Ilmastonmuutos uhkaa sähköautoilua!

Voi, olisimmepa aloittaneet sähköautoilun jo sata vuotta sitten.  Strömbergin Pitäjänmäen tehdas olisi saattanut nousta johtavaksi sähköautojen moottorien valmistajaksi maailmassa.

Sata vuotta sitten valmistettu sähkömoottori olisi soveltunut erinomaisesti auton moottoriksi.  Tuollainen satakiloinen valurautarunkoinen moottori olisi tuottanut kolme hevosvoimaa ja sehän vastaa jo kolmea virkkua hevosta.

Mutta se mahdollisuus on nyt mennyt ja ilmasto on jo ehtinyt mennä tärviölle tupruttamisesta.  Olisi ollut mahdollisuus pelastaa ilmasto ihmisen turmiolliselta vaikutukselta siirtymällä aikanaan sähköautoiluun.  Nyt pitää kysyä onko siirtyminen jo liian myöhäistä, sillä:

Ilmasto kuumenee

Jos metsä syttyy kuumassa palamaan, niin on selvää että myös piki sähköeristeissä ja eristysnauhat sulavat ja syttyy kuuman ilman aiheuttamia sähköautopaloja.  Tilanne vielä menettelisi jos ilmasto vain lämpenisi mutta kun ilmasto kuumenee.  Ilmastokriisi sytyttää metsäpaloja ja nähtävästi myös sähköautoja.

Ilmasto kylmenee

Ilmaston kuumeneminen voi aikaansaada ilmaston voimakasta kylmenemistä.  Se on yksi ääri-ilmiöistä, jotka alkavat olla ilmeisiä seurauksia ilmaston kuumenemisesta.  Kylmässä akun teho ensin laskee puoleen