Entä jos … Vaihtoehtoinen tapahtumainkulku Estonia-turmassa

Tämä nyt on enää jäähdyttelyä.  Varsinaisen loppulausunnon annoin jo viimekertaisessa kirjoituksessani sarjassani kirjoituksia Estoniasta. (edelliset löytyvät hakemalla nimen perusteella).

Eli, missä vaiheissa Estonian tuhoon johtanut kierre olisi voinut katketa:

Haastattelu

Estonian ollessa aivan uusi ja Viking-linjan väreissä, lehdessä oli juttu uudesta aluksesta.  Varustamon edustaja kertoi että nyt ollaan menty tällaisiin (kermakakun mallisiin) korkeisiin laivoihin joihin mahtuu enemmän ravintoloita ja muita houkutuksia,

Sanomalehtimies olisi voinut kysyä – ”Missä vaiheessa fysiikan lait ovat muuttuneet, kun ennen ei tällaisia korkeita kippoja olisi pidetty merikelpoisina, mutta nyt siis pidetään”.

Hyvässä lykyssä se olisi voinut herättää keskustelun siitä mihin autolauttojen kehitys oli johtanut – merikelvottomiin ja yleisvaarallisiin rakenteisiin.

Mielipidekirjoitus jota ei tullut

Matkustin Estonialla (tai sen sisaraluksella) sen ollessa uusi ja Vikingin väreissä.  Totesin jo autossa laivaan odottaessani että eihän laivalta voi poistua kuin yläkannelta ja laiva on huomattavan monikerroksinen.  Pidin tätä merkittävänä turvallisuuspuutteena jo laivaan jonottaessani.

Sitten, laivassa tyttöystäväni (sittemmin vaimoni) kanssa kierrellessämme totesin että laivan matkustamotiloista ei voi poistua sen ollessa kallistuneena.  Ylimmässä kerroksessa portaiden ja oven väliin jää viitisen metriä sileää kantta ilman mitään kaiteita.  Mitään mahdollisuutta päästä ovelle ei ole, jos laiva kallistuu riittävästi.

Harkitsin pitkään mielipidekirjoituksen tekemistä aiheesta.  Luovuin kuitenkin kun ajattelin joutuvani paskamyrskyn kohteeksi.  ”Työväenopiston kurssin käynyt rannikkolaivuriko yrittää neuvoa kaluunaherroja ja merenkuluntarkastajia”.  Muitakin kiireitä oli ja ajattelin että pitäkää tunkkinne ja käytin siitä lähtien vain valkoisia laivoja.

Sen ainoan yön mitä laivassa oleskelin, en suostunut yöpymään sisätiloissa yhtä vähän kuin suostuisin menemään makuulle ruumisarkkuun jonka kansi ruuvattaisiin kiinni.  Ihan siitä huolimatta vaikka olisin kuinka varma että mitään ei tapahdu ja kansi avataan aamulla.

Onneksi löytyi komentosillan takaa porraskuilu jonka tasanteella uni maittoi sen mitä maittoi.  Suurin piirtein laivan ainoa matkustajille avoin sisätila mistä olisi pystynyt evakuoitumaan.

Estonian onnettomuus koitui erityisen kohtalokkaaksi juuri matkustajille.  98% naismatkustajista hukkui, mitä on varmaankin pahin luku koskaan missään laivaonnettomuudessa.  Vahvakätiset ja nopeasti toimivat miehet pelastuivat hiukan paremmin ja miehistön jäsenet jo selvästi paremmin (n. 20% laivaväen miehistä pelastui, verrattuna naismatkustajien kahteen prosenttiin).

Merenkuluntarkastaja puhuttelee kapteenin

Estonian lähtiessä viimeiselle matkalleen aluksessa pidettiin tarkastus.  Ruotsalaisella merenkuluntarkastajalla ei ollut muodollista oikeutta pysäyttää alusta, mutta se olisi pysäytetty Tukholmaan jos se sinne olisi koskaan päässyt.

Tarkastuksen aikana kapteeni ei ilmaantunut paikalle.  Myöhemmin kävi ilmi että kapteeni käytti neljännen perämiehen takkia ja oli kumminkin ollut läsnä kun tarkastuksen tuloksista oli puhuttu laivaväen ja koulutettavien virolaisten tulevien merenkuluntarkastajien kanssa.

Mutta ajatellaanpa että merenkuluntarkastaja ja kapteeni olisivat päässeet nokakkain.  Ja merenkuluntarkastaja olisi katsonut säätiedotuksen ja olisi tiennyt myrskyn nousevan yöksi.

Parhaimmassa tapauksessa kapteeni olisi saatu taivuteltua siihen että laiva olisi jäänyt yöksi laituriin ja se olisi lähtenyt vasta aamulla.  Yöaika lisää huomattavasti vaaroja (ja lisäksi vaikeuttaa pelastautumista ja pelastustoimia, jos sellaisia tarvittaisiin). Ja ennen kaikkea, sää olisi ehtinyt tasaantua.

Olen itse ollut autolautassa jossa kapteeni on ilmoittanut että laiva ei lähde mihinkään, koska Pohjanmerellä vallitsee myrsky.  Sellainen ei ole siis tavatonta, vaan järkevää.  Myrskyn jälkeisessä myötäisessä puolimyrskyssä autolautta varmaan tekikin melkein nopeusennätyksiä, eikä lautta juurikaan edes myöhästynyt aikataulustaan vaikka lähtikin vasta aamulla.  Estonialle aikataulusta myöhästymisellä ei olisi enää ollut merkitystä kun laiva ei olisi enää lähtenyt mihinkään Tukholmasta.

No, tämä odottamaan jääminen ei olisi varmaan Estonian kohdalla onnistunut koskapa todennäköisesti prioriteettina oli saada salainen aselasti mahdollisimman pian Ruotsin puolelle.  Arlandassa aselastia odotti lentokone joka olisi vienyt lastin Egyptiin (ja sieltä todennäköisesti Israeliin).  Salainen aselasti ei siis ollut menossa Ruotsin puolustusvoimien tutkittavaksi vaan lasti olisi jatkanut heti eteenpäin.  Saattue, jossa aselasti olisi viety satamasta lentokentälle, odotti saapuvaa Estoniaa turhaan.

Ja vielä… kohtalokas käännös

Estonian komentosillalla päädyttiin kääntämään alus paapuuriin, tuuleen.  Tämä oli kohtalokas virheliike sillä aluksella oli kallistuma styyrpuuriin ja viimeistään kääntäminen sinetöi aluksen kohtalon.

Olisi pitänyt kääntää täydet styyrpuuriin,  Tämä olisi suoristanut alusta ja mahdollisesti voinut jopa pelastaa sen.

No, miksi tuuleen.  Moottorialuksiin tottuneen selkäytimessä on ajatus siitä että keula on saatava tuuleen. Toisekseen, suojanpuolen rannikko, joka luuraa styyrpuurin puolella, on alitajuinen uhka jota ihminen pyrkii välttämään.

Vasta monipuolinen ymmärrys aluksista ja se että vaikka aluksen keula kääntyykin maata kohden, ei se silti merkitse tuhoa vielä moneen tuntiin ja ehkä ei koskaan, mikäli pelastajia ilmaantuu ja esim. ankkurit saadaan pitämään.
Pahimmassakin tapauksessa matkustajien evakuointi on helpompaa lähellä maata.   Viime kädessä alus uppoaa matalaan veteen, jonnekin luodon kupeeseen.

Ja lisäksi, eihän se alus kulje enää poispäin rannikosta, oli se kummin päin tahansa, kun koneet kerran ovat sammuneet.

Juuri tällaisessa tilanteessa kapteeni voisi ansaita palkkansa.  Nyt ei niin käynyt.  Ei edes tiedetä varmaksi missä Estonian kapteeni oli, oliko edes komentosillalla.

+5

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu