Kaupunkirakentamisen väärät profeetat
Nykyään pääsee asiantuntijan rooliin olematta asian_tuntija.
Kaupunkirakentamisen asiantuntijoita riittää mediassa joka päivälle. Hesarin haastattelema kaupunkitaloustieteen professori Tuukka Saarimaa on esimerkki asiantuntijasta, jolla on kapea-alainen osaaminen asiastaan ja mielestäni kyseenalainen ammatillinen moraali.
Media näyttää kritiikittä ja innolla tukevan näitä megalomaanisen kaupunkirakentamisen profeettoja. Ehkä se saa toimittajatkin tuntemaan itsensä maailmanluokan city-ihmisiksi.
**
Saarimaa väittää, ettei Helsingin niemellä ole yhtään pulaa rakennusmaasta. Hän ei myöskään katso, että asumistiheys olisi liian suuri tai, että Helsingin kasvuhalukkuus olisi haitallista.
Edellisten lisäksi häntä ei vaivaa vähääkään asuntojen järjettömät hinnat. Ne voivat kuulemma huoletta nousta reilusti korkeammiksi kuin rakennuskustannukset kunhan asunnot menevät kaupaksi. No niinhän on käynyt ja ostajien rahkeet onkin käytetty viimeistä euroa myöten.
**
Asuinalueiden lähiluonnon tuhoaminen ei myöskään haittaa professoria. Hänhän itsekin asuu Kalasataman betonislummissa, jossa ei juuri puita tai nurmikkoa näe eikä paskovien urbaanipulujen lisäksi mitään luonnonvaraisia eläimiä.
Tällaisten kapeakatseisten teknokraattien nimittäminen kaupunkisuunnittelun ja asumisen asiantuntijoiksi on käsittämätöntä. He edustavat omia kapea-alaisia visioitaan ilman mitään syvempää käsitystä inhimillisesti hyvästä asuinympäristöstä.
**
Betonislummeissa asuvat kärsivät eniten yksinäisyydestä ja mielenterveyden ongelmista, joiden tärkeä syy on asuintavan huonous. Parhaiten tämän näkee nuorten ja yksinäisten vanhusten pahoinvoinnin määrästä.
Vastoin professorin käsitystä ihminen ei ole tasapainoinen ollessaan tapahtumien ja palveluiden ympäröimänä betonikuutioiden keskellä, jonne ei edes aurinko paista.
Kaupunkien suunnittelun päätehtävän tulisi olla ihmisläheisyyden eli luoda viihtyisiä vihreitä asuinalueita ja etsiä keinoja suurkaupungin asuntojen hintojen laskemiseen merkittävästi, radikaaleillakin keinoilla. On silkkaa silmänlumetta uskoa asia markkinoiden, gryndereiden, pankkien ja keinottelijoiden käsiin.
Ihmisten ainut tapa selvitä tästä ryöstöstä on joko muuttaa kauemmaksi tai ottaa yhä suurempia lainoja ja pidemmillä maksuajoilla. Sehän ei teknokraattia kiinnosta. Hedelmistään puu tunnetaan.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009968089.html
”…etsiä keinoja suurkaupungin asuntojen hintojen laskemiseen merkittävästi”
Tuo on helposti ratkaisu. Tehdään kaupungista niin epämiellyttävä paikka, että kukaan ei halua siellä asua. Hinnat putoavat varmasti.
Ilmoita asiaton viesti
No voihan asian niinkin nähdä. Itselleni kävi juuri niin.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, monet kommentoivat että Helsinki on kamala paikka. Mutta asuntojen hinnasta voidaan päätellä, että myös on riittämiin heitä, joiden mielestä se ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Olen pyöräillyt isoisänsiltaa pitkin Kulosaaresta keskustaan, monet vuodet ja kyllä nämä luontokappaleet, kettu, supi, puput ym. pitäytyvät Mustikkamaan puolella po 😄
Ilmoita asiaton viesti
Jaa en ajatellutkaan, että siksi rakennettiin Kalasatamasta silta Mustikkamaalle.
Ilmoita asiaton viesti
Sinulla on terveet periaatteet. Vaalit suomalaista tapaa asua muualla kuin kasoissa.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan sitä virastojen hajasijoittamista yritetty.
Ilmoita asiaton viesti
Kapina onnistui, koska virkamiehiä ei voi erottaa, jos konttori muuttaa toisaalle. Ainoastaan poliisit ja sotilaat ovat virkamiehistä velvollisia menemään minne määrätään.
Ilmoita asiaton viesti
Pitkän aikavälin poliitikoille luonnollinen ja lobattu Helsinki keskeisyys on saanut 1990 luvun Saimaan kanava liikennepäätösten avulla koko liikennejärjestelmä suunnittelun ja Helsingin kaupungin suunnittelutavoitteet yhtenäisiksi tapulikaupunki tavoitteisiksi toimiksi, joita on kehitetty nyt jo 2000 luvulla miljardi panostusten voimalla Vuosaari keskeiseksi :
, niin että vielä niinkin myöhään kuin vv 2018 -2021 panostettiin noin 180 miljoonaa euroa valtion liikenne infa budjeteissa siihen, että Äänekosken sellutehtaan tuotteet saadaan vietyä maailmalle Helsingin kautta.
Lisäksi raaka puun hankinta saatiin pidettyä vastoin EU liikennemuoto siirtoja rekka liikenneperusteisina. joista oli jo metsäteollisuuden kanssa sovittu vuoden 2007 sivu 6 http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/2.8-Suomen-Sis%C3%A4vesiliikenne-poliitisia-p%C3%A4%C3%A4t%C3%B6ksi%C3%A4-ja-kommentteja-vv-2005-2016.pdf
Ja kun lukee Kivekkään tulevaa julkaistavan kirjan perusteita blogista- niin havaitsee, että raideliikenne kehittäminen on edellytys Helsingin yhä tiiviimpään tulevaisuuden rakentamistavoitteisiin oleellisesti liittyvä vaade.
;Jota tullaan toteuttamaan mm Nesteen osakkeita myymällä ? Valitettavasti EU tavoitteiset vaihtoehdot ja viioden liikennemuodon toteuttamisvaihtoehdon vaikutus arviot EU liikennestrategian toteuttamisiksi yhä vaan ja edelleen loistavat poissaolollaan.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/3-miljardia-helsingin-kaupunkisuunnittelun-mukaiseen-liikenteen-kehittamiseen-vaihtoehto-8-maakunnan-eu-tavoitteinen-ten_t-liikenneverkko/
Ilmoita asiaton viesti
—
”Huuto kaupunkiluonnon puolesta”
https://vastapaino.fi/sivu/tuote/huuto-kaupunkiluonnon-puolesta/4191907
—
Ammattitaidolla, tiedolla, kauneustajulla ja sydämellä koostettu kaunis teos kapunkiluonnon puolesta.
Suosittelen! 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos. Täytyy se hankkia käsiini. Aihe on lähellä sydäntäni
Ilmoita asiaton viesti
Yhdysvaltain Detroit lienee paras esimerkki, kuinka kaupunki muuttuu epämiellyttäväksi.
Ilmoita asiaton viesti