Oikeusjärjestelmämme vaatii täysremontin

Suomen kuten EUnkaan oikeusjärjestelmä ei täytä oikeudenmukaisuuden vaatimuksia kuin pintapuolisesti.

Järjestelmä on niin laho rungoltaan, ettei sen satunnainen paikkailu muuta mitään. Tarvitaan täysremontti kuten on tilanne globaalissa  talousjärjestelmässäkin.

Luettelen lyhyesti syitä miksi näin on.

***

Oikeusprosessit kestävät ikuisuuksia. Syynä on liian mutkikas prosessi valitusaikoineen ja eri tuomioasteineen. Yksinkertainen riita-asia voi viedä kuukausia ja hankala avioero vuosia vakavista rikoksista puhumattakaan.

Rikosten vanheneminen on täysin perusteeton malli. Rikoksen ei tule koskaan vanhentua. Niin kauan kuin todisteita riittää syytekynnyksen ylittämiseen, on voitava nostaa juttu. Nykykäytäntö tukee vain rikollisia ja epärehellisiä asianajajia, jotka neuvovat rikollisia hyötymään tästä lakivirheestä. Näin toimitaan erityisesti talousrikoksissa. Kriminaali piilottelee aikansa ulkomailla ja palaa Suomeen seuraamuksitta.

Oikeudenkäyntikulut ylittävät rikoskynnyksen nykyisellään. Se johtuu asianajolaitoksesta, joka tulisi lopettaa kokonaan rikosasioissa ja oikeudenistunnoissa. Asianajokulut voivat helposti olla kymmeniä tuhansia tai enemmän.

Työttömäksi jäävät juristit voitaisiin palkata oikeusistuimiin avustaviin töihin tutkimaan juttuja syyttäjän että puolustuksen vinkkelistä. Eihän meillä ole erikseen yksityistä poliisivoimaakaan, joka veloittaisi palveluistaan mitä lystää. Tuomioistuimiin tulevat juristit palautetaan peruspalkoille ja he hoitavat juttujonojen nopean purun.

Oikeuden saamisen tulee olla riittävän  halpaa kustannuksiltaan, jotta oikeutta uskaltaa hakea. Nythän perustuloinen suomalainen vetäytyy nostamasta juttua varakasta vastustajaa vastaan välttääkseen konkurssin.

Nykyaikana tyypillinen vääryys oikeudessa on ns hometalokauppa. Niissä joutuu sekä ostaja että myyjä pitkäaikaiseen ahdinkoon. Harvoin kukaan mytjä tahallaan piilottaa rakennuksen piileviä vikoja. Sekä myyjä että ostaja ovat useimmiten kaikkea muuta kuin asiantuntijoita.

Asiantuntijat, jotka tarkistavat kiinteistön, eivät hekään joudu mihinkään vastuuseen arvioistaan. Miksi sitten rangaista ostajaa tai myyjää seuraamuksilla, joille kyse tahallisesta harhauttamisesta? No asianajajat tekevät tällä helppoa tiliä, siksi näin tapahtuu. Koko ongelmahan pitäisi poistaa vakuutuksilla.

Oikeuden määräämiin rangaistuksiin en tässä lähde enempää, koska niissä on iso urakka erikseen. Oikeuden antamat vahingonkorvaukset uhreille ovat naurettavia, lisäksi niitä joutuu odottamaan ja anomaan, mikä on väärin. Elinikäisestä vammasta tai kivusta saa nakkikioskirahat. Jos taasen tuhoat tai viet toisen omaisuutta, voit joutua miljoonakorvauksiinkin. Eihän tässä ole mitään järkeä.

Väkivaltarikoksissa tulisi valtion maksaa anomatta välittömästi kunnolliset korvaukset rikollisen puolesta. Valtiolla on varaa ja aikaa periä saataviaan rikolliselta, uhrilla ei ole. Tähän on toinen selkeä perustelu. Suomessa ei saa heikkokaan puolustaa itseään tehokkaasti edes kotonaan laillisesti kantamalla asetta. Moni kuitenkin kantaa asetta ja hyvä niin. Siihen on moraalinen oikeus.

Oikeusjärjestelmän politisoituminen on estettävä ja virkanimitykset, joita poliitikot tekevät. Suomen oikeuslaitoksessa ja virkakunnassa on annettu valtaa yksittäisille juristeille, jotka toimivat poliittisen agendan mukaan ja tämä vaikuttaa heidän toimintaansa vakavavalla tavalla estäen puolueettomuuden täysin. Tähän liittyy yhteistyö poliitikkojen lainkirjoituksen kanssa. Lakien sisältöön jätetään tahallaan merkittävää tulkinnanvaraa ja aukkoja, joita politisoitunut tuomati hyödyntää.

Osoituksena tästä ja heikosta lakien kirjoitustaidosta on se, että eri tuomioistuimet päätyvät jatkuvasti hyvin erilaisiin tuomioihin. Laithan ovat olevinaan samat kaikille tuomioistuomille, mutta silti ei yhdenmukaisuus päätöksissä toimi ollenkaan. Ei ole hyväksyttävää, että näin on.

Vakavinta on, että kansalainen palkattuaan isolla rahalla juristin, edes tämä ei tiedä, mihin asiakas oikeudessa päätyy.

Lainsäädännön tulee olla niin selkeästi kirjoitettua, ettei sen ymmärtämiseen normaalijärkinen koskaan tarvitse juristia. Nykyisellä tietotekniikalla tämä on täysin tehtävissä. Pässikin tajuaa, että lakeja, joita ei tunneta ja edes ymmärretä, ei voi vaatia noudattamaankaan.

Lopuksi tuon vakavana puutteena esille lainsäädännön virheiden ja puutteiden korjaamisen. Tähän menee käsittämätön aika, vaikkei virheestä edes olisi mainittavaa erimielisyyttä. Odotusaikana jaetaan sitten oikeuden päätöksiä väärin perustein joidenkin kärsittäviksi.

***

On aika ymmärtää, että nykyjärjestelmä on ihmisten tekemä ja, ettei oikeustiedettä ole olemassakaan. Jokainen kykenee sanomaan toteutuuko oikeus vai ei viimeistään oltuaan jutun osapuolena oikeudessa.

The Great Reset tarvitaan koko oikeusjärjestelmään kuten nyt suunnitellaan WEFin toimesta muuhunkin maailmanmenoon.

 

 

 

 

 

+20
emailjuuso
Sitoutumaton Helsinki

Olen ict-alalla leipäni Suomessa ja maailmalla tienannut helsinkiläinen sekä moninkertainen mamu.

Kannatan löyhää EUta, itsenäisiä jäsenvaltioita ja lähinnä hyödyllistä hallittua maahanmuuttoa EUn alueelle. Pidän hölmöläisten hommana aina yrittää korvata ahkeruus ja taloudellinen toimeliaisuus tulonsiirroilla.

Kaihdan mielipiteen vapauden rajoituksia ja haluan, että vieraan vallan joukot sekä aseet poistetaan EUn alueelta. EUn on ryhdistäydyttävä ja hoidettava puolustuksensa itse.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu