Koulutus, työllisyys ja älykkyys

Paljon on kirjoitettu Suomen koulujärjestelmän kehittämisestä. Keskustelussa on kuitenkin järjestelmällisesti vältetty puuttumasta aiheen ytimeen.

Pidän koulutuksessa ja työllistymisessä suurimpana haasteena suuria eroja ihmisten älykkyydessä. Näitä eroja ei pystytä poistamaan tukiopetuksella ja koulunkäynnin pidentämisellä.

Kognitiivisen älyn vaatimus kasvaa koko ajan työmaailman kasvavilla alueilla. Ihmisiä, joiden älykkyysosamäärä on tasoa 90 tai alle, on yhä vaikeampi kouluttaa riittävästi ja työllistää. Näiden osuus on varovaisesti arvioiden 10% väestöstä.

USAssa on meille hyvä esimerkki älykkyyden merkityksestä työnantajien rekrytoinnissa. USAn puolustusvoimiin ei pääse edes tykinruoaksi alle 83 pisteen älykkyysosamäärällä. Näitä ihmisiä on ainakin joka kymmenes väestöstä. USAssa on kuitenkin runsaasti perustöitä, joihin heidät hyväksytään, Suomessa ei ole.

Ongelmaa vaikeuttaa lisäksi se, että ns helppojen rutiinitehtävien määrä vähenee koko ajan. Lopultakin ne tehtävät, joihin pääsee olemalla tuon alimman 10-15% joukossa ovat yhä heikommim palkattuja ja ne tuovat alhaisen eläkkeen.

Minulla eiole lääkettä asian ratkaisuun, mutta ongelma on todellinen ja alati kasvava. Se ei poistu laittamalla pää puskaan.

emailjuuso

Olen ICT-alalla leipäni Suomessa ja eri puolilla maailmaa tienannut helsinkiläinen ja moninkertainen mamu. Kannatan löyhää EUta ja vain hyödyllistä hallittua maahanmuuttoa EUn alueelle. Kaihdan puoluejärjestelmiä ja haluan, että vieraan vallan joukot sekä aseet poistetaan EUn alueelta.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu