Sijoittajat eivät ole hyväntekeväisyysjärjestöjä
”Pääomasijoittaja etsii, rahoittaa ja edistää sellaisia korkeiden tuotto-odotusten riskihankkeita, joiden on usein vaikea saada rahoitusta muista rahoituslähteistä.”
(Vero.fi)
Kirjoitin edellisessä blogikirjoituksessani Lasten SIB vedätyksestä. Tässä blogikirjoituksessa jatkan aihetta Koto SIB, Työ SIB ja Asunnottomuus SIB vedätyksillä, joilla kupataan rahaa kunnilta ja häiritään tervettä avointa kilpailua markkinoilla.
Oikeastiko joku mielikuvittelee, että sijoittajat ovat hyväntekeväisyysjärjestöjä, jotka rahoittavat ilmaiseksi julkista sektoria ja kantavat vielä vastuun kaikkien osapuolten taloudellisista riskeistä?
Odottakaapa vain, kun totuus valkenee palvelumuotoillun markkinoinnin takaa ja tulee maksun aika.
Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) sivuilla markkinoidaan SIB rahoitusmallia, ikään kuin se tulisi kunnille halvemmaksi maksaa palveluista, joita se muutenkin on ostanut suoraan, plus sijoittajien osuus, kuin ostaa samat palvelut suoraan palveluntuottajalta.
TEM kirjoittaa sivustollaan
”Työ- ja elinkeinoministeriön toteuttama kokeilu tehosti maahanmuuttajien työllistymistä yksityisellä pääomalla.”
Tottakai kokeilu edisti yksityisen pääoman käyttämistä maahanmuuttajien kotouttamiseen, koska yksityistä rahastomuotoista kalliin koron lainapalvelua on markkinoitu ahkerasti luotettavana pidettyjen virastojen ja laitosten virkamiesten toimesta virkavastuulla.
Normaalisti yritykset hoitavat markkinoinnin itse, omalla kustannuksellaan.
TEM:n sivuilla kerrotaan myös, että SITRA on tuonut SIB:n Suomeen.
”Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra on tuonut Social Impact Bond -mallin Suomeen osana vaikuttavuusinvestoimista.”
Myös SITRA markkinoi sijoittajien liiketoimintaa, ikään kuin sijoittajat maksaisi pyyteettömästi kaikki yhteiskunnan viulut ja kantaisi myös riskit sen lisäksi, eikä kuntien tarvitsisi ikinä maksaa rahoja takaisin.
”Rahasto maksaa maahanmuuttajien kotouttamista ja työllistämistä edistävät toimenpiteet sijoittajilta kerättyjen varojen turvin.”
Nämä S-Pankin kyljessä toimivat FIM yhtiöt sijoittajineen, tarvitsevat maahanmuuttajia enemmän, kuin maahanmuuttajat Suomea. Niiden yhteiskunnallinen velvollisuus ja vastuu on ainoastaan tuottaa omistajilleen voittoa. Ne eivät ole hyväntekeväisyysjärjestöjä.
SITRA on ahkerasti luonut mielikuvia sijoittajista hyväntekijöinä.
On Lasten SIB, Lasten ja Nuorten SIB, Työ SIB, Koto SIB ja Asunnottomuus SIB, sekä useita lyhyen kaaren lakkautettuja FIM yhtiöitä.
Näiden SIB:en taustalla on hyvin monitasoinen FIM yhtiökompleksi, joita pyörittää S-Pankin Jussi Niskanen ja Jani Kempas.
On FIM osakeyhtiöitä, holding yhtiöitä ja kommandiittiyhtiöitä sekä sulautumisia ja niiden kautta vaihtuneita yhtiöiden nimiä pilvin pimein.
Kommandiittiyhtiöt eivät ole toimittaneet tilinpäätöksiään, eivätkä edunsaajailmoituksiakaan PRH:n rekisteriin rekisteröitäväksi, vaikka kommandiittiyhtiöiden yhtiömiehet ovat osakeyhtiöitä ja hallinnoinnit menee ristiin rastiin niin, ettei meinaa kartalla pysyä.
Ainoastaan ne FIM kommandiittiyhtiöt, joissa Eläkesäätiö Neliapila on yhtiömiehenä, ovat toimittaneet tilinpäätöksensä ja edunsaajailmoituksensa PRH:n Virre – rekisteriin rekisteröitäväksi. Eli tieto toimintatavoista varmasti näillä S-Pankin myyntitykeillä on, mitä pitää toimittaa ja minne.
SIB hankkeisiin haalitaan ihmisiä, joilla on heikommat valmiudet puolustaa itseään, kuten maahanmuuttajia, pitkäaikaistyöttömiä, lapsia ja nuoria.
THL jakaa sivustollaan harhaanjohtavaa tietoa, että ihmiskauppa olisi muka sukupuolittunut ilmiö.
”Ihmiskauppa
Ihmiskauppa on sukupuolistunut ilmiö. Osa ihmiskaupparikoksista liittyy seksuaaliseen hyväksikäyttöön ja prostituutioon pakottamiseen.”
Ei voi kuin ihmetellä, mistä THL ammentaa tämän kaiken tietonsa. Aivan kuin siellä elettäisiin jossakin kuplassa, täysin eristäytyneenä muusta maailmasta.
Ihmiskaupalla viitataan hyväksikäyttötilanteisiin, joista henkilö ei voi kieltäytyä tai lähteä uhkailun, väkivallan, pakottamisen, petoksen ja/tai vallan väärinkäytön vuoksi. Ihmiskauppiaalle uhri on vain pelkkä taloudellinen hyödyke, jota voi myydä useita kertoja, useille asiakkaille.
THL on mukana sijoituskuviossa. THL tekee tutkimusta ja säätää mittareiden kanssa, mutta kenen eduksi?
Helsingissä palveluiden päätoteuttaja on Diakonissalaitoksen omistama yhtiö. THL:n pääjohtaja Markku Tervahauta istuu Diakonissalaitoksen valtuuskunnassa. THL:n tutkimusprofessori Heikki Hiilamo, puolestaan istuu Diakonissalaitoksen hallituksessa.
Molemmat saavat sivutoimistaan kokouspalkkioita ja toinen lisäksi kuukausipalkkaa, joka on omiaan vaikuttamaan palvelussuhteeseen virassa.
”Hallituksen ja valtuuskunnan jäsenille maksetaan kokouspalkkiota. Vuonna 2023 hallituksen puheenjohtajalle maksetaan 1500 €, hallituksen varapuheenjohtajalle 1200 € ja hallituksen jäsenelle 900 € kuukaudessa. Lisäksi maksetaan kokouspalkkio 500 € kokoukselta. Valtuuskunnan puheenjohtajalle maksetaan 600 €, varapuheenjohtajalle 500 € ja valtuuskunnan jäsenelle 400 € kokoukselta. Hallituksen ja valtuuskunnan sähköpostikokouksista ei makseta kokouspalkkiota.”
S-pankki kertoo sivuillaan, että muun muassa S-ryhmä, LähiTapiola, Sitra, Espoon kaupunki, Samfundet Folkhälsan ja Tradeka sijoittavat yhteensä viisi miljoonaa euroa tähän hyväksikäyttökuvioon.
Sairaala Nova markkinoi SOLA mallia sivustollaan, jossa kuvataan kahden päivän tapahtumat Sola Nordix – Measuring Social Value 11.-12.4.2023 lanseeraustilaisuudesta.
S-Pankin Juha Kempaksen esityksessä kerrotaan, että
- Rahasto maksaa ensin palvelukokonaisuuden tuottamisen kustannukset palveluntuottajalle
- Rahasto ottaa itselleen 5-8 %:a p.a. korkoa
- Kunta maksaa lopulta Rahastolle sopimuksen mukaisen korvauksen, joka koostuu rahaston pyörittämisen kuluista, ostetuista palveluista ja 5-8% koroista
- Sijoittajat saavat sijoittamiensa rahojen lisäksi 5-8% korkoa
- Lapset, maahanmuuttajat ja työttömät kärsivät enemmän, kun rahaa ohjataan sijoittajille sen sijaan että koko rahalla tuotettaisiin palveluja kohderyhmille.
Tämä on ehkä vieläkin härskimpi vedätys, kuin Tampereen surullisen kuuluisa ”Kukaan ei putoa” – huumehoitosopimus, jossa huumeriippuvaisia sidottiin potilassuhteisiin opioideilla ja johon oli ujutettu julkisivunsiivous pykälä, joka velvoitti palveluntuottajaa järjestämään päivystyksen jopa sosiaaliseen mediaan ja tuomaan aineiston ohjausryhmälle.
Koto SIB ja Työ SIB on myyty sillä verukkeella, että ”maahanmuuttajille maksettavan työmarkkinatuen sijasta valtio saa tuloveroja”
On jätetty korostamatta että nekin verot maksetaan meidän verorahoista, aivan kuten ne markkinatukikin, joita verorahoilla ostetaan, mutta 5-8% korolla.
Lisäksi maahanmuuttajia työllistetään aloille, jotka ovat potentiaalisia ihmiskaupan riskikohteita. Ihmiskaupan torjuntatoimet ovat Suomessa vielä lapsen kengissä, eikä ymmärretä, että työperäinen ihmiskauppa tarvitsee aina vakavaa virkamiesten korruptiota.
Kenen etu tämä on? Palataan asiaan, kun FIM kommandiittiyhtiöt ovat toimittaneet rekisteriin asianmukaisesti tilinpäätökset ja tehneet edunsaajailmoitukset.
Asunnottomuus SIB on Rikosseuraamuslsitoksen vuoden 2021 tulossopimuksessa talouteen liittyvissä tavoitteissa vuosille 2022-2025.
”Rikosseuraamuslaitos osallistuu pilottihankkeen (asunnottomuus-SIB) valmisteluun. Päätökset pilotin toteuttamisesta tehdään esiselvityksen valmistuttua.”
En voi olla kiinnittämättä huomiotani siihen, kuinka helposti julkisen sektorin rakenteisiin on päässyt ujuttautumaan sinne kuulumattomia.
Näyttää ikävästi siltä, että hyväntekeväisyyden nimissä kuntien kassoja putsataan parhaillaan ja valvontaviranomaiset ummistavat silmänsä.
Erika, hienoa – olet saanut paljon selvitettyä näistä SIB-kuvioista! 🙂
Kuva alkaa selkiintyä, mistä oikein on kysymys.
Enpä tiennytkään, että sairaala NOVA:kin on mukana näissä SIB-kuvioissa ts. KSSHP.
Katsoin mainitsemastasi sairaala NOVA:n SOLA -hankkeesta (2022 – 2024) seuraavat tiedot (suora lainaus):
– -Yhteiskunnan sosiaalisen laadun arviointi, hyvinvoinnin vahvistaminen ja kustannukset (SOLA) -hanke tukee tiedolla johtamisen työkalun kehittämistyötä sairaanhoitopiirissä.
Hanketta rahoitetaan Terveyden edistämisen määrärahalla vuosina 2022-2024 ja se tukee Ehkäisevän päihdetyön tiedolla johtaminen -hankkeen matriisityön jatkokehittämistä. SOLA-hankkeen tavoitteena on kehittää yhteiskunnan sosiaalisen laadun seurantaan kehitettyä laskentamatriisia ja suunnata sen painopistetta erityisesti hyvinvoinnin vahvistumisen ja edellytyksen mittaamiseen.
Sola-malli rakentuu neljästä kokonaisuudesta:
– sosioekonominen turvallisuus
– sosiaalinen valtaistuminen
– osallisuus ja
– yhteiskunnan eheys
Tavoitteena on, että matriisi laajenee kansalliseksi ja yhdistyy verkkopohjaiseksi työkaluksi päätöksenteon ja hyvinvointijohtamisen tueksi. Hanketta hallinnoi perusterveydenhuollon yksikkö ja projektia luotsaa projektipäällikkö Andra Aldea-Löppönen.
Andra Aldea-Löppönen
Projektipäällikkö Andra Aldea-Löppönen
etunimi.sukunimi(at)ksshp.fi
+358 50 430 2975
Projektipäällikkö Andra Aldea-Löppöseltähän voisi kysyä, miten loppuasiakkaaat tässä Keski-Suomen sairaanhoitopiirin/ sairaala NOVA:n SIB-hankkeessa ovat pärjänneet.. Kuuluvatko he myös niihin SIB-hankkeiden ”voittajiin”?
Onko saatuja tuloksia mitattu?..
Ilmoita asiaton viesti
Erika, googlasin vähän tätä sairaala NOVA:n ja SIB-sijoittajien kuviota ja löysin mm. tämän:
”SOLA-laskentamatriisin jatkokehityksen suorahankintailmoitus
National direct purchase Keski-Suomen sairaanhoitopiiri Sending system Cloudia Kilpailutus Received to Hilma 18.5.2022 11:52 Published in Hilma 18.5.2022 11:52 Notice number 2022-101424
Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (jäljempänä hankintayksikkö) on tehnyt suorahankintapäätöksen 17.5.2022 SOLA-laskentamatriisin jatkokehityksestä vuosina 2022 – 2024 ja julkaisee nyt päätöstä koskevan suorahankintailmoituksen.
SOLA-laskentamatriisin jatkokehitys on osa Keski-Suomen ehkäisevän päihdetyön tiedolla johtamisen (EPTT) -hanketta, johon Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) on myöntänyt Terveyden edistämisen -määrärahaa. Hankkeessa jatkokehitetään yhteiskunnan sosiaalisen laadun seurantaan kehitettyä SOLA -laskentamatriisia suuntaamalla sen painopistettä hyvinvoinnin vahvistumisen ja edellytysten mittaamiseen.
Hankintaan ei sovelleta julkisista hankinnoista annettua lakia. Hankinnan ennakoitu arvo alittaa hankitalain 25 §:ssä tarkoitetun sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan kansallisen kynnysarvon. Hankintayksikkö katsoo hankittavan palvelun olevan sellaista yhteiskunnalliseen edistämishankkeeseen liittyvää tukipalvelua, joka kuuluu hankintalain liitteeseen E.
Procurement vocabulary code
Main CPV code
Ohjelmointi ja siihen liittyvät neuvontapalvelut (72200000)
NUTS code
The Nomenclature of Territorial Units for Statistics
Keski-Suomi (FI193)
Main place of performance
Type of procedure
Direct procurement
Results
Total value of the procurement for the whole duration (excluding VAT)
100 000 EUR”
—
Ks. ”Milloin hankinta pitää kilpailuttaa?”
https://www.kideve.fi/hankintaopas/kuntapaattaja/julkisten-hankintojen-tavoitteet-ja-periaatteet/milloin-hankinta-pitaa-kilpailuttaa/
–
Kierretäänkö tämän SIB-mallin avulla niin tilaajavastuu- kuin hankintalakiakin?
Otetaanpa esimerkkinä tilanne, jossa SIB-asiakas tapaturmaisesti ja äkillisesti vammautuu tai kuolee osallistuessaan SIB-palveluun; tai vielä karumpi tilanne, kun hänen SIB-työllisyyspalvelunsa esim. Työttömien terveystarkastuksessa löydetty hoidon tarpeen mukainen toteutus on siirretty hänen tietämättään tämän SIB-organisaation sisällä olevalle toiselle SIB-palvelun tarjoajalle (yksityiselle hoitolaitokselle) ilman tämän työttömän omaa suostumusta omien potils- ja henkilötietojen siirtoon; ja tämä työtön siellä yksityisessä SIB-hoitolaitoksessa tapaturmaisesti vakavasti ja äkillisesti sairastuu.
Kuka silloin on vastuussa tästä työttömän tapaturmaisesta ja äkillisestä sairastumisesta ja tämän SIB-organisaation palveluista tälle työttömälle, joka on ehkä lopullisesti menettänyt työkykynsä? Kenen potilasvastuuvakuutuksesta silloin korvataan äkillinen tapaturmainen potilas- tai/ja lääkevahinko?
Isoista vastuuasioista on nyt kyse näissä SIB-palveluissa. Viranomaisten tulisi selventää näitä SIB-hankkeiden vastuita loppukäyttäjilleen eli SIB-palveluita saaville asiakkaille.
Kattavien SIB-palveluntarjoajia koskevien esitietojen jälkeen tulisi asiakkaalta pyytää nimenomainen suostumus etukäteen, jos hänelle tarjotaan tällaista SIB-palvelua tai jos hänen hoitonsa siirretään tällaiselle SIB-yritykselle. Esitiedoissa tulee olla hankinta- ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot ja muut lakisääteiset tiedot ja lupatiedot (mm. asiakkaan vakuutusturvasta ollessaan SIB-palvelun tarjoajan palvelussa tai hoidossa).
Ilmoita asiaton viesti
—
Ajantasainen ns. Hankintalaki:
29.12.2016/1397
Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161397
—
Ajantasainen ns. Tilaajavastuulaki:
22.12.2006/1233
Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2006/20061233
Ilmoita asiaton viesti
Todella hyviä nostoja hankintalain kiertämiseen liittyen.
Tässä on näennäiskilpailutettu FIM arvopaperikonserni.
Ilmoita asiaton viesti
—
Ks. ed. SOLA:
”Hankinnan ennakoitu arvo alittaa hankitalain 25 §:ssä tarkoitetun sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan kansallisen kynnysarvon. Hankintayksikkö katsoo hankittavan palvelun olevan sellaista yhteiskunnalliseen edistämishankkeeseen liittyvää tukipalvelua, joka kuuluu hankintalain liitteeseen E.”
Tässä alla em. ”Liitteen E CPV-koodit”:
https://www.hankinnat.fi/sote-hankinta/liitteen-e-cpv-koodit
Ilmoita asiaton viesti
Tätä ne pelkää.Kiitos.
Ilmoita asiaton viesti