Sinnemäen jopoilukeskusta tuhoaa stadin vähittäiskaupan ja elävyyden
Hesan keskustan liikkeet näivettyvät. Kaupungin johto ja poliitikot ovat halunneet muuttaa keskustan autottomaksi. He suosivat kansanosia, joiden on tyydyttävä jopoiluun ja kävelemiseen sekä julkisiin kulkuvälineisiin kesät talvet.
Seuraus on se, etteivät ostovoimaiset kansalaiset tuo rahojaan Hesan keskustaan vaan sen ulkopuolella oleviin kauppakeskuksiin.
Pääkaupungin kannalta on ikävää, että sen ostovoimaisilla on eri arvostukset kuin Hesan kaupungin johdolla. Tästä kärsii vähittäiskauppa ja ravintolatoiminta ja keskustan elävyys, joka ei toteudu Pride-marsseilla ja mielenosoituksilla.
**
Kauppa kukoistaa kaukana Vartiaisen ja Sinnemäen kävelyparatiisista kehäteiden ei-kaupunkimaisissa lähiöissä. Kehä ykkösen kyljessä olevan kauppakeskus Kaaren asiakkaiden keskiostos on 39,4€. Kehä kolmosen Jumbossa se on 41,6€
Keskustan kyljessäkään olevan Redin asiakkaan keskiostos ei ole kuin vaivaiset 13€. Keskiostos Kampissa on vaivaiset 8,9€. Keskustan kyljessäkään olevan Redin asiakkaan keskiostos ei ole kuin onnettomat 13€. Kampissa kävijöitä on Jumboon nähden tupla eli 22 miljoonaa per vuosi He eivät vain osta juuri mitään.
”Suurin ostoskori syntyy, kun ihmiset viipyvät pitkään. Tämä ei ole läpikulkupaikka, vaan tänne tullaan aina syystä”, sanoo Jumbon kauppakeskusjohtaja Olli Lehtoaro.
**
Poliitikot ovat äärimmäisen tyhmiä padotessaan autoilijat pois kaupungista. He eivät myöskään ymmärrä, että erittäin kallis asuminen vie persaukisen suomalaisen muutenkin heikon ostovoiman.
Asuntoneliön hintojen ollessa 7.000-11.000€, ei pikkupalkoilla mitään osteta. Asumismenojen viedessä monilla puolet tuloista, on ostettava ruokapöytään halpoja eineksiä, makaronia ja kauraryynejä. Varat eivät riitä keskustan runsaan ravintolatarjonnan ylläpitoon. On syötävä kympillä päivässä ravintolakäynnin 50-100€ sijaan.
Kun autoton joutuu kantamaan ostokset käsissään tai jopossaan kaikissa säissä, ei niitä ostoksia viitsi edes tehdä.
Hesan keskusta näivettyy sen jäädessä varattomille vuokralla asuville vihreille ja vassareille virkamiehille sekä opiskelijoille. He käyttävät vähät varansa latten tai kaljan ostoon.
Pitäkää stadinne maantien tuomat, sanoo moni aito stadilainen ja äänestää autollaan ja lompakollaan.
**
Hesan apulaispormestari Sazonov: ”Sähköistymisen edistämisen sijaan kaupungissa on valitettavasti vihreiden, sdp:n ja vasemmistoliiton enemmistön turvin viety viime vuosina läpi lähinnä päätöksiä, joilla on pyritty hankaloittamaan elämässään autoa tarvitsevien helsinkiläisten arkea ja tekemään siitä huomattavan kallista”.
Hesan ilmanlaatua ja viihtyisyyttä pilavat huomattavasti enemmän sen väestön kasvu ja ahdettu asuminen kuin autoliikenne, jonka päästöt ovat lopultakin nykyään jo mitättömät.
https://www.hs.fi/kaupunki/vantaa/art-2000009940552.html
Tästä olen samaa mieltä. Helsingin keskusta ei enää ole entisellään, vaan se on jonkinlainen kesäinen turismikulissi, jossa sähköpotkulaudat hurjastelevat. Talvella se ei enää kohta ole mitään. Arkielämä alkaa puuttua.
Ilmoita asiaton viesti
USA:ssa tapahtui kehitys missä kaupunkien keskustat jäivät narkomaanien ja huligaanien temmellyskentäksi kun kunnon ihmiset siirtyivät lähiöihin.
Sama lienee edessä täälläkin. Sitten joskus tulevaisuudessa keskustat rauhoitetaan ja ihmiset palailevat sinne kuten USA:ssa nykyisin osittain on alkanut tapahtua.
Ilmoita asiaton viesti
Kehitys liittyy luonnollisesti uusien kasvukeskuksien viehätykseen ja hintojen kohtaanto-ongelmiin liikehuoneistojen vuokrien osalta, joka näivettää keskustoja. Se on luontaista kiinteistösijoittajien hölmöilyä, kun ei osata laskea vuokria alas liikehuoneistoille.
Ilmoita asiaton viesti
Ihme selitys.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta toisaalta. Eikö se ole hyvä, että autolla ei tarvitse ajaa keskustaan, vaan lähiöistä löytyy helposti ja runsaasti parkkipaikkoja ja tavaraa?
Ilmoita asiaton viesti
Ei sellainen lähiöelämä ole antoisaa.
Lapsuuteni stadi oli kekustaltaan vilkas ja monipuolinen arkinen elinympäristö. Ei omaa kotiympäristöä voi korvata lähiöiden persoonattomilla ostoskeskuksilla. Ei ihminen ole tehty vain ostamaan, elämässä on paljon muutakin.
Ilmoita asiaton viesti
”Lähiöelämä on tyhjää”. Sen sijaan täyteistä elämää on käydä päivittäin siirtomaatavaraliikkeessä, maitokaupassa, leipäkaupassa, lihakaupassa, torilla ostamassa silakoita ja perunoita ja suutarilla ja samalla vaihtaa kuulumisia naapureiden kanssa. Sellaistahan se elämä ruutukaava-alueella on … tai oli.
Ilmoita asiaton viesti
Kaupunkikehitykseen jo itsessään on useampi syy kuin yksi, esimerkiksi on järjestäen tapahtunut niin, että kauppakeskukset alkavat vetää yrityksiä puoleensa uusilla kasvukeskusalueilla, joissa asiakaskunta on laajempi kuin ”vanhassa kasvukeskuksessa.” Syy tähän on siis toisaalta uusien lähiöiden syntyminen, asuinrakennukset ja kauppakeskukset, mutta toisaalta myös vuokrahinnat liiketiloille, eli Helsingin keskustan liiketiloja on ylihinnoiteltu.
Ilmoita asiaton viesti
Poliittisella mandaatilla valitut virkamiehet tekevät Helsingille vain haittaa, eikä kenelläkään ole vastuuta tekemistään virheistä. Ideologia on ohittanut terveen järjenkäytön jo aikaa sitten, mutta kenelläkään asiantuntijalla (lue aasintuntijalla) ei ole ollut valmiutta tehdä korjausliikettä ja alkaa hoitaa tehtäviään kaupunkilaisten etujen mukaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Tsadin alue on ihan hyvä ”ihmiskoe”paikka. Katotaan tulevina talvina tuleeko sieltä joukkopako kun sähkön saanti on kohta sattumasta kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
Tai kun elämää sulostuttava nuoriso rikkoo hissin ja asunto on 24. kerroksessa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä maalla on mukavaa, lauloi Finntrio aikoinaan.
Ilmoita asiaton viesti
Helsingin kantakaupunkiin pääsee autolla helposti ja siellä on runsaasti autopaikkoja.
Mikä on ongelma?
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on kosolti asuin- ja ostospaikkoja meille autoilijoille. Miksi pitäisi huolestua siitä, että stadilaiset haluavat keskustansa olevan toisenlainen?
Ilmoita asiaton viesti
Eivät he halua, vihreät poliitikot ja virkamiehet haluavat. Olen itse stadilainen ja monien tavoin kärsimme elämämme vaikeuttamisesta. Lähdin keskustasta pois, koska elämä muuttui siellä vaikeaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on sellainen näppärä systeemi – kuntavaalit – jossa voi mittauttaa omien ajatustensa kannatuksen. Jos sinä olet jo keksinyt sen toisen tavan välttää autoilijoita haittaavat ongelmat, eli muuttaa kauemmaksi, niin mikä vielä riepoo? Elämän laatu paranee vielä huomattavasti jos ymmärtää ottaa vaikka 100 km hajuraon kolera-altaaseen.
Ilmoita asiaton viesti