Derkkulan synty; vaikeimman kautta
DDR:n alue joutui Neuvostoliiton miehittämäksi, mikä on ollut kauheaa. Varsinkin naisille mutta myös lapsille. Miehiltä ylimielinen virne on pyyhitty kasvoilta hyvin nopeaan, ja veriryhmätatuointi joka paljastaa kantajansa SS:n jäseneksi, on ollut yhtä kuin kuolemantuomio.
Juna toisensa perästä puksutti itään täynnä sotasaalistavaraa, polkupyöriä, pesukoneita ja muuta irtainta. Ajat eivät ole muuttuneet, samalla tavoin venäläiset ovat tankanneet tavaraa Ukrainasta ja Georgiasta. On venäläisen sotamiehen oikeus ottaa niin paljon kuin jaksaa kantaa, sillä edellytyksellä että kerää upseereilleen toisen samanmoisen tavaramäärän.
Keskitysleirit, Gestapon kellarin lihakoukut ja giljotiinit ovat löytäneet uudet käyttäjänsä sulavasti.
Sotakorvaukset
Siinä missä Länsi-Saksa ei maksanut sotakorvauksia liittoutuneille, Itä-Saksa maksoi senkin edestä Neuvostoliitolle.
Jos sotakorvaukset olivat Suomelle kohtuuttomat, vielä kohtuuttomammat ne olivat Itä-Saksalle. Kun nimittäin myös tehtaat tyhjennettiin koneista ja vietiin itään. Opelin viimeisin henkilöautomalli opittiin tuntemaan täällä päin paremminkin Moskvitsina, niin sanottuna piikkinokkamossena.
Sotakorvauksia leimasi Saksassa niiden arvaamattomuus. Juuri kun tehdas on saanut tilauksen valmiiksi, paikalle tulee venäläisiä upseereja jotka ilmoittavat että nämä tavarat lähteekin sitten itään.
Sotatalous
Myös Suomessa tuotantoa on leimannut sotatalous. Tehtaat on määrätty tuottamaan määrättyjä tarvikkeita, ei ole pyydetty, saati järjestetty tarjouskilpailuja. Hinnat ovat perustuneet kustannuslaskelmiin. Tällainen ajattelu on ulottunut myös yksityiselle puolelle, ei yksin valtion tilauksiin. Ja vasta vähin erin on päästy/jouduttu eroon sellaisesta ajattelusta.
Nythän sotataloutta ehdotetaan otettavaksi uudelleen käyttöön ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa (tällä kertaa länsi-saksalaisen ajattelijan ja voimahahmon toimesta).
Itä-saksalaisille on ollut luontevaa jatkaa sotataloudessa sodan jälkeen. Itse asiassa fascistisessa ja sosialistisessa tuotantotavassa ei ole juuri mitään eroa. Amerikan neuvonantajaksi ryhtynyt entinen Hitlerin perhetuttu, Erik Hanfstaengl, osasi kertoa jo hyvissä ajoin amerikkalaisille että solahdus toisesta toiseen tulee tapahtumaan niin sulavasti ettei kukaan juuri edes älyä että mitään eroa olisi tapahtunut.
Heikot lähtökohdat
Saksan resurssit ja luonnonrikkaudet jäivät lännen puolelle. Tärkeimpinä hiili ja teräs, molemmat. Itä-Saksan puolelle ei jäänyt kuin ruskohiili joka ei pala puhtaasti, likaa kaiken ja on tehotonta.
Itä-Saksassa ei ole ollut tehtaita samassa mitassa kuin lännessä. Ja niistä vietiin sorvit ja kalut itään.
Itä-Saksassa on ollut enemmän maataloutta, ja kuten tiedämme, se ei ole ala jonka varaan menestyvää kansantaloutta voisi rakentaa.
Länsimaisessa propagandassa on annettu ymmärtää että sosialismi on heikko oppi jonka varaan ei taloutta voi rakentaa. Itäsaksalaiset osoittavat tämän väitteen vääräksi. Heikoista lähtökohdista huolimatta se nousi selvästi menestyvimmäksi kansandemokratiaksi kansandemokratioiden joukossa. Yhtenä selityksenä on se että saksalaiset oli jo harjaannutettu sosialistiseen tuotantotapaan kansallissosialismin aikana.
Sarja jatkuu: Mitä sitten tapahtui. Valitettava Stasin nousu merkittäväksi yhteiskunnalliseksi voimaksi jota muu johto ei olisi halunnut. Ihmiskauppaa toisinajattelijoilla. Farkut ostettiin lännestä ihmiskaupasta saaduilla tuloilla. Trabant, todellinen kansanauto!
Itä-Saksasta on ilmestynyt useita asiaa valottavia kirjoja mutta omasta puolestani parhaana pidän Katja Hoyerin uutta kirjaa Muurin takana.
Olen jakanut yleiset luulot Harppi-Saksasta, mutta tuo kirja avasi näkemään toisen todellisuuden. Ja lisää ymmärrystä siitä, miksi ossit ovat nyt takajaloillaan. Jo riittää ossien nöyryyttäminen ja halveksunta!
Trabantin arvo kaksinkertaistuu kun tankkaa sen.
Ilmoita asiaton viesti
Konela myi 60-luvun alussa Suomessa Mosseja ja niissä oli venäläistä kaviaaria hansikaslokerossa pieni peltisäilykepurkki, kun auto toimitettiin. Siihen aikaan sanottiin, että kun ostaa purkin kaviaaria, niin saa Mossen kaupan päälle.
Ilmoita asiaton viesti
Piikkinokkamosse oli ainakin hyvin suunniteltu ja hyvillä työkaluilla tehty, olihan se saksalainen Opel. Terästen ja maalien laaduissa sekä viimeistelyssä eivät tietenkään pystyneet saksalaiseen laatuun.
60-luvulla oli jo siirrytty Mossen omaan neukkudesigniin (Moskvitsh Scandinavia) joten ymmärrettävästi käytettävyys ja käyttöarvo laski vastaavasti.
Ilmoita asiaton viesti
Kaksivärinen Mosse – yläosa tuskanpunainen, alaosa vekselinvihreä. Sitä paitsi siinä oli automaattiset ovet. Kun yhden löi kiinni, kolme aukesi.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä huomio, Juhani Penttinen.
Juuri sellainen todellisen kansanauton pitääkin olla, eli niin edullinen että kansa pystyy ostamaan sellaisen. Tässä olisi ollut Hitlerillekin huomaamisen paikka. Volkswagen oli aivan ylirakennettu kansanautoksi, monimutkainen nelitahtikone, kun yksinkertainen 2-tahtikone olisi kelvannut aivan hyvin ostavalle yleisölle.
Ilmoita asiaton viesti
Trabi ei olisi kelvannut kenellekään enää 70-luvulla. Derkuille se kelpasi, koska muutakaan ei ollut tarjolla. Millä tahansa mittapuulla tuo kytöstys oli aivan karmea. Esimerkiksi Fiat korvasi vanhentuneet 600- ja 850-mallit selkeästi moderneimilla 126- ja 133-malleilla. Toki takamoottorisina nekin olivat vanhentuneita, mutta Fiiulla oli sitten moderni 127. Sen sijaan VEB Sachsering teki samaa pahviautoa 80-luvun lopulle.
Länsi-Saksan perusduunari osteli Kadetteja, Escorteja, jopa etuvetoisia Fiestoja ja Poloja/Golfeja, jos Kupla enää iskenyt. Melkoinen ero.
Ilmoita asiaton viesti
Itäsaksalaisia ei voi syyttää siitä etteivät olleet yhtä rikkaita kuin lännessä. Tuollainen vertailu ei anna oikeutta osseille.
Hyvänä puolena voi sanoa että auto ei ollut Itä-Saksassa saavuttamaton unelma kuten se oli vaikkapa Neuvostoliitossa tavalliselle työläiselle.
Ilmoita asiaton viesti
No ei voida syyttää, tietenkään. Järjestelmää sen sijaan voidaan syyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Itäsaksalaista järjestelmää ei voi syyttää kansakunnan köyhyydestä. Jokainen kansakunta joutuu pelaamaan niillä korteilla jotka on pakasta jaettu.
Ja derkuille jaetut kortit olivat olennaisesti huonommat kuin lännen hannuhanhille jaetut.
Ilmoita asiaton viesti
Sinänsä mielenkiintoista, että DDR:ssä Jaltan tai Mossen sai heti, mutta Trabia piti jonottaa kymmenen vuotta. Silti lista oli pitkä. Suomessa sitä mainostettiin 60-luvun alussa uuden ajan ruostumattomana muoviautona.
VW Golf muuten suunniteltiin DDR:ssä, ja suunnitelmat myytiin sitten länteen.
Ilmoita asiaton viesti
Golfia ei nyt Derkkulassa kehitetty, tarina on legendaarinen vailla faktoja.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kehitetty, mutta suunnitelma tehtiin, ja sitten todettiin, että siihen ei ole resursseja.
Ilmoita asiaton viesti
Suunnitella nyt voi mitä vaan, mutta totuus on, että Golf on Volkkarin ja Giugiaron luomus. Samanlaista tuotetta tuli markkinoille länsivalmistajilta jo vuosia ennen Golfia, VW oli jälkijunassa, mutta onnistui tekemään hittituotteen. Toki Passat ja Audi 80 oli jo isommassa kokoluokassa harjoiteltu aikaisemmin, joten ei ihan puhtaalta pöydältä lähdetty.
Yleensä itävalmistajilla oli puolijulkisia modernisointiprojekteja, mutta lopullinen määräys tuli isoveljeltä, vaikka resursseja olisi löytynyt. Esim. Skodalla oli protoja etuvetoisista malleista 70- ja 80-lukujen vaihteessa, mutta tsekkien suunnitelmat jäivät vain suunnitelmaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Joku amerikkalainen monimiljonääri keräili automerkkejä. Hän luuli jo, että hänellä on kaikki merkit kokoelmassaan, mutta sitten hän kuuli, että jossain päin Euroopassa tehdään sellaista autoa kuin Trabant. Hän lähetti miehen asialle autoa etsimään. Kului jonkin aikaa, mutta lopulta asiamies löysi Trabantin tehtaan ja teki tilauksen. Tuli tilausvahvistus: ”Kiitoksia tilauksestanne, toimitusaika on 12 vuotta.”
Tehtaan johtaja kuitenkin sai selville, että tilaaja oli amerikkalainen miljonääri ja pani hösseliksi. Hän ohitti kaikki paikalliset jonossa ja lähetti auton Amerikkaan.
Miljonääri pyöri autoa ympäri ja mietti: ”Kyllä on autonvalmistustaito Euroopassa kehittynyt, toimitusaika tosin on 12 vuotta, mutta jo kolmessa kuukaudessa pystyvät lähettämään pahvimallin etukäteen.”
Ilmoita asiaton viesti
Tuosta tarinasta tuli mieleen vastaavanlainen aivan toiseen aiheeseen liittyvä stoori, jossa nälkäinen meni gourmet-ravintolaan ja tilasi varmuuden vuoksi kaikkein kalleimman annoksen listalta, jotta nälkä lähtisi.
Tarjoilija toi annoksen ja asiakas mutusteli sen nautinnolla, vinkkasi sitten tarjoilijan paikalle ja sanoi: ”Kiitos, näytteet olivat hyvät. Jospa sitten tilaisin tämän annoksen!”
Ilmoita asiaton viesti
Volkkarin kone vaihdettiin kaverin kanssa parkkipaikalla ruokatunnilla.
Ilmoita asiaton viesti
Kellä oli ensimm. Trabi? Martin Lutherilla.
”Tässä seison, enkä muuta voi!”
Hän vaihtoikin sitten Wartburgiin.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoituksessa mainitusta ilmastonmuutostaistelun edellyttämästä sotataloudesta lisää tässä:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/esko-karinen/kapitalismin-ja-ilmastonsuojelun-valinen-kamppailu-eras-saksalainen-nakokulma/
Ilmoita asiaton viesti
Eräässä toisessa blogissa kuvailin eilen DDR:n lohduttomuutta omiin kokemuksiini viitaten. Mutta se pitää kyllä paikkansa, että autoja siellä oli ihan tavan kansalaisilla toisin kuin muissa itäblokin maissa – Neuvostoliitosta puhumattakaan.
Kaikkien kommunismia ylistävien tienvarsibanderollien joukossa saattoi silloin tällöin bongata myös ”mainoksen”, jossa oli piirros puuta päin ajetusta Trabantista hämillisen näköisine kuskeineen. Alla oli teksti: ”Nimm Kasko – bevor es zu spät ist!”
Ilmoita asiaton viesti
Trabin kohdalla olisi kai pitänyt puhua kolariturvattomuudesta, eivät vakuutukset olisi ihmeemmin lohduttaneet…
Ilmoita asiaton viesti
Trabantin pitkä toimitusaika johtui tuotantokapeikosta johon ei löydetty ratkaisua. Kori kun tehtiin venäläisestä puuvillalumpusta ja hartsista, muotti piti kuumentaa ja jäähdyttää jokaisen osan valmistuksen yhteydessä. Se vaan otti aikaa.
Mitä tulee kolariturvallisuuteen, niin Issigoniksen, Minin suunnittelijan, tavoin voi sanoa että aktiivinen turvallisuus on niin hyvä ettei kolareita tule. Minissähän oli samanlaiset ovensalvat. lukon kieli, kuin talon väliovissa.
Trabant selvitti mm. Ruotsin hirvitestin, sen saman jossa pikkumersu kaatui. Pikkumersu saikin siitä liikanimen kaatumatautinen.
Ilmoita asiaton viesti
Tämän kirjoituksen taustavaikuttimena on ihme länkätys AfD:stä äärioikeistolaisena puolueena. Mikä ihmeen äärioikeisto on pitänyt majaa derkkulan alueella? Kyllä kyse on kansallissosialismin ja sosialismin läheisestä samankaltaisuudesta.
Ilmoita asiaton viesti
Afd:n nousu liittyy yhdistymisen epäonnistumiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Luin juuri kirjan Kirkkaankeltaisen Wartburgin kyydissä.(1)
Kirjassa Länsi-Saksassa opiskellut suomalainen kiertää entisen Itä-Saksan puolella asuneiden luona haastatellen heitä.
Haastattelujen kautta Itä-Saksasta saa huomattavasti inhimillismmän kuvan kuin miten siihen suhtaudutaan yleisesti.
Eniten näkemystäni avasi yhdistysestä kertovat virheet. Niistä johtuu suoraan tämänhetkinen oikeiston nousu itäisellä puolella.
(1) https://sammakko.com/tuote/kati-koivikkokirkkaankeltaisen-wartburgin-kyydissa/
Ilmoita asiaton viesti
Se on juurikin niin että negatiivinen uutisointi on ollut päällimmäisenä. Mukavasti asiaa on alettu nähdä hieman tasapainoisemmassa valossa..
Tarkoitus olisi jatkaa kirjoitussarjaa, itäsaksalaisuutta olisi korkea aika ymmärtää paremmin.
Ilmoita asiaton viesti
Yhdistyessä tapahtui suht sama kuin toisen maailmansodan jälkeen.
Länsi-saksalaiset ostivat tehtaat tai lakkauttivat ne. Ostivat myös paljon muuta. Itäpuolen asioita alkoi hoitaa lännen väki.
Ei ihme, että itä protestoi.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan tapauksena tosielämästä niin yrityksessä jossa olin töissä, oli tilaus sisällä derkkulassa.
Kun derkkula meni nurin, ilmoitettiin että tilaus voidaan kyllä toimittaa mutta hinta olisi kaksinkertainen.
Ajattelin että olipa nopea muutos 130-vuotiaalle tehtaalle (jonka johtajana toimi alkuperäisen omistajasuvun jäsen). Siinä lähti toistasataa työntekijää kortistoon.
Ilmoita asiaton viesti
Väärin kun peltikatot loppuivat Viipurista pti tarbantteihinin laittaa pahvista ja vanerista uuai kuosi. Samalla huippunopeus nostettiin 80km:iin syynä kun tikkaa lentää seitsemää kymppiä.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.youtube.com/watch?v=HmFxwMg8ULE
Ilmoita asiaton viesti