Etnomarkkinoinnin vaikeus

Mainonnan kohderyhmät ovat muuttuneet viime vuosina ja jotain hyvin outoa on tapahtunut mielikuvamarkkinoinnin vaatimusten puolella.

Oudointa on se, että etnomarkkinointi ei osaa päättää mitä se tekee johdonmukaisesti etnisten ryhmien esilletuonnissa markkinoinnissaan.

Toisaalta tumma ihminen ei saa näkyä jossain yhteydessä ja jossain hänet taasen tuodaan täysin pakonomaisesti esiin nykymainonnassa.  Vaihtoehtoisesti valkonaama ei saa olla jossain yhteydessä.

Tämä ilmiö alkoi USAsta joskus 70 -luvun lopulla. Muistan hyvin, kun olin tietojärjestelmien toimittajan palkkalistoilla ja yhtä äkkiä amerikkalaisten tietokoneiden hienoihin väriesitteisiin ilmestyivät ns kiintiönä tummat ihmiset. Outoahan tässä oli se, ettei tuolloin näitä ihmisiä nähnyt lainkaan USAn tietokonesaleissa. Kaikki olivat todellisuudessa vaaleaihoisista ryhmistä.

Edelliset havainnot kertovat poliittisen korrektiuden idioottimaisuudesta. Se ei edes itse tiedä linjaansa. Ainut varma on se, että tällä ideologialla varmistetaan, että loukkaantumiset eivät lopu.

**

Tuoreita esimerkkejä on useita Suomessakin kuten Neekerin pusu ja Lakupetterin lakut, joissa oli mustan karrikatyyrikuva. Läheltä siippaa Eskimopuikko. jossa vain eskimon mainitseminen aiheutti ahdistusta. Eskimon tilalle tuli eläin eli pingviini.

Oheisessa riisipaketissa oli ennen musta mies.

Nykyisin Uncle Ben ei halua näyttää itseään nimeään kantavassa tuotteessa. Jostain syystä hän ei myöskään halua tulla miellytyksi setämieheksi.

Perinteisen Reissumiehen pakkaus ei ole nimensä mukainen ja se on rasistinen. Olisiko tässä kyse etnisestä omimisesta?

 

Seuraava vastaa paremmin tuotelupausta ja laajentaa kohderyhmän oikeaoppisesti?

 

 

Tuotteiden tulisi siis olla nykyisessä Suomessa monikulttuurisia eikä niiden mainonta saisi kohdistua vain kantasuomalaisiin vaan olla kaikille kohdistettua, eikä kuitenkaan esittää ketään, joka voisi loukkaantua siitä.

Ohessa moderni ja ajassa elävä pakkausversio tutusta tuotteesta muuttuneessa markkinassa.

Mistä tahansa vaihtoehdosta voi joku loukkaantua ja toinen pitää. Etnomarkkinointi on vaikea ja epärationaalinen maailma, johon olemme joutuneet, vaikka emme todellakaan haluaisi.

+7
emailjuuso
Sitoutumaton Helsinki

Olen ict-alalla leipäni Suomessa ja maailmalla tienannut helsinkiläinen sekä moninkertainen mamu.

Kannatan löyhää EUta, itsenäisiä jäsenvaltioita ja lähinnä hyödyllistä hallittua maahanmuuttoa EUn alueelle. Pidän hölmöläisten hommana aina yrittää korvata ahkeruus ja taloudellinen toimeliaisuus tulonsiirroilla.

Kaihdan mielipiteen vapauden rajoituksia ja haluan, että vieraan vallan joukot sekä aseet poistetaan EUn alueelta. EUn on ryhdistäydyttävä ja hoidettava puolustuksensa itse.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu