E-lainat, Euroopan pelastus?
Kirjoitin kaksi viikkoa sitten euroalueen mahdollisuudesta
perustaa oma valtiokonttori, joka hoitaisi keskitetysti jäsenmaiden
rahoituksen. Luxemburgin Jean-Claude
Juncker ja Italian Giulio Tremonti
ehdottavat samaa tämän päivän Financial Timesissa ja oletettavasti asiasta
keskustellaan myös tämänpäiväisessä euroalueen valtiovarainministerien
tapaamisessa. Yksittäiset pelastuspaketit eivät euroaluetta pelasta: rahaliitto
joko hajoaa ennen pitkää tai sitten luodaan johdonmukainen kokonaisratkaisu,
jolla nykyisenkaltaiset ongelmat vältetään.
Keskitetyn rahoituksen puitteissa rahaliitto näyttäytyy
markkinoille yhtenä markkinaosapuolena. Ajatus ei sinänsä ole uusi; euromaiden
valtionlainat ovat tähänkin asti käyneet vakuutena Euroopan keskuspankkiin ja
usko rahaliiton tulevaisuuteen on ollut kuluvaan vuoteen saakka yleisesti
vankkumaton. Euroalueen periferiamaat ovat saaneet euromaana lainattua
markkinoilta rahaa paremmin ehdoin kuin mihin olisivat samassa
taloustilanteessa ilman rahaliittoa pystyneet.
Mitkä ovat ehdotuksen hyvät puolet?
Likviditeetti. Mikäli merkittävä osa euroalueen lainoista laskettaisiin
liikkeelle keskitetyn valtiokonttorin toimesta (ja vanhoja lainoja
siirrettäisiin tämän liikkeeseenlaskijan nimiin), syntyisi markkinoille uusi
Yhdysvaltain valtiokonttorin veroinen peluri. Siinä missä Kreikan tai
Portugalin lainaa viime kuukausina ostanut sijoittaja on joutunut arvailemaan
jääkö lopulta musta pekka käteen, takaisi tarpeeksi suuri liikkeeseenlaskija
sijoittajille varmuuden lainojen jälkimarkkinoista. Vaikka eilen ostamasi
E-laina olisi tänään menettänyt 10% arvostaan, saisit sen ainakin myytyä
eteenpäin – ja samantien. Niin kutsuttu likviditeettipreemio katoaisi ja
lainaaminen muuttuisi sen osalta edullisemmaksi. Näin teoriassa kaikille, mutta
erityisesti ongelmavaltioille. Samalla myös ongelmallisten jäsenvaltioiden
rahoituksen saatavuus olisi taattu: sijoittajat kyllä lainaisivat
eurovaltiokonttorille, vaikka yksittäisten jäsenmaiden taseet sulaisivat
käsiin.
Keskitetty
valtiokonttori rajaisi markkinoiden valtaa
Keskitetty rahoitus ei saisi saattaa talousasiansa hyvin
hoitaneita valtioita nykyistä heikompaan asemaan. Eurovaltiokonttorin
varainhankintakulut pitäisi siis pystyä kohdistamaan jäsenmaille
oikeudenmukaisesti niiden luottoriskin mukaan. Mikään ei takaa että
valtiokonttori tekee näin paremmin kuin vapaat markkinat ja tässä piilee
mielestäni ratkaisun suurin ongelma. Mistä tiedämme ettei eurovaltiokonttori
nyt tai tulevaisuudessa heittäydy suurten jäsenvaltioiden asiamieheksi kiristäen
muiden jäsenvaltioiden rahoitusta näiden taloustilanteesta riippumatta?
Vaikka keskitetty valtiokonttori suojaisikin yksittäisiä
valtioita lyhytaikaisilta ”spekulatiivisilta hyökkäyksiltä” kuten
Juncker ja Tremonti linjaavat, tarkoittaa kolikon kääntöpuoli vapaiden
markkinoiden kahlitsemista. Toisin kuin yleisesti puhutaan, spekulaatio ei
itsessään ole pahasta. Se on sijoittajien tapa ilmaista näkemyksensä
markkinoiden suunnasta ja kantaa sen seuraamuksista taloudellinen vastuu.
Silloin kun markkinat toimivat hyvin, ei spekulaatiosta ole keskimäärin
odotettavissa suurempia voittoja kuin tappioitakaan. Olisikin toivottavaa (mutta
käytännössä mahdotonta) että keskitetty valtiokonttori hoitaisi spekuloijan
tehtävän jatkossa ja rankaisisi asiansa heikosti hoitanutta valtiota suhteessa suuremman
lainamarginaalin avulla.
Vakautta muttei
lopullista ratkaisua
Tilanteessa jossa rahaliitolla on näennäisesti vain huonoja
vaihtoehtoja on keskitetty varainhankinta tehokkain keino pitää euroalue
hengissä – sikäli kuin se on itseisarvo. Pitkään ei voitaisi muutenkaan jatkaa
solidaarisuuteen nojaavilla pelastuspaketeilla eikä vakausrahastoa
laajentamalla ilman että talousasiansa hyvin hoitaneiden talouksien
kansalaisilla (ja jollain aikavälillä myös päättäjillä) tulee mitta täyteen. Myös
markkinat ovat osoittaneet epäuskonsa viime viikkoina tehtyihin ratkaisuihin. Ongelmavaltioiden
luottopreemiot ovat kivunneet pelastus- ja vakauspaketeista huolimatta.
Moraalikadon syveneminen – ettei vastuuta kanneta siellä
missä ongelmat syntyvät – on mielestäni huolenaihe sinänsä. E-lainajärjestelmän
puitteissa voitaisiin suorittaa hallittu uudelleenjärjestely ongelmaluottojen
osalta. Kun Kreikan lainapaperia muutettaisiin E-lainoiksi, ei siirtoa tehtäisi
yksi yhteen, vaan leikkaamalla bondin pääomaa. Tällöin saataisiin viimein
vastuuta siirrettyä myös sijoittajille, jotka toistaiseksi ovat saaneet seurata
peliä sivusta ilman taloudellisia seuraamuksia.
Jatkossa sijoittajat ottaisivatkin kollektiivista
rahaliittoriskiä yksittäisen valtion luottoriskin sijaan. Näin
itsenäisyyspäivänä olisi todettava että Euroopan integraatio olisi vaivihkaa
ottanut yhden askeleen eteenpäin: markkinoiden valta rajattaisiin yhteisen
portin ulkopuolelle ja poliitikoille palautettaisiin toivomansa suurempi vastuu
rahaliiton kohtalosta. Oli tästä kukin mitä mieltä hyvänsä, niin kehityksen
kääntäminen tämän askeleen jälkeen olisi taas asteen verran haastavampaa. Tämäkään
ratkaisu ei poista sitä tosiasiaa, ettei rahaliitto voi toimia ilman yhtenäistä
talousaluetta. Yhtenäisten verotuksen, työmarkkinoiden ja muun talouspolitiikan
puute on syy miksei yhteinen korkopolitiikka ole toiminut alunperinkään.
—
”Moraalikadon syveneminen – ettei vastuuta kanneta siellä missä ongelmat syntyvät – on mielestäni huolenaihe sinänsä.”
Niinpä niin, Elina. Oletko sinä tehnyt oman osasi?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kirjoitus taas kerran. Pahasti näyttää siltä, että poliitikot ajattelevat ratkaisun olevan integraation tiivistäminen ja lopunkin päätäntävallan siirtäminen Suomen ulkopuolelle.
Suomen tulee erota EMU:sta, ja myös mahdollisesti koko EU:sta. Kaikki olennaisimmat hyödyt Suomi voi saavuttaa kahdenvälisillä sopimuksillakin. Työvoiman ja pääoman vapaa liikkuvuus ei edellytä nykyisenkaltaista turhia direktiivejä tehtailevaa byrokraattien armeijaa.
Ilmoita asiaton viesti
Hieno analyysi tilanteesta. Nyt pitäisi enää päättää haluammeko sen lopullisen integraation vai emme. Toivottavasti valtiovarainministerit eivät ainakaan laajenna vakausrahastoa… Se on tuhon tie.
Ilmoita asiaton viesti
Itse toivoin, ilmeisen naivina, että työvoiman liikkuvuus ja rahaliitto pakottaisivat euromaita kilpailuun ja rakenteellisiin muutoksiin.
Toisin kävi. Suomessakin eletään kuin eeu alueiden talouskisa ei koskettaisi meitä. Kansa haluaa säilyttää ja tätä politiikot palvovat.
Kellään ei ole hajuakaan, miten sosiaaliset etuudet, kuten eläkkeet, menopaineet kunnissa ja vaikka puolustusmenot rahoitetaan. Pääasia on ettei mikään muutu.
Luulen ettei talousoppi, hei me kiristetään veroja toimi, kun samaan aikaan kaikki ovat lainaluukulla.
Ilmoita asiaton viesti
Hieno analyysi.
Ilmoita asiaton viesti
Mitään E-lainoja ei tule niin kauan kun Saksa niitä vastustaa. http://www.eleconomista.es/economia/noticias/26599…
Ilmoita asiaton viesti
Saksan rintama rakoilee. http://www.ft.com/cms/s/0/c29583a6-07c1-11e0-a568-…
Ilmoita asiaton viesti
Ei tule onnistumaan nyky-EUssa.
EU-bondien korkotaso kun oletettavasti asettuisi johonkin keskimääräiseen arvoon kaikkien maiden korkotasoista joka tarkoittaa käytännössä että halvasta korosta nauttivat maat (kuten Saksa) näkisivät korkotasonsa nousevan. Merkel ei tule tätä hyväksymään (ja tuskin kukaan muukaan saksalainen). Sivuhuomautuksena tarkoittaisi myös sitä että Suomen korot nousisivat.
Toisaalta halvempikorkoiset EU-bondit kelpaisivat kyllä rupusakille, jotka voivat rauhassa jatkaa velan ottoa ja jatkaa porsastelua entiseen malliin. Ruokitaan siis poliittisten päättäjien moraalikatoa. Ei hyvä.
Jotta EU-bondit toimisivat, meidän tulisi elää EU-liittovaltiossa.
Ilmoita asiaton viesti
”Moraalikadon syveneminen – ettei vastuuta kanneta siellä missä ongelmat syntyvät – on mielestäni huolenaihe sinänsä.”
Niinpä niin, Elina. Oletko sinä tehnyt oman osasi?
Yhdyn samaiseen…
Ilmoita asiaton viesti
Viime viikolla tuli ilmi, että FED rahoitti pankkeja ympäri maailman yli 3 biljoonalla, kun finanssikriisi oli vakavimmillaan 2008-09. Mikäli tuo raha olisi suoraan ohjattu infrahankkeisiin, tutkimukseen ja hyödyketuotantoon ei mistään lamasta tarvitsisi keskustella Euroopassakaan. Niin kauan kuin pankkiirit halutaan pelastaa reaalitalouden sijasta, vaikeudet vain jatkuvat.
Ilmoita asiaton viesti
Laadukas, osuvasti referoitu puheenvuoro, kiitos, Elina L!
EU-alueen tsäteissä, erityisesti saksankielisissä verkoissa, Elina L:n kaltaiset puheenvuorot ovat runsaasti edustettuina.
Tekisi mieli miltei puhua syntymässä olevasta ja merkittävästä kansalaismielipiteestä.
Parin päivän sisällä kuulemme, mihin eu-eliitti (komissio, neuvosto, ekp jne) päätyy.
Ilmoita asiaton viesti
Arvovaltaisen Frankfurter Allgemeinen jutusta on kyllä pääteltävissä, ettei e-lainoja tule. http://www.faz.net/s/Rub3ADB8A210E754E748F42960CC7…
Ilmoita asiaton viesti
Antti osaa jakaa kiitosta yli puoluerajojen. Ja muutennii hieno mies.
Toivottavasti Elina nähdään Arkadianmäellä.
Kun Katainen on Brysselissä Euroopan taloutta pelastamassa, niin mietityttää kuka pelastaa sillä välin Suomen talouden spekuloijilta. Ilmeisesti se on ulkoistettu seuraavalle hallituksellle.
Kun Amerikassa päästivät pankin kaatumaan, tää alkoi. Voidaan spekuloida silläkin mitä olisi tapahtunut jos sijoittajien varat olisi turvattu taas kerran. Ja ne turvattiin vähän kjalliimmalla.
Tuolloin aattelin kyseessä on realitalouden kriisi, lopultakin. Yhä aatellaan että tää on vain pankkikriisi, mutta onko näin. Jenkit ovat painaneet dollarin arvon alas ja sen seurauksia nyt sairastetaan Euroopassa.
Pohjimmiltaan on kyse kai siitä, ettei meidän arvolle sovi kilpailla rakenteita keventämällä ja tuottavuutta kasvattamalla. Se sopii vain ns. siirtymäötalouksille ja sotahulluille amerikkalaisille.
Lopulllinen pelastus ei kai ole keskuspankinkaan rajaton vastuu. Kyllä se on politiikkojen ja kansalaistenkin otettava vastuuta. Eli vaadittava vähän vähemmän ja tehtävä vähän enemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Ei uudet lainat vaan Työ ja Säästäväisyys ovat Euroopan pelastus. Mallia voi ottaa Kiinasta ja Japanista tai sodanjälkeisestä Suomesta.
Epärealistista, tunnustan.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä kai pelastus lähtee Elinan ja Antin kaltaisten osaajien yhteistyöstä ja akuutin tilanteen haltuun ottamisesta.
Tämä kriisi on kaiketi pitkän kehityksen tulos, jossa instrumentit ovat karanneet hallinnasta ja valvonnasta, maailmanlaajuisesti. Nyt vastuulliset ovat joutuneet vastuuttomien maksumiehiksi.
Yhteiskunnatkin ovat osin rakentaneet hiekalle, eikä olla lopultakaan lähdetty mukaan siihen mihin olisi pitänyt lähteä.
Ennenkaikkea pitää ymmärtää, tästä kyydistä ei voi hypätä pois.
Ilmoita asiaton viesti
Frankfurter Allgemeine näkee e-lainoissa yrityksen siirtää valtaa eniten velkaantuneille maille. Suomen velkarahan hinta nousisi: http://www.faz.net/s/Rub3ADB8A210E754E748F42960CC7…
Ilmoita asiaton viesti