saattaa nykyistä julkista taloutta tasapainoon ja kansantaloutta kilpailukykyiseksi.
Paljon kovempi päätös olisi olla tekemättä mitään ja jouduttaa kuukausi kerrallaan Suomen romahdusta. Sitä selkärankaa ei seminaarein, piispoin tai Brysselistä käsin suoristeta, vaan vastuu on kannettava siellä minne se on annettu.
—
Jos suurien tulojen eli yli 100 000 € vuodessa ansaitsevien tuloveroprosentti olisi 50, paljonko nykyistä enemmän yhteiseen käyttöön tuloja kertyisi? Ei olisi väliä, olisiko kyse nykyisin kevyemmin verotetuista pääomatuloista vai kireämmin verotetuista ansiotuloista – tulot kuin tulot, jos yhteissumma on yli 100 000 €.
1 046 miljoonaa euroa
Ilmoita asiaton viesti
Esimerkiksi tästä Hesarin infografiikasta voi hämmästellä eri veronkorotusten/-kevennysten fiskaalista vaikutusta: http://www.hs.fi/kotimaa/Asiantuntijat+Uusia+veron…
En tiedä mihin sinä perustat tuon laskelmasi. Nk. solidaarisuusverolla on saatu kasaan muutama kymmenen miljoonaa. Koko pääomatuloverokertymä on puolestaan noin 2 miljardia nykyisellään.
Ilmoita asiaton viesti
Ne on laskenut tilastokeskuksen kehittämispäällikkö Ilkka Lehtinen, maan paras kansantaloustilastojen asiantuntija.
Elina ei kannata tekeytyä tyhmäksi. Osaat varmasti lukea mitä kirjoitin, ymmärrätkö tekstiä on näköjään kyseenalaista.
Miljardi euroa, mietippä sitä.
Ilmoita asiaton viesti
Laitetaan samalla kaikille 50% veroprosentti niin saataisiin vielä enemmän tuohta valtion kassaan ja hyvinvointipalvelut turvattua ikuisiksi ajoiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Noilla ajatuksilla on varmati kokoomusnuorissa kysyntää. Lakaistaan heikompiaines pois kokonaan.
Sieltä siilinjärveltähän alkoi nykyisenkin pääministerinura, erillaisten asiakirjaväärennösten avulla. Siinä on hienot ja jalot jäljet seurattavaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ai sinulle ei kelvannut syyttäjän ratkaisu jättää syyttämättä. Olihan Simo Salmisen mukaan kuullema yks Anttikin, joka pääsi kunnanvaltuustoon vaikka piti pyörää ulkona yön, hävytöntä!
Ilmoita asiaton viesti
Ilmeisesti tilastokeskuksen kehittämispäällikkö ei ole maan paras, koska 100 000 €/vuodessa, eli 8334 € kuukadessa tienaavan todellinen veroaste on 54,55 %:
http://www.veroaste.fi/
Ilmoita asiaton viesti
Laskelmat on tehty perustuen verottajan vuoden 2013 verolaskuriin ja Tilastokeskuksen tulonjaon tietoihin vuodelta 2011. Nämä tiedot vietiin palkkaindeksillä vuoden 2012 tasolle.
Ilmoita asiaton viesti
Hupaisaa on, että tuossa artikkelissa ei mainita yhtään ”asiantuntijaa” nimeltä.
Oletko itse ehkä yksi?
Ilmoita asiaton viesti
En sentään. Oma älykkyyteni ei riitä moiseen. Minulle riittää se että tiedän mistä tiedon saa.
Voin kyllä lähettää alkuperäisen artikkelin jos haluat lukea, siinä on viety ajatusta vähän pitemmällekkin.
Ilmoita asiaton viesti
Kommenttini liittyi Elinan Hesari-viittaukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Lepomäen aktiivinen osallistuminen keskusteluun on poikeuksellista, kun vertaa sitä yleiseen eliitin blogikäyttäytymiseen.
😉
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs saataisiin jos tulonsiirtoja vähennettäisiin samalla 50%:lla?
Ilmoita asiaton viesti
Niin tai mitä saataisiin jos vähennettäisiin erillaisia verohelpotuksia joita myönnetään 23 MILARDIA vuosittain…
Ilmoita asiaton viesti
Verotuksen tulisi olla mahdollisimman yksinkertaista, nykyinen sekasotku eri veroineen ja erillaisine vähennyksineen ei palvele oikein ketään.
Ilmoita asiaton viesti
Verotuksen pitää olla oikeudenmukaista!
Samalla tulotasolla olevien ihmisten täytyisi maksaa yhtäpaljon veroja, tulojen noustessa verojen täytyy nousta vähintään samassa suhteessa.
Verot pitää ottaa niiltä keillä on kyky kantaa verorasitus. Hyvätuloisten pitäisi maksaa enemmän veroja suhteessa siksi, että heillä on parempi veronmaksukyky. Tämä (veronmaksukykyisyys periaate) on verotuksen ykkösperiaate.
Ilmoita asiaton viesti
Ja verot kerätäänkin keski- ja suurituloisilta.
Verotuksen tarve vähenee merkittävästi mikäli tulonsiirtoja lasketaan. Nyt ne ovat epäoikeudenmukaisen korkealla tasolla. Jopa niin korkealla että kaikki työ ei taloudellisesti kannata.
Ilmoita asiaton viesti
Köyhä maksaa tuloistaan suhteellisesti enemmän veroja kuin varakas.
Ilmoita asiaton viesti
.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikkien, jotka tienaavat minua enemmän pitää antaa minulle omastaan, koska haluan niin. Kunhan en itse joudu maksajaksi.
Enemmistövaltaan perustuva lainsäädäntö toteuttaa tämän ajatuksen hyvin, sillä 75% suomalaisista on saamapuolella, eli tulonsiirtojen saajia (itsekin olen). Yksisilmäinen oman edun ajaminen muiden kustannuksella tuhoaa lopulta talouden.
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä Jarmo, että verotus pitää olla oikeudenmukaista, mutta sen pitää olla myös kohtuullista niitä kohtaan jotka ne verot maksavat.
Verojen ainainen korotus on valtiovallan suorittama rehellinen rosvous, joka ei voi jatkua loputtomiin.
Ilmoita asiaton viesti
Minä taas olen samaa mieltä siitä että veroja ei voi nostaa loputtomiin. Kokonaisveroaste on ollut suurimillaan vuonna 2000 jolloin elimme kiivainta it-kuplan aikaa.
2014 ollaan vielä puolitoista prosenttiyksikköä ennätyslukemista.
Verotuksen painopisteiden määrittämisessä on tehty ne kardinaalivirheet.
Ilmoita asiaton viesti
Verojen korottelu osaltaan johtaa (ja on jo johtanut) talouden heikkenemiseen, mutta se on kansan tahto. Ihmiset äänestävät mieluusti itselleen tulonsiirtoja, mikä on ongelmallista juuri siksi, että rahoittajien määrä on huomattavasti pienempi, ja poliittiset päätökset viedään läpi äänestäjien lukumäärän mukaan.
Kaikki eduskuntapuolueet ajavat tulonsiirtoja omille äänestäjilleen ja apua oikeasti tarvitsevat ovat äänestyspassiivisuutensa takia huonossa asemassa, mikä on traagista.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä vähän faktaa.
http://www.veronmaksajat.fi/luvut/Tilastot/Verotuo…
Jos 28% veronmaksajista maksaa 68% tuloveroista, niin eiköhän olla jo enemmän kuin oikeudenmukaisia?
Ilmoita asiaton viesti
Kun sinä maksat bruttotulona ansaitsemastasi eurosta enemmän veroa kuin vaikkapa B. Wahlroos, ei se ainakaan minun mielestäni oikeudenmukaista ole.
Entä sinun?
Ilmoita asiaton viesti
Jos (kun)saan pääomatuloa, maksan saman kuin Nalle. Palkkatulostakin vero on about sama, en tosin tiedä missä kunnassa hän on kirjoilla.
Jos pääomatuloja koitetaan verottaa 50%, lopputuloksena on verokertymä romahtaa. Aina voi huudella tuuleen, mutta pieni realismi kannattaa säilyttää.
Epäoikeudumukaista on kansainvälisten jättimäisten yritysten verosuunnittelu.
Ilmoita asiaton viesti
Totta: jos saat saman verran palkkatuloja, pääomatuoja ja tukiaisia sekä lisäksi samat verottomat tulot kuin Wahlroos, maksat samat verot.
Enpä usko, että saat. Siksi veroprosenttisi bruttotuloista jää W:llä pienemmäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei mun vkl mene tästä(kään) pilalle.
Ilmoita asiaton viesti
vkl???
Ilmoita asiaton viesti
Verotus vie suurimman osan tuloistamme. Eihän meillä jää jäljelle näin edes ylimääräistä käytettävää. On alvit joka paikassa, on kuntavero, on valtionvero, on autovero, on pääomatulovero, on kiinteistövero on tiemaksu jne. Runsas puolet ainakin suurimman osan tuloista vuodessa hukkuu näihin veroihin ja lisää halutaan lypsää. Keiltä, ehkä juuri niiltä, joilla jo muutenkin on vähän, sillä ne joilla on paljon eivät halua enää antaa sitä vähääkään. Se siirretään paratiisisaarille lepäämän, kasvamaan ja parempia aikoja odottelemaan, jopa yksityishenkilöt toimivat näin. Oikeinko?
Ilmoita asiaton viesti
Politiikot on meidän tuella rakentaneet järjestelmän,joka on pikaisen uudistamisen tarpeessa. Esim. yritystukien poisto ei olisi suurikaan ongelma, muttei sitä jostakain syystä ole haluja tehdä. Kuinka suuri osa yritystuista menee jakelijoille? Säästöä suhteellisen helposti 500-1000 miljonaan euroon.
PS! +puolella vielä kilpailua tervehdyttävä vaikutus 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Uskotko ”parempiin aikoihin”?
Ilmoita asiaton viesti
Täsmälleen samaa mieltä. Nykyinen systeemi on sellainen sillisalaatti ettei siitä ota kukaan tolkkua.
Tuolta linkin takaa löytyy parin vuoden takainen henkilöverotuksen käsikirja. Eli 870-sivuinen ohjevihkonen hallintoalamisten käyttöön.
http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Hen…
Ilmoita asiaton viesti
He, jokainen euro jota ei veroteta lienee päissäsi verohelpotus 🙂
Aloitetaan sosiaalipuolelta, sieltä löytyy joka toinen veroeuro. Hallinto vielä päälle.
Ilmoita asiaton viesti
Ei näin. Siellä luki aika selvästi että verohelpotuksia tulee 23 miljardia vuodessa. Siellä on 1000% varmasti jotain mitä voidaan leikata niin että tavallinen ihminen/pienyrittäjä ei parahda.
Ilmoita asiaton viesti
Myös laskemalla toimeentulotuki, työmarkkinatuki ja kansaneläke opintoetuuksien tasolle vältytään parkaisuilta. Todistetusti suuri joukko ihmisiä pärjää opintotuella.
Ilmoita asiaton viesti
Voit mennä yrittämään. Kaikki, jotka sillä elävät, käyvät lisäksi töissä tai ottavat opintolainaa tai asuvat kotona vanhempien tukemana. BS.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän opintotuella ole tarkoituskaan tulla toimeen, Aika harvat pärjäävät opintotuella.
Ilmoita asiaton viesti
Noihin ”verotukiin” sisältyy mm. kansaneläkkeen lisien, asumistuen, toimeentulotuen ja lapsilisien verovapaus sekä luonnonvaraisten marjojen ja sienien myynnistä saatujen tulojen verovapaus. Ehkä tiesitkin.
Ilmoita asiaton viesti
Verohelpotusten vähentäminen on samanlainen sanahirviö kuin veronkorotusten väittäminen säästöksi.
Asian voi sanoa ihan suoraan: mitä saataisiin jos verotettaisiin lisää? Tähän kysymykseen vastaus on kuluttajien käteen jäävän rahan väheneminen, hintojen nousu, kysyntälaman syveneminen ja lopulta koko valtiontalouden kaatuminen.
Paljonko tuosta 23 miljardista tulee pelkästään ruoan alemmasta arvonlisäverokannasta? Verohelpotus, että ruoka ei maksa vielä nykyistäkin enemmän….
Ilmoita asiaton viesti
Niin yhteiseen käyttöön. Yhteinen käyttö oli maksimissaan Neovostoliitossa ja mikä oli tulos. Professori Kanniaisen siteeraaman saksalaisen tutkimuksen mukaan 70 prosenttia ns. veronkiertorahoitsa päätyy palkkoina kansantalouteen. Kun ne päätyvät yksityiselle sektorille, niin ne kasvattavat kansantaloutta ja hyödyttävät kaikkia. Jos JUrpilaiselle annetaan 100 miljoonaa euroa, niin se häviää taivaan tuuliin. Jos ei nyt EU:huh, niin ainakin lisäbyrokraattien palkkaamiseen. Nyt ei ole heitettävää, niin tarvitaan lisää heitettävää. Ainoa mitä tarvitsisi heittää on 100.000 johto-hallintobyrokraattia pikalle.
Ilmoita asiaton viesti
Höpö höpö. Te IPUlaiset nykykommarit olette hieman kujalla noiden laskujenne kanssa. Menkääs nyt kun aikuiset puhuu asiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan se järkevää politiikkaa kun maan vienti ei vedä niin arvonlisäveron nostolla saadaan tapettua loputkin maamme kotimarkkinoiden palveluelinkeinoista.
On sit silleen tasasempaa pintaliitoa eikä tuloerot haittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Verojen korotukset eivät ole mikään säästö niikuin Elina toteaa vaan se on tulonsiirtoa. Valitettavasti ollaan tulemassa siihen tilanteeseen, että ne jotka veroja maksaa eivät enää ymmärrä näitä ”tulonsiirtoja”. Haitta alkaa olla suurempi kuin hyöty. Ollaan siirtymässä plussasummapelistä miinuspeliin. Siinä häviävät kaikki – paitsi kateelliset 🙁
Ilmoita asiaton viesti
Ongelmaa pitäisi lähteä ratkaisemaan ihan uusin eväin. Palvelutyön ja kaiken loppuasiakkaalle tehdyn työn alvi alas, tavara-alvi ylös ja kuukausialvit tilitetään 500€ ylittävältä osalta.
Tällöin monen pienyrittäjän tilanne helpottaisi huomattavasti sen vaikuttamatta kuitenkaan kovinkaan paljon lopulliseen alvikertymään varsinkin jos sitä kompensoidaan alv-korotuksella joka on jo varmasti tulollaan.
Väittäisin että näillä eväillä saataisiin yrittäjyys houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi myös työttömille. Lisäksi jos yksinyrittäjä saisi palkata ensimmäisen työntekijän alkuun ilman sivukuluja ja nuo nousisivat normaaliksi esim kahden vuoden aikana.
Mitähän tuollaisella muutoksella saataisiin aikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tuollainen perusvähennys tosiaan helpottaisi nimenomaan pienyritysten tilannetta. Sivukulut ovat yksinkertaisesti liian korkeat. Tai siis käytännössä eläkemaksut, muut vakuutuksethan ovat liki ilmaisia.
Ehdotan eläkemaksujen jakamista tasan työntekijän ja työnantajan kesken. Ansiotuloveron työssäkäyntivähennystä voitaisiin nostaa vastaavalla summalla ja työnantajalla alvit maksettaisiin vasta eläkemaksut ylittävältä osalta.
Ilmoita asiaton viesti
Myöskään säästö ei ole säästö. Kreikka on nyt sitten kurjistuskurissa säästetty kuoliaaksi ja samalla tiellä ollaan. Se, että säästetään kaikesta mahdollisesta, joka liittyy ihmisten työnteonja elämisen mahdollisuuksiin, eli reaalitalouteen, tuottaa vain deflatorisen syöksykierteen, jonka seurauksena Kreikankin velat ovat enemmän kuin ennen säästötoimien aloittamista.
Korporaatiot ja isot yritykset kilpailuttavat työn ulkomaille eikä veroja tarvitse maksaa. Kaikki pääoma makaa kasvaneissa varallisuusarvoissa ja pörssin monopolifirmojen automaattisissa rahastustuloksissa.
Joo, nostetaan alv:tä. Sillä tuhotaan kaikki loppukin aktiivisuus todellisesta tuotannollisesta elämästä. Ei tämä ole kestävyysvaje, tämä on kysyntävaje ja säästöt ja veronkorotukset molemmat syventävät sitä.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkennetaan vähän. Me säästämme koko ajan aivan väärästä paikasta. Mitä, jos alettaisiin säästää vaikkapa sillä lailla, että julkinen ei ostaisikaan enää kaikkia palveluja yksityiseltä sektorilta,jolle julkisesta on tullut rahastusautomaatti, jolla saadaan sitä tulosta osakkeenomistajille, joka harvemmin elävöittää kansantalouttamme juurikaan millään tavalla.
Suurin huijaus ikinä on trickle down-höpsismi, jonka mukaan eliitille kertyvä varallisuus pisaroi sieltä sitten alas päin. Kyllä se on täydellinen suck it up-imuri, jolla koko reaalitalous on tehty velalliseksi muutamalle harvalle. Jos tällä hetkellä maailman 85 rikkainta omistaa saman verran kuin 3500 000 000 köyhintä, on kyseessä niin rankka rakenteellinen väkivalta, ettei silmien avaamiseen voi olla mitään räikeämpää valoa.
No, jatkakaa valitsemallanne tiellä, jossa verotkin maksetaan lähinnä siksi, että voimme maksaa korkoja saksalaisille ja muille ulkomaalaisille pankeille. Hienon systeemin teitte. Facepalm.
Ilmoita asiaton viesti
poistettu viesti
Ilmoita asiaton viesti
Milloinkahan tapahtuisi se ihme, että yrityksetkin ymmärtävät, että ne ovat riippuvaisia kysynnästä, jota edustaa nimenomaan keskiluokka ja rupusakki. Tuo 85 ihmistä ei ehkä ikinä osta niin paljon ryynimakkaraa kuin nuo loput 3500 000 000. Googlepomon sanomana ihan perusjutut alkavat kuulostaa neroudelta, kun ei tuolta johtaja/poliitikkoeliitiltä juuri järjen sanaa kuule. Ajatelkaa, pomo puhuu kysyntävajeesta joka johtuu siitä, että keskiluokan palkkakehitys on paska. Lisää palkkojen joustamista alaspäin? Hyvä idea. Facepalm.
”Tämä kollektiivinen palkkaleikkausvimma on iso syy sille, miksi taloudessa on niin vähän kysyntää”, Schmidt sanoo.
http://www.talouselama.fi/uutiset/tata+totuutta+yr…
Ilmoita asiaton viesti
Yritykset ymmärtävät/tietävät, että asiakas maksaa heidän toimintansa. Jos ei ole kysyntää niin yrittäjä laittaa pillit pussiin ja miettii missä sitä kysyntäää voisi olla – vaikka niiden ryynimakkaroiden tekemisessä. Luova tuho on hyvästä – parempi kuin konkreettinen sota.Yrityksissä myös tiedetään, että kustannukset on sopeutettava tuloihin ja jos kustannuksista on suurin osa palkkoja niin minkäs teet.
PS! Suomessa on yksi henkireikä ( mahdollisuus) ja se on yrittäjyys. Yleensä yrittäjä saa palkkaa vasta sitten kun on saanut busineksen pyörimään. Toivon ettei tätä mahdollisuutta tulla koskaan säännöillä ja määräyksillä muuttamaan vaikka näinhän on jo tehty kuljetusyrittäjien kohdalla 🙁
Ilmoita asiaton viesti
Mitä hyötyä on ryhtyä yrittäjäksi jos asiakkailla ei ole rahaa ostaa yrittäjän tuotteita tai palvelua? Kaikki eivät voi perustaa uusia Rovioita.
Asiakkailla saattaisi nippanappa löytyä rahaa yrittäjän palkan maksuun, mutta viimeistään yhteiskunnan osuus palkan päällä torppaa ostoaikeet.
Ilmoita asiaton viesti
Yrittäjäksi ryhtyvän ei tarvitse ajatella kokonaiskysyntää – sitä on aina riittävästi uudelle yrittäjälle jos omaa osaamista ja taitoa.
Niiden pitää ainakin lähteä yrittäjiksi, jotka haluavat kokeilla siipiensä lento- ja liitokykyä. Matka on ikimuistoinen :), voin taata sen.
Ilmoita asiaton viesti
Riippuu millaiseksi yrittäjäksi mielii lähteä.
Jos aloitusinvestoinnit on suuret, niin olisi hyvä olla edes muutama varma asiakas ennen uralle ryhtymistä.
Ilmoita asiaton viesti
Viitsitkö Vartiainen palata sieltä yrittäjien pilvilinnasta takaisin todellisuuteen..
Ensin toteat:
”Yritykset ymmärtävät/tietävät, että asiakas maksaa heidän toimintansa. Jos ei ole kysyntää niin yrittäjä laittaa pillit pussiin ja miettii missä sitä kysyntäää voisi olla..”
Sitten toteat hetken päästä:
”Yrittäjäksi ryhtyvän ei tarvitse ajatella kokonaiskysyntää – sitä on aina riittävästi uudelle yrittäjälle”
Onko tämä sitä höpsismiä vai onko yrittäjät vain jumalasta seuraavia jotka toimii itsenäisesti ilman kysyntää sittenkin mikä vain muodostuu jostakin?
Ilmoita asiaton viesti
Yrittäjä on parhaimmillan Jumala, niin yksikertaista se on. Viime kädessä hän pystyy luomaan kysynnän jos mikään muu ei auta.
Ilmoita asiaton viesti
Voisitko kertoa, miten yrittäjä luo kysynnän tilanteessa, jossa ei ole maksukykyisiä asiakkaita?
Ilmoita asiaton viesti
Tätä miekin yritin kysyä.
Vinkeille saattaa olla käyttöä…
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos..tämä riittää,oikeastaan kaikkeen ja olet vallan oikeassa..pankkiirit yrittäjinä voivat luoda kysynnän oikeastaan tyhjästä ja hyvin menee juuri näiden ahkerien yrittäjien vuoksi,eikö?
Ilmoita asiaton viesti
Viime kädessä yrittäjä pystyy luomaan tarpeita, joille aina on maksaja. Kysymys on kilpailusta ja fiksuimmat saavat vaikka mustan valkoiseksi. Ihmisten tarpeilla ei ole mitään rajaa ja yrittävät ihmiset uskovat ideaansa. Suurin osa ideoista ei lennä, mutta uskossaan he ovat vahvoja.
PS! Pankkiirit ovat juttu erikseen ja en kutsu heitä yrittäjiksi vaan loisiksi ( nekin on joskus kokonaisuuden kannalta hyödyllisiä).
Ilmoita asiaton viesti
”Niiden pitää ainakin lähteä yrittäjiksi, jotka haluavat kokeilla siipiensä lento- ja liitokykyä.”
Pelkästään pakollinen YEL-maksu pudottaa nopeasti tuollaisen pilviliihottajan jolla ei ole kunnon pohjaa yritystoiminnalle.
Ilmoita asiaton viesti
Jos puhutaan julkisen sektorin rahaliikenteestä, niin veronkorotukset saattavat olla ekvivalentteja menonleikkausten kanssa ja veronalennukset ekvivalentteja menojen lisäämisen kanssa. Jos nimittäin olet saamassa julkiselta sektorilta jotakin etuutta X, niin sen laittaminen veronalaiseksi tai kyseisen veron korottaminen on sama asia kuin että etuutta X leikattaisiin, jos taas olet maksamassa julkiselle sektorille palvelumaksua Y, niin tilanne pysyy samana, jos tätä palvelumaksua alennettaisiin, mutta joutuisit maksamaan erotuksen verona jostakin muusta. Käytännössä julkisten palveluiden rahoittamisessa verovaroin halutaan varmistaa, että suurituloinen joutuu maksamaan niistä kalliimman hinnan kuin pienituloinen.
Sen sijaan yksityisen sektorin rahaliikenne on asia erikseen. Sen osalta on huomioitava tarkasti myös verotuksen vaikutukset yritystoiminnan kannattavuudelle ja työllisyydelle. On valitettava tosiasia, että tällä hetkellä Suomesta karkaa paljon teollisuuden työpaikkoja ulkomaille.
Ilmoita asiaton viesti
Elina, kun sinulla on enemmän taustatietoa ja varmasti hieman enemmän päätäkin niin arvioisitko mitä vaikutuksia seuraavalla mallilla olisi
Arvonlisäverotus:
-tavarakauppaan korotus 2% -> 26% (Fyi):
–Sisältäen alkoholin
-alennetut verokannat tasattaisiin 15-16%:
–Loppukäyttäjälle tehty työ (asennuspalvelut, siivoukset, parturi, tarjoilu…)
–Jalostettu ruoka, pitäen sisällään ravintolaruuan ja juoman, myös alkoholin.
