Sote-esitys heikentää asiakkaan valinnanvapautta nykyisestä
Sote-lakien käsittely eduskunnassa on alkanut. Seuraavan parin kuukauden aikana lait käydään perusteellisesti läpi valiokunnissa. Pari viikkoa sitten julkaisemaani maakunta- ja sote-kritiikkiin on tullut jonkin verran palautetta. Aion käydä sitä tulevassa kirjoitussarjassa läpi. Vastaan muun muassa virkamiesten (Nerg & Hetemäki), Hiilamo ym. sekä Suomen yrittäjien ulostuloihin.
Tässä kirjoituksessa:
-
VM:n laskelmissa väärä lähtöluku
-
Sote-uudistus kaventaa ihmisten valinnanvapautta nykyisestä
-
Soten kaatuminen tarkoittaisi nykymallin evoluutiota, ei uutta “super-ratkaisua”
VM:n laskelmissa väärä lähtöluku
Sote-uudistuksen kuuluisa kolmen miljardin säästö ja sen laskutapa selviää Valtiovarainministeriön (VM) julkaisemasta materiaalista. Maakuntien rahoitus vuonna 2020 on mitoitettu samaksi kuin julkisen tuotannon vuosina 2017/2018 toteutuneet kustannukset. Sen pohjalta on julkaistu alustavia maakuntakohtaisia laskelmia, jotka ovat nyt eduskunnan käsittelyssä. VM on laskenut mallin tuottavan vuonna 2029 kolmen miljardin säästön perusuraan, joka on laskettu kasvattamalla nykyisiä julkisia sote-menoja vuosittaisella 2,4 % reaalisella kasvulla. Uudistuksella lasketaan saavutettavan pienempi kasvu: vuosittain 0,9 %. Jos siis halutaan selvittää miltä osin sote-säästön suuruusluokka pitää paikkansa, on merkitystä sekä lähtöluvulla, että sille oletetulla kasvuprosentilla.
Kuten diasarjasta käy ilmi (Sote-menot 2016 – 2030), VM käyttää laskelmiensa peruslukuna 19 miljardia euroa eli nykyistä julkisen tuotannon kustannusta. Se on VM:n molemmassa skenaariossa sama; eli perusurassa (nykyjärjestelmä) sekä tavoiteurassa (uudistus). Ongelma on kuitenkin se, ettei lähtöluku todellisuudessa ole sama, sillä uudistuksen myötä osa yksityisrahoitteisesta terveydenhoidosta siirtyy julkisrahoitteiseksi. Erityisesti työterveyshuollosta ja nykyisin yksityisesti rahoitetuista palveluista siirtyy asiakkaita valinnanvapauspalveluiden piiriin. Toisin sanoen, osa yksityisestä suorasta tai vakuutusmuotoisesta rahoituksesta siirtyy valtion rahoitettavaksi. Yli miljoona työterveydenhuollon piiriin kuuluvaa työntekijää oli vuonna 2015 yksityisen lääkärikeskuksen asiakas. VM:n laskelma ei huomioi tätä.
Terveysmarkkinoista tulee suurten temmellyskenttä
Markkinataloutta arvostavien ihmisten pitäisi olla huolissaan esitetystä sote-mallista. Se ei paranna, vaan heikentää ihmisten valinnanvapautta nykyisestä. Kun kilpailu suppenee, heikkenee laatu annetulla kustannustasolla.
Markkinoilla tunnetaan sellainen käsite kuin syrjäyttämisvaikutus (“crowding out effect”). Se tarkoittaa sitä, että jos markkinoilla on yksi tai useampi julkisen tuen vuoksi erityisessä asemassa oleva palveluntarjoaja, muiden palveluntarjoajien on hankala tai mahdoton tarjota samaa palvelua asiakkaille, vaikkei sitä olisi erikseen laissa kielletty. Palveluntarjoajien määrä pienenee. Pieniä lääkäriyrityksiä ei 10 vuoden toimintahorisontilla todennäköisesti enää ole. Se ei johdu niinkään Kela-korvausten poistumisesta – joiden taso on jo nykyisin erittäin pieni – vaan syrjäyttämisvaikutuksesta.
Maakunnan liikelaitos nauttii konkurssisuojaa, jonka vuoksi sen asema markkinoilla on turvattu. Myös yksityiset sote-keskukset pääsevät tulevaisuudessa osin suojattuun asemaan. Ne saavat kapitaatiokorvausten muodossa eräänlaista yritystukea, joka pitää niiden perustoiminnan pystyssä. Tämä huomio on tärkeä myös EU-oikeuden näkökulmasta. Kilpailuneutraliteettiin vaikuttavat myös monet muut tekijät kuin julkisen liikelaitoksen konkurssisuoja, mutta palaan siihen toisessa kirjoituksessa. (Näin sivuhuomiona. Meidän pitäisi olla huolissamme kilpailuneutraliteetista myös ihan omista syistä eikä pelkästään EU:n näkökulmasta. Tiedän, että ajatus on suljettujen toimialojen Suomessa eksoottinen.) Vaikka minua ovat lähestyneet lukuisat terveysalan pk-yrittäjät jakaakseen huolensa mallin suhteen, ovat yrittäjäjärjestöt tukeneet esitettyä ratkaisua. Yrittäjäjärjestöt eivät luonnollisesti vastusta muitakaan yritystukia tai liiketoiminnan kasvattamista verorahoilla, vaikkei lisääntynyt bisnes jakautuisikaan kovin tasapuolisesti. Silti on tärkeä kuulla koko toimialaa.
Jokainen joka on joskus pyörittänyt minkäänlaista yritystä tietää, että vaikeinta ja samalla kalleinta on asiakkaiden hankinta. Asiakashankintaan panostetaan toki jatkossakin, sillä se – riittävä määrä kirjautuneita asiakkaita – ratkaisee sote-keskuksen elinkelpoisuuden. Kun asiakas kirjautuu sote-keskukseen kapitaatiokorvauksellaan, ensimmäinen vaihe on suoritettu. Asiakas on astunut kynnyksen yli. Tuo asiakas ei jatkossa käytä enää muiden lääkäriasemien palveluita, joista osa on niin pieniä, ettei niistä ole sote-keskuksiksi.
Eduskunnassa on määrä keskustella siitä, mitä kaikkia palveluita perusterveydenhuoltoon ja sote-keskuksille jatkossa luetaan. Esimerkiksi sosiaalihuollon henkilökunnan vaatimuksen osalta voidaan vielä vaikuttaa. Mitä suurempi tehtäväkirjo, sitä enemmän se rajaa pieniä toimijoita ratkaisun ulkopuolelle. Myös virkamiesten (Hetemäki & Nerg) esittämä mahdollisuus maksattaa osa erikoissairaanhoidon menoista lähettävällä sote-keskuksella tarkoittaa sitä, että sote-keskuksen on oltava suuri. Maakunta voi toki valvoa lähetteitä (Hetemäki & Nerg), mutta se maksaa. Jos maakunta haluaa arvioida onko potilaalla todellinen erikoissairaanhoidon tarve, sen pitää käytännössä tutkia potilas uudelleen. On selvää, ettei tämä sujuvoita hoitoketjua tai tee siitä edullista.
Kohti monopolistisia terveysvakuutusmarkkinoita
Ehdotetussa ratkaisussa perusterveydenhuollon jonot uhkaavat siirtyä erikoissairaanhoidon puolelle, kuten Martti Kekomäki on todennut. Se on astetta vakavampi asia. Erikoissairaanhoito on luonteensa vuoksi moninkertaisesti kalliimpaa kuin perusterveydenhoito. Lisääntyvä kysyntä nostaa hintoja. Erikoissairaanhoidon jonojen purkaminen on kalliimpaa kuin perusterveydenhuollon. Maakunnat käyttävät erikoispalveluissa ensin oman kapasiteettinsa ennen kuin ne lähtevät ostamaan palvelua muualta. Silloin valta on muutamalla palveluntarjoajalla, jotka hinnoittelevat palvelunsa asiaankuuluvalla tavalla. Hinnat nousevat.
On hyvin todennäköistä, että sote-keskukset lähtevät tarjoamaan asiakkailleen maksullisia lisäpalveluita ja niitä varten vakuutuksia, joiden puitteissa asiakas pääsee jonottamatta kyseisen yhtiön tarjoamaan erikoissairaanhoitoon. Kun asiakas on saatu ovesta sisään, hänelle on helpompi myydä lisäpalveluita. Palvelutarjonta keskittyy terveysjäteille ja tulevaisuudessa myös vakuutus- ja finanssijäteille, kuten viimeaikainen kehitys on osoittanut.
Ohituskaistan ottavat he, joilla on siihen varaa. Ohituskaistassa ei sinänsä ole mitään pahaa, jos ymmärtää, ettei sellaista sosialismia ole olemassakaan minne markkinoita ei syntyisi. Markkinat palvelevat ihmisten tarpeita. Sen sijaan täytyy ymmärtää, että ne elementit joiden vuoksi nykyistä järjestelmää kutsutaan “eriarvoistavaksi” (Hiilamo ym.) eivät suinkaan katoa esitetyssä ratkaisussa. Sen sijaan on huomionarvoista, että ihmisten valinnanvapaus rajoittuu terveyspalveluiden puolella tulevaisuudessa pienempään määrään toimijoita. Voidaan puhua myös “lukkiutumisilmiöstä”, jossa potilas jää vakuutuksen vuoksi yhden palveluntarjoajan asiakkaaksi.
Pienille paikkakunnille ei yksityistä sote-keskusta synny lainkaan. Keskisuurilla paikkakunnilla yksityisen toimijan kirittäjänä toimii liikelaitos eikä toisinpäin. Suurilla paikkakunnilla on valinnanvapaus voimissaan jo nykyisin. Esimerkiksi Espoossa voi nykyisin mennä julkiseen tai ulkoistettuun terveyskeskukseen. Omilla rahoilla tai vakuutuksen puitteissa voi käyttää minkä tahansa lääkärikeskuksen palveluita. Vaikka yrityskaupat käyvätkin kuumina, on nykyisin vielä olemassa pieniä ja keskisuuria lääkärikeskuksia, markkinoilletulo on vaivatonta ja asiakkailla on valinnanvaraa.
Fysioterapia- ja hoivapalveluissa voivat jatkossa myös pienet toimijat osallistua markkinoille (henkilökohtainen budjetti ja asiakasseteli), mikäli maakunnat onnistuvat palveluohjauksessa. Se on hyvä asia ja olen samaa mieltä mm. Suomen Yrittäjien kanssa. Sama asia saadaan tosin aikaiseksi jo nykyjärjestelmässä. Monet kunnat ja kuntayhtymät tarjoavat palveluseteleitä. Ei ole syytä epäillä, etteikö näin toimittaisi myös jatkossa. Ihmiset toivovat vaihtoehtoja, ja erityisesti vanhustenhoidossa ei julkinen palveluntuotanto täytä nykyisellään sille asetettuja tavoitteita. Muutenkin on omituista, että ratkaisussa sosiaali- ja terveyspuoli niputetaan, vaikka vain kymmenesosa ihmisistä tarvitsee molempia.
Mitä sitten, jos esitys kaatuisi?
Moni keskustelija on sitä mieltä, että on hyvä tehdä jotain, koska pienikin uudistus on parempi kuin ei uudistusta lainkaan. Kuulin samaa argumenttia hallituskauden alussa kilpailukykysopimuksen solmimisen yhteydessä. Ihan samalla tavalla kuin tuolloin, nyt ei oteta "pientä askelta oikeaan suuntaan”, vaan harppaus väärään. Kyse ei ole siitä, että pitäisi toteuttaa jokin “Lepomäen malli” tai suuri kokonaisuudistus, jolle ei löydy poliittista konsensusta. Ei. Kyse on siitä, että annettaisiin nykytilanteen kehittyä. Täydellistä sote-ratkaisua ei ole olemassakaan, joten kyse on pikemmin riskitason valinnasta. Verorahoilla ei pitäisi ottaa nyt esitetyn uudistuksen kokoista riskiä, erityisesti kun kukaan ei enää puhu siitä, että se edes perustapauksessa säästäisi rahaa. Suomen sote-menot ovat kansainvälisessä vertailussa hyvin maltilliset.
Monet hallituksen esityksen mukaiset tavoitteet toteutuvat jo nyt useissa kuntayhtymissä ympäri maata. Kehitys jatkuisi samaan suuntaan myös ilman maakunta-sote-uudistusta, sillä suuri osa Suomen pienistä kuntatoimijoista on yksinkertaisesti liian pieniä. Päinvastoin, on sääli lähteä rikkomaan Eksoten, Siun soten ja suurten kaupunkien ratkaisuja sen vuoksi, että halutaan näennäisesti samanlainen ratkaisu ympäri maata, vaikka alueet ovat lähtökohtaisesti täysin erimitallisia. Nykymallin evoluutio vie toki aikaa, mutta nyt kaavailussa olevalle jättiuudistuksellekin on odotettavissa 10 vuoden siirtymäaika. Esimerkiksi Siun sote polkaistiin pystyyn alle kahdessa vuodessa.
Monet ihmiset viittaavat nykymallin kehitykseen laatusanalla “villi”, kuten Hiilamo ym. sunnuntain HS:ssa. Jos ei perusta kilpailun päälle alunperinkään, ymmärrän käsitteen. Sen sijaan meille kaikille muille pitäisi olla selvää, että kilpailu on aina “villiä”, jos sen annetaan toimia. Jos halutaan ihmisille valinnanvapautta ja kehittää järjestelmää parhaaseen mahdolliseen suuntaan, se tapahtuu aina kehitysprosessina. Evoluutio on “villiä”, mutta revoluutio sitä vasta onkin. Markkinoita ei voi suitsia; mutta mitä haitallisemmat kannustimet niille antaa, sitä haitallisempaan suuntaan ne kehittyvät. Markkinoiden keskittäminen ei palvele ihmisten etua pitkällä tähtäimellä.
Ehdotettu malli ei ole parannus
Terveystaloustieteilijöiden mukaan toimiva sote-ratkaisu täyttää kaksi keskeistä vaatimusta: 1) rahoittaja ja järjestäjä kulkevat käsi kädessä ja 2) järjestäjä ja tuottaja ovat erillään. Esitetyssä mallissa kumpikaan ehto ei täyty ja molemmat kriteerit heikkenevät nykyisestä, vaikka sekään ei ole täydellinen. 1) Maakunta (järjestäjä) käyttää valtion rahaa ja 2) maakunta osallistuu palvelutuotantoon myös itse.
Jotkin asiantuntijat, jotka suhtautuvat kriittisesti sote-malliin puolustavat sitä nyt sillä perusteella, että “uudistus on pitkällä”. Uponneilla kustannuksilla ei pidä koskaan perustella tulevaisuuteen katsovaa muutosta. Myöskään poliittisen järjestelmän uskottavuus ei parane sillä, että tehdään voimalla. Toiset puhuvat siitä, että kyseessä on raamilaki, jossa toimeenpano ratkaisee. Aivan sama perustelu voidaan käyttää nykyjärjestelmästä: raamilaki, jossa toimeenpano ratkaisee. Ratkaiseva ero näiden kahden raamilain välillä on kuitenkin se, että uudessa esityksessä järjestelmän kannustimet heikkenevät, mikä johtaa nykyistä mallia heikompaan tilanteeseen niin potilaan, maksajan kuin päätöksenteon kannalta.
On huomattava, etteivät maakunta-sote-ratkaisun riskit poistu sittenkään kun EU-notifiointi on tehty ja toiminta on jo pitkällä. Mikä jää, ovat maakunnat, sen sijaan sote-ratkaisua joudutaan sopeuttamaan ajan mukana. Toimeenpanon varaan laskevat myös virkamiehet ja lukuisat henkilöt, jotka tunnistavat esityksen riskit, mutta haluavat viedä sitä eteenpäin. Toimeenpano on jatkossakin politiikkaa – paitsi valtion, myös maakunnan tasolla. Julkinen valta vastaa lopulta aina siitä, että ihmiset pääsevät hoitoon, oli toteutusmalli mikä hyvänsä. Veronmaksaja maksaa myös mallin epäonnistumisen.
Voisit myös ottaa kantaa siihen miten potilaan maksettaviksi jäävät hoitokustannukset kehittyvät tässä mallissa.
Muualla maailmalla on tilanne se, että hoitosetelit eli lakisääteinen vakuutusturva ei riitä. Yksityisten palveluiden hintaa ei voida rajoittaa. Ihmisten on hankittava lisävakuutuksia, jotka kalliita ja, joiden hinta nousee iän myötä. Jo sairastuneet eivät edes vakuutuksia saa.
Ja toinen kysymys koskee lääkäripakoa julkiselta puolelta. Yksityisellä puolella voi erikoistunut lääkäri helposti tuplata palkkansa. Miksi hän jäisi julkisen puolen palvelukseen.
Kun tarpeeksi lääkärikatoa tulee julkisella puolella niin siihen jää kilpailu ja myös valinnanvapaus potilaalla.
Ilmoita asiaton viesti
HE 16/2018 vp:
”Hallituksen esitys (HE 16/2018 vp) eduskunnalle laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa. Laissa säädettäisiin asiakkaan valinnanvapauden sisällöstä, valinnanvapauden käyttämiseen liittyvästä neuvonnasta ja ohjauksesta, palvelutarpeen arvioinnista sekä palvelujen yhteensovittamisesta, palveluntuottajien hyväksymismenettelyistä, palvelujen tuottamisesta ja tuottajia koskevista velvoitteista, palveluntuottajille suoritettavista korvauksista, tiedonhallinnasta, valvonnasta sekä valinnanvapausmallin käyttöönotosta.
Asiakas voisi valita laissa määriteltyjä suoran valinnan palveluja tuottavan sosiaali- ja terveyskeskuksen ja suunhoidon yksikön kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan ilman maakunnan ohjausta tai maakunnan liikelaitoksen tekemää palvelutarpeen arviointia. Lisäksi asiakkaalla olisi oikeus valita maakunnan liikelaitos ja sen palveluyksiköt.
Maakunnan liikelaitoksen tekemän palvelutarpeen arvioinnin perusteella asiakkaalle voitaisiin myöntää tietyissä palveluissa asiakasseteli tai henkilökohtainen budjetti, joiden perusteella asiakas voisi valita palveluntuottajan.
Henkilökohtaisessa budjetissa asiakkaalla olisi mahdollisuus vaikuttaa myös palvelujen sisältöön.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tuloverolakia. Lakiin tehtäisiin maakunnan verovelvollisuuteen liittyvät muutokset tuottajien välisen kilpailuneutraliteetin toteuttamiseksi.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi myös valtiontalouden tarkastusvirastosta annettua lakia ja oikeudenkäynnistä markkinaoikeudessa annettua lakia.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2020.
Laki valtiontalouden tarkastusvirastosta annetun lain 2 §:n muuttamisesta on kuitenkin tarkoitettu tulemaan voimaan samana päivänä, kun maakuntalaki (HE 15/2017 vp) tulee voimaan tai mahdollisimman pian sen jälkeen.
STM hallitusneuvos Pirjo Kainulainen 0295 163 092″
—
Kysin Sari Sarkomaalta hänen viimeisessä karusellipuheenvuorossaan, voisiko hän ystävällisesti kertoa tai ottaa selvää, mitä em. ”Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tuloverolakia. Lakiin tehtäisiin maakunnan verovelvollisuuteen liittyvät muutokset tuottajien välisen kilpailuneutraliteetin toteuttamiseksi” tarkoittaa, mutta hän ei kysymykseeni vastannut.
Voisitko Sinä, Elina, etsiä vastauksen kysymykseeni? Kiitos jo etukäteen.
PS. Käykääpä lukemassa HE 16/2018 vp, eli se hallituksen esitys, mistä nyt aletaan eduskunnassa tänään keskustella. Esitys on pitkä ja hengästyttävä, mutta varatkaa aikaa sen lukemiseen. Se kannattaa.
Ko. esitys ei ole tätä päivää ja se on laadittu täysin irrallaan kaikista normaaleista yritystoiminnan lainalaisuuksista. Linkki HE 16/2018 vp -esitykseen alla:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsity…
Tutustu myös HE 15/2017:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotV…
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Elina. Olet harvinainen Kokoomuslainen, jossa katsot asiaa koko yhteiskunnan kannalta kokonaisuutena, eikä vain puolueen näkökulmasta.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta se konkreeettinen vaihtoehto nykyiselle miljardiluokan lisämenoja kasvattavalle ja jonoja ylläpitävälle touhulle.
–
”Kyse on siitä, että annettaisiin nykytilanteen kehittyä.”
Miten ? Suomi on jälkijunassa valinnanvapaudessa muihin maihin verrattuna.
Ilmoita asiaton viesti
Jonoja ylläpitää vain kokoomuksen tehokkuusajattelu.
Ongelmahan ei niinkään ole terveyskeskuksissa vaan siinä miten ne on ohjattu toimimaan eli aivan päin peetä.
Ilmoita asiaton viesti
Pietikäinen: ”Suomi on jälkijunassa valinnanvapaudessa muihin maihin verrattuna.”
Joten ratkaisuna on kaventaa sitä entisestään?
Katson asiaa pienen kunnan valtuutettuna: Meillä on vanhusten hoitokodeissa tällä hetkellä valittavana kunnallinen, kaksi paikallista yksityistä sekä Esperi ja Attendo. Kunta selvittää kysyvänsä myyntitarjouksia omista kiinteistöistään kahdelta viimeksi mainitulta. Pienet paikalliset eivät voi kilpailla hinnoissa suurten kanssa ja jos kunta myy Sote-kiinteistönsä, ei maakunnallistakaan vaihtoehtoa ole.
Nykyisen viiden sijaan meillä on sitten yksi tai kaksi hoivakotia, vietkö mummosi Esperiin vai Attendoon.
Joku voisi selittää minulle, miten valinnanvapaus lisääntyy?
Ilmoita asiaton viesti
Kun suuret yritykset ovat vallanneet markkinat (ovat monopoliasemassa), kilpailu loppuu ja kustannukset nousevat ja laatu heikkenee. Tämän jälkeen laatua saa vain itse maksava asiakas. Erikoissairaaloiden päivystykset ruuhkautuvat ja kun lääkärit siirtyvät erikoissairaaloista pois yksityiselle puolelle, heikkenee laatu myös sairaaloissa. Loppujen lopuksi asia on hyvin yksinkertainen. Ihmiset katsovat liikaa tätä ideologisin silmin – vou, valinnanvapaus on hyvä juttu, eikä perehdy tarpeeksi hallituksen kaavailemaan malliin. Se onkin kyllä monimutkainen, mutta onneksi on joku joka selventää näitä juttuja meille – Elina Lepomäki
Itsekin kannatan markkinataloutta, mutta en kuitenkaan voi hyväksyä hallituksen mallia koska se on typerä ja heikentää Suomea kokonaisuutena. Markkinat toimivat hyvin silloin kun yritykset ovat suurin piirtein samalla viivalla, niitä on tarpeeksi monta, mutta valitettavasti hallituksen malli suosii suuria kansainvälisiä firmoja, jotka lopulta saavat monopoliaseman.
Ilmoita asiaton viesti
Elinahan juuri kirjoituksessa todistaa että mikäli kannusteet ovat vääränlaiset, monet pienet yritykset kuolevat. Tulee yksityiset monopolit julkisten tilalle. Hallituksen esitys siis ajan kanssa vähentää valinnanvapautta, heikentää laatua ja nostaa kustannuksia paljon. Ja mikä riski veronmaksajille ja koko Suomen julkiselle taloudelle.
Elina ymmärtää yritysten logiikka paljon paremmin kuin kukaan muu hallituksen jäsenistä. Ehkäpä Sipiläkin ymmärtää, mutta hän kannattaa yritystoimintaa, joka toimii valtion tukiaisten turvin – Tukiaisten ulkopuolella toimivat pienet yritykset yleensä kuolevat pois. Tämäkin vähentää valinnanvapautta ja jäljelle jää muutama jättiyritys, joka voi hinnoitella mielensä mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ehdotus ei ole konkreettinen eikä se millään perusteella vähennä kustannuksia.
Tutustu nyt edes hieman soten hallintohimmeliin. Se on sinällään sairaan mielen tuotosta. Se on täynnä toimijaa ja koordinoijaa. Mieletön ehdotus alusta loppuun.
Kun luet hallituksen esityksen ylläannetusta linkistä niin havaitset sotkun syvyyden. Ehdotuksen alussa olevat myyntipuheet eivät tule toteutumaan tällä mallilla koskaan.
Sinun haluamasi valinnanvapaus toteutuu ottamalla ylimääräisiä vakuutuksia tai kaivamalla puuttuvat rahat perstaskusta. Hoitosetelisi eivät tuo sinulle huippuhoitoja edelleenkään.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyinen valinnanvapaus on paljon parempi, mitä nyt ehdotellaan. Jos nyt julkinen puoli ei jonkun mielestä ole hyvä, voi siirtyä yksityiselle ja jos sekään ei ole hyvä, niin voi siirtyä seuraavalle jne. Nyt ehdotettu malli, että on x kuukautta jonkin toimijan ”vankina” ei ole mistään kotoisin.
Ehdotusten räikein epäkohta on kuitenkin se, että kiinnitetään huomiota, paljonko kenellekin pitää maksaa per asiakkuus. Oikeampi tapa olisi maksaa per parannettu/hoidettu potilas ja samalla toimijoille pitää asettaa sakkomaksu, ettei aloiteta harrastamaan näennäishoitoja. Ts. jos potilas joutuu palamaan hoidettavaksi saman vaivan takia, kun sitä ei hoidettu kunnolla, niin maksu peritään toimijalta takaisin ja maksetaan sille, joka potilaan oikeasti parantaa.
Ilmoita asiaton viesti
Hyviä ehdotuksia, mutta käytännössä ei toimi. Ainakaan vielä ei ole instrumennteja kontrolloida hoitotahoja tehokkaasti. Kuten Elina sanoo kontrolli tulisi vielä kalliimmaksi, koska julkinen sairaala joutuisi tutkimaan potilaan uudelleen. Siksi järjestelmän on oltava mahdollisimman hyvä, ei kannata ottaa nykyistäkin huonompaa järjestelmää käyttöön.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kirjoitus! Mistä löytyvät arviot, kuinka paljon nyt pääosin yksityisrahoitteiselta sektorilta siirtyy kustannuksia valinnanvapauden myötä julkisrahoitteiselle puolelle?
Ilmoita asiaton viesti
Elina, minkälainen teillä on tunnelma eduskuntaryhmässä nyt, kun maakunta- ja sote-uudistus jakaa ainakin kentällä väkeä?
Tämä alla oleva oli aika vahva ulostulo ryhmänne varapuheenjohtajalta Ben Zyskowiczilta, vai miten itse arvioit?
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243840-nakokulma-…
Ilmoita asiaton viesti
Markku, sinun pitää ymmärtää, ettei Zyskowicz voinut mitenkään pilata mitään ”sooloa”, koska Lepomäki tietää olevansa oikeassa. Siis hän ei esitä mitään puolueen näkökantaa van oman päättelynsä tuloksen. Kun näin on, hän on tässä niskan päällä.
Ilmoita asiaton viesti
Elina ymmärtää markkinoiden logiikan paremmin kuin Ben tai vaikkapa Paula Risikko. Siksi hän pystyy argumentoimaan asiaperustein. Hallituksen jäsenet toistavat vain samaa mantraa, nyt on mentävä eteenpäin koska rahaa on jo kulunut paljon jne. Mutta kun hallituksen esitys on huono ja voi tulevaisuudessa romuttaa julkisen talouden. Riski on liian suuri!
Ilmoita asiaton viesti
Poliittisesti niskan päällä on kokoomuksen puoluejohto ja eduskuntaryhmä. Ryhmässään yksin ainakin tässä vaiheessa oleva Elina Lepomäki saa vahvan tuen kokoomuksen johtajakisassa 2014 hävinneeltä Jan Vapaavuorelta ja poliittiselta oppositiolta, vaikka Lepomäen argumentit sotea vastaan ovat kovin erilaiset kuin varsinkin vasemmistolla.
Vapaavuori ajaa Helsingin asiaa, mutta ei ole saanut kokoomuksen helsinkiläisiä kansanedustajia taakseen. Myöskään hänelle hyvin tuttu helsinkiläinen Zyskowicz ei lähtenyt kapinaliikkeen tueksi, mikä pilasi pelin tässä vaiheessa. Mutta, mutta, aina voi asetelma vielä muuttuakin. Se olisi erittäin historiallinen keikaus, jos kokoomuksen johto tämän kamppailun häviäisi.
Ilmoita asiaton viesti
Sekoittamalla tähän politiikan paljastat et ymmärtäväsi asiasta yhtään mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni ihmisten pitäisi käyttää omaa järkeä, ei pidä hyväksyä mitä tahansa huonoa vain sen takia että pieni porukka niin vaatii. Se on tyhmää ja selkärangatonta. Mediankin pitäisi käydä uudistus hyvin tarkkaan läpi ja vasta sitten ottaa kantaa esitykseen tai ainakin selittää ihmisille rehellisesti mitä uudistus tuo mukanaan tulevaisuudessa. Ainakin Hesari on tarpeeksi iso mediatalo selvittääkseen tosiasiat, mikäli vain tahtoa on.
Ilmoita asiaton viesti
Puoluepoliittisesti tietenkin Kokoomuksen enemmistö on niskan päällä. Tarkoitinkin sitä, että Lepomäki on sitä moraalisesti, koska hän puhuu totta ja uskaltaa sen myös sanoa. Yleensä ajan myötä totuus voittaa muutenkin. Näin ollen ei ole myöskään oikeutettua puhua kapinasta. Pikemminkin Lepomäkeä voisi luonnehtia Kokoomuksen uskonpuhdistajaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Tähän on väliin sanottava, että Benin usko soteen on poliittinen lausunto eikä asiantuntemukseen perustuva.
Ilmoita asiaton viesti
Järkipuhetta taas Elinalta. Saapa nähdä, löytyykö hallituspuolueista muutama ’rikkuri’, jotka torppaavat hallituksen sote- esityksen.
Ilmoita asiaton viesti
Sinulle Elina – ja kaikille maakunta- ja soteasioista kiinnostuneille mietittäväksi: maakuntauudistus ei ole myöskään kuntien kaavoitukselle mikään ongelmaton asia, ks. alla Malmin lentokenttää koskeva puheenvuoroni:
http://kirsiomp.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252233-ma…
Katsokaa myös muista tehtävänsiirroista maakunnille ja LUOVAN perustamisesta:
http://vm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/hallitus-…
Maakunnalle tällä esityksellä siirrettäviä merkittävimpiä tehtäväkokonaisuuksia ovat
– maataloushallinto
– ympäristöterveydenhuolto
– aluesuunnittelu
– kala- ja vesitalous
– vesiensuojelu ja vesihuolto.
Nyt annetulla hallituksen esityksellä toteutetaan perustettaville maakunnille, uudelle Valtion lupa- ja valvontavirastolle (Luova) sekä muille viranomaisille uudistuksessa siirtyviä tehtäviä ja tehtäväsiirtojen voimaanpanoa koskevia muutoksia lainsäädäntöön.
Tähän esitykseen sisältyvät myös ehdotukset maakunnan tehtävien edellyttämäksi uudeksi lainsäädännöksi erityisesti vesi- ja kalatalouden sekä maataloushallinnon tehtävissä sekä ehdotukset Valtion lupa- ja valvontavirastoa ja Ahvenanmaan valtionvirastoa koskevaksi uudeksi lainsäädännöksi.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan tehtäväksi viranomaisrakenteen muutoksesta aiheutuvat tekniset muutokset yleishallinnolliseen ja muuhun lainsäädäntöön. Esitys sisältää pääosin luonteeltaan teknisiä muutoksia lainsäädäntöön. Esitykseen sisältyy yhteensä 212 lakiehdotusta melkein kaikkien ministeriöiden toimialoilta. Lähde alla:
https://pro.almatalent.fi/article/hallitus-antoi-e…
Ilmoita asiaton viesti
Varmaankin ihan oikeita havaintoja ja päteviä argumentteja nämä Lepomäen ajatukset.
Mikä on ”tavallisen” kansalaisen tosiasiallinen mahdollisuus muodostaa omaa kantaansa Sotesta.
Kokonaisuushan muodostuu eri asioista ja niiden välisistä kytköksistä. Ensin pitäisi tietää nuo eri asiat ja niiden väliset kykennät ja sitten vielä mitä siitä seuraa kokonaisuutena. Nythän pääsääntöisesti keskustellaan noista eri asioista, kukin omista tarkoitusperistä lähtien, jotka sitten argumentoidaan pääosin varmaan ihan oikeinkin, mutta oman objektiivisen mielipiteen muodostaminen noista lähtökohdista on ”tavalliselle” tallaajalle kyllä vähintäänkin vaikea tai mahdoton tehtävä.
Jos keskustelua käydään pääsääntöisesti ”eri pikkuasioista”, niin ainakin minulle on kokonaisuus häipynyt näkyvistä jo ajat sitten. Ensin pitäisi selvittää itselleen koko lainsäädäntöhankkeen tavoite, eli mikä on se tosiasiallinen ja oikeudellinen tavoitetila, jota lakiuudistuksella tavoitellaan?
En ole varma mikä edes on hallituksen esityksen viimeisimmän päivitysversion tavoitetila sotelaissa, mutta oletan mediasta lukemani ja kuulemani tiedon perusteella sen olevan edelleen 1) tarkoitus kaventaa ihmisten hyvinvointi- ja terveyseroja, 2) parantaa palvelujen yhdenvertaisuutta ja 3) saatavuutta sekä hillitä kustannuksia.
Tavoitteet on ilmaistu niin yleisluontoisella tavalla, joita juuri kukaan järkevä ihminen ei varmasti asetu vastustamaan. Yleisluontoisuutensa takia, tavoitteet ovat samalla niin epämääräisiä, että nistä on kuitenkin mahdotonta tunnistaa, mikä on kunkin lainlaadintaan osallisen tahon aito tavoite ja tarkoitus. Kuinka paljon tavoitteisiin sisältyy ideologiaa ja kuinka paljon rationaalista järkevää toimintaa soten tavoitteiden toteuttamiseksi. Tämä sotemalli pitäisi ymmärtää juurta jaksain, kaikki ne mekanismit mukaanlukien miten mikin tekijä vaikuttaa, ja mikä on niiden keskinäisten vaikutusten lopputulos. Toisin sanoen mikä on tavoitteiden ja lakiehdotuksen sisällön suhde. Että mietinpä vaan miten ja mihin asioihin perustuen me tavalliset kansalaiset voimme muodostaa tästä asianatuntijoilta ja poliitikoilta saamastamme ristiriitaisista, tarkoitushakuisesta informaatiosta itse edes jonkinlaisen ”objektiivisen” käsityksen. Veikkaan, että suurin osa meistä muodostaa käsityksensä ihan tunnepohjalta luottaen oman suosikkinsa (asiantuntija, poliitikko) mielipiteisiin, mutta eihän sekään oikeastaan niin tavonta ole. Pitäisi perustaa jokin hallituksesta, eduskunnasta ja muista jo ryvettyneistä ja luottamuksensa menettäneistä tahoista riippumaton totuuskomissio.
Ilmoita asiaton viesti
Menee vähän asiasta sivuun, mutta menköön:
On erittäin harmillista – suorastaan haitallista, että Kokoomuksen jäsenistö ei ymmärtänyt valita Lepomäkeä puheenjohtajaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Julkisen terveydenhoidon petraamisen voisi aloittaa:
Kansanedustajille, ministereille ja eduskunnan sekä ministeriöiden henkilökunnalle työterveyshuolto julkisiin terveyskeskuksiin, eikä mitään ohituskaistaa. Jos haluaa parempaa palvelua maksaa itse.
Ja samoin kuntien ja kaupunkien poliitikoille ja henkilökunnille.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole Lepomäki osannut esittää. mikä hänen mukaansa olisi poliittisesti hyväksyttävä paras mahdollinen muu vaihtoehto. Jargonia !
Ilmoita asiaton viesti
Mietipä tarkemmin. Lepomäenkö olisi pitänyt suunnitella sote-uudistus, jos hän toteaa sen sudeksi! Hän on todennut missä esitys menee pieleen. On hallituksen asia korjata tilanne – ei suinkaan Lepomäen.
Ilmoita asiaton viesti
Markkinointi- ja mainoskulut lisääntyisivät melkoisesti ja korottaisi yleistä hintatasoa.
”Valinnanvapaus” tekisi vaikeaksi optimoida palvelutuotantoa tarpeen mukaan, syntyisi tyhjäkäyntiä joka sekin lisäisi kustannuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Oikeata faktaa – Sotea ei pitäisi päästää etenemään.
Ilmoita asiaton viesti
Martti Hetemäki: Nykyistä sotea ei johda kukaan – tähän tulee muutos:
https://www.verkkouutiset.fi/martti-hetemaki-nykyi…
Sote-esitys heikentää asiakkaan valinnanvapautta nykyisestä:
http://elepomaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252243-s…
Aamulehdestä mm. löytyy monia hyvi asiajuttuja tämän hätäisesti vängätyn ’sote-uudistuksen’ epäkelvollisuudesta:
Sote ja maakunnat on huonosti valmisteltu malli – oikea pohja olisivat erva-alueet ja viisi yliopistosairaalaa:
https://www.aamulehti.fi/mielipiteet/sote-ja-maaku…
AL 13.3. ”Viivytyskö on se suurin riski”
AL 14.3. ”Sote-sanomaa hallituksen johtaville ministerreille”
AL 14.3. ””Kohti sote-palvelujen yksityistämistä”
Terhokodin entinen johtaja, saattohoidon asiantuntija Juha Hänninen: Suomessa on meneillään terveydenhoidon huijaus :
https://www.apu.fi/artikkelit/terhokodin-entinen-j…
KESKEISEMMÄT EPÄKOHDAT – MIKSI HALLITUKSEN SOTE-ESITYS EDELLEEN ONTUU?:
http://liandersson.fi/keskeisemmat-epakohdat-miksi…
Tutkija vaihtoi mielipidettään sotesta – Vasemmistoliitto puhuu haitallisesta ”takinkäännöstä”:
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005602673.htm…
Sote ei tule koskaan valmiiksi:
https://journal.fi/janus/article/download/63517/25820
Sote-oppineet liputtavat jo valinnanvapauslain hyväksymistä – perustuslain tuntijat: ei läpihuutojuttu:
https://yle.fi/uutiset/3-10112845
Kommentti: Orpon ja Sipilän ei kannata juhlia Hiilamon sote-käännöstä – yksi solmu vielä avaamatta:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005600876.html
Helsinki järjesti sote-yllätyksen: Valtuusto koolle – ”tällaisena sen ei pitäisi mennä läpi”:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/243915-helsinki-j…
Uusimaa tyrmäsi soten – ”ei tule toteuttaa Uudellamaalla esitetyllä tavalla”:
https://www.talouselama.fi/uutiset/uusimaa-tyrmasi…
Vihtoehtoinen sote:
Kansantaloudellisesti ylivertainen sote – tiivistelmä Kalevi Salosen esityksestä:
https://harrikayhko.wordpress.com/2018/03/08/kansa…
Tutkimusta ei käytetty sote-uudistuksen pohjana – ”Surkuhupaisa ja varoittava esimerkki”:
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uutinen/wkRPwaEJ
Jyty: Henkilöstön asemasta puhuttu sote-uudistuksessa aivan liian vähän:
https://www.sttk.fi/2018/03/09/jyty-henkiloston-as…
VIERAILIJA: Jukka Kärkkäinen: Miten sote vaikuttaa työterveyshuoltoon?:
https://tekijalehti.fi/2018/03/08/vierailija-jukka…
Väärä käsitys työterveyshuollosta sinnittelee – 3,4 miljoonaa lääkärikäyntiä vuodessa ei ole sivuutettavissa:
https://www.mediuutiset.fi/uutiset/vaara-kasitys-t…
Kokoomusvaikuttaja: ylivoimainen enemmistö on Lepomäen sote-kritiikin kannalla:
https://www.mantsalanuutiset.fi/artikkeli/618687-k…
Lisää Markku Huuskon ao. blogin loppulinkkeinä ja kommentteinani:
Ben Zyskowicz pilasi Elina Lepomäen soolon:
http://markkuhuusko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25215…
Ei pilannut…
Ilmoita asiaton viesti
Täytyypä vilkaista nuo pari linkkiä ;-
Ilmoita asiaton viesti
Mrs. Lepomäki on pankkiiri-miljonääri, joka tekstistään huolimatta kannattaa amerikkalaisen Ayn Randin kaltaista täysin vapaata kapitalismia. Hänen tekstinsä on erittäin ristiriitainen ilman mitään uutta vaihtoehtoa.
Ilmoita asiaton viesti
#26
Elina Lepomäki ei todellakaan kannata ’täysin vapaata kapitalismia’ kuten ei Suomessa kukaan mukaan kokoomus- (tai muun) eduskuntapuolueen jäsen.
Tälle keskustelupalstalle ei tee hyvää, että tänne kirjoitellaan tuollaisia täysin perusteettomia kommentteja.
Ilmoita asiaton viesti
Totuus pitää nähdä värittyneidenkin lasien lävitse kompromistisenä ratkaisuna. Itse olen lähellä kokoomusta, mutta kaukana Lepomäen ajattelusta.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan meillä kullakin omat ’värittyneet’ lasimme, mutta se ei tee aikaisemmasta väitteestäsi sen todempaa.
Jos olet lähellä kokoomusta, et nähdäkseni voi olla kovin kaukana Elina Lepomäen ajattelusta. Tai sitten viittaamasi kokoomus on joku aivan muu kuin Suomen kokoomuspuolue.
Voitko esittää jonkin / joitakin ajatuksia, jotka ovat (mielestäsi) hyvin lähellä kokoomusta, mutta kaukana Lepomäen ajattelusta ?
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsin vasemmistojohtaja tviittaa suoraan Petteri Orpolle: ”Suomi toistamassa Ruotsin virheet”:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/216135-ruotsin-va…
Ilmoita asiaton viesti
Kai sinä nyt komunistien kannan markkinatalouteen tiedät.
Markkinatalouden erinomaisuus perustuu avoimeen kilpailuun.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri,
koetahan pysyä asiassa, kommentoida itse asialla ko. varoittavaan naapurikommenttiin, kiitos.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedätkö sinä Hyttinen, että Ruotsissa ovat tyytyväiviä valinnanvapauteen ja veronmaksajin kannaltakin hyvä kustannustehokkuuskin on parantunut.
Eivät ole katuneet v. 2010 päätöstä, eivätkä ole palauttamassa järjestelmää vanhaan – ilman valinnanvapautta ja sen myötä myös ilman kilpailua olleeseen vasemistolaiseen malliin.
Näin asiallisena kommenttina poliittisen höpinän sijaan ja toteamisena, että Ruotsissa taitaa olla maailman parhaat terveydpalvelut v. 2018.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri,
jätähän nyt hyvä mies ihmessä se asioita tutkimaton, kaiken yleistävä mutuilusi vähemmälle! – populistinen mutuilusi vaan valitettavasti edelleenkin yrittää vain sekoitella asioita yksittäisilllä yleistyksilläkin – tässäkin. – Ruotsissa siltikin eri järjestelmä kuin meille nyt aiottu, siellä kyllä on toiminut vain mainitsemasi valinnanvapaus m.m. palvelujen saatavuuden paranemisen suhteen – muut asiaan liitttyvät ’negatiivothan’, kehitystarpeiden erot, jne. sinä jätätkin ’sujuvasti’ omannäköisen ’markkinataloutesi’ tarkoitushakoisuuden piilopiikkiin, heh…
Siis – ”Valoa kansalle, tietoväylät sinne Kuopijjoonkin”:
Potilaan valinnanvapaus, Ruotsin malli ja Suomen sote-uudistus :
https://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisu…
Ruotsissa sote-uudistus ei mennyt kuten Strömsössä – asiantuntija: Suomi ei toista virheitä:
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005128752.html
Raportti: Valinnanvapaus keskitti terveyskeskukset hyvätuloisten asuinalueille –johtaako sote-uudistus Ruotsin tielle?:
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/raportti-vali…
Miten Ruotsin valinnanvapaus on onnistunut? – Yksityiskohdissa runsaasti eroja:
https://www.yrittajat.fi/uutiset/566693-miten-ruot…
Ruotsin kokemukset auttavat Suomea omaksumaan parhaat sote-mallit:
https://kauppakamari.fi/2017/03/27/ruotsin-kokemuk…
Ruotsi, Ruotsi, Ruotsi – Debatti Ruotsin valinnanvapausuudistuksesta on kärjistettyä ja näkökulmiltaan valikoivaa:
http://alusta.uta.fi/artikkelit/2017/03/27/ruotsi-…
Mitä Suomi voi oppia Ruotsin valinnanvapauskokemuksista?:
http://alueuudistus.fi/blogi/-/blogs/mita-suomi-vo…
Raportti: Näin valinnanvapaus vaikutti Ruotsissa – yksi merkittävä ero Suomeen:
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/235944-raportti-n…
Mitä Suomi voisi oppia Ruotsin sotesta? Uusi raportti kertoo, miten valinnanvapaus on vaikuttanut Ruotsissa:
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/mita-…
Mielipide: Uusin valinnanvapausmalli sote-uudistukseen – yksinkertaistuksella todellisiin miljardisäästöihin:
https://demokraatti.fi/mielipide-uusin-valinnanvap…
Ilmoita asiaton viesti
Mutuile sinä tahollasi, mutta perehdy asiaan esim. asiantuntijaorganisaatioiden taholta netin hakusanoin ” the best healthcare in the world” näiden puhtaasti poliittisten aviisien sijaan.
Naapurissa Ruotsissa on kustannustehokas ja ehkä maailman paras terveydehuolto, on yleisin mielipide asiantuntijoiden kesken maailmalla mm. OECD: taholta.
Kiitettävinä terveydenuoltomaina kisaa käyvät mm. Ruotsi, Kanada, UK, Sveitsi, Norja, Tanska ja Hollanti.
Näissä kaikissa maissa perusterveydenhoito on tuotettu suurin osin yksityisten tai liki kokonaan yksityisten toimijoden tuottamina.
Tuo pitkä listasi linkeistä on sanalla sanoen poliittista potaskaa.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri,
et näköjään hallitse englantiakaan, etkä ymmärrä mistä tässä ” the best healthcare in the world” on nimenomaan kysymys! – esim. ” 6. Sweden — As with most quality of life and health rankings, northern European countries like Sweden score highly. Swedish men have the 4th highest life expectancy of any nation, living to an average of 80.7 years.” – lienet siis vain täysi, heti kaiken tutkimatta hutkiva trolli!? –
Voit vapaasti toistella noita taas mutujasi puppugeneraattorillasi, eivät ne siitä miksikään pravdoistasi muutu…
Ilmoita asiaton viesti
Hyttinen, väitätkö kovin tietämättömänä, että Ruotsin terveydenhuolto olisi jotenkin huono tai moitittava, vai mistä tämä nyt johtuu.
Ruotsin terveydehoidon taso on eräs maailman parhaista ja kustannustehokkaimmista v. 2018.
En nyt kuitenkaan ala jauhaa asiasta ideologisen olennon kanssa tämän enempää.
Perehtyisit Ruotsin terveydenhuollon kehitykseen turhan höpöttämisen sijaan.
Taas kerran voisit hakea tietoa asisntuntijaorganisaatioista iltapäivälehtien sijaan.
Saatesanoiksi OECD, WHO, Eurostat ja World Bank for example for beginners..
PS. Lontoo kyllä sujuu itse siellä vuosia asuneena ja yrittäjänä toimineena, joten kommenttisi on perin lapsellinen.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri,
”Hyttinen, väitätkö kovin tietämättömänä, että Ruotsin terveydenhuolto olisi jotenkin huono tai moitittava, vai mistä tämä nyt johtuu.” Yksinkertaisesti ymmärtämättömyydestäsi. Sanoinhan jo, ettei tässä siitä ole kysymys, yritähän mietiskellä se itsellesi selväksi aivan rauhassa itseksesi…
Ole hyvä ja vastaa miehenä asialla asiaan äläkä yritä provota aina vaan samoja toistelemiasi tänne, kiitos. ”Niin metsää vastaa kuin sinne hihkuilet”. Ethän ole näköjään tutustunut vielä puoliksikinaan itse asioihin – kuinka olisit voinutkaan? – vänkäilet lapsellisesti ja lepsusti vain omia laiskoja tietämättömyyksiäsi ja ymmärtämättömyyksiä väenväkisin tänne luullessasi saden siten jotain muuutosta aikaan, et ainakaan niillä oikeaan suuntaan – päinvastoin! Järkevää? – No, sitähän sitä yleensäkin saa mitä itse heti jo alusta astikin pilaa, sri…
Ruotsin mallikin kun on vain pieni osa koko sote-paletissamme – sinulla se näyttää olevan siellä savossa lähes koko elämä. Missä on tässä kysymyksessä suhteellisuudentajusikin??
Järistyttävän epätieteellisenä ’yrittelijänä’ ’unohtelet’ tarkoitushakuisesti ja yksipuoleisesti, yrittäjillekin varsin vaarallisella metodilla ja huonolla esimerkillä mm. tutustumisen ko. asiaan laajasti ajatuksella – ei pelkällä Lontoon englannillasi! – tähän aiheeseen hiukan laajemmalta kantilta kuin vain fanaattisideologisella ’värinälläsi’ – etenkin moniin muihin jo täälläkin esilletuomiini asialinkkeihin ja kommentteihin, esim. # 23…
P.S. Mitä järkeä sinun on korostaa jatkuvasti omaa osaamattomuuttasi ja kompetesittomuuttasi täällä väenväkisin, kun esim. Elina, lääkäri Kari Ellimäki ja ja monet muut pyrimme samat ongelmat huomioiden samaan mahdollisimman myönteiseen maaliin, täh?? Oletko kenties kateellinen noin vain muuten näyttöjesi puutteesta tms. johtuen tai muusta epämääräisestä syystä?
P.S.S. Jos kerran Ruotsi on tässä ”health care”- positioinnissa mielestäsi niin malli- ja ihannemaa ’haaveissasi’, niin miksi et sitten kykene erittelemään niitä ”oivia elementtejä” tänne soteamme tässä kehittää yritellessämme pelkkien googlettelujesi sijaan. – Ei pelkkä moinen räksytyksesi ketään auta – kaikkein vähiten reaaliyrityksissä – tasan päinvastoin! Senhän nyt pitäisi ymmärtää jo vastaa-alkajan yrittäjänkin, jos meinaa pärjätä tässsä maailman rankassa kilpailussa edes kalkkiviivoille…
Ilmoita asiaton viesti
Herra googlettaja Hyttinen,
” Ruotsin mallikin kun on vain pieni osa koko sote-paletissamme ”
Herranen aika, mikä se TEIDÄN sotepaletti lopulta onkaan ?
Ruotsin terveydenhuoltojärjestelmä on arvosetettu maailmalla varsin korkealle v. 2018.
Kuinka onkaan sitten teidän kepu-syrjäkylien tilanne nyt ja jatkossa ?
Varmaankin tavoitteena on parempi toteutuma, kuin mitä Tukholmassa on nyt Karoliinsisine Instituutteineen ( muuten eräs maailman parhaista sairaaloista ja lääketieteen opinahjoista ) ja palveluiden saatavuuksineen ?
Todennäköisintä vain on, ettei sellaista terveydenhuoltojärjestelmää enää löydy koskaan tai ole olemassa, jolloin lääkärit mielisivät töihin syrjäisiin uskonnollisiin kepukuntiin, vaikka Hyttisellä tällainen näkymä saattaisi olla.
Edes patatyhmä esitetty maakuntamallikaan ei tuo tähän ongelmaan muutosta.
On se valinnanvapaus ja normikilpailukin rankaa monille ” oman älynsä sankareille omassa erinomaisuudessaan ”.
Paskanjauhamisen sijaan perehtyisit Hyttinen vaikka OECD:n Ruotsi-raportteihin viimeisten vuosien ajalta valinnanvapauden tultua voimaan, tai sitten vaikka SITRA / Hankken tutkimukseen viime vuodelta.
PS. Vertaa kartalta lääkäripulasta kärsiviä alueita Suomessa ja vertaa karttaa kepu-johtoisiin kuntiin – precis samanlaisia kuin yksi yhteen.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri,
”Herranen aika, mikä se TEIDÄN sotepaletti lopulta onkaan ?” siis, moneskohan kerta: miksi kyselet, etkä ota siitäkin ensin selvää, vai onko jotain häikkää suomen kielen ymmärtämisessä?, vaiko savon murteen väänteissä?, vaiko savolaisessa ’piällysmiesmentliteetissa”?, vaiko kenties missä? – nimimerkki ”kokemusta on”…
Jos taas yrität kategorisoida, karsinoida minut johonkin ideologiseen, poliittiseen, uskonnolliseen, tms. ”TEIDÄN” karsinaan, niin siinäkin valitettavasti epäonnistuit aivan täysin!
Toiselta kantilta ”Herranen aika, mikä se TEIDÄN sotepaletti lopulta onkaan ?” – sitähän tälläkin Elinankin blogilla juuri nimenomaan pohdiskellaan. Täytyykö todeta tähään kuin jalkapallomatsissa ”Hei Lauri siellä keskustellaan” (ku näytti sille että kaveri ei tienny mikä peli on meneillään, mikä on peliväline ja missä on oikea maali…)…
”TEIDÄN”- käsitteesi paljastaa muuten hyvin sinun massaideologiasi ”vastakommunistisuudestasikin” – kuten itsellänikin jo äidinmaidosta asti (Karjalan Kuolemajärveltä) – huolimatta. Ei ihme, että sekoitttelet jo alkutekijöihinsä siten jokseenkin kaiken – ”Suottaahan se olla niinnii, vuan suottaahan se olla toesinnii”, niih, heh…
Taas vaan toistelet – ”Ruotsin terveydenhuoltojärjestelmä on arvosetettu maailmalla varsin korkealle v. 2018” (pientä häiveröisyyttäkin oli tuossa jo havaittavissa…) – ei sellainen vakuuta ketään Suomessa, päinvastoin!
”Kuinka onkaan sitten teidän kepu-syrjäkylien tilanne nyt ja jatkossa ? ” Tervetuloa vaan tutustumaan Jämijärvelle, terveyskeskukseemme, laajemmin PoSaamme:
Pohjois-Satakunnan peruspalvelukuntayhtymä:
http://www.eposa.fi/
Osaathan myös siinäkin googlettaa, autan kyllä tarvittaessa…
Heh, ja taas kertoilet satuilujasi, pelkkiä asiaatuntemattomia ja -tietämättömiä oletuksiasi – ”ettei sellaista terveydenhuoltojärjestelmää enää löydy koskaan tai ole olemassa, jolloin lääkärit mielisivät töihin syrjäisiin uskonnollisiin kepukuntiin, vaikka Hyttisellä tällainen näkymä saattaisi olla” – paljastaenkin vain tähdennettynä epäinhimillisen ja tunteettoman toiveagendasi – lopputulemanaan olemme jo todenneet moneen kertaan Ruotsistakin…
Kun kirjoittajalta jo aluksikin puuttuu sytykkeitä, tulta ja/tai happea asiassaan, hän yrittääkin turvautua ad hominem- virheargumentointeihin! – kuten sinäkin varsin hyvin tyyppiesimerkilläsi! – Ei mitään uutta tämän auringon alla…
”Edes patatyhmä esitetty maakuntamallikaan ei tuo tähän ongelmaan muutosta. On se valinnanvapaus ja normikilpailukin rankaa monille ” oman älynsä sankareille omassa erinomaisuudessaan ”.” Pitää paikkansa ”paskanjauhamisen sijaan perehtyisit” itse asiaan ja huom. ajatuksella, etkä vain Ruotsin epäoleellisiin, tässä toisisijaisiin lillukanvarsiin. – Suhteellisuuden ja kokonaisuuden tajua huhuilen edelleenkin sinulta, lienee kuitenkin mitä todennäköisimmin utooppinen toive vielä näidenkin kommenttien jälkeenkin…
”PS. Vertaa kartalta lääkäripulasta kärsiviä alueita Suomessa ja vertaa karttaa kepu-johtoisiin kuntiin – precis samanlaisia kuin yksi yhteen.” – No mutta sitähän varten muun muassa teoreettistakin, raakiletta sote- järjestelemääkin pitää kehittää sille tasolle ennen varsinaista aloitusta, että kaikki mahdolliset lastentaudit ynnä muut ’konnnankoukut’ ja virheelliset viritelmät siitä on ennen varinaista käytäntöön lanseerausta karsittu pois!
Mikä tässä siis oikein on niin vaikeaa sinulle?
Vaikuttaapikin ylen vahvasti sille, että pudottelet noita ’vakaamuksiasi’ tänne sillä varmuudella, jolla täydellinen tietämättömyys tämän aiheen kokonaissisällöstä ja sen merkityksestä sinullekin valitettavan tyypillisesti antaa. – Ole si vaan aivan vapaasti onnellinen valitsemalalsi tiellä, mutta älä si vaan ylläty äläkä pety – minkään suhteen!…
Ilmoita asiaton viesti
Kun seuraa hallituksen toilailua ei voi kuin ihmetellä.
Tuntuu kuin markkinataloutta eniten kannattava laita ei ymmärtäisi sen toiminnasta mitään. Kenen asioita tässä oikein ajetaan ?
Ilmoita asiaton viesti
Sangen jäätävä kommentti jenkeistä:
”Why does the United States pay twice as much per capita for healthcare as virtually any other country?
Why is the United States mediocre in healthcare outcome?
Why do Cubans live as long as Americans with far lower infant mortality and maternal mortality rates when they spend only 4% of what the United States spends per capita on healthcare?
Why has the life expectancy of Americans declined for the second year in a row?
Why do Europeans live two years longer than Americans on average? This difference is the equivalent of a pack a day of cigarettes for ten years.
AMERICAN MEDICINE IS AN EMBARRASSMENT. WE PROVIDE PROVIDE MEDIOCRE HEALTHCARE AT AN EXORBITANT PRICE. A BIG PART OF THE REASON IS THAT DOCTORS GET BOUGHT OFF BY BIG PHARMA.
WAKE UP AND SMELL THE ROSES… WE ARE DOING A SHITTY JOB OF PROVIDING MEDICAL CARE TO OUR CITIZENS. THE DOCTORS ARE TO BLAME.”
Ilmoita asiaton viesti
SOTEN UUSIN KÄÄNNE: ASIAKASMAKSUISTA LAKIESITYS VASTA SYKSYLLÄ EDUSKUNTAAN – VASEMMISTOLIITON PEKONEN PITÄÄ TILANNETTA PÖYRISTYTTÄVÄNÄ:
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3867978-sot…
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on Suomessa hyvin toimiva erikoissairaanhoito. Meillä on Suomessa hyvin toimivia terveyskeskuksia. Mutta, meillä on Suomessa paljon aivan kelvottomia terveyskeskuksia palveluiden tarjonnan ja saatavuuden suhteen. Julkiseen päivystykseen ei juuri kukaan ole tyytyväinen.
Ei tässä olisi tarvinnut kuitenkaan tehdä massiivista uudistusta, vaan parantaa olemassa olevaa systeemiä valinnanvapauden, palvelujen tarjonnan ja kilpailun suhteen.
Jos asiakkaan oma kunta ei kykene tarjoamaan kohtuullisia terveydehoitopalveluita, niin välittömästi vaan palveluseteli käteen, jolla asiakas itse hakee oman terveyskeskuksen ulkopuolelta lääkärin konsultaation mahdollisuuden toisaalta yksityisesti tuotettuina palveluna, jonka Kela korvaa palvelun tuottajalle tms.
Paras kuitnkin olisi vakiintunut brittiläinen malli, jossa ns. Terveyskeskustaso olisi kokonaan ammatinharjoittajalääkäreiden omien terveysasemien vastuulla kohtuuliisine rahallisine palkkioineen.
Ps. Mistä johtuu, että mm. Yliopistollisten sairaaloiden päivystykset ovat käytännössä tyhjiä ja lääkärit liki toimettomia normaaliin nähden jouluaattona aina joulupäivän aamuyön tunneille asti, jollon potilasvirta alkaa pikku hiljaa normalisoitua ?
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin, ammatinharjoittajamalli on vallitseva Länsi-Euroopassa ja nyt siitä ei ole mitään jäljellä tässä mallissa.
Lisäksi on typerää vaatia 10 % takia sosiaalipalveluja kaikkiin yksikköihin.
Itselläni on 40-vuoden kokemus ammatinharjoittajalääkärinä ja olen täysin Lepomäen linjoilla, eli syteen mennään.
Kunpa kokoomuslaisilla kansanedustajilla tulisi järki päähän ja irtouduttaisiin tästä hallintohäkkyrästä-,mutta taitaa olla turha toivo.
Uppoavan laivan voi kuitenkin jättää.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Kari!,
että näin – kauankohan tätä ’valinnanvapautta’ sitten yleisestikin täällä Suomessamme kestääkään? – näilläkö mennään? – pistää ajattalemaan – hiukka ennakkoonkin…
Ilmoita asiaton viesti
Uudistus tulisi tehdä tärkeysjärjestyksessä potilas – lääkäri -ja maksaja lähtökohdin hallintohimmeleiden korostamisen sijaan.
Lääkärit ovat alan asiantuntijoita, joiden mielipidettä tulisi arvostaa ja kunnioittaa. Nyt mennään pelkästään poliittisin intressein ja tavoittein – sekä hallituksessa, että oppositiossa.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri,
taas on menneet asiat sinulla mäännikköön, kun et erittele itse olennnaisia asioita tästä koko sote-massasta – niin hallitukselt kuin oppositioltakin – ja koroksi vielä otat oman ’ideologiasi’ siihen sekavankirjavaksi mausteeksi päälle – ”markkinatalous – kommunismi”, heh…
Sipilän ”kaikenmaailman dosentitkin” näyttävät tuottavan ilmmeisesti sinulle lisävaikeuksia erottaa todellisia asiantuntijuuksia pelkästä omastasikin ns. politikoinnistasi – taisteletkin siis edelleenkin vain don guijottina ilmahaitareitakin vastaan, heh…
Ilmoita asiaton viesti
Sinun pitää sitten muuttaa maahan, missä on ihailemasi suljetun sektorin terveydenhoidon malli ilman valinnan vapautta ja kilpailua palveluntuotannossa perusterveydenhuollossa.
Minne ajattelit mennä ? Kuubaan, vaiko Pohkois-Koreaan – vaiko peräti Kreikkaan ?
Ilmoita asiaton viesti
Lauri,
höpöttelet taas vain jonninjoutavia itse vääntämiäsi omia luulleskelujasi – ei minun edes periaatteessakaan! – palataan asiaan jahka perehdyt soteasiaan ja kunnolla ensin.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä perusterveydenhuollon valinnanvapaudessa ja kilpailussa ahdistaa tätä jämijärveläistä kepulaista ?
Valinnanvapaus ja kilpailu ovat mukana terveydenhuollossa yleisesti läpi liki koko maailman.
Euroopassa poikkeuksena taitavat olla vain Kreikka ja Suomi, muissa maissa perusterveydenhoidon kuuluessa pääosin kokonaan yksityisten palveluntarjoajien vastuulle.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri,
ei ahdista mikään! – tänäänkin juuri päinvastoin! – kiitos hupinoistasikin, heh …
”Mikä perusterveydenhuollon valinnanvapaudessa ja kilpailussa ahdistaa tätä jämijärveläistä kepulaista ?” – johan on Kuopionkin markkinat, kun et ymmärrä vieläkään, miksi sitten Elinakin toi tämän asian esille omassa ryhmässään – kuten itsekin toin monelta eri kantilta, monen eri tahon esittämänä! Lue uudestaan monia blogejanikin jos kanttisi yhtään sinne yltää – lisääkin tekstejäni – muistakin aiheista kuin vain omista luuloistasi ja täysin blogipuutteistasikin, saati aiheen läheisestä kokemuksesta (meillä Satasote, etc.) – jopa omastakin äsken päättyneestä sairaalakokemuksesta (minulla ainutlaatuinen AIHA- diagnoosi, ainakin puolen vuoden ylsöajolla ja tarkkailulla…):
http://ilkkahyttinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/kayt…
Ja Satasote:
https://www.satasote.fi/
Se niistä sinun pelkistä googletteluyritelmistäsikin…
Miksi toistelet ainna vaan jo toistamiltasikin samoja sinänsä riidattomia itsestännselvyyksiä ”Valinnanvapaus ja kilpailu ovat mukana terveydenhuollossa yleisesti läpi liki koko maailman.” – ei siis ahdista mikään – tällä hetkelläkin päinvastoin huvittaa Pitää paikkansa – tuliko jo vihdoin selväksi, täh??
Ja sitten toistelet vielä yleisiä litanioita, ikäänkuin ’vakkuuudeksesi’ ”Euroopassa poikkeuksena taitavat..”, heh – mitä sinulta tässä konteksstissa, siis psykologisestikin tarkasteltuna siksi oikein puuttuukaan? – kakista ulos niin voisin auttaakin – nimim. ”kokemusta on”- yrittäjänäkin…
Varsinpa heikkotasoinen oli muuten tämä ’debyyttisi’ – täysin turha a.d-tasoinen hyökkäyksesi – olen saanut puolustuskoulutuksen – paljon sinulla on vielä opittavaa – monessakin suhteessa – päästäksesi edes alkuunkaan…
P.S. Mikä päinvastoin siis sinussa oikein ahdistaakaan tämä ”jämijärveläinen kepulainen”? – Vaimoni Marjatta etsii tuolta netin kautta parhaillaan maailmalta dna-sukujuurianikin – jos kiinnostaa, niin toiste si lisää – senverran voin tässä kuitenkin jo valaista, että olen asunut Suomessa 20 – 30 eri paikkakunnalla , töissä ulkomaillakin (AEL/IH/IL – Sveitsi,etc.). Lähes 10 v. isoisoäidin omaishoitokausikin päättyi täällä jokin aika sitten, ’lastenhoitoa’ jatkamme Ylöjärvelläkin – sekin mielemme virkistykseksi ja mahdollisen dementian karkottamiseksi…
P.S.S. Sinulla lienee se ”viimeisen sanan penikoinnin tauti” juuttunut päälle, vai? – juu, sano vaan niin se helpottaa, hpe…
P.S.S.S. Et honaa siis näköjään sitäkään, että kritisoin tällä kaikella pm,pj. Juha Sipilää, Keskustaa sekä hallitusta! – osin oppositiotakin… – siis ”kummallinen kepulainen” ku ei mahdu mihinkään muottiin ja on kuulema vielä ”taipumatonkin”, ainakin mitä tulee oikeellisuuteen ja kaikkeen siihen liittyvään…
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt yhtään luettua ymmärrät, niin Elina ei todellakaan ole valinnanvapautta ja palvelujen kilpailuttamista vastaan – vain päinvastoin.
Nykyinen hallituksen sote-esitys vaan ei luo aitoa kilpailua ja valinnanvapautta maakuntien voiden kilpailla edelleen palvelutuotannossa ja liiketoiminnoissaan verorahoin ilman tulosvastuuta ja konkurssiuhkaa.
Mikäli Soten kustannuksia aiotaan hallita ja kustannustehokkuutta parantaa seuraavien 12 vuoden aikana, ainoa mahdollisuus siihen on avoimen palvelutuotannon kilpailuttamisen ja valinnanvapauden kautta. Yksinkertaisesti muuta uskottavaa vaihtoehtoa ei ole olemassa.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri,
taas heittelet vain perusteettomia olkiukkojasi (googlaa ”argumentointivirheet” – koska et näytä ymmärtävän!), joita sitten yrittelet väitellä tänne muka ”ymmärrryksikseni”!…
Turha sinun on tänne kopsata niitä toisen käden itsesi sisäistämättömiä ”klausuuleja” ikäänkuin asiantuntijana…
Olet pajastunut jo ajat sitten pelkistä puskista ampuvaksi feikiksi trolliksi -kuvasikaan ei ole verifioitu missään, heh…
Ilmoita asiaton viesti
Nykyisellä suunnitelmalla rakennetaan alueellisia monopoleja. Samoin lakkauttaa toimivia järjestelmiä.
Monopolit, kuten kirjoituksessa todetaan, tuhoavat kilpailun ja aiheuttavat lisää kustannuksia.
Siirtyykö päätös potilaan hoitamisesta maakuntahallinnon alle sillä perusteella, että hoitoon tarvitaan lisää rahaa mitä ei olla budjetoitu?
Mitä tarvetta on maakuntahallinnonlla ollenkaan, sillä terveyteen käytettyä budjettia ei voi käytännössä ennakoida. Yksi paha auto-, juna- tai muu onnettomuus voi kuluttaa budjetin alueellisesti loppuun nopeasti.
Ilmoita asiaton viesti
Aftonbladet kirjoittaa Ruotsin tilanteesta. Ruotsissa ollut hallituksen kaavailema malli käytössä jo vuosia. Muutamalla sanalla artikkelin sisältö:
Kustannukset ovat Ruotsissa nousseet erittäin paljon, jonot terveydenhoitoon ovat pitkittyneet, syöpähoitojen jonot vaarallisen pitkät. Ruotsissa mietitään miten tilanne saataisiin hallintaan. Tarvitaanko poliitikkoja lainkaan sairaanhoidon tuottamisen yhteydessä, onko maakunta jo vanhentunut malli?
”Sveriges tillbakagång som ledande sjukvårdsnation borde väcka frågor om radikalare åtgärder: är landstingen verkligen lämpade att svara för morgondagens sjukvård? Fyller politiker någon meningsfull funktion i sjukvårdsproduktionen?”
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/pReaj/svensk-v…
Ilmoita asiaton viesti
Nita Hillner. Selaile netissä asiantuntijaorganisaatioiden mielipiteitä vaikkapa hakusanoin ” best healthcare in the world ”tai tutustu vaikkapa OECD: n infoon, niin huomaat, että Ruotsi on yksi maailman parhaista terveydenhoidon järjestäjistä koko maailmassa. Kilpailijoina ovat lähimpänä UK, Kanada, Sveitsi, Tanska Norja ja Hollanti.
Aftonbladet on Aftonbladet.
Voi hyvinkin olla, että terveyspalvelujen laatu ja saatavuus on Ruotsissa maailman paras, jos ei, niin aivan huippua ja kustannustehokasta kuitenkin.
OECD: Swedish healthcare is exellent… jne. Pientä huomattamista oli maakuntamallin osin, jossa kiinnitettiin huomiota lääninhallinnon ja palvelujentuottajien etäisyyttä keskenään koko kokonisuuden kannalta ts. liika byrokratia.
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa vähän otsikoita Ruotsin Svenska Dagbladet,sta. En saa auki koska en ole tilaaja. Erääs näistä artikkeleista kertoo kuitenkin että syöpäpotilaat kuolevat jonoissa. Mediat Suomessa voisivat halutessaan tutustua Ruotsin tämän päivän tilanteeseen.
https://www.svd.se/om/krisen-i-sjukvarden
Ilmoita asiaton viesti
Voisttko sinä perehtyä poliittissävyittesten aviisien ja höpötyken sijaan vaikka asiantuntijoiden tutkimusten tuloksiin juorutoimttamisen sijaan.
Tutkimuksiakin löutyy: mm. SITRA / HANKKEN.
Muita lähteitä: OECD, WHO, Eurostat, World Bank, etc…
Ilmoita asiaton viesti
Luin joitakin juttuja. Ymmärsin että Ruotsissa eri maakunnissa on hyvin erilaiset tilanteet. Joissakin sairaanhoito toimii hyvin ja joissakin huonosti. Valinnanvapaus toimii hyvin suurissa kaupungeissa, mutta harvaan asutuilla alueilla valinnanvapaus on vain teoreettinen. Kustannustaso on Ruotsissa noussut noin 4 % vuodessa, mutta kuitenkin joissakin maakunnissa erikoissairaanhoito on kriisissä.
”Hälso- och sjukvårdens andel av BNP uppgick år 2015 till 11,0 procent. Det visar beräkningar av Hälsoräkenskaperna. De offentliga myndigheterna finansierade 84 procent av de totala kostnaderna medan hushållen genom patientavgifter och andra avgifter stod för 15 procent.”
”Offentlig förvaltning ökade totalt sett sina kostnader för hälso- och sjukvård med 5,4 procent medan hushållen ökade sina kostnader med 2,8 procent jämfört med 2014.”
http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-…
Ilmoita asiaton viesti
Näinhän se on. Ei Suomenkaan syrjäseuduille huonosti johdettuihin terveyskeskuksiin saada enää lääkäreitä pysyvästi ja väliaikaisetkin vain keikkalääkäreinä kovin palkoin.
Olipa sote millainen tahansa, nykylääkärit eivät halua Suomessa tai missään muuuallakaan perustaa elämäänsä syrjäseuduille, muutoin kuin isolla rahalla ja silloinkin vain tilapäisesti lyhyeksi aikaa.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri,
”Ei Suomenkaan syrjäseuduille huonosti johdettuihin terveyskeskuksiin” – kerro nyt sentään tästäkin yksikin pätevä esimerkki! – yleistä jargoniasi – toisen käden ns. tietoa ja kanssatoivoa – oikemmin toivottomuutta – vain…
Ilmoita asiaton viesti
Tällaisia uutisia löytyy netistä paljonkin. Myös lääkäriliitolla on esillä kattavasti tietoa asiasta.
https://www.savonsanomat.fi/savo/Koillis-Savo-Kaav…
Hyvin johdettuun Siilinjärven terveyskeskukseen on lääkäreitä tarjolla jopa liiaksi asti ja viratkin täytetään väitelleillä ja yleislääketieteen erikoislääkäreillä, mutta naapurikunnissa tilanne on jo toinen. Siilinjärven tk valittiin taannoin maan parhaaksi työpaikaksi nuorten lääkäreiden toimin.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen ongelmana on lisäksi Ruotsia heikompi julkinen talous. Jos Ruotsi, jonka terveydenhoitokustannukset nousevat joka vuosi paljon enemmän kuin Suomen, on systeeminsä kanssa joutunut vaikeuksiin, voimme kysyä mitä tapahtuu Suomessa? Ruotsin erikoissairaanhoito on paikoin syvässä kriisissä.
Suomen julkisen talouden tilanteen takia, hallitus joutuu nyt kiristämään rahahanoja maakunnissa. Mitä tapahtuu erikoissairaanhoidolle, jos samanaikaisesti perusterveet jopa hyvätuloiset ihmiset käyttävät potista enemmän rahaa? On arveltu että työterveyden piirissä olevia siirretään tähän systeemiin. Nyt työnantajat maksavat suurimman osan työterveyshuollosta.
Ilmoita asiaton viesti
Millä tavoin Ruotsin erikoissiraanhoito on paikoin syvässä kriisissä siinä määrin, että sormella voi osoittaa valinnanvapauden ne aiheuttaneen ?
Millä ihmeen konstilla Hillner kävisi Suomessa oletettavasti rajusti nousevia terveydenhoitokustannuksia hillitsemään 2020-luvulla ilman valinnanvapautta ja kilpailun sallimista palvelujentuotannossa ?
Kaikki merkit viittaavat siihen suuntaan, että huonot ajat ovat jo ovella varsinkin vähävaraisille vanheneville ja vanhuksille.
Korkojen noustua pari prosenttia ja seuraavan taantuman tultua on vanhoista hyvistä ajoista jäljellä vain muisto – tämä ei ole arvaus vaan täysin varmaa.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri,
”Voisttko sinä perehtyä poliittissävyittesten aviisien ja höpötyken sijaan” -kehotus koskee nimenomaan sinua, ei Nitaa!
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Nita!,
melkeinpä tämä unohtuikin, mutta sama ”vastarannan kiisken”, Laurin – hänelle hankalana, tekstinsä kokonaan syrjäyttävänä, ”unohtama” lähde teksteineen ja perusteineen löytyy kyllä monelta muultakin ao. linkiltä:
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/pReaj/svensk-v…
”Svensk vård sämst i Norden – och dyrast”:
http://omni.se/svensk-vard-samst-i-norden-och-dyra…
Euro Health Consumer Index 2016:
https://healthpowerhouse.com/publications/euro-hea…
”Svensk sjukvård halkar efter övriga Europa”, skriver debattörerna på Aftonbladet Debatt – FB-kommentteineenkin:
https://www.facebook.com/aftonbladet/posts/1504474…
SVENSK OCH NORRBOTTNISK SJUKVÅRD ÄR NORDENS SÄMSTA:
http://www.xn--blttnorrbotten-mib.se/2017/08/08/sv…
Karillekin ”health care”- asiasta ’suomennosta* :
”Healthcare Access and Quality Index based on mortality from causes amenable to personal health care in 195 countries and territories, 1990–2015: a novel analysis from the Global Burden of Disease Study 2015s”:
http://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736(17)30818-8.pdf
Esimerkki: ”6. Sweden — As with most quality of life and health rankings, northern European countries like Sweden score highly. Swedish men have the 4th highest life expectancy of any nation, living to an average of 80.7 years.”
http://nordic.businessinsider.com/the-16-countries…
Siispä Lauri ’haaveilee’ meillekin – ei siinä mitään paahaa olekaan, päinvastoin – keinoista, parhaista metodeistahan me vaan tässä milloin mihinkin keskustelemme:
Svensk sjukvård rankad fyra i världen:
http://www.sjukhuslakaren.se/svensk-sjukvard-ranka…
Noh, selityksiä ja selvityksiäkin löytyy asialle monellakin eri kielellä kuin vain tuolla Karin ”lontoolla”…
P.S. Tieto lisää kyllä joidenkin tuskaa, mutta älähän vain tukahdu, Lauri…
P.S.S. Lainaus ylhäältä, asianttuntijalääkäriltä:
#33 / ”Pekka Roponen
14.3.2018 14:43
Sangen jäätävä kommentti jenkeistä:
”Why does the United States pay twice as much per capita for healthcare as virtually any other country?
Why is the United States mediocre in healthcare outcome?
Why do Cubans live as long as Americans with far lower infant mortality and maternal mortality rates when they spend only 4% of what the United States spends per capita on healthcare?
Why has the life expectancy of Americans declined for the second year in a row?
Why do Europeans live two years longer than Americans on average? This difference is the equivalent of a pack a day of cigarettes for ten years.
AMERICAN MEDICINE IS AN EMBARRASSMENT. WE PROVIDE PROVIDE MEDIOCRE HEALTHCARE AT AN EXORBITANT PRICE. A BIG PART OF THE REASON IS THAT DOCTORS GET BOUGHT OFF BY BIG PHARMA.
WAKE UP AND SMELL THE ROSES… WE ARE DOING A SHITTY JOB OF PROVIDING MEDICAL CARE TO OUR CITIZENS. THE DOCTORS ARE TO BLAME.” – kiitos Pekka, parahimmat!
Ilmoita asiaton viesti
Eikö noiden kaikkien lähteiden mukaan Ruotsi ollut eräs maailman parhaimmista terveyspalvelujen tuottajista, vaikka suurin osin on sekin harvaan asuttu maa ?
Kuten olen jo monesti todennut aiemmin, koko Suomen toimivaa nykyistä systeemiä ei pidä romuttaa seikkaillen kokeilun ja uskomusten sijaan, jos perusterveydenhuolto ei onnistu läpi Suomen, mutta kepuille on näköjään elintärkeää tämä 18 maakunnan malli, jonka suosittalijaksi ei varmasti asiantuntijataholta löydy sen ensimmäistäkään nimeä allekirjoittajaksi.
Hyttinen voi toki allekirjoittaa, mutta ei ole asiantuntija tai muutoinkaan hahmottanut tilannetta utopiaa pidemmälle.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri,
en viitsi laskea monennenkos kerran jo tämänkin aiheen aiemmin toistelit ”Eikö noiden kaikkien lähteiden mukaan Ruotsi ollut eräs maailman parhaimmista terveyspalvelujen tuottajista, vaikka suurin osin on sekin harvaan asuttu maa ?” – nyt jo epäröivään kielteiskysyvään muotoon puettuna…
”Kuten olen jo monesti todennut aiemmin, koko Suomen toimivaa nykyistä systeemiä ei pidä romuttaa seikkaillen kokeilun ja uskomusten sijaan,” – missä on ollut näkösi, lukusi ja aivosi tämänkin asian suhteen sen monenen kerran jo??? – ei vaan näytä menevän kaaliisi, niin kiihtyen ajelet sokeasti vain omaa agendaasi…
”mutta kepuille on näköjään elintärkeää tämä 18 maakunnan malli, jonka suosittalijaksi ei varmasti asiantuntijataholta löydy sen ensimmäistäkään nimeä allekirjoittajaksi.” – Tästäkään ei ole ollut kukaan eri mieltä, sinä vaan toistelet edelleenkin täysin itsestäänselvyyksiä à la tulimyllyjä vastaan, heh, heh…
”Hyttinen voi toki allekirjoittaa, mutta ei ole asiantuntija tai muutoinkaan hahmott