Inkluusion idiotismi kouluissa
Suomalainen opettaja ja toimittaja Sari Sarromaa Norjassa on räksyttänyt itsensä kuuluisaksi ja jopa työttömäksikin Norjassa.
Hän on kertonut norjalaisille, että inkluusio ei kuulu kouluihin vaan tehokas opetus, jonka tuloksia mitataan vanhanaikaisesti kokeilla ja arvosanoilla.
Lisäksi hän sanoo, että vauraus on tehnyt norjalaisista laiskoja ja kakaroista kurittomia lintsaajia, mikä estää opetustyön kouluissa. Pahimmillaan oppilaita ei pystytä hallitsemaan.
”Meillä oli hiihtopäivä ja sen jälkeen minulla oli kioskivuoro. Yksi oppilas ryntäsi paikalle ja vaati itselleen veistä, jolla hän tappaisi toisen oppilaan. Seisoin veitsitelineen edessä ja fyysisesti pidättelin oppilasta, minkä jälkeen hurjistunut oppilas juoksi etsimään lumilapiota tappaakseen uhrinsa tällä.”
Opettajat yrittivät saada paikalle virkavaltaa, mutta poliisi vain neuvoi puhelimitse opettajia rauhoittamaan aggressiivisen oppilaan ja käsittelemään tämän traumoja. Sama oppilas oli tappopuuhissa jo kolmatta kertaa. (HS)
Vapaa maahanmuutto on vain lisänä rokassa sitä pahentamassa. Inkluusion takia täysin erikykyiset oppilaat laitetaan samoille luokille. Mamujen lapset ovat kielitaidottomina norjaa osaavien keskellä.
Meillä on tätä norjantautia havaittavissa Suomessakin.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010270720.html
Blogisti Hämäläisellä ei taida olla kasvatustieteen opintoja takanaan? Ihan arkijärjelläkin tajuaa, että kaikki oppilaat saadaan paremmin samalle viivalle, kun tavoitteeksi otetaan hitaimmin oppivan taso kaikille muillekin.
Ilmoita asiaton viesti
Samaten heikoimpiin oppilaisiin pitää suunnata kaikki resurssit sillä he tarvitsevat eniten opetusta.
Fataali virhe syntyi jo siinä vaiheessa kun peruskoulu luotiin.
Virheet eivät paljastuneet heti kaikessa laajuudessaan kun oppilasaines oli suhteellisen tasalaatuista. Ei ole enää. Virheitä on korjattu tekemällä lisää virheitä ja nyt ollaan tässä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo ajatus on kuolleena synytnyt. Pitääkö uhrata ne lapset, jotka oppivat ja haluavat opiskella , niiden muiden takia? Ei pidä. Sellaisille oppilaille, jotka oppivat hitaamin pitää tehdä omia pienluokkia,missä saavat sen tuen mitä tarvitsevat. Kaikkia ei samalle viivalle saa kuitenkaan millään ilveellä kas kun aivokapasitteetit on jo erilaiset.
Nyt jo annetaan ulkomaalaistaustaisille positiivista syrjintää siinä mielessä, että heiltä ei edes vaadita sitä, mitä toisilta, kantiksilta, vaaditaan. He pääsevät ”kevytopinnoilla” = lue sääli 5 lla ,eteenpäin. Mahtanevat työnantajat sitten kovastikin arvostaa sellaisia työntekijöitä, mitkä hallitsevat vaan jonkun pienen osan siitä, mitä pitäisi hallita? Jos sairaanhoitaja osaa vaan jonkusen osan hoityöstä niin huonosti käy. Toisten pitää sitten vahtiahänen jälkiään. Onko se oikein?
Ilmoita asiaton viesti
”…oppivat hitaamin pitää tehdä omia pienluokkia…”.
Ennen vanhaan nimike oli ”tarkkailuluokka”. Siis hitaimmat sinne.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tainnut sarkasmi purra tälläkään kertaa, kommenteista päätellen?
Ilmoita asiaton viesti
Eepä hättäillä.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta entä kun se heikompi aines ei halua eikä sillä ole kykyä?
Ja samalla se parempi aines leipääntyy eikä senkään opiskelusta tule mitään.
Tätähän ei saisi sanoa.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on juuri vakava harha. Oppilaita ei nimenomaan tule saattaa samalle viivalle vaan niille viivoille, joille yltävät itse.
On täysin kieroontunut ajatus tasapäistää ihmiset hitaimmin oppivan tai laiskimman mukaan. Ihmiset nyt vaan ovat hyvin erilaisia kyvyiltään. Se totuus ei fiksumpia latistamalla parane myöskään myöhemmässä elämässä.
Olin itse koulussa lukiossa, jossa kaikki oppilaat pakotettiin Gaussin käyrään. Luokkani englannin kokeiden arvosanojen keskiarvo oli yleensä seiskalla alkava. Silti koko luokka kirjoitti laudaturin englannista yhtä lukuunottamatta. Latistamista tehtiin, ettei kukaan luullut itsestään liikoja.
Sellainen on sairasta solidaarisuutta.
En ole saanut mitään kasvatuksen ammattikoulutusta, mutta toimin nuorena poikana sijaisopettajan tehtävissä ennen peruskoulun syntyä. Siitä sai perustuntuman opettajan työstä eri ikäisten luokilla ja eri oppiaineissa. Tuolloin ei ollut minkäänasteisia kurinpito-ongelmia. Niistä en tiedä mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta tasapäistäminenhän on sosialidemokratian johtoajatus. Eräässä ruotsalaiskunnassa oli taannoin koulu jossa kouluruoka maittoi oppilaille paremmin kuin kunnan muissa kolmessa koulussa ja oli vieläpä edullisempaa. Koulu ohjeistettiin noudattamaan ruoantuotannossaan samoja metodeja kuin muutkin koulun ja heja! Oppilaitten tyytyväisyys kouluruokaan ja sen kustannukset saatiin kaikissa kouluissa samalle tasolle! Se on sitä sosiaalidemokraattista tasa-arvoa.
Ilmoita asiaton viesti
”…tavoitteeksi otetaan hitaimmin oppivan taso kaikille muillekin”.
Ja sillä Suomi nousukiitoon. Milläs muullakaan ;-).
Ilmoita asiaton viesti
Arkijärjellä? Ei todellakaan. Tällä menetelmällä olemme jo nyt tipuneet vauhdista. Joku oppii ja ymmärtää matikan kaavat parissa tunnissa, toiset eivät koko kouluaikana. Sinun arkijärkeäsi noudattavassa koulussa laskentoa/matematiikkaa ei opi kukaan.Sama pätee kaikkiin älykkyyttä vaativiin lukuaineisiin. Toisaalta, kaikista ei tule sähköasentajaa, remonttimiehiä/-naisia, ei sitten millään. Olisimme liemessä, jos heitä ei olisi.
Ilmoita asiaton viesti
Imaami Sharmarke Said Aw-Musse ja Suomen ykkösvalehtelijaksi al-Taeen rinnalla noussut Husu Hussein lässyttivät Hesarissa lapsista ja suomalaisuudesta:
Kansalaisuus ja ”kulttuurinen identiteetti” ovat heidän mukaansa kaksi eria asiaa.
Miten voidaan edellyttää minkäänlaista assimilaatiota tai edes sopeutumista kansalaisuuden myötä yhteiskuntaan, jos ”kulttuurinen identiteetti” on täydessä ristiriidassa suomalaisten, tai ylipäätään länsimaisten arvojen kanssa?
Ja miksi nämä kaksi yleensä päästetään ääneen, kun sanoma on tuollainen?
Edit. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000010275450.html
Ilmoita asiaton viesti
Keskustelin toisessa pohjoismaassa asuvan läheiseni kanssa etnisistä vähemmistöistä. Keskusteluissa kävi ilmi, että tärkeintä on se miksi itsensä kokee. En katsonut osaltani enää järkeväksi jatkaa tätä keskustelua.
Venäjän federaatiossa joka on hyvin monikulttuurinen on noudatettu tuota periaatetta. Tämä voi kuulostaa yllättävältä. En muista oliko siellä tulossa asiaan jokin lakimuutos. Sukupuolia Venäjällä on toki vain kaksi, mutta erilaisia etnisiä vähemmistöjä paljonkin.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelma syntyy näissä koetuissa identiteeteissä siitä, ettei niissä ole mitään pysyvää tai todellisuuspohjaa. Se on hyvin epästabiili perusta millekään identiteetille. Tällainen johtaa helposti todellisuudesta irtaantumisiin ja myös mielenhäiriöihin.
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä tulkinnnasta.
Eritysilapset (erityistaustaiset yleensä), tarvitsee suojata selkeän tavallisemmilta, kunhan vaadittavat kohtuusuhteet hoituvat.
Sama toisin päin.
Linja on yleinen, eikä lähde ahneudessaan rikkomaan sitä, mikä ei välttämättä saavutettavissa, mutta karttunein taidon lähestyttävissä.
Koko elämä tuota, joten malli vaikka siitä, jne.
Ikluusio on brutaliteetti, ja vaikka onnistuu voimalla… ei tosiaan kannata, eikä mitään syytä tällaiseen rakentamiseen, etenkin jos epidemismi voi levitä, kuten yleensä.
Tavoite
– Jees (Must-dimensio)
Menetelmä
– Loppuosa tästä: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juhamyllarinen/korispolku-talviseen-metsaan/#comment-4089674 (Feuerabendt)
Oma bloginsa aiheesta: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/anna-peltola/pitaako-kaikkien-kanssa-leikkia/
Ilmoita asiaton viesti
Arvelen, että lopultakin asia on tiedostettu laajoissa piireissä ja jopa opettajat – tuo lullukkaväeksi nimetty – on uskaltanut tulla ulos kaapista ja kertoa, mitä se peruskoulutodellisuus oikein on. Se on vielä pahempaa kuin täällä ”siviilissä” osataan kuvitella.
Tarttis siis jotain tehdä. Se ei tule tapahtumaan näitten nykyisten poliitikkojen aikana. He ovat työntäneet päänsä liian syvälle pensaaseen ja kuuntelevat mieluummin virkamiehiä ja heidän hullutuksiaan, joiden päällimmäinen viesti on, että lisää rahaa. Oikea lääke on, että rahaa pois, inkluusio pois, tasokurssit takaisin, luokallejäänti takaisin, ehdot takaisin, kansallinen päättökoe joka luokan jälkeen sekä ammatillinen koulutus alakoulun (entinen ala-aste – siinä yksi esimerkki virkamiesten kädenjäljestä) jälkeen. Saa kopioida minkä tahansa puolueen ohjelmaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ei nyt aivan noin. Ensinnäkin en tunne juurikaan opettajia, jotka olisivat innostuneita inkluusiosta, eivätkä olleet edes kymmenkunta vuotta sitten.
Ammatillinen koulutus ala-asteen jälkeen on myös toteuttamiskelvoton ajatus. Jos nyt yhtään älyllä mietit, niin olisiko 13-vuotias sopiva ammattiopintoihin? Ja olisi 14-15-vuotiaana sitten valmis aikuisten töihin??? Ja onko meillä ihan oikeasti varaa jättää ketään kasvamaan nykyiseen maailmaan aivan vaillinaisilla yleistiedoilla? Eihän tuossa ole järjen häivää.
Tasokursseista olen samaa mieltä kuten myös inkluusion haitallisuudesta. Ehdot ja luokalle jäänti ovat nytkin käytössä, vaikka harvoin käytetyt. Päättökoe olisi myös harkinnan arvoinen.
Ilmoita asiaton viesti
Ammattikoulutus voi olla 3-4 vuotta ja sisältää riittävästi yleissivistäviä aineitakin. Meitä edeltävä sukupolvi pärjäsi ihan hyvin kansakoulupohjalta ja suurin osa vieläpä ilman ammattia. Alakoulun jälkeen on ollaan jo selvillä kellä on lukupäätä ja kellä ei.
Ilmoita asiaton viesti
Se, että meitä edeltävä sukupolvi ehkä pärjäsi, ei tarkoita, että nykyisin tilanne olisi sama. Mutta jonkinlainen vähemmän teoreettinen vaihtoehto yläkouluun olisi paikallaan niille, joista on tekijöiksi eikä lukijoiksi.
Ongelma on sitten se, että mitäs tehdään yhä kasvavalle ryhmälle oppilaita, joilla ei ole akateemisia taitoja tai vaikka olisikin, niin sen paremmin ei kiinnosta lukeminen kuin käytännön työnteko. Lähes jokaisessa yläkoulun luokassa on nykyisin useita tähän ryhmään kuuluvia oppilaita.
Ilmoita asiaton viesti
Epäilemättä osin näin käy, mutta kyllä minulla luotto siihen, että robotit tai tekoäly eivät korvaa työtehtäviä, joissa on luovuudella tai inhimillisellä panoksella on suuri rooli.
Jos nyt oman alan skippaa pois, niin esim. korjausrakentaminen on sellainen, jossa ukot ja akat heiluvat työvaatteet päällä tulevaisuudessakin.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt en ymmärtänyt, miten kielten opetteleminen olisi turhaa.
Ilmoita asiaton viesti
Luokkayhteiskunta tulee aina olemaan, koska ihmiset ovat erilaisia kyvyiltään, haluiltaan ponnistella ja menestyä.
Me luokittelemme toisemme päivittäin monissa eri asioissa. Se on normaalia ja kuuluu elämään. Tasapäistäminen on mielenhäiriö, joka johtuu kateudesta ja harhaisesta ideologiasta. Sen taustalla on myös luulo siitä, että kaikilla on oikeus kaikkeen. Ei muuten ole. Moni asia on itse ansaittava.
Ilmoita asiaton viesti
En ymmärrä mikä se oikeus kaikkeen on. Rahalla saa vain joitain asioita eikä sitä tule mitenkään rajoittaa.
Ilmoita asiaton viesti
Mitään ongelmaa ei pitäisi olla ammattiin opetuksen ja yleissivistyksen saamisen yhdistelyssä, joista tärkeimpiin kuuluu hyvä kielitaito.
Ilmoita asiaton viesti
”…inkluusio pois, tasokurssit takaisin, luokallejäänti takaisin, ehdot takaisin, kansallinen päättökoe joka luokan jälkeen…”.
Siis vanha kunnon Tarkkis eli tarkkailuluokka ”hitaimmille”.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkkis ei nyt ollut niinkään ”hitaille” vaan häiriköille, myöhemmin tarkkikset olivat mm. esy-luokkia. Sitten inkluusion myötä kaikille piti olla oikeus opiskella samassa isossa ryhmässä, mistä ei nyt tullut mitään. Niinpä lähes kaikkialla on jo jouduttu rakentamaan enemmän tai vähemmän pysyviä pienryhmiä oppilaille, jotka häiriköivät, ahdistuvat tai eivät kykene opiskelemaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ai sillee. Kiitos oikaisusta. ”Hitaille” siis luokalle jättämiset jne. ”Armoviitoset” on kokonaan hylättävä ja varmistettava mahdollisuus oppimiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Todella historiallisinanin aikoina oli erilaisia AD+! -häiriöisiä. Heitä laitettiin tarkkailuluokille. Heillä ei ollut täysin tarpeetonta diagnoosia vaan huono kasvatus. Se oli vanhempien ansiota.
Pätevä tarkkailuokan ope laittoi pahimmatkin häiriköt järjestykseen ilman diagnooseja, nappeja, terapeutteja ja tukiverkkoja.
Ilmoita asiaton viesti
”vauraus on tehnyt norjalaisista laiskoja ja kakaroista kurittomia lintsaajia, mikä estää opetustyön kouluissa”
Siksi on hyvä, että luokkaan saadaan hyvätapaisia ja ahkeria muslimilapsia.
Ilmoita asiaton viesti
Olisit laittanut sarkasmivaroituksen.
Ilmoita asiaton viesti
Olivat häiriköt peräisin mistä tahansa, heidät on saatava järjestykseen kouluissa.
Ilmoita asiaton viesti
Apu-lehdessä on kai juttu että lapset eivät osaa tehdä enää nimikirjoitustaan.
Kun ei ole opetettu kaunoa. Tikkukirjaimilla ei oikein synny nimmaria.
Toinen juttu: Nyt kirjojen pitää olla ilmaisia kun kyse on pakollisesta opetuksesta. Ratkaisu: Ei ole kirjoja. Kirjat saa lukea tabletilta.
Ilmoita asiaton viesti
Kun lähes kaikki tieto siirretään talteen näppäilemällä, motivaatio käsialan kehittämiseen itselleen puuttuu.
Ilmoita asiaton viesti
Aihetta koskien, vaikea tosiaan sanoa, kuka on myyräntyön takana.
Näitä ilmenee monella alueella.
Seuraus on tuota, mitä kerrot, siis tuon boostausta, koska ainahan joku sopimaton löytyy, vaikka vahvistamaan poikkeushyviä oloja.
…
Monessa kohden, oletuksena arvellut rahan liikkeitä, kuten ohjesääntö tutkailusta kertoo.
Ilmoita asiaton viesti
On täällä viisaita mutta maitolitran tuottaja saa litrasta 3 senttiä.
Ilmoita asiaton viesti
Kai se vähän enemmän kuitenkin saa?
Ilmoita asiaton viesti
Yli kymmenen kertaa…
Ilmoita asiaton viesti