Liikuntaa, taas, miksi?

Monesti kuulee sanottavan, että pitää liikkua, jotta pysyy terveenä tai siitä ennaltaehkäisevää apua. Oletko koskaan kuullut perustelua tai oletko etsinyt tietoa? Kirjaan lyhyesti muutamia asioita eri tutkimuksista.

Aineenvaihdunta alkaa hidastumaan suunnilleen 25 vuoden iässä. Syynä tällä on muun muassa lihaksisto, joka alkaa pienentymään ja käyttää vähemmän energiaa. Kun lihaksisto käyttää vähemmän energiaa, niin silloin on isompi riski lihomiseen. Voimaharjoittelusta on tällöin hyötyä. Lihaksesta kuluttavat energiaa silloinkin, kun niitä ei käytetä.

Kun ikää on yli 80 vuotta, niin lihasmassa on huvennut alle puoleen. Jo lyhyellä painoharjoittelulla lihasvoima kasvaa. Tällä oli suuri merkitys siihen, kuinka heidän kaatumisriskinsä pieneni. Samalla heidän kävelynopeutensa kasvoi. Kaatumisriskiä on hyvä pienentää, koska myös luukato on hyvin yleinen ongelma tässä iässä.

Yli 60-vuotiaiden muisti alkaa hiljalleen huonota. Tähän vaikuttaa hapenottokyky. Aivot eivät saa happea niin hyvin. Lihassolut eivät käytä happea energian tuotannossa. Tämä vaikuttaa tiettyjen entsyymien tuotantoon. Silloin, kun lisätään lihastreeniä painoilla tai kovatehoista treeniä, niin lihaksien toiminta vilkastuu. Tällöin hapettavien entsyymien määrä kasvaa, jolla vaikutusta myös aivotoimintaan. 12 viikon treenillä pystytään nostamaan jopa 69 prosenttia hapenottokykyä. Tämä siis yli 65-vuotiailla.

Kakkostyypin diabetes on yleistymässä kovaa vauhtia. Yleensä kakkostyypin diabetes on jo havaittavissa vuosia ennen puhkeamista. Keskivartalon lihavuus on suurimpia riskitekijöitä. Tällöin yleensä ilmenee myös rasvamaksaa. Liikunnalla pystytään hallitsemaan painoa. Kakkostyypin diabeteksen lääkityksestä on päästy eroon, kun elintavat ovat muuttuneet ja paino on normaaleissa rajoissa. Jokainen pystyy ennaltaehkäisemään taudin syntymistä jo hyvissä ajoin.

Pienenkin liikunnan lisääminen on nähty hyvänä verisuonille ja sydämelle. Liikunnalla ei tarvitse tähdätä mihinkään olympialaisiin tai maratonille. Pääasia, että on kivaa ja liikkuu. Olisi hyvä etsiä lajeja, jossa voisi kaverin tai ryhmän kanssa hoitaa omaa terveyttä. Kävely on jo hyvinkin tehokasta. Jotakin lihaskuntoa olisi hyvä tehdä, vaikka ihan oman vartalon painolla. Aina ei tarvita maksullisia kuntosaleja, vaan esimerkiksi kaupungin omat ulkokuntosalit ovat hyviä kunnon kohotus paikkoja. Näihin pitäisi meilläkin panostaa ja tuoda lähelle lenkkipolkuja lisää näitä. Tällaiset ulkokuntosalit ovat tehokas tapa ennaltaehkäistä sairauksia.

+2
EsaJalonen
Kokoomus Nokia
Ehdolla kuntavaaleissa

Uusioperheen isä ja lapsia on neljä. Harrastan kävelyä, padelia, lukemista, leipomista, golffia ja biohakkerointia.
Tässä blogissa aiheet vaihtelevat ilmastonmuutoksen, terveysteknologian ja politiikan välillä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu