Tiestömme kunnossapidosta
Suomen kadut ja tiet ovat surkeassa tilassa, vaikka autoilijat maksavat vuosittain miljardeja veroja autoilustaan. Hallitusvalta jakaa autoilun tuottamista tuloista rahaa kaiken maailman käyttöihin jopa toisille mantereille eikä pidä huolta tiestömme kunnosta.
Tietyömaat pääkaupunkiseudullakin ovat täysin heitteillä eli katuja avataan, mutta niillä ei ole ketään töissä jopa kuukausiin. On mahdotonta ymmärtää terveellä järjellä, miksi ei avattua katua tai tietyömaata saateta saman tien loppuun vaan laitetaan autot ja autoilijat kärsimään pilatusta ajoradasta kuukausia tai jopa vuosia.
Avatut kadut jätetään kynnöspelloiksi, jotka hajottavat autojen renkaat, rikkovat niiden alustat ja aiheuttavat jopa onnettomuuksia. Avattuja teitä työmailla ei jostain syystä viitsitä edes tasoittaa väliaikaisesti.
Jos taasen budjettivarat tai rakennusmiehet eivät riitä koko työmaan hoitamiseen alusta loppuun niin työmaata ei pidä aloittaakaan ennen kuin resurssit ovat saatavilla.
Katurakennusosastojen ja tiehallinnon päälliköille tulisi antaa monoa, koska he eivät hoida tehtäviään.
Poliitikot ajavat ilmaiseksi takseilla ja ministerit ilmajousitetuilla Audeilla ja vastaavilla. Heitä ei tavallisten ihmisten riesat kiinnosta.
Täällä homma hoidetaan halvalla. Kolmenkympin nopeusrajoitusmerkit ja alle lisäkilpi, päällystevaurioita.
Ilmoita asiaton viesti
Näin on tosiaankin.
Ilmoita asiaton viesti
”Tietyömaat pääkaupunkiseudullakin ovat täysin heitteillä eli katuja avataan, mutta niillä ei ole ketään töissä jopa kuukausiin.”
Hallitus ja autovero ei liity siihen, että Helsingin kunnanvaltuustossa istuu osaamatonta väkeä. Meillä Tampereella homma toimii; tunnelit ja ratikat onnistuu budjetissa, aikataulussa, ja ilman suurempaa haittaa, ja tiet on kunnossa.
Ilmoita asiaton viesti
”… tiet on kunnossa.”
– Maaliskuun lopulla ajelin Hervannan-Vuoreksen alueen katuverkolla, ja hämmästelin todella pahoja päällystevaurioita. Pääväylän tasoisella tielläkin joutui väistelemään teräväreunaisia routamonttuja. On-nek-si en tipahtanut vauhdissa kuoppaan!
Tampere ei ole teiden kunnon suhteen poikkeus muusta Suomesta.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt olemme tilanteessa, jossa laitetaan noin 65 000 euroa /km joka vuosi raideliikenteen ylläpitoon ja sen lisäksi kaikki investointiin varatut omat ja lainatut rahat uusiin raiteisiin.
Edelleen : halvimpaan ja sisämaan tehokkaampaan liikennemuotoon lopetettiin väylien rakentaminen jo vúonna 1997 kun TEN_T direktiiviä ei tahdottu toteuttaa sisävesiliikenne väylien osalta muualla kuin Saimaalla. Kaikki multimodaali sisävesi/lähimeriliikenne tutkiminen korvaamaan rekka liikennettä lopetettiin Sitran ja LVM:n revoluutio päätöksin vuonna 2010.- Tämä halvin liikennemuoto on sisävesiliikenne , siinä ylläpito kustannus a 2800 euroa/km / vuosi .
Vaihtoehtoisella investoinnilla voitaisiin aloittaa raskaan maantieliikenne volyymin siirrot vesille niin että siirrettäisiin raskasta liikennettä EU tavoitteisesti 50% vesille.
http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.2-Kotka-logistics-2.11.2016.pdf sillä olisi noin 800 000 000 euroa/ vuosi yhteiskunnalle säästö vaikutus .
Joista voitaisiin osa ottaa vaikka tieliikenteen lisäparannuksiin . Tieliikenteen vastaavat yllämainitut kustannukset ovat noin 8000 euroa/ylläpito/km/ vuosi
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/liikennepolitiikan-kriisiytymisen-merkit-19-04-2023/
Ilmoita asiaton viesti
”Hallitusvalta jakaa autoilun tuottamista tuloista rahaa kaiken maailman käyttöihin jopa toisille mantereille eikä pidä huolta tiestömme kunnosta.”
Amen.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä olisi pari sanaa pyöräteistä.
Pari päivää sitten ajoin sähköpyörällä Keravan ja Tuusulan maisemissa. Useille pyöräteiden osuuksille oli talven aikana taas syntynyt uusia halkeamia, monissa paikoissa n. 5 metrin välein, ulottuen pyörätien toisesta laidasta toiseen laitaan. En nyt osaa heti sanoa, mistä syystä nuo halkeamat syntyvät, mutta pottumaista niiden yli on ajaa kun persuukset eivät kestä täräyksiä. Muutoin pyörätiet olivat hyvässä kunnossa, mutta nuo halkeamat pyörätien pinnassa ihmetyttävät, että onko pyöräteiden öljysoran/asfalttien päällystämisessä tai pyörätien alustan valmistamisessa jotain pielessä.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53449-Jousitetut-satulatolpat
Ilmoita asiaton viesti