-Verottomiin lisättäisiin:
–Julkinen liikenne
–Sähkö, vesi
–Jalostamaton ruoka (käytännössä juurekset, vihannekset, hedelmät, kokonainen kala ja kana)
-Kuukausitilitys vasta 500€ ylittävältä osalta kaikilla yrityksillä
Alvimuutoksilla ajetaan ensisijaisesti tasapainoa ja työllistävyyttä. Etenkin pienyrityksille tuo 500€ raja antaisi merkittävää apua ja mahdollistaisi monelle työttömälle yrittäjyyden harkitsemisen. Samalla tuo olisi korvaus verovoutina toimimisesta sillä nythän yrittäjät käytännössä toimivat valtion pakkotyöorjina tilittäessään valtiolle veroja 🙂
Yksinyrittäjälle annettaiiin lisäksi työllistämistukena ensimmäisen työntekijän palkkaamisen sivukuluihin alennus jotka nollasta kasvaisivat normaaliksi kahdessa vuodessa. Sama vastuuhenkilö ei voisi etua käyttää kuin kerran viidessä vuodessa.
Lisäksi työttömälle sallittaisiin viidensadan euron ansiotulo ilman että se vaikuttaa tukiin(tasausjakso vaikkapa 3kk).
Ilmoita asiaton viesti
Joskus on hiipinyt esille ajatus, että Suomessa verotuksen peruste ei ole palvelujen turvaaminen tai oikeudenmukaisuus tms., vaan se, että mahdollisimman suuri osa kansalaisista saadaan tulonsiirtoriippuvaisiksi ja siten ns. kokonaisvaltaiseen ”hallintaan”.
Sellainen on päättäjien puolelta suorastaan nerokas tapa siirtyä keskushallittuun holhous- ja valvontayhteiskuntaan. 🙂
Tunnistaako kukaan muu tällaisia piirteitä? Oletan niin, sillä ihmisiä kyllästyttää ”liiallinen holhous”, mutta he eivät ehkä tiedosta sitä, että syvälle heihin istutettua ”pohjoismaisen hyvinvointivaltion tarjoamaa turvallisuudentarvetta” on käytetty hyväksi tämän tilanteen synnyttämiseksi.
Verotus on siis tähän vain huomaamaton väline: ”Koukussa olette!”
Veronkorotus siis on aina perusteltavissa. Se ”säästöaspekti” voi saada ilmiasun: ”vähentää epätoivottuja (yhteiskunnallisia, tasa-arvo, terveys jne.) vaikutuksia”.
Ilmoita asiaton viesti
Voisitko vähän avata tätä: ”miten veronkorotukset kohdistetaan mahdollisimman vähän haitallisesti. Mutta suuren suurta eroa sillä ei tehdä – ostovoima pienenee”
Miksi yksityislääkärillä käynti on ”ostovoiman käyttöä”, mutta terveyskeskuksessa käynti ei ole, vaikka molemmat palvelut ostetaan, toinen Verolla ja toinen Visalla?
PS: ”kauppatieteiden maisteri kansantaloustieteestä” Vaikka kuinka haluaisit, kauppaoppi ei ole kansantlaoustiedettä, ja kauppatiedettä ei ole olemassa. Kauppaoppi ei ole tiedettä.
Ilmoita asiaton viesti
Ostovoiman käyttöä voi kohdistaa kuluttaja. Esim.
Kun hän haluaa käyttää sitä esim. erikoislääkärin palvelujen hankintaan, hän voi käydä
(1) terveyskuksessa (a) omalääkärillään hintaan 13,80€ [oma osuus], joka lähettää hänet (b) erikoislääkärille vaikkapa johonkin YKS:iin [taas oma osuus]
TAI
(2) hän voi kohdistaa ostovoimansa suoraan yksityiselle erikoislääkärille ja maksaa kerran vähän enemmän omaa osuutta, mutta saada nopeampaa palvelua kertheitolla ja kenties lyhentää näin sairaslomaansa.
Samalla hän tulee säästäneeksi terkkarin yhden yleislääkärin aikaa, jollekin ihmiselle [jono lyhenee siis yhdellä asiakkaalla], jonka oireita puolestaan voi hoitaa terkkarin omalääkäri.
Raha kiertää taloudessa molemmissa tapauksissa, mutta yksi turha lääkärissäkäynti poistuu jälkimmäisessä, mitä voitaneen tulkita säästöksi. Tai tehokkuudeksi? 😀
Ilmoita asiaton viesti
Jop. Mutta kyse olikin blogistin väitteestä, että verotus VÄHENTÄÄ ostovoimaa, kulutusta. Miksi yksityislääkäri on kulutusta, mutta terveyskeskuslääkäri ei – toisen kuluttaja maksaa Visalla, toisen Verolla.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärrän.
Halusin vain havainnollistaa verotus – kulutus – tuhlaus kuviota. Kaksi käyntiä julkisella on tuhlausta, vaikka siinä kaksi lääkäriä saakin vähän liksaa ja ostovoimaa samasta potilaasta.
Potilaan (ja yhteisönkin) ostovoima taas siinä osittain tuhrautuu kahdesti julk. terveyspuolelle, kun hän (potilas) voisi kuluttaa sen toisen käyntiaktin kulut esim. muuhun sisämarkkinakulutukseen, vaikka parturiin. 😀
Ilmoita asiaton viesti
Eli siis ostoivoima EI laske verotuksen takia, päin vastoin kuin kauppaoppia opiskellut blogisti väittää.
Muuten, todellisuudessa nuo ”yksityiset” yleensä kirjoittavat lähetteen tutkimuksia varten lähipään YKS:aan, mutta laskuttavat työn omanaan. Tämä taas lisää julkisen puolen kuluja, koska se tulee yhteiskunnan tukena ”yksityiselle”.
Nimim. Kokemusta on.
Ilmoita asiaton viesti
Joku raja on kulutuksellakin, ei ihminen loputtomasti voi kuluttaa. Aika on rajallinen.
Ilmoita asiaton viesti
Jokainen veroeuro on pois lompakosta ja siten vähentää ostovoimaa. Yksityinen lääkäri tarjoaa parempaa laatua halvemmalla, näin niin kuin omana kokemuksena.
Ilmoita asiaton viesti
Tuohan ei pidä paikkaansa: onko veroeuro muka pois peruskoulun opettajan lompakosta?
Ilmoita asiaton viesti
Jos tuloveroprosentti on yli 18, niin sen ylittävät veroeurot ovat.
Ilmoita asiaton viesti
???
Ilmoita asiaton viesti
Siinä on yksityis lääkärin ero julkisen puolen lääkäriin, että yksityis lääkärin rahoittamine ei vaadi suurta hallintoa, että palvelut saadaan tuotettua. sillä itse hallinto kuluttaa suurimaan osan julkisen puolen rahoistam joka automaatisesti tekee korkeiden verojen keunn pakoliseksi.
Sillä kansantalostieteeseen ihan normaalita rahan köyttömisen ja kuluttamisen laita pätee. eli jos kuluttaa yli varojen niin on säästettävä, eikä nostettava tuotteen hintoja. sillä kansanhan juuri ostaa verorahoillaan palvelut. Tässä vain kansan taloustieteilijöillä on persu talous oppi kateisa, sillä heille mikää muu ei tuo rahaa kuin verojen nostaminen. Sillä valtion kehittämine tarvitse visioita ja taloustieteilijät ovat vain historioitsioita lukujensa kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
” itse hallinto kuluttaa suurimaan osan julkisen puolen rahoistam”
Tähän sinulla on varmaan rautaista tutkimustietoa. Voisitko laittaa lähdeviitteen?
Kiitos jo etukäteen.
Ilmoita asiaton viesti
Tarvitseeko aina olla tutkimustietoa, josa asia on ilmeisen selvästi pääteltävissä. Sillä missä yksityisessä sairaalassa on hallintoa yhtä paljon kun on hoitavaa henkilöstöä, tällätavalla on esim. HUS:issa. Sillä sitä et voi millään väittää, että jokanen henkilö joka on hallinnossa tuo kuluja.
Toisaalta monessako yksityissairaalassa on politikoille suoja työpaikkoja, joita julkisten sairaanhoitopiirien hallinto pullistelee, jotka tuovat suoraan kuluja siihen kuinka paljon oikeesti se lääkärissä käyminen oikeesti maksaa.
Eli jos julkisen puolen kaikki hinnat julkastaisiin paljonko yksi lääkärikäynti maksaa, niin se jää yksityisen puolen 60€ hinnastakauaksi kalliimaksi, se kuinka paljon ei voi sanoa sillä mistään ei saa tietoa kuinka paljon on tarkasti yhden lääkärillä käynnin todellinen hinta, mutta jotain voi päätellä kun yksi lääkärissä käynti maksaa 32,50€, joka on potilaan omavastuu.
Ilmoita asiaton viesti
Jos et – niin kuin näyttää – ymmärrä mutustelun ja tiedon eroa, olen voimaton.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö juuri epäilykset ole niitä jotka aloittavat tutkinnan, josta sitten tutkimukset valmistuu. Tätä tutkimusta vain ei Suomessa kukaan ole tehnyt, mutta yksityisen hinnat ja julkisen pelkän omavastuun läheisyys, herättäisi itsessäni ainakin kysymyksen julkisen puolen hinnoista todelisuudessa. Tämä tietenkin ihmisille jotka hyväksyvät nykyisen mallin ilman kritiikkiä, pitäen sen kehittämistä viellä turhana. Näissä ihmisissä kummastuttaa heidän asenna yhteiskunnan muuttokseen joka on käynnissä, jossa ihmisillän on tietoa saatavissa vapaasti, jolloin myös julkisten palveluiden hinnat tulevat jossain vaiheessa ilmi.
Ilmoita asiaton viesti
http://elepomaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/159091-v…
Lopetan tämän tähän.
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs jos tehtäisiin niin että yksityiseltä puolelta poistetaan KELA-korvaukset kokonaan. Samalla voitaisiin tehdä niin että yksityis puoli joutuisi maksamaan täyden markkina hinnan kun se suorittaa operaatioita julkisen puolen tiloissa.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä on pari ongelmaa.
Ensiksikin, julkisen puolen palvelujen ”markkinahintaa” on lähes mahdotonta laskea, koska se riippuu aina siitä, mitä kustannuksia lasketaan mkaan.
Toiseksi, mikä on paljon tärkeämpää, on vaikeaa perustella ylipäätään, miksi ihmeessä ykstyisen terveydenhuollon pitäisi voida käyttää MITÄÄN julkisen puolen toimintoja, kuten tiloja jne.
Jos ollaan yksityisiä, ollaan sitten kokonaan yksityisiä. Aidosti yksityisellä on omat tilat. Nykyisille ”yksityisillä” terveyspalveluilla ei ole 100 % omia tiloja eikä ”yksityinen” toimi ilman julkista tukea. Tosiasiassa esimerkiksi ”yksityisen” sairaalapaikan julkinen tuki on potilaspäivää kohden selvästi suurempi kuin ”julkisen” sairaalapaikan.
Ilmoita asiaton viesti
Kannatetaan. Voi hiukan hinta pompahtaa kun tähän mennään.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinkas se nyt mihinkään pompahtaisi? Ykstyinenhän on tietysti halvempaa ja tehokkaampaa, joten ono selvää, että jos ”ysksityiset” luopuisivat julkisesta tuesta ja julkisten laitosten hyödyntämisestä, hinnat nimenomaan laskisivat, suorastaan romahtaisivat. Ja ostovoimakin kasvaisi – kai.
Kysy vaikka noilta uusleibertaareilta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tallainen uuslibertaali unelma pitäisi ehtottomasti totetuttaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Verokeskustelussa auttaa kuitenkin sen tosiasian ymmärtäminen, että kaikki verot maksaa lopulta aina kuluttaja.”
Olen nähnyt tämän heiton ennenkin, mutta en oikein ymmärrä mihin tuo väittämä perustuu, ja mitä sillä ajetaan takaa.
Vaikkapa ALV:tä nostetaan 24->26%, 2% verran, jolla saataisiin Urpilaisen eilen ilmoittama 1.5 Mrd € verojen lisäkiristys aikaan.
Se nosto vaikuttaa suoraan kuluttajahintaindeksiin. Palkansaajajärjestöt käyttävät TUPO (tai what ever nimi..)-palkkaneuvottelussaan suoraan noita indeksejä palkankortotusvaatimuksensa pohjina. Alkajaisiksi indeksien avulla tasoitetaan ja haetaan kustannusnousun pohjataso. Sen päälle esitetään sitten niitä omia prosentteja, firman tuottavuuden kasvun kautta perustellen, varsinaisiksi duunarien palkankorotuksiksi.
Tätä kautta ne veronkorotukset menevät nopsaa polkua pitkin suoraan myös yritysten kulurasitteeksi. Toki yritykset silloin nostavat hintojaan saadakseen kannattavuutensa säilymään.
Mutta ne samat hinnankorotukset ovatkin taas kuluttajahintaindeksin kautta seuraavassa TUPO-pöydässä edessä.
Tämän perusteella, en minä pysty sanomaan että ”kaikki verot maksaa aina kuluttaja”. Sama rahan talouspiiri kuitenkin pyörii loputtomiin. Hinnankorotuksen aikaansaama lisärahantarve ei tosiaan saa lopullista täyttymustään kaupan kassalla maksavan kuluttajan lompakosta, ja pysähdy siihen.
Väite kuulostaa jopa jonkin verran vasemmiston väritteiseltä. Että työlainenhän täällä ihan kaikki verot maksaa ja firmat ei maksa mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Veroille ei ole mitään ”lopullista maksajaa”. Esitetty väite kertoo selvästi, että kirjoittaja on opiskellut kauppaoppia, ei kansantaloustiedettä. Kansantaloudessa on kyse rahan, myöös verojen, jatkuvasta kierrosta. Kaikki maksavat veroja koko ajan, ikuisesti – tai no, niin kauan kuin yhteiskunta on olemassa eli niin kauan kuin ihmislaji on olemassa. Sen jälkeisestä emme tiedä, emmekä voikaan tietää.
Ilmoita asiaton viesti
Verot on lain sallima rehellinen rosvous
Ilmoita asiaton viesti
Väärin. Verotus on keino yhteisesti rahoittaa yhteisesti sovitut menot.
Ilmoita asiaton viesti
Yhteisesti sovitut menot? – evoluutiolle vieras käsite. Väärin ja oikein kysymys on irrelevantti ja ne ovat paikasta ja ajasta riippuvia. Ei mitään tekemistä kansantaloustieteen kannalta, mutta elämälle aktuelleja käsitteitä.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyisellä verotuksella ei ole oikeastaan mitään yhteyttä evoluutioon. Verotuksella katetaan tosiaan yhteisesti sovitut menot. Se on verotuksen tarkoitus ja tavoite. Se, miten verotus käytännössä järjestetään, on sitten jo politiikkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Missä on yhteisesti sovittu että kunnan tulee pitää tappiollista catering toimintaa vuosikymmeniä?
Ilmoita asiaton viesti
Missä joku on esittänyt, että tuollaista olisi sovittu?
Ilmoita asiaton viesti