Äkkiväärä mielipide on väärä mielipide. Lisäksi se on tieto, valheellinen ja perätön tosin
US puheenvuoron kehittäminen on vielä kesken. Tavoitteena on tilanne missä kaikki ihmiset ovat samaa mieltä kaikista asioista. Päästään yhteen ymmärrykseen siitä että väärät teoriat ovat salaliittoteorioita ja kaikki tieto mukaan luettuna mielipiteet on faktaa.
Se mikä on faktaa, ne käsitykset luodaan jossain muualla kuin US puheenvuorossa.
Sain viikon kirjoituskiellon äkkiväärästä mielipiteestäni että ilmastonmuutos ihmisen aiheuttamana on pseudotiedettä. Olkaa hyvä vaan, nyt tiedätte, että se on valheellinen ja perätön tieto. Ja jos se vaikka olisikin pelkkä mielipide, se on joka tapauksessa niin vaarallinen ettei sellaista mielipidettä pidä sallia ja sellaisen esittämisestä saa rangaistuksen, kirjoituskiellon.
Jos nyt kuitenkin haluatte langeta kaninkoloon kanssani, niin ystävällisesti tutkinette mitä olen aikaisemmin kirjoittanut ilmastonmuutoksesta ihmisen aiheuttamana, perustelut väittämälleni löytyvät niistä kirjoituksista.
Tai sanotaan nyt vielä lyhyesti: Hiilidioksidi on tehoton ilmaston muuttaja ja sen pitoisuus ilmakehässä on pieni. Pitoisuuden muutos on suorastaan mitätön. Muutoksen teho on parin watin luokkaa neliölle ihan (pseudo)tieteen itsensäkin mukaan. Sillä ei ilmastoa muutella eikä meriä lämmitetä.
Ihmisen osuus kasvaneessa pitoisuudessa on mitätön, tosin tätä voidaan eri tavoin hämärtää. Pitoisuuden mitättömyys on mitattu mm. Jungfrauhochilla ja voin laittaa tutkimuksen nimen sille joka sitä kysyy.
Toistaiseksi ilmastossa ei ole tapahtunut mitään mitä ei olisi ennenkin tapahtunut.
Ilmastohistoria on pitänyt (pseudo)tieteessä väärentää jotta sekin asia hämärtyisi. Keskiajan lämpökausi on litistetty olemattomaksi. Virallisesti (pseudo)tiede väittää ettei globaalia ilmastoa ollut vielä tuolloin, vaan satojen vuosien pituinen keskiajan lämpökausi oli vain atlanttinen.
Pseudotieteessä usein päätetään ensin mikä on lopputulema ja tiäeteestä etsitään perustelut millä johtopäätös ”vahvistetaan”. Oikeassa tieteessä epäselvää asiaa ei pyrittäisi lyömään lukkoon. Epäselvänä ilmastonmuutosta on pidettävä niin kauan kun arviot ilmastoherkkyydestäkin vaihtelevat laajoissa rajoissa.
Ratkaisu
Jatkossa suosittelen kaikille kirjoittajille että luopuvat turhasta vaivastaan ja kirjoituttavat mielipiteensä tekoälyllä. Sillä varmistetaan se että mielipide on aina korrekti ja vastaa vallassa olevia luuloja, mukaan lukien harhaluulot.
Moni hyvä kirjoittaja…
Moni hyvä kirjoittaja on ottanut pitkät US puheenvuorosta. Itse olen pitänyt US puheenvuoroa arvossa huolimatta lukuisista banneistani koska täällä ovat kohdanneet erimieliset ihmiset.
Vaaraa kaninkoloon putoamisesta ei ole samalla tavoin kuin mielikuvitteellisissa yhden asian liikkeissä. (Mielikuvitteellisissa sen tähden että en kuulu mihinkään puolueeseen tai salaseuraan joten minulla ei ole niistä omaa tietoa).
Taso on laskenut
Itse pitäisin arvossa sitä että kirjoitettaisiin pohdiskelevia ja perusteltuja mielipiteitä.
Luen erittäin mielelläni hyviä kirjoituksia vaikka olisin itse niiden kanssa eri mieltä.
Sellaisia on täällä vähenevässä määrin.
On helppo uskoa että lukukerrat ovat pienentyneet. US puheenvuoron laskurin mukaan ne ovat lisääntyneet noin viisinkertaisiksi (oman päättelyn mukaan mitä ne olisivat ennen muutosta voineet olla). Mutta kenties luvut ovatkin pudonneet niin että viisinkertaisuus ei edes riitä vaan todellisia lukukertoja on selvästi vähemmän kuin ennen vaikka laskuri näyttääkin suuria lukuja.
Lisää äkkivääriä mielipiteitä
Tällä hetkellä minulla olisi paljonkin tarjolla pohdiskelevia ja perusteltuja yleisiä ajatustapoja haastavia mielipiteitä.
Ei näytä hyvältä että niitä tällä alustalla voitaisiin sallia julkaistavan.
Varokaa vaarallisia mielipiteitä! Teettäkää omat mielipidekirjoituksenne tekoälyllä niin ei tule lipsahduksia!
Valitettavasti minun oli piilotettava kommentti joka oli muuten hyvä ja asiallinen ja mielestäni arviossaan oikeaan osunut, mutta sisälsi nokittelua kolmatta osapuolta kohtaan ja oli siltä osin myös ulkopuolella aiheen.
Ilmoita asiaton viesti
Puhutko oikeudesta valikoituun tietoon ja mielipiteeseen, jota tulisi voida kaiuttaa?
Ilmoita asiaton viesti
”Taso on laskenut”
Niin, taso syntyy kirjoittajista itsessään. Ja kun katsoo sinunkin väitteitäsi tässä kirjoituksessa, niin selität kuinka hiilidioksidilla ei olisi mitään merkitystä eikä ihmistoiminta edes sen pitoisuuteen vaikuttaisi, paleoklimatologia on väärennettyä jne jne. Väitteet ovat täsmälleen samoja, joita olet jankannut jo vuosikausia. Lähtöruudusta ei olla kanssasi päästy yhtään mihinkään.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän tason lasku voi minusta johtua kun olen toistuvasti ollut kirjoituskiellossa. Taso laskee siitä kun tänne tulee ajattelemattomia rykäyksiä joilla ei ole lukuarvoa. Lukijamäärät pienenevät kun taso laskee. Asiallisia kirjoituksia saa etsiä asiattomien joukosta.
Härkösellä väärä väite hiilidioksidin suhteen, sillä hiilidioksidilla on ainutlaatuisen tärkeä merkitys kaikelle elolliselle. Kaikki hiili on joskus ollut hiilidioksidina ilmassa. ”Mitään merkitystä” on valheellinen väite, sellaista en ole sanonut. On sillä vähäinen merkitys kasvihuoneilmiöönkin. Kasvihuoneilmiö ei ole kuitenkaan mikään ilmaston ajuri, ja varsinkin mitätön muutos siinä hiilidioksidipitoisuuden muutoksen kautta on kuten sanottu, mitätön.
Ilmastohistoria tieteenä elää omaa elämäänsä, ilmutiede on ottanut siihen erikoisen oman kannan, eli väärentää ilmastohistoriaa.
Härkösen lähtöruutu on jossain 1980-1990 lukujen taitteessa, jolloin hetken aikaa saattoi näyttääkin siltä että ilmasto muuttuu nopeaan. Härkönen on niellyt silloin esitetyn spekulaation siitä että ihminen olisi aiheuttanut muutoksen, koukkuineen, kohoineen ja painoineen.
Ilmoita asiaton viesti
Jostain syystä Karinen näyttää jättävän huomiotta aivan kaikki havainnot ajalta ennen tuohikirjeitä, antaa vaikutelman että ikäänkuin tieteelliset havainnot ajalta ennen kirjoitettua historiaa olisivat jotain ”pseudotiedettä”.
Vastausta tälle toiminnalle ei ole saatu, eli olisi tämän perusteella siis lähtöruudussa tämän asian kanssa joka tieteellisenä menetelmänä tunnetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs siitä nyt tulisi, jos pyhiä kirjoituksia voitaisiin arvostella ilman seurauksia ? Kerettiläisyyden kannattajat poltettiin ennen rovioilla.
Vähällä olet siis päässyt.
Jk. Kyseenalaistaminen EI ole valittamista, vaan välittämistä. Luulis tuon jokaisen oivaltavan.
Ilmoita asiaton viesti
”US puheenvuoron laskurin mukaan ne ovat lisääntyneet noin viisinkertaisiksi”
Lähelle totuutta päästäneen, kun laskurin luvusta pudottaa pois yhden nollan. Silloin ollaan niissä luvuissa, joihin keskimäärin itse pääsin ennen ”uudistusta.”
95 000 voi olla luku pankkitilillä, mutta ei varmuudella lukukertojen määrässä 🙂
Mitä tulee kirjoittajiin, joitakin paluumuuttajia on jo havaittu.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoituksella on nyt laskurin mukaan ollut 2,5 tunnissa 4300 lukijaa. Nähtävästi todellinen luku tosiaan on lähempänä 430:ta kuin 860:tä.
Ilmoita asiaton viesti
Etlan toimitusjohtaja ihmetteli maikkarin haistattelussa unkefäär näin, että miksi ääriajattelijoita otetaan mukaan depaattiin ”oikeiden” talousnerojen kanssa, eihän ilmastonmuutoksen kieltäjiäkään enää oteta mukaan.
Jännää että Etlän piällikkö on niin pökö että kuvittelee jonkun kieltävän ilmaston muuttumisen.
Ilmoita asiaton viesti
Valheellista tietoa sisältävien blogien (Yrjöperskeles, PT-Media jne) linkkaaminen on bannin paikka.
Aamun ensinmainittua suosittelen bannin uhallakin.
Ilmoita asiaton viesti
Näin ajatellaan siellä ääriäärivasemmalla. Siellä missä mm. juhlitaan Hamasin terroristi-iskujakin. Faktat kun ovat ääriäärivasemmistolle sietämättömiä. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Are you fucking serious 😵💫
Ilmoita asiaton viesti
I’m afraid he is. Ihmettelin kun uudessa blogissani ei ollut yhtään älyvapaata kommenttia mutta fun club olikin kirjoituskiellossa.
Ilmoita asiaton viesti
Lamminpää luulee että Nea viittasi minuun.
Tiedoksi että Lamminpään kirjoitus on niin mitätön ettei sitä jaksa kommentoida. Jos viitsisin, voisin kompata että HS on tosiaan luotettava. Jos odottaa HS:ltä kahjoa artikkelia ilmastosta, ei ole tosiaankaan vaaraa että pettyisi.
Ilmoita asiaton viesti
Itse asiassa kahjoja artikkeleita ilmastosta kirjoitat vain sinä ja se yksi maanviljelijä nyt kun Hörhölä on jo vaihtanut aihetta ja hourulan väen ilmastoprofeetta, omakustannekirjailija Mikko Paunio uponnut lopullisesti ”Oikean Median” kaninkoloon. Minun blogini tulee toki mainiosti toimeen myös ilman mitättömiä kommenttejasi.
Ilmoita asiaton viesti
Lamminpään mielestä HS:n kuvailu siitä miten Afrikan teiniraskaudet johtuvat ilmastonmuutoksesta ovat ihan täysipäisiä.
Ja se miten hiilidioksidi pysyy ilmakehässä tuhansia vuosia. Joten meillä on vielä ristiretkien aikaisista nuotiosavuista aiheutunutta hiilidioksidia ilmassa. Kai sekin on Lamminpään mielestä ihan uskottavaa. Vaikka pelkkä vuotuinen vaihtelu todistaa ettei niin voi olla. Puhumattakaan että kasvit hyödyntävät ilmakehän hiilidioksidia puhumattakaan siitä että se liukenee sateisiin ja menee meriin ja pohjaveteen nopeaa tahtia.
Hyvä Lamminpää! Lukija voi päätellä missä ne ilmastohouruilijat oikein ovat, vihreissä ja HS:ssä vai jossain muualla.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Karinen, kaikki tietävät että sinä olet huuhaaporukoitten vietävissä, minä taas luotan tutkittuun tietoon ja vastuulliseen journalismiin.
Ilmoita asiaton viesti
Väärä todistus, Lamminpää. En ole missään porukoissa, kai se piti selvitä jo kirjoituksestani.
Lamminpää taisi olla koululakossa jo ennen kuin kukaan oli Greta Thunbergista kuullutkaan, ainakin käsitykset siitä mikä on tutkittua tietoa on aika heikot.
Ilmoita asiaton viesti
Eli et edes ymmärrä fossiilisen hiilen ja hiilenkierron eroa. Eipä yllätä.
Aloin seuraamaan ilmastokeskustelua yli 15 vuotta sitten ja aluksi minulla oli odotuksia ilmastodenialismia kohtaan. Odotin, että sillä leirillä olisi esittää mielenkiintoisia hypoteeseja tai vaihtoehtoisia teorioita. Mutta eihän se niin mennyt. Denialismi on sitä, että jankataan paria yksinkertaista iskulausetta, ja vaikka kuinka ne kädestä pitäen osoittaisit vääriksi, sama jankkaus vain jatkuu.
Denialismi ei siis tarjoa mitään mielenkiintoista. Muuten sen voisikin ohittaa olankohautuksella, mutta huolestuttavan moni vaikutukselle altis persoona vaikuttaisi haksahtavan jankkaajien valheisiin. Yhtenä esimerkkinä mainittakoon nykyinen liikenneministerimme, joka päästelee suustaan denialistisia valheita. Toivottavasti viimeistään seuraavien vaalien jälkeen tilanne korjaantuu.
Ilmoita asiaton viesti
Päinvastoin, herra Härkönen. Otin tämän väitteen huomioon kirjoittaessani: ”Ihmisen osuus kasvaneessa pitoisuudessa on mitätön, tosin tätä voidaan eri tavoin hämärtää”
Se mitä tarkoitat fossiilisen hiilen ja hiilenkierron erolla on juuri sitä hämärtämistä.
Kyseessä on oppi, ihan verrannollinen mihin tahansa todistamattomaan skenaarioon, vaikkapa siihen että juutalaiset ovat aiheuttaneet maailmansodat.
Härkönen haluaa esittää että todistamaton skenaario on jotakin tieteen todistamaa. Ei se ole. Ja eihän tässä Härkönen keksinyt kuin pienen kärpäsen kokoisen vastaväitteen sille mitä esitin ilmutieteen heikkouksista.
Ilmoita asiaton viesti
Lamminpään mutsi ei ole opettanut tapoja. Tyhjä huulenheitto pellestä ei ole hyvien tapojen mukaista. Ymmärrän kyllä että Lamminpäältä loppui asialliset argumentit jo aikaa sitten.
Ei ole Härkösenkään argumenteissa hurraamista. Kehäpäätelmä, puolivillaisella tarinalla yritetään puolustella puolivillaista tarinatiedettä.
Ilmoita asiaton viesti
Asemoit jatkuvasti itsesi tieteen yläpuolelle. On Karisen isän pojalla suuret luulot itsestään.
Ilmoita asiaton viesti
Asemoin itseni (pseudo)tieteen yläpuolelle. Siihen ei paljoa tarvita.
Asemoin itseni myös 30-luvun saksalaisen rotutieteen yläpuolelle.
Ja leninismin yläpuolelle ja varsinkin sen käytännön sovellusten yläpuolelle.
Entäs Härkönen? Kelpaako kaikki mitä sanotaan tai on sanottu tieteeksi?
Ilmoita asiaton viesti
Uutta tietoa syntyy tieteellisellä prosessilla. Muuta tapaa ei ole. Jos joku tieto osoittautuu vääräksi, se johtuu siitä, että se sama tieteellinen prosessi näin osoittaa. Tietoa ei osoiteta vääräksi niin, että Karinen tai kuka hyvänsä muu jaarittelee somessa roskatieteestä. Sitäpaitsi argumenttisi ovat tavattoman heikkoja. Et selvästikään ymmärrä puheena olevasta ilmiöstä ja levittelet olkiukkoja, Mutta kehutaan silti sen verran, että sanan käyttö on sujuvaa, maailma on menettänyt sinussa taitavan pakinoitsijan, mahdollisesti jopa fiktiokirjailijan.
Ilmoita asiaton viesti
Jos on kolmekymmentä vuotta yritetty todistaa ihmisen aiheuttavan ilmastonmuutosta niin valmista olisi luullut tulevan.
Ja ei kelpaa se roskatieteen väite että väite olisi jo todistettu kun se ei ole.
Parasta mitä roskatieteellä on tarjota väitteensä tueksi on Michael Mannin lätkämaila joka on monella suulla todettu paikkansapitämättömäksi. Se perustuu yksinomaan ilmastohistorian väärentämiseen ja datan manipulointiin tavalla jota tieteessä ei saa tehdä.
Ilmoita asiaton viesti
Siinähän niitä olkiukkoja taas tuli.
Ilmoita asiaton viesti
HS ei ole edes vertaisarvioitu tiedejulkaisu, vaikka niihinkin pitää suhtautua varauksella.
Jos ”tiede” luetaan Hesarista niin silloin yleissivistyskin on Aku Ankassa.
Ilmoita asiaton viesti
Karnaattu, kun HS ottaa maksun julkaisustaan, pitäisi voida olettaa että se ei kerro asiakkailleen aivan perunoita.
Ilmoita asiaton viesti
Onneksi sinulta saa hintansa arvoisia perunoita.
Ilmoita asiaton viesti
Ihme lässyttäjä. Mee pois jos ei ole mitään asiaa.
Ilmoita asiaton viesti
Ikään kuin sinulla olisi 🤣
Ilmoita asiaton viesti
Päinvastoin, sanon kymmenessä virkkeessä sen mitä ilmastohihhuli kokonaisessa kirjassa. Mitä ilmastohihhuli EI SANO kokonaisessa kirjassa.
Ilmoita asiaton viesti
”Karnaattu, kun HS ottaa maksun julkaisustaan, pitäisi voida olettaa että se ei kerro asiakkailleen aivan perunoita.”
Maksaa se Aku Ankkakin. Tutkimuspapereita voi muuten lukea maksutta.
Ilmoita asiaton viesti
No, ilmastotieteellisen uutisoinnin suhteen HS onkin Aku Ankan veroinen.
Ilmoita asiaton viesti
Karinen: ”Oikeassa tieteessä epäselvää asiaa ei pyrittäisi lyömään lukkoon.” Olen tästä pääosin samoilla linjoilla, kuten oli esimerkiksi tieteenfilosofi Karl Popper. Tarkemmin tieteenfilosofisesta lähestymistavastani voi lukea esim. täältä https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ville-paivansalo/enta-jos-kohti-hyvaa-paattelya/ ja täältä https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ville-paivansalo/nakokulmavaaristyma-argumentaatiossa-ja-noitavainot/.
Nyt päädyin miettimään aihetta lähinnä liittyen naismystikkoihin keskiajalla. Yksi näkökulma oli tuolloin teologis-dogmaattinen: olivatko he harhaoppisia?
Toinen näkökulma, johon harva tuolloin kunnolla kykeni, oli tutkimuksellis-dialoginen: pysähtyminen kuuntelemaan, mitä heillä oli sanottavaa, ja keskustelemaan siitä analyyttisesti.
Kolmas näkökulma oli poliittis-oikeudellinen: oliko heidän kuitenkin annettava opettaa käsityksiään, vaikka ne olisivat olleet uskonnollisesti epäilyttäviä, argumentaatioltaan sekavia (näkyjä, virheellistä argumentaatiota, jne.) ja vieläpä poliittisesti vaarallisia (establishmentti koki ne toisinaan uhaksi syystäkin)?
Toisinaan tällaiset pohdinnat johtivat noitavainojen tielle, mutta vähitellen alkoi muodostua länsimainen sanavapauskäsitys. Siinä nähtiin, ettei ole poliittisen vallan tehtävä päättää oikeasta ja väärästä uskon ja tieteen alueella. Politiikankin alueella asioita alettiin nähdä enemmän sorrettujen ja marginaalisten ryhmien näkökulmasta: miten voimme taata heidän vapautensa saada sanoa asiansa ja saada se kuuluville, pidettiinpä sitä järkevänä tai ei.
Sekä tieteen vapauteen että argumentaation kehittymiseen alkoi myöhäiskeskiajalla vaikuttaa William Ockhamin ja Duns Scotuksen kehittämä suuntaus, jossa olivat keskeisinä teemoina mahdollisten maailmojen logiikka ja voluntarismi. Mahdollisten maailmojen logiikka auttoi erottamaan sen, mikä on loogisesti mahdollista, esimerkiksi siitä mikä on inhimillisesti kuviteltavissa tai joidenkin tiettyjen lisäehtojen vallitessa mahdollista. Siten kantoja ei pyritty enää lyömään lukkoon niin nopeasti kuin aristotelismissa: ei siitä, mikä on totta ja mikä ei, eikä tavoittelemisen arvoisista asioista (saman suuntaisesti kuten kai Karinen tarkoittaa yllä).
Voluntarismi avarsi juurikin käsityksiä siitä, miten ihmisen (ja teologisella alueella Jumalan) tahto voi suuntautua. Vähitellen tämä johti näkemään, että yhteiskunnissa tulisikin olla tilaa elää kuten kukin tahtoo elää, ja myös nähdä asioita eri tavoin. Lopulta erilaisuus ei ollut enää uhka vaan mahdollisuus. Tämä slogan elää edelleen tietyissä teemoissa. Koska ei kuitenkaan ole enää muodissa aatehistoria eikä liioin johdonmukaisuutta tavoitteleva poliittinen filosofia, tuota slogania käytetään helposti valikoivasti sen mukaan, miten se sattuu omaa poliittis-ideologista suuntausta suosimaan.
Nyt elämme käsittääkseni aikakautta, jolloin uskon ja tieteen vapauden ja myös johdonmukaisesti sovelletun sananvapauden tähdet ovat olleet laskusuunnassa. Silti jonkinlaisia vastineita mm. keskiajan naismystikoille löytyy (Ruotsistakin?), ja maailmanlopun tuntu on puheissa välillä kovasti esillä. Vaikkei yksi keskustelualusta voi paljon historian pyöriä hetkauttaa, toivoisin Usarin voivan mahdollistaa epätodennäköisinäkin pidettyjen väitteiden tuomista julki sekä kunnioittavaa, ymmärtävää ja parhaimmillaan myös analyyttista ja käytännöllistä keskustelua niistä.
Ilmoita asiaton viesti
Paljonko panostat sille, että hesari julkaisee sen kirjoituksesta tehdyn kommentin ,jossa väitetään, että Helsingin rakentamisbuumin takana on suurelta osin EU liikennestrategian vastaisesti toteutettu Suomalainen liikenteen tutkimus ja yksipuolinen toteuttaminen,jossa Helsinki keskeisyys on toteutettu raideliikenteen miljardi kustannuksin ,nyt markkinointi tukea tämä hallitus antaan Neste Oy:n myynnillä 3 mljardin lisäpanoksen….. koko kirje tässä kopiona:
Arvoisa kirjoittaja
arvoisat muut tämän vastineen vastaanottajat
”Onko Helsinkiin rakennettu liian vähän Sivu 16 | 6.11.2023 | Helsingin Sanomat (hs.fi)”
Onko Helsingin pakko kasvaa koko ajan kysyy Hesarin kaupunkisivusto.. Kysymykseen vastaa kaupunkitaloustieteen professori Tuukka Saaarimaa.
+++
Artikkelin ensimmäinen suuri huomio on että tiivistäkin kaupunkirakennetta tulee edelleen tiivistää alueilla, jotka ovat raide liikenteen ja keskustan lähistöllä.
Artikkelissa kerrotaan hienosti asiasta käytävää keskustelua ja niiden perusteita professorin näkökulmasta.
“Mikään ei Helsingissä viittaa siihen että ei kannattaisi rakentaa vielä lisää”
“ Tiivis rakentaminen asutuskeskusten ja joukkoliikenneyhteyksien varrellle nähdään usein myös ilmaston kannalta kestäväksi”
Rakentamisen vastustaminen nähdään Saarimaan mukaan lähiluonnon puolustamiseksi ja sijoituskohtien arvon alenemisen vastustamisina.
Poliittista keskustelua käydään myös siitä, että onko Helsinki ljo saavuttanut maksimikokonsa vai kannattaako sitä vielä kasvattaa.
Kasvattamisissa Saarimaa näkee ainoastaan sen ongelman, että pystyykö kaupunki järjestelmään tarvittavat palvelut uusille asunto asioille.
Saaarimaalla vankka tuki ja mielipide jo vuosikymmeniä toistetusta mantrasta eli siitä että Helsingin
“Väkiluvun kasvu hyödyttää koko Suomea. Työvoima on tuottavampaa isossa kaupungissa ja palkat voivat olla korkeampia, koska tuottavuus on parempi.
++++
Arvoisa Professori ja Helsingin Sanomain toimittajat .
Kysymyksen asettelun vaihtoehto : Miksi Helsinkiä kasvatetaan tietoisesti; Valtion poliittisesti ,ei EU liiliikennetragiaan perustuvasti niin, että poliittisesti valitusta liikennejärjestelmä toteutuksesta johtuen maamme rannikko kaupungeista on rakennettu 2010 luvulla vienti ja tuonti volyymien ja niille infra rakentamisten avulla – 1600 lukuun verrattavia takamaa alueitaan hyödyntäviä ”tapulikaupunlkeja”
Suomi siirtyi vuonna 2010 valtakunnan tasolla Sitran ja LVM ideoiman ,eduskunnassa hyväksytyn uuden liikenteen hallinnon ja suunnittelumallin “liikennerevoluution “toteutuksella EU liikennestrategian vastaisesti toteutettuun neljän liikennemuodon liikennejärjestelmään
Mikä tarkoitti käytännössä valtakunnan tason raide ja maantieliikenteen Helsinki keskeisen kehittämisen voimistamista niin että poliittisesti valitun mallin kanssa kilpaileva EU tavoitteisen tavaraliikenteen alueellisen saavutettavuuden TEN_T verkoista yksi – sisävesi/lähimerenku ja sen vaikutusten arviointi jätettiin akateemisen ja valtiollisen liikennemaantieteellisen tutkimuksen ja liikenne infra rakentamisen ja vaikutusarvio tutkimusten ulkopuolelle.
Tämän vaikutuksesta jatkui mm seuraavat artikkelissa mainitut rakentamisen teho-vaikutukset Helsingin kaupungille-jonka merkitys työllisyyteen ja kaupungin kasvuun on todella merkittävä :
Tavaraliikenne volyymit kerätään Vuosaaren sataman kautta niin vienti kuin tuontiin mahdollisimman laajalta takaamaiksi tehdyiltä alueilta raiteilla ja rekoilla – mm ja viimeisimpänä liikenne infran 180 miljoonan euron rakentamiskohteena – Äänekosken sellutehtaalta päivittäin tulevilla junilla laivauksia varten..
Vaikutus arvio koko Vuosaaren sataman tuotosta Helsingille sen omien laskelmien mukaan on noin 4 miljardia euroa / vuosi . Mikä tarkoittaa tuhansien ihmisten työpaikkaa. Josta noin 30-50% on poliittisesti ei liikenne teknisesti tarpeellista tuotettua liikennettä.
Joiden johdosta voidaan spekuloida mm seuraavaa:
Valtion panostukset Vuosaaren työnpaikkojen kehittämisiin on ollut vuosikymmenten aikana useita miljardeja. Ja vain siksi että poliittisesti ei ole otettu edes harkintaan vaihtoehtoa toteuttaa EU ssa sovittua liikennejärjestelmä suunnittelua .
Ja media peesaa.
Ja ei hiisku sanaakaan siitä, että vaihtoehto kokonaisuus voisi halpuuttaa jopa viidennekseen Järvi Suómen alueen kahdeksan maakunnan teollisuuden ja kaupan logistisia kustannuksia.
Valitettavasti .Niitäniitä ei oteta edes tutkimuksen kohteeksi. Vaan poliittisesti valitun rannikkosatamien ja niiden raide ja maantieliikenne kehittämisten avulla erityisesti Helsinki keskeisen raideliikenteen kehittäminen – on räjähtänyt muun liikenne vaihtoehdon ja 2010 luvulla tavoitelluksi asetetun neljän liikennemudon ja sen tarvitsemien suunnittelu rajoitusten takia – pelkästään 100 miljardiin euroon ,jota on jo aloitettu toteuttamaan mm Helsingin kaupungin myöntämän rahoituksen valtion ajamaan hankkeeseen avulla. Tämä kaikki, vaikka vaikutuksia valtakunnan muuhun kehittämisiin, EU ssa sovitun vaihtoehdon avulla, ei olla vielä edes aloitettu tuottamman vaikka ensimmäinen toteutus TEN_T viiden liikennemuodon kehittämisistä EU- direktiivissä sovittiin jo vuonna 1997 – eli ennen 2000 luvun vaihteessa tehtyjä – Vuosaari rakentamispäätöksiä.
+++
Se tiedetään kuitenkin tutkimuksiin perustuen että
1) Järvi Suomen suoraliikenne vaihtoehto ei ainoastaan halpuuta liikenteen tarvitsijoiden kustannuksia vaan se voi vähentää niin liikenteen korjausvelka tarvetta ja liikenteen ulkoisia kustannuksia satojen miljonien arvosta, vuosittain.
2) Rannikkosatamille liikennesuunnittelun avulla luotu “tapulikaupunki “ oikeus “ loppuisi kun Järvi Suomen alueet voisivat lopettaa rekka ja raide liikenne kuljetukset rannikkosatamien kautta toteutettavista laivauksista ja voisivat aloittaa suoralaivaliikenteen Europpa- rannikko ja sen sisämaan jokia alueiden kaupunkien kanssa ., Vaikutus noin 30% Suomen rannikkosatamien liikenteestä.
Em tarkoittaisi suoraa rahallisesti tulojen valtavaa siirtoa Helsingistä sisäsuomeen ja sen myötä vähenevään tarpeeseen kaikkeen Helsinki rakentamisiin ja ei vähiten Helsingin kaikkiin satamiin ja laivaliikenteeseen , ei ainoastaan Vuosaaren kautta kulkevaan rahtiliikenteeseen vaan myös vahvasti tuettuun autolautta liikenteeseen , mikäli tällä liikennejärjestelmä siirroilla EU liikennestrategia tavoitteisesti saadaan tavoitteen mukainen rekka auto liikenteen volyymi kokonaisuudessaan 50% siirrettyä sisävesi/lähimeriliikenteeseen nykyisestä liikennemallista vuoteen 2050 mennessä
Ilmoita asiaton viesti
Ville Päivänsalo: Tosiaankin, noidat on hyvä ottaa vertailuun. Ilmaston kylmetessä noitavainot alkoivat kun ihmiset hyvästä syystä päättelivät ilmaston muuttumisen johtuvan ihmisistä, noidista.
Nyt ilmaston kuumetessa taas sama juttu, ihmisistähän se johtuu. Tällä kertaa syyllisenä on länsimainen valkoinen mies.
Siinä välillä ehdittiin katovuodet adresseerata ihmisten synneistä johtuviksi.
Joten ei mitään uutta tässä ihmisen syyllisyydessä. Tarina on hiukan parantunut, saanut tieteellisen kuorrutuksen. Toisaalta aikansa tieteeseen ne noitavainotkin perustuivat.
Ilmoita asiaton viesti
Juu, lähdin lähinnä hieman taustoittamaan pointsiasi, että tieteessä kartetaan lyömästä lukkoon epäselvästi perusteltuja väitteitä. Tällainen ylikorostettu varmuus kuului aristotelis-tomistiseen keskiaikaiseen ajatteluun.
Vastaavaa varmuutta kuuluu paljon nykykeskusteluihin. Se ei ole huolellisemmin ajatellun tieteenfilosofian kannalta nähdäkseni perusteltua ja se voi johtaa kriittisen keskustelun tarpeettomaan rajoittamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Voidaan tosiaan sanoa perustellusti että Varma Tieto ilmastonmuutoksesta ei ole ihan perusteltua. Kirjoitin siitä melko sapekkaasti jo silloin kun ensimmäisen kerran kerrottiin että ilmastonmuutoksesta on Varma Tieto:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/esko-karinen/nyt-ilmu-on-kiistatonta-herattaa-keskustelua-ei-vaan-tappaa-keskustelun-boing-sateilysta/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/esko-karinen/ipccn-varman-tiedon-luonne-alkaa-paljastua/
Ilmoita asiaton viesti
En ole ymmärtänyt tätä Uuden Suomen moderoinnin logiikkaa. Itseäni ei ole kertaakaan bannattu, vaikka olen CO2 teoriaa kumoavia blogeja julkaissut useita. Ainoastaan blogistit on joskus piilotellut kommenttejani. Moderointi tuntuu ristiriitaiselta ja yksipuoliselta. Kaikki blogithan on mielipiteitä. Joihinkin ne voi vaikuttaa toisiin ei koskaan.
Ilmoita asiaton viesti
”En ole ymmärtänyt tätä Uuden Suomen moderoinnin logiikkaa. Itseäni ei ole kertaakaan bannattu, vaikka olen CO2 teoriaa kumoavia blogeja julkaissut useita.”
Karisen kirjoitukset poistuvat, koska Kariselle on lähes ylivoimaisen vaikeaa olla solvaamatta olkiukkojen kera kokonaisia ihmisiryhmiä.
Sinun kirjoittelusi ei aiheuta haittaa muulle kuin omalle uskottavuudellesi.
”Kaikki blogithan on mielipiteitä”
Niin. Sillä erolla että jotkut mielipiteet perustuvat tutkittuun tieteelliseen tietoon, toiset eivät.
En muista nähneeni sinun kirjoituksissasi yhtä ainutta linkkiä tieteelliseen tutkimukseen. Koskaan. Siis viittausta siihen, että sinun mielipiteillesi olisi tieteellinen perusta. Ne ovat vain mielipeitä. Yhtä arvokkaita kuin se että joku kertoo että mustikkajäätelö on hänen mielestään paras jäätelö.
Ilmoita asiaton viesti
Tähän nyt ei tarvitse sanoa muuta kuin, että tiede kehittyy ja aika tulee näyttämään totuuden.
Einsteinia lainatakseni, 100 voi olla samaa mieltä teoriasta, mutta yksi riittää sen kumoamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
”Einsteinia lainatakseni, 100 voi olla samaa mieltä teoriasta, mutta yksi riittää sen kumoamiseen”
Tähän nyt ei tarvitse sanoa muuta kuin että sinä et ole Einstein.
Sinä et ole itseasiassa edes tieteen tekijä.
Olet pelkkä netissä höpöttävä diletantti, joka luulee itsestään aivan liikoja.
Ilmoita asiaton viesti
Albert on Einstein. Höpöjä alat jo suoltamaan. Mutta näköjään teikäläistäkin kiinnostaa tietää mikä teoriassa mättää.
Mutta kuitenkin olen osoittanut CO2-teorian heikkoudet ja siksi se ei ole toimiva teoria. Ilmastotieteen tekijöiden olisi syytä ryhdistäytyä, lopettaa typerien kömmähdysten liittäminen teoriaa vain sen takia, kun eivät ole ymmärtäneet todellista selitystä.
Ilmoita asiaton viesti
”Albert on Einstein. Höpöjä alat jo suoltamaan. Mutta näköjään teikäläistäkin kiinnostaa tietää mikä teoriassa mättää”
Niin, en tarkoittanut että sinä olisit Albert Einstein (kuinka idiootti pitää ihmisen olla että edes luulee minun tarkoittaneen niin?), vaan että sinä et ole samalle sivullekaan sitä mitä Albert Einstein oli: visionääri, uranuurtaja ja uskomattoman lahjakas tieteilijä.
Jos sinulla olisi puoletkaan Einsteinin lahjoista, väitteitäsi voisi lukea tieteellisistä julkaisuista. Ja joku ottaisi sinut ja juttusi todesta.
Sen sijaan sinä jauhat täällä netissä jonninjoutavia höpötyksiä, joilla väität saavuttaneesi jotain. Yhtä vakuuttavaa toimintaa kuin kreationisteilla, jotka väittävät kaataneensa evoluution. Joka päivä. Ja ainoat jotka ovat samaa mieltä tuosta ”kaatamisesta” ovat yhtälailla mistään mitään ymmärtämättömät kanssakajahtaneet.
Ilmoita asiaton viesti
”Mutta kuitenkin olen osoittanut CO2-teorian heikkoudet ja siksi se ei ole toimiva teoria”
Olet onnistunut osoittamaan lähinnä sen kuinka armottoman vähän ymmärrät kasvihuoneilmiöstä ja ilmastosta ylipäätään.
Ilmoita asiaton viesti
Sinähän voisit edes yrittää osoittaa väittämäni vääriksi, yrittäisit edes.
Mutta ethän sinä kykene muuhun kuin, henkilökohtaiseen solvaamisen. Se on ymmärrettävää rajallisella älykkyydelläsi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei voi olla nauramatta kun Jarkko Nikkilä paheksuu solvaamista. Nikkilä itse kun on varsin pahasuinen. Ehkä Nikkilä suo sen itselleen, kun on Oikean ja Varman Tiedon puolella.
Ei ole olemassa varmaa ja tutkittua tietoa että ihminen on aiheuttanut ilmaston muuttumisen. Jos olisi, kykenisit kertomaan sen tutkimuksen nimen. Ja Michael Mannin lätkämaila ei kelpaa, koska se tutkimus on laadullisesti ala-arvoinen ja perustuu datan virheelliseen käsittelyyn ja ilmastohistorian väärentämiseen.
Ilmoita asiaton viesti
”Ei ole olemassa varmaa ja tutkittua tietoa että ihminen on aiheuttanut ilmaston muuttumisen.”
Juu, ja kreationistien mielestä ei olemassa varmaa ja tutkittua tietoa siitä että evoluutio on totta.
Annan kreationistien ja yhtälailla tieteenvastaisten denialistien höpötyksille tasan yhtä paljon arvoa. Ne ovat palstajätettä, jolla on lähinnä viihdearvoa. Ei ole olemassa rajaa sille kuinka typeriä molempien ryhmien edustajien argumentit omien toiveajatustensa tukemiseksi ovat. Ei ole olemassa myöskään rajaa sille, kuinka paljon molempien ryhmien edustajat saavat rakennettua olkiukkoja vastustamistaan asioista ja ihmisistä. Kun ei osata kaataa itse asiaa, hyökätään mielikuvia vastaan. Ja sitten ollaan niin polleana että kun on saatu kaadettua evoluutio ja ilmaston lämpeneminen taas kerran.
Ilmoita asiaton viesti
”vaikka olen CO2 teoriaa kumoavia blogeja julkaissut useita.”
Mutta et ole kumonnut mitään koska et ole osannut vastata argumenttiin, että millä mekanismilla ilmasto lämpenee samanaikaisesti kun auringon aktiivisuus laskee.
Ilmoita asiaton viesti
Kuvitteletko oikeasti, että julkaisisin korvaavan teorian puheenvuoron blogissa, hahah!
Ilmoita asiaton viesti
Eli kuten sanoin, et ole kumonnut mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kumoaminen tarvitse kuin kumoamisen. CO2-teoria ei yksinkertaisesti toimi monessa kohtaa. Se on väkisin kudottu päälle, kun ei ole todellisesta teoriasta vielä havaintoa.
Ilmoita asiaton viesti
”Ei kumoaminen tarvitse kuin kumoamisen.”
Sitä odotellessa.
”CO2-teoria ei yksinkertaisesti toimi monessa kohtaa.”
Selittää sen miten ilmasto voi lämmetä samanaikaisesti kun auringon aktiivisuus laskee.
Ilmoita asiaton viesti
Todistustaakka on heikon teorian esittäjällä.
CO2-teoria ei selitä edes sitä. Teho on liian pieni eikä pitoisuuden kasvu noudata lämpenemistä.
Ilmoita asiaton viesti
Esko on niitä ihmisiä joihin todellisuus ei yllä.
Ilmoita asiaton viesti
Lamminpää on tyhjän puhuja. Argumentit loistavat poissaolollaan.
Ilmoita asiaton viesti
Esko luulee että minä viitsin tuhlata ruutia variksiin. Väärässä olet taas.
Ilmoita asiaton viesti
Ruutisi on märkää ja järkesi hukassa.
Ilmoita asiaton viesti
”CO2-teoria ei selitä edes sitä. Teho on liian pieni eikä pitoisuuden kasvu noudata lämpenemistä.”
CO2:n teho perustuu takaisinkytkentään että lisää vesihöyryn määrää.
Ilmastoon vaikuttaa muutkin asiat kuin CO2, kuten esimerkiksi pölyn määrä ilmakehässä, aurinko ja merivirtojen syklit mutta tämä näyttää oikein hyvin miten pitoisuuden kasvu noudattaa lämpenemistä: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Temp-sunspot-co2.svg
Lisäksi CO2 pitoisuuden kasvu seuraa happipitoisuuden vähenemistä: https://www.oxygenlevels.org/
Johtuu mm. myös siitä että se CO2 tulee hiilen palamisesta.
Ja myös sitä vesihöyryn kasvua: https://www.e-education.psu.edu/earth103/node/558
Ja tuo viimeinen on juurikin sitä kasvihuoneilmiötä. Tuo takaisinkytkentä miten vaikuttaa vesihöyrypitoisuuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Laitetaan tähän nyt jälleen kerran miksi teoria ei toimi.
Pahin virhe. Positiivista vesihöyrypalautetta ei ole, sen estää termodynamiikka.
Teoria ei selitä 1910-1940 lukujen nykyistä nopeampaa lämpenemistä.
CO2 aiheuttaman takaisinsäteilyn maksimi on jo saavutettu nykyisellä pitoisuudella. Pitoisuuden lisäys aiheuttaa vain sen, että ilmiö tapahtuu alempana ilmakehässä.
Kasvihuoneilmiön väitetään aiheuttavan 34 asteen nousun maapallon lämpötilassa. Kuitenkin CO2 pitoisuuden kasvu yli 50% aiheutti vain yhden celsius asteen nousun. Aikamoinen dilemma teorialla.
Kun aurinko (24W/m² pienempi teho) on kauimmillaan maasta (kesä-, heinä- ja elokuu), on maapallon keskiarvolämpötila korkeimmillaan. Kuitenkin kasvihuoneilmiö on täysin riippuvainen auringon säteilytehosta, joten ilmiö ei kykene aiheuttamaan lämpötila ennätyksiä.
Jne…
Ilmoita asiaton viesti
”Teoria ei selitä 1910-1940 lukujen nykyistä nopeampaa lämpenemistä.”
Auringon aktiivisuus laskenut jotain 45 vuotta tms. joten sitä aikaisemmin siihen vaikutti myös aurinko.
Joudut toki tarkistamaan myös seuraavat asiat:
-Tarkistitko 1910-1940 voimakkaan lämpenemisen olevan globaalia, vai paikallista kuten Pohjois-Euroopasssa
-Pölyn määrä ilmakehässä
-Merivirtojen syklit
-Minkälaista viivettä on missäkin
Huomioi että CO2 ei ole ainoa ilmakehään vaikuttava asia, sen määrän raju kasvu alkaa 1900-luvun jälkipuolelle kuin myös väestöräjähdys.
”Kasvihuoneilmiön väitetään aiheuttavan 34 asteen nousun maapallon lämpötilassa.”
Niinhän se tekee. Laske vaikka.
”Kuitenkin CO2 pitoisuuden kasvu yli 50% aiheutti vain yhden celsius asteen nousun. Aikamoinen dilemma teorialla.”
Kasvihuoneilmiöön vaikuttaa muukin kuin CO2, ja lisäksi CO2 vaikuttaa logaritmisesti
Tarkoittaa sitä, että CO2 pitoisuuden kaksinkertaistuminen tarkoittaa jotain 2,3…3 asteen lämpötilan nousua. 50% ei ole kaksinkertaistuminen.
Ilmoita asiaton viesti
Kommentoidaanpa Keskisen teesit.
”Pahin virhe. Positiivista vesihöyrypalautetta ei ole, sen estää termodynamiikka.”
Kummallinen väite, tietenkin vesihöyrypalaute on fysiikan lakien mukainen. Lämpenevään ilmaan mahtuu enemmän vesihöyryä.
”Teoria ei selitä 1910-1940 lukujen nykyistä nopeampaa lämpenemistä.”
Tuossahan tuo 1910-1940 näkyy: https://berkeleyearth.org/wp-content/uploads/2023/10/climate-brink-1.5-BE-global-.webp
Globaali lämpötila on ihmisperäisen ilmastonmuutoksen ja luontaisen vaihtelun yhteisvaikutus.
”CO2 aiheuttaman takaisinsäteilyn maksimi on jo saavutettu nykyisellä pitoisuudella. Pitoisuuden lisäys aiheuttaa vain sen, että ilmiö tapahtuu alempana ilmakehässä.”
Tuo ei pidä paikkaansa, kts https://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/06/a-saturated-gassy-argument/
”Kasvihuoneilmiön väitetään aiheuttavan 34 asteen nousun maapallon lämpötilassa. Kuitenkin CO2 pitoisuuden kasvu yli 50% aiheutti vain yhden celsius asteen nousun. Aikamoinen dilemma teorialla.”
Nousuhan on jo liki puolitoista astetta ja jatkuu edelleen. Ei ole mitään dilemmaa.
”Kun aurinko (24W/m² pienempi teho) on kauimmillaan maasta (kesä-, heinä- ja elokuu), on maapallon keskiarvolämpötila korkeimmillaan. Kuitenkin kasvihuoneilmiö on täysin riippuvainen auringon säteilytehosta, joten ilmiö ei kykene aiheuttamaan lämpötila ennätyksiä.”
Voimistuva kasvihuoneilmiö tietenkään ei poista vuodenaikavaihteluita.
Ilmoita asiaton viesti
Vesihöyrypalaute.
Kasvihuoneilmiö hidastaa jäähtymistä, ei lämmitä. Toisin sanoen se ei synnytä energiaa missään vaiheessa. Tämä jo pelkästään estää vesihöyryn positiivisen palautteen. Teoria tyylikkäästi unohtaa energiatarkastelun, joka on tässä kaikista tärkein. Palautetta ei saa myöskään toimimaan energiabudjetissa.
1910-1940-lukujen lämpeneminen
Teoria väittää, ettei luonnolliset vaikutukset ole suurempia kuin CO2 aiheuttama. Siksi teoria ei toimi edellisen vuosituhannen alkupuolella. Ilmastoeliitti on epätoivoisesti yrittänyt häivyttää lämpimintä vuosikymmentä eli 1930-40 lukuja käyristä. Esimerkkinä piilottelusta on, ettei itl julkaise sen ajan mittauksia.
CO2 pitoisuuden maksimi
En tarkoita saturaatiota vaan takaisinsäteilyn maksimia. Auringosta tulee vain tietyllä teholla energiaa ja se absorboitava energia vuo (tietyt aallonpituudet) on jo absorboitu kokonaan.
Kasvihuone ilmiön dilemma
Tämä on käsitelty täällä
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jukkakeskinen/taman-jalkeen-et-enaa-usko-co2-teoriaan/
Vuodenaikavaihtelut
Sehän se vielä puuttuisi jos väittäisit, että kasvihuoneilmiö poistaa vuodenaika vaihtelut. Mutta niinhän sen väitetään tekevän lämpöennätyksiä, silloin kun se ei siihen pysty.
Ilmoita asiaton viesti
Jos sinulla on pirtissä vakiotehoinen lämmitin ja lisäät seinään eristettä, lämpötila pirtissä nousee vaikka lämmittimen teho pysyy samana. Aivan vastaavalla tavalla kasvihuoneilmiö toimii eristeenä maanpinnan ja avaruuden välillä. Vrt Venus on kuumempi kuin aurinkoa lähempänä sijaitseva Merkurius.
Mutta joo, nämä asiat on jo käsitelty monet kerrat.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä vertaus on selitetty sinulle lukemattomia kertoja. Ensinnäkin vertaus on pielessä, koska maapallon energialähde ei ole ”pirtissä”.
Se että lisätään eristettä, ei nosta lämmönlähteen energia vuota,
pirtti vain jäähtyy hitaammin. Maapallon tapauksessa vuosittaiset lämpötilavaihtelut ovat suurempia, kuin kasvihuoneilmiön muutokset. Se ei kykene aiheuttamaan täten energiaepätasapainoa, kun siihen vaikuttaa suuremmat energiat. Johan sen osoittaa dilemma, 1 aste / 50% CO2 pitoisuuden kasvua verrattuna koko kasvihuoneilmiön suuruuteen 34 astetta. Teoriahan väittää, että vesihöyryä ei olisi ilman kasvihuoneilmiötä. Keskiarvolämpötila ei vain nouse CO2 pitoisuuden tahdissa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä tuo on ihan relevantti vertaus. Aurinko lämmittää maan pintaa vastaavalla tavalla kuin lämmitin lämmittää pirttiä. ”Jäähtymistä hidastaa” ilmakehän kasvihuoneilmiö tai pirtin tapauksessa eristeet. Vuodenaikavaihtelusta sitten seuraa, että globaalisti lämpimimmät kuukaudet osuvat pohjoisen pallonpuoliskon kesään. Tätä voisi pirttivertauksessa suhteuttaa siten, että vakioteholämmityksellä pirttikin on lämpimämpi kesällä kuin talvella, eristeen vaikuttaessa ensisijaisesti siihen mikä on sisä- ja ulkolämpötilan välinen ero.
Mitä tuohon dilemmaan tulee, se ei tee ilmiötä olemattomaksi että se on sinun intuitiosi vastainen. Karnaattu jo sanoikin, että ilmiöt eivät ole lineaarisia.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se vaan ole, lämmönsiirto tavatkin on eri fysiikan ilmiöihin perustuvia. Onhan antamassasi saturaatio linkissäkin selitetty, ettei ilmakehä ole yksi layeri (eristetty seinä). Ilmakehässä lämpö siirtyy säteilemällä ja konvektiolla, pirtistä seinän kautta johtumalla. Tekee vertauksesta mahdottoman.
Enhän ole missään vaiheessa väittäny ilmiötä olemattomaksi. Alarmistien musta valkoinen ajattelutapa. Kasvihuoneilmiö on logaritminen ilman kuviteltua vesihöyry palautettakin. Sinähän olet tämän joskus linkittänyt.
https://www.metabunk.org/attachments/1644855897691-png.49606/
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka lämpöenergia siirtyykin eri tavoilla, on se silti ihan pätevä vertaus. Ilmakehän vertaus eristeeseen toimii myös linkkaamani esityksen tasolla. Siinä sanotaan, että niillä allonpituuksilla, joilla CO2 absorboi, lämpösäteily avaruuteen lähtee ilmakehän yläosasta. Aivan vastaavalla tavalla lämmöneristeen ulkopinnan pintalämpötila on kylmä ja pirtin puoli lämmin.
CO2:n vaikutus on todella logaritminen, mutta linkkisi pitoisuusalueella (preindustrial – 2 x preindustrial) lähes lineaarinen.
Ilmoita asiaton viesti
Olet täysin väärässä. Vertaus ei päde. Eristettä voidaan lisätä loputtomiin, CO2 vaikutusta ei. Lisäksi eristeen pinta säteilee vain ulospäin, CO2 emittoi kaikkiin suuntiin. Aivan oleellinen ero.
Se on joka tapauksessa päivän selvää, ettei CO2 -teoria toimi esittämieni väittämien takia.
Ilmoita asiaton viesti
Niin väität että ei toimi koska aurinko on avaruudessa mutta millään tavalla perustele väittämää.
Kyllä ulkopuolisella säteilijällä voidaan ihan hyvin kuumentaa kappaleita.
Ilmoita asiaton viesti
Sekoilet totuttuun tapaan, kyse on kasvihuoneilmiöstä.
Ilmoita asiaton viesti
”Sekoilet totuttuun tapaan, kyse on kasvihuoneilmiöstä.”
Ja keksit perusteettomasti että sillä olisi jotain väliä missä se säteilijä.
Asiaa on helpompi miettiä kun et ajattele tässä mitään kaasukehää vaan tyhjiössä olevaa kappaletta ja säteilijää, että mitä sille kappaleelle käy kun albedo ja emissiivisyys muuttuu.
Ilmoita asiaton viesti
Lämmönsiirrossa on merkitystä onko lämpölähde 15 asteinen vai 300 asteinen.
Ilmoita asiaton viesti
Kokeilehan laittaa vaikka pala alumiinifoliota auringonpaisteeseen vs musta peltilevy. Lämpenemisestä on eroa vaikka aurinko on avaruudessa.
Ilmoita asiaton viesti
Ylempänä juuri korostit, että kyse on energiabudjetista. Silloin olennaista on energiavirrat eikä lämmönsiirtomuoto. Vaikka yksittäinen fotoni emittoituukin eri suuntiin, on kyseisen energiavirran suunta silti maan pinnalta avaruuteen. Mitä enemmän kasvihuonekaasuja, sitä korkeammaksi maan pinnan lämpötila asettuu, jotta auringosta tänne tullut energia palautuisi takaisin avaruuteen.
Ilmoita asiaton viesti
”Mitä enemmän kasvihuonekaasuja, sitä korkeammaksi maan pinnan lämpötila asettuu”
Ei ole näin yksinkertaista.
https://aijaa.com/u8nOGC
Todella heikkoa on säteilyn kasvu, kun ppm puolitoista kertaistuu.
Ilmoita asiaton viesti
” Aivan vastaavalla tavalla kasvihuoneilmiö toimii eristeenä maanpinnan ja avaruuden välillä.”
Miksi tämä kasvihuoneilmiö ei toimi eristeenä pilvettömällä säällä?
Ilmoita asiaton viesti
Miten niin ei toimi? Varmasti vähemmän kun vähemmän vesihöyryä, joka on kasvihuonekaasu.
Ilmoita asiaton viesti
Toimiihan se myös pilvettömällä säällä.
Ilmoita asiaton viesti
Aha, miksi sääennusteissa sanotaan talvella useasti että jos ei ole pilviä niin pakkanen kiristyy. Ja kesällä taas silleen että siellä ja täällä lämpötila voi nousta hellelukemiin jos ei ole pilviä. Voisi helposti kuvitella että se eriste onkin pilvi eikä mikään ilmiö.
Ilmoita asiaton viesti
Se, että pilvisyys vaikuttaa lämpötilaan paikassa X ei tee kasvihuoneilmiötä olemattomaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Pilvisyys on sen ilmiön eriste ja määrää täysin paljonko maan pinnalle asti pääsee lämpöä ja myös sen paljonko sitä ”katoaa” .
Ilmoita asiaton viesti
Kerro tuo tutkijoille.
Ilmoita asiaton viesti
”Pilvisyys on sen ilmiön eriste ja määrää täysin paljonko maan pinnalle asti pääsee lämpöä ja myös sen paljonko sitä ”katoaa” .”
Minkä takia maassa pilvettömällä säällä öisin on edelleen niin paljon lämpimämpää kuin kuussa varjopuolella?
Ilmoita asiaton viesti
Karnaatulle taitaa tulla yllätyksenä, että kuussa yö kestää noin kaksi viikkoa.
Ilmoita asiaton viesti