Todellisuuspakoa à la Euroopan Unioni
EU:n Michel Barnier väläytti eilen kriisimaiden
luottoluokitusten kieltämistä. Idea on sarjassamme ”housut täyttyvät jo
kurasta – ostetaan siis isommat housut”.
Poliitikkojen paniikki kasvaa euroalueen
kriisin hallitsemattomuuden edessä. Markkinoita ja ihmisiä kun on vaikea
hallita ilman että kieltää vapauden kokonaan. Ja silloinkin pato
väkisin vuotaa jostain.
En itse lukeudu luottoluokituslaitosten
nykyisenlaisen busineksen vankkumattomiin kannattajiin (tekstini
toukokuulta), mutta vielä höperömpää olisi niiden kieltäminen. Tai
selektiivinen kieltäminen, eli luottoluokitusten salliminen ainoastaan silloin
kun ne palvelevat yhteispolitiikan etuja. Sellaisella luottoluokituslaitoksella ei tee
mitään, joka esittelee vain pilvipoutaa, vaikka lahden tuolla puolen myrskyää
jo (tai jos myrsky on jo päällä, kuten nyt).
Olkoonkin että luottoluokituslaitokset reagoivat
usein armottoman myöhään, ja esimerkiksi nyt alkavat jakaa pääsylippuja
roskalainasarjaan vaikka sijoittajan etu olisi vaatinut sitä jo useampi vuosi
sitten. Viestintuoja se on heikkokin viestintuoja, eikä vastaus ole se, että
nyt kun CCC-tähtiä alkaa ropista, EU ottaa niistä kopin.
Miten uskotte yksityisen rahan joskus
taas hakeutuvan kriisimaita rahoittamaan jos ainoa maita luokitteleva ja
analysoiva taho on EU:n itsensä asettama ja varmasti erittäin puolueeton luottoluokituslaitos?
Varsinkaan EU:n ulkopuolisen rahan?
Poliitikoilla laastaritaktiikka
Esityksissä on ongelmana niiden
lyhytnäköisyys. Yritetään paikata akuutteja ongelmia pistämällä koko järjestelmä
vielä pahempaan ja kestämättömään solmuun: laastaroidaan potilaan murtunut polvi.
Tämänpäiväinen ehdotus on linjassa niiden
rajoitusten kanssa, joita Euroopan parlamentti viime viikolla asetti euromaiden
valtion lainoilla käytävälle ”spekulaatiolle”.
Jos taustalla olisi huoli vakuutuksen
antajien maksukyvystä ja sitä kautta markkinoiden vakaudesta, CDS:ien
kirjoittajille asetettaisiin suuremmat pääomavaateet. Samaten kiellettäisiin
johdannaiset myös muiden omaisuusluokkien osalta. Näin ei kuitenkaan ole, vaan
taustalla on huoli siitä, että lainamarkkinoiden päällä toimiva luottojohdannaismarkkina
antaa sijoittajille laajemmat mahdollisuudet ilmaista epäuskonsa nimenomaan
euroalueen valtioiden maksukyvystä ja siten laskea – suhteellisen läpinäkyvästi
– lainojen hintoja.
Toki CDS:ien avulla voi myös ilmaista
uskonsa allaolevaan ja epäsuorasti nostaa lainojen hintaa, mutta jos euromaiden
osalta olisimme tässä tilanteessa, niin näitä swäppejä ei kellään olisi mikään
kiire kieltää.
CDS:t ovat pelottavia koska lainsäätäjillä
(mukaan lukien keskuspankki) ei ole suoraa valtaa tuon markkinan toimintaan. Siinä
missä EKP voi ostaa viimeisenkin Kreikan lainapaperin ja siten kannatella
hintaa edes jossain, ei sillä ole samanlaista mandaattia myydä vakuutuksia
johdannaismuodossa. (Ainakaan vielä!)
Kaupankäynti on siis uuden lainsäädännön mukaan
sallittua vain silloin kun se ei heikennä euromaiden päätöksentekijöiden kykyä
pitää kriisi aisoissa. Kaikki finanssikriisin puhkeamisen jälkeen tehty
politiikka tähtää nimenomaan tähän: poliitikkojen vallan lisäämiseen kriisien
taltuttamisessa. Harva enää puhuu siitä, miten kriisien syntyminen ylipäänsä
estettäisiin.
Pari sanaa spekulaatiosta
Pohdiskelen seuraavassa ns. spekulaation
kieltämiseen liittyviä vaikeuksia, jotka eivät suoraan liity parlamentin
viimeaikaisiin päätöksiin. Spekulaatio ei terminä ole yksiselitteinen ja sitä
tuntuu käytettävän julkisessa sanassa syntipukkina asialle jos toiselle.
Sikäli kun sallitaan markkinatalous edes
siihen pisteeseen, että jokaisella yksilöllä on paitsi oikeus ostaa, myös myydä
haluamansa hyödyke tai arvopaperi, niin spekulaation kieltäminen käytännössä
tarkoittaa sitä, että jokaisen pitäisi hyväksyttää suorittamansa osto- ja
myyntitapahtuma jollain tehtävää varten asetetulla viranomaisella joka jonkin
säännöstön perusteella määrittelee onko kyseessä spekulatiivinen kaupankäynti vai
ei.
(Sivuhuomautuksena: Itse en usko että
tällainen ylimääräinen osapuoli lisäisi kenenkään etua, mutta olkoonkin että se
markkinoita tasaavassa tehtävässään onnistuisi, niin vähintäänkin se supistaisi
markkinoiden reaaliaikaisuutta ja toisaalta likviditeettiä – molemmat pois
yksittäiseltä sijoittajalta. Se hidastaisi kaupankäyntiä myös silloin jos yksittäistä
kauppaa ei pitäisi etukäteen hyväksyttää, vaan vasta jälkikäteen, mikä on
parlamentin nykyinen linjaus. Lopultakin tällainen ylimääräinen porras ohjaisi kaupankäyntiä
ja rahavirtaa EU:n ulkopuolelle.)
Tuo viranomainen vahtisi sitä onko kauppaa
aikovalla markkinaosapuolella ”aito” osto- ja myynti-intressi vaiko kenties vilunkipeli (eli spekulaatio)
mielessä.
Vilunkipeliksi määriteltävä kauppa olisi
toki viranomaisen määriteltävissä mutta viimeaikaisten julkisuudessa
esiintyneiden toiveiden mukaisesti kyseessä olisi joko katteeton kauppa
(ostajalla ei suoraa osto- tai myynti-intressiä allaolevaan) tai velaksi
osto/myynti. Itseni minun on vaikea nähdä eroa velaksi ostamisen ja myymisen
välillä.
Vilunkipeliksi tulisi tällä perusteella
siis laskea kaikki, missä sijoittaja tai kuluttaja ei varmaksi tiedä mitä,
miksi ja kuinka pitkäksi aikaa ostaa tai myy. Eli sijoitus Nokiaan olisi
sallittua vain jos uskoo yhtiöön itsensä ja haluaa oman pääoman
ehtoisesti rahoittaa sen toimintaa mutta ei silloin, jos uskoo osakekurssien
yleisesti nousevan ja haluaa manifestoida näkemyksensä ostamalla muutamaa
osaketta tai niihin linkattuja johdannaisia tarkoituksella myydä ne voitolla
jonkin ajan kuluttua. Se onko kyseessä lopulta voitto vai tappio olisi riski
jonka sijoittaja haluaa itse kantaa (samoin kuin kaupan vastapuoli).
Mahdollista olisi toki myös, että
vilunkipeliksi tulkittaisiin vain sellaiset kaupat, joissa sijoitus on tehty
velkarahalla eikä omilla rahoilla.
Nk. lyhyeksi myymisen kieltämistä on
väläytelty tämän tästä. Lyhyeksi myyntihän on yksinkertaisuudessaan sitä, että
uskot kurssin laskevan ja paitsi että et silloin osta ko. arvopaperia, niin
sitoudut ostamaan kyseistä arvopaperia vasta jonkin ajan kuluttua olettamallasi
alhaisemmalla hinnalla ja myyt sen samalla eteenpäin nyt sovittuun kurssiin.
Hyödyt jos arvopaperin hinta laskee ja ”teet turskaa” jos hinta
nouseekin. Tehokkailla markkinoilla kumpikin lopputulema on yhtä todennäköinen.
Hauskaa on kuitenkin se, että siinä missä
yksi sun toinen poliitikko on huolissaan velaksi myynnistä (ja hintojen alamäen
jouduttamisesta) niin harva on ilmaissut huolensa velaksi ostamisesta ja siten
kuplien paisuttamisesta. Näin vaikka inflaatio jyllää par’aikaa ja alakoulun
oppilaskin tietää että meillä kaikilla on nykyisin aivan liikaa velkaa.
Eli jos velkavetoinen sijoittaminen on se
ongelma niin tällöin varmaan olisi kohtuullista kieltää myös asuntolainat vai
miten sijoitus Eiranrannan kattohuoneistoon eroaa sijoituksesta osakkeisiin tai
euromaiden bondeihin?
Spekulaation puolustus
Lyhyeksimyynnillä kuten kaikella
muullakin spekulaatioksi luokiteltavissa olevalla kaupankäynnillä on
tosiasiassa erittäin tärkeä rooli markkinoiden hintojen muodostuksessa.
Hintojen on laskettava niin kauan kunnes jollain on taas intressi ostaa. Mitään
hyödykettä tai arvopaperia ei tule olla itsestään selvästi kannattavaa ostaa
spekulatiivisesti eli ilman allaolevaa todellista tarvetta – voiton ja tappion
mahdollisuuksien on oltava sama. Ja niin kauan kun näin ei ole, markkina on nk.
arbitraasi-tilassa jonka olisi syytä korjautua mahdollisimman pian.
Jos joku kuitenkin estää keinotekoisesti
tuon hintojen normalisoitumisen, niin markkinaosapuolilla on halu ostaa jotain
hyödykettä korkeampaan hintaan kuin mikä se on todellinen arvo on (tai
toisinpäin). Muun muassa tämän vuoksi usealla euroalueen maalla on nyt enemmän
velkaa kuin sillä tulisi olla millään järkevällä mittarilla mitattuna. Tilanne
ei parane alkuunkaan jos tätä markkinamekanismia edelleen pyritään rajaamaan.
Ja sitten niistä
luottoluokituslaitoksista. Luottoanalyysien kuten minkä tahansa muunkin
palvelun osalta markkinatilanne paranee kysynnän kautta. Joko nykyisten luottoluokituslaitosten
valta suppenee kun niiden arvioihin ei enää uskota, niiden palvelu paranee
ja/tai rahoitusmalli muuttuu kysynnän ohjaamana. Sen sijaan että yksityiset
analyysit ja luottoluokitukset kielletään, voisi EU omalta osaltaan kantaa
kortensa kekoon ja olla nojaamatta niihin systeemin rakennuspalikkana. Euroopan
keskuspankki voisi vaikka aloittaa sillä, ettei hyväksyisi euromaiden velkaa vakuutena
sen ulkoisen luottoluokituksen perusteella vaan oman näkemyksensä perusteella
maan maksukyvystä. Esimerkiksi katsomalla eurokriteerien täyttymistä.
Lopultakin tämä näytelmä on jälleen
kerran toisintoa siitä kuinka todellisuuspakoiset poliitikot hakevat syyllisiä
kaikkialta muualta kuin sieltä mistä pitäisi. Tosin se veisi oman työpaikan. Ylisuuri
julkinen sektori lamauttaa vanhan maailman: niin Kreikan, Jenkit kuin Suomenkin.
”Jos taustalla olisi huoli vakuutuksen antajien maksukyvystä ja sitä kautta markkinoiden vakaudesta, CDS:ien kirjoittajille asetettaisiin suuremmat pääomavaateet.”
Hyvä huomio. Tässä yhteydessä on myös tuotava esiin eurooppalaisen Glass-Steagall-lainsäädännön mahdollisuus. Tätä ajavat mm. Espanjan kaduilla mielenosoittajat.
Ilmoita asiaton viesti
http://www.youtube.com/watch?v=sU4Nvv5yqVg&hd=1
Onneksi on tv-ohjelmia, jotka puhuvat asioista suoraan ja rehellisesti.
Ilmoita asiaton viesti
””Jos taustalla olisi huoli vakuutuksen antajien maksukyvystä ja sitä kautta markkinoiden vakaudesta, CDS:ien kirjoittajille asetettaisiin suuremmat pääomavaateet.”
Saanko sanoa tämän kansanomaisemmin ? Saan.
Me voidaan vipata,jos sulla olis parempi pantti vakuudeksi !
Ilmoita asiaton viesti
Mahtavaa aina, kun asiaatunteva ihminen uskaltautuu kirjoittamaan vaikeista aiheista suuremmalle yleisölle (ja harmi, että olet vain varalla).
”Kaupankäynti on siis uuden lainsäädännön mukaan sallittua vain silloin kun se ei heikennä euromaiden päätöksentekijöiden kykyä pitää kriisi aisoissa. Kaikki finanssikriisin puhkeamisen jälkeen tehty politiikka tähtää nimenomaan tähän: poliitikkojen vallan lisäämiseen kriisien taltuttamisessa. Harva enää puhuu siitä, miten kriisien syntyminen ylipäänsä estettäisiin.”
Voiko talous olla kriisiytymättä silloin tällöin?
Joka tapauksessa tuossa osuit politiikan ja talouden suhteen ytimeen. Politiikalla voidaan rajoittaa taloudellisen toiminnan edellytyksiä – yhteiskunta asettaa rajat yksilöiden vapaudelle.
Esimerkiksi spekulaation vastainen viranomaisvalvonta tulisi tällöin nähdä trade offina tasaisemman talouden ja jonkin X määrän kilpailuasemaa kesken. Siis tietysti markkinoita siirtyisi muualle, mutta pitäisikö tämä hyväksyä tasaisemman talouden hintana?
Sinunlaistesi ihmisten pitäisi pitää enemmän ääntä näistä asioista, joista me jotkut muut emme tiedä oikein mitään. Julkisessa keskustelussa eivät vielä tule kunnolla esille kaikki puolet, vaan raakoja poliittisia päätöksiä voidaan tehdä retoriikan pohjalta.
Ongelmana on tietämättömyys/pelko. Kiitos tästä.
Ilmoita asiaton viesti
Simo Raittila:
Terve talous kriisiytyy, koska kriisit ovat korjausmekanismeja joilla talous sopeutuu muutoksiin. Kriisien kieltäminen johtaa aina suuriin ja kasvaviin vaikeuksiin.
Spekulaation kieltäminen on hulluutta, koska
– se on kriisien kieltämistä ja johtaa talouden epätasapainon kärjistymiseen eli lisääntyviin ongelmiin
– ei ole eikä tule spekulaation määritelmää – mahdoton asia
Markkinoiden tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä parantavat instrumentit johtavat tehokkaampaan talouteen. Kriiseissä on kysymys tosiasioiden tunnustamisesta – mitä nopeammin sitä parempi. Mm. johdannaiset ovat talouden työkaluja, jotka mahdollistavat tehokkaan kriisiytymisen – eli paljastavat tosiasioita.
Suosittelen lukemaan Elinan hyvän kirjoituksen uudestaan.
Joka tapauksessa suurimmat spekulaattorit ovat aina poliitikkoja.
Ilmoita asiaton viesti
Finanssikriisin keskiössä tosin kylläkin olivat juuri johdannaiset, joiden avulla toisaalta vastuunkantoa luototuksesta siireettiin niin kauas, ettei luotonantajilla ollut mitään syytä varmistua velallisen maksukyvystä, toisaalta johdannaisten avulla piilotettiin riskit siten, että luottoluokittajat antoivat AAA-luokituksia johdannaisille (ja niitä vastaan otetuille vakuutuksille), joiden arvo putosi hyvin nopeasti olemattomiin kriisin alettua.
Johdannaisissa taustalla olleet oletukset riskien hajauttamisesta eivät pitäneet lainkaan paikkaansa.
Hyvää lukemista finanssikriisin synnystä ja sääntelyn puutteen osuudesta siihen ovat esimerkiksi:
Kriisien esiintymistiheyteen ja suuruuteen voidaan vaikuttaa politiikalla.
Ilmoita asiaton viesti
Touko Apajalahti:
Johdannaisia on hyvin erilaisia eikä lasta pidä heittää pesuveden mukana.
Yksinkertaisipia ja vanhimpia johdannaisten muotoja ovat esimerkiksi aivan tavalliset vahinkovakuutukset, jotka ovat käytännössä optioita.
Emmehän me kiellä autoiluakaan, vaikka jotkut syyllistyvät rattijuoppouteen. Autoilun kieltämisen sijaan poliisi puhalluttaa autoilijoita.
Johdannaiset ovat täällä jäädäkseen, vaikka suurin osa johdannaisten käyttäjistä ei edes tunnista niitä.
Ilmoita asiaton viesti
Siksi tarvitaankin toimivaa sääntelyä, ei täyskieltoa.
Ilmoita asiaton viesti
Kai niillä nyt herranjestas sentään on täytynyt olla myöskin oma näkemyksensä ?!no tuotapa olen epäillytkin,kiitos kun valaisit asiaa.
”Euroopan keskuspankki voisi vaikka aloittaa sillä, ettei hyväksyisi euromaiden velkaa vakuutena sen ulkoisen luottoluokituksen perusteella vaan oman näkemyksensä perusteella maan maksukyvystä. Esimerkiksi katsomalla eurokriteerien täyttymistä.”
Ilmoita asiaton viesti
Erittäin hyvä kirjoitus. Mukavaa nähdä asiantuntevaa tekstiä ja isot pisteet perusteiden avaamisesta. Tosin en usko tämän menevän suurella yleisöllä jakeluun, ja saatat monen mielestä olla väärä ihminen (Kok, nuori, pankkitausta) viestintuojaksi. Tail events wag the top dogs.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän teidän kokoomuslaisten kannattaisi alkaa miettimään puoluejohdon vaihtoa? Nykyjohtohan on jo tuhonnut Suomen nuorten tulevaisuuden velanotollaan. Onneksi en ole itse koskaan niitä makselemassa muuta kuin arvonlisäveron kautta joskus.
Ilmoita asiaton viesti
Vasemmistovetoisessa hallituksessa on demareilla Asunto- ja Propakandaministerinä
Krista Kiuru joka tp. hesrissa kertoo huomanneensa hommassaan syvää mielekkyyttä.
Onkin varsin paljon työtä Vv. ministerin toiminnan selittämisessä viestimille
oikeassa valossa.
Asumispuoli on helpompi – lupaamalla lisätuloja vuokranantajalle ja samalla alempia
vuokria asukkalle saa pointsit himaan myös ministeriönsä työllistäjänä.
Sitäpaitsi homma toimii ihan oikesati; vuokrataso Berliiniisä on noin 50% hesalaisesta.
Ja uusia vuokrtaloja rakennetaan silti. Em. lupauksen heitti ekaksi 1933 silloinen
Valtakunnan Asunto- ja viestintäministeri Goebbels.
Monikin varmaan toivoisi että Suomessa samaan päästäisiin hiukan pienemmällä mylläkällä.
Ilmoita asiaton viesti
”Lopultakin tämä näytelmä on jälleen kerran toisintoa siitä kuinka todellisuuspakoiset poliitikot hakevat syyllisiä kaikkialta muualta kuin sieltä mistä pitäisi. Tosin se veisi oman työpaikan. Ylisuuri julkinen sektori lamauttaa vanhan maailman: niin Kreikan, Jenkit kuin Suomenkin.”
Voiko tämän selvemmin sanoa – kiitos, Elina.
Julkisen talouden velalle tai tasapainottomuudelle voisi laittaa rajat vaikkapa perustuslakiin ja kansainvälisiin sopimuksiin. Tämä rajoittaisi automaattisesti näiden suurimpien spekulaattoreiden eli poliitiikkojen hölmöilyä kansalaisten kustannuksella.
Rajat ne on oltava poliitikkojenkin hiekkalaatikoilla. Nykyinen muotomme demokratiasta ei toimi tältä osin oikeastaan lainkaaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki raha-arvonmuodostus on alusta alkaen todellisuupakoista. Raha ei ole sama asia kuin todellisuus.
Reaalitaloudesta irronneen ja autonomisoituneen rahatalouden alueella tapahtuva imaginaarinen raha-arvonmuodostus on todellisuuspakoistakin todellisuupakoisempaa. Siellä todellisuutta paetaan merkkienmerkkienmerkkeihin.
Ilmoita asiaton viesti
Tass erinomainen kirjoitus Elinalta. Olisin äänestänyt sinua, jos olisin voinut olla varma, että se ääni ei olisi lopulta mennyt vasemmistokokoomuslaiselle.
Ilmoita asiaton viesti
”Euroopan keskuspankki voisi vaikka aloittaa sillä, ettei hyväksyisi euromaiden velkaa vakuutena sen ulkoisen luottoluokituksen perusteella vaan oman näkemyksensä perusteella maan maksukyvystä. Esimerkiksi katsomalla eurokriteerien täyttymistä.”
Näin olisi pitänyt toimia Euron alusta alkaen. Tietenkin tämä olisi saattanut olla poliittisesti mahdotonta toteutuneessa ns. suuressa Euro-alueessa. Kuitenkin näin olisi toimittava jatkossa, jos Euro ylipäänsä säilyy.
Ilmoita asiaton viesti
Kun Suomi vietiin Euroopan unioniin, eivät todelliset syyt olleet mm. Mauno Koiviston ja muiden johtajiemme mielestä niinkään taloudelliset tai edes kulttuurilliset, vaan turvallisuuspoliittiset. EU-jäsenenä Suomi ei joutuisi sellaiseen Venäjän painostukseen, mikä olisi ollut varmaa yksinjääneelle. Länsi-Eurooppa oli sillä tavoin viitekehyksenä ja kotiliittonamme myös turva itää vastaan. Oikein ajateltu, mutta EU on valitettavsti merkinnyt meille aivan liikaa jotain aivan muuta (Kreikka, Portugali,Italia…)
Ehkä EU-jäsenyys olisikin tässä vaiheessa korvattava Nato-jäsenyydellä? Kun laskemme 1) mitä EU-jäsenyys meille maksaa nyt ja mitä siitä saamme ja 2) mitä olematon Nato-jäsenyys meille maksaa nyt käytännön yhteistyön ja kalliiden yhteensopivuusohjelmien muodossa ja mitä siitä saamme. Eli emme saa Natolta ainakaan sotilaallisia turvatakeita, vaikka maksamme yhteistyöstä enemmän kuin keskimääräiset Nato-maat, muttemme hyväksy täysjäsenyyttä. Jos EU-jäsenyydestä luovuttaisiin ja Nato-jäsenyys hyväksyttäisiin, emme olisi velvollisia maksamaan Kreikan velkoja, mutta saisimme nykyisiä Nato-kuluja vastaan Natolta sen ainoan, mikä sillä on arvokasta pienelle maalle arvaamattoman takapajusuurvallan naapurissa. Miettikääs!
Keskustelua: http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.p…
Mika Eiramaa, tutkija, KNFIJV Web
Ilmoita asiaton viesti
Pankit ovat kasvaneet liian suuriksi. Tavalla tai toisella pankit on saatava pilkottua pienemmiksi, jotta ei pääse enää muodostumaan ikävää tilannetta, jossa pankit sanelevat valtioiden harjoittaman politiikan.
Ilmoita asiaton viesti
Ja yhdysvalloissa niistä on tullut finanssikriisin hoidon myötä entistä suurempia. EU:n kilpailuviranomaisen pitäisi olla aktiivisempi estämään ylisuuria toimijoita synnyttäviä fuusioita.
Ilmoita asiaton viesti
Tekstin lukemisen ajan olin jossain toisessa todellisuudessa.
Ilmoita asiaton viesti
Heh, heh…
Kirjoituksen mukaan talouden täysin retuperälle päästäneet pankit, lainaten kelle vaan, ovat ainoat, jotka tietävät miten asia korjataan…
Ja taas johdannaiset pelastaa…, ja pahat kansat (valtiot) ahdistaa kilttejä pankkiirejä… Vai oliko se toisinpäin?
Eikö todella mene jakeluun, että tuon kirjoituksen joka kappaleessa on jokin otaksuma, joka jä todentamatta ja jota sitten hakataan kuin vierasta sikaa?
Ja lopuksi:
Pieneen kylään, kirkonkylään, kaupunkiin, valtioon tai maailmaan varallisutta voidaan ainoastaan luoda työllä. Siis TYÖ on kaiken perusta, ei spekulaatio tai bittirahan pyörittely.
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Etenkin johdannaisten suhteen moni näkee asian liian suppeasti. Esimerkkinä lyhyeksi myynti. Eihän siinä ole muusta kyse, kuin että kaupan hinta sovitaan etukäteen.
Moni viljantuottaja on onnellinen, kun tietää etukäteen millä hinnalla viljansa myy. Tai jos suomalainen sahatavaran myyjä sitoo lautaeränsä hinnan kaupantekohetken valuuttakurssiin Venäjälle, toimitus ja maksu ovat myöhemmin. Myyjä ja ostaja poistavat valuuttaspekulaatiot. Kyse on riskien hallinnasta. Viljan viljelijän tai sahurin liiketoiminta ei ole kansainvälisen raaka-ainemarkkinoiden hintojen tai valuuttakurssien ennustaminen.
Hyvä kirjoitus.
Ilmoita asiaton viesti