Helsingin ulosmenoväylien kehitys: Turun suunta

Kiinnostuin kartoittamaan ulosmenoväyliä, kun eräässä uudessa dekkarissa väitettiin Kauniaisiin ajettavan 40-luvulla Tarvon kautta. Ei mielestäni.

Tässä on kuvaus, millaista reittiä olisi ajettu Turkuun ja Kauniaisiin 1930- ja 40-luvuilla:

1930-luvulla

Reitti Helsingistä Turkuun olisi lähtenyt pitkin Mannerheimintietä. Nimi tosin oli vielä tuolloin toinen. Tilkan kohdalla tie olisi jatkunut nykyisenä Koroistentienä. Tietä on nimitetty täällä joko Turuntieksi tai Läntiseksi viertotieksi.

Koroistentieltä reitti olisi jatkunut Korppaanmäentietä alas ja Kytösuontietä pitkin.

Väylä on ylittänyt Mätäojan Kauppalanpuistikossa kaartaen länteen ja jättäen oikealle kädelle punaisen Elannon kaupan, Kauppalantien alussa seisovan tiilitalon.

Olisi ajettu Vanhaa Turun maantietä aivan nykytalojen viertä (joita ei ollut vielä) ja jatkettu länteen nykyiselle Vanhalle viertotielle ylittäen nykyinen pääväylä Vihdintie heti mutkan jälkeen. Vanhaa viertotietä olisi sitten jatkettu nykyiselle Pitäjänmäen teollisuusalueelle.

Pitäjänmäen teollisuusalueen läpi (jota ei ollut rakennettu) olisi ajettu nykyiseen tielinjaukseen nähden vinoa tietä pitkin. Väylä on ohittanut Helkaman radiotehtaan parin sadan metrin päästä pohjoispuolelta ja on mennyt aivan Strömbergin tehtaan (nyk. ABB) pääportin ohitse.

Nykyiseltä Strömbergintieltä väylä on mennyt alikulkukäytävänä rantaradan alitse. Tie on siitä jatkunut Leppävaaran ohi aivan kuten nykyäänkin.

Kauniaisiin olisi päässyt Kilon kautta, jos olisi haluttu eteläiseen osaan Kauniaista, ja Viherlaakson risteyksestä, mikäli olisi ollut halua päästä pohjoiseen osaan Kauniaista.

1940-luvulla

Reitin alkuosa on sama kuin 30-luvulla, mutta nimi on vaihtunut Mannerheimintieksi.  Tilkan ohi mennään jo nykyistä väylää. Mannerheimintien päässä on käännytty 90 astetta vastavalmistuneelle nykyiselle Vihdintielle. Pitäjänmäkeä lähestyttäessä nykyisen Haagan liikenneympyrän kohdalla on ollut Y-risteys jossa on käännytty Pitäjänmäen suuntaan.

Tie on Pitäjänmäen teollisuusalueen kohdalla noudattanut vielä 30-luvun linjausta, samaten sen jälkeen linjaus on pysynyt samana.

Tarvon saaren kautta

1930-luvulla tieyhteys Kauniaisiin ei ole ollut tätä kautta mahdollinen, koska Tarvon saaresta ei ollut kuin talvitie eli jäätie Espoon Linuddiin eli Tarvaspäähän.

1940-luvullakaan reitti ei olisi ollut järkevä, sillä Munkkiniemessä olisi pitänyt ajaa mutkaista reittiä ja pieniä teitä pitkin. Espoon puolellakaan reitti ei olisi jatkunut järkevästi.  Olisi pitänyt ajaa Leppävaaraan, jonne olisi päässyt helpommin Pitäjänmäen kautta.

Munkkiniemen puistotietä pitkin

Reitti olisi alkanut upeasti mutta muuttunut pian kärrypoluksi, josta olisi päässyt vain Vanhalle viertotielle, Pitäjänmäellä.

Vuonna 1962

Vuonna 1962 on avattu Tarvontie. Ensimmäinen moottoritie Suomessa. Tämä yhdessä jo aikaisemmin leveänä valtaväylänä rakennetun Munkkiniemen puistotien kanssa teki tästä nopeimman väylän Turun suuntaan.

Vuonna 2020

Ruuhkat olivat ulosmenoväylillä pahimmillaan 60-luvulla (poislukien Tarvon suunta). Uusia teitä rakentamalla tilanne parani dramaattisesti 80-luvulle tultaessa. Nyt väylät ovat taas käymässä ahtaiksi.

Mutta sen sijaan että miettisimme sujuvampaa liikennettä, ideologista syistä kaupungin viheridiootit haluavatkin haitata autoliikennettä mahdollisimman paljon.

Suunnitellaan, miten nämä jo ahtaiksi käyneet väylät voitaisiin tehdä vielä ahtaammiksi.

Tieverkon kehitys on pysähtynyt ja se voi olla huono juttu, sillä väyliä tarvitaan. Nopeita väyliä tarvitsevat ainakin ambulanssit, poliisit ja paloautot.

Jakelu- ja huoltoliikenne tarvitsee häiriöttömiä liikenneväyliä. Ajatellaanpa vaikka betoniautoa, jonka rumpuun tavara jähmettyy liikennesuman vuoksi. Invalidit tarvitsevat autonsa liikkumisensa mahdollistamiseksi. Auto turvaa matkustajiaan kulkutaudeilta.

Itseohjaavat autot voivat tulla uudeksi liikenneratkaisuksi. Se ei ole mahdollista, mikäli pääväylät pilataan bulevardeiksi.

Tarkoitus on käydä läpi myöhemmin ulosmenoväylät myös Hämeeseen ja Porvooseen.

Tarkennukset ja korjaukset ovat tervetulleita.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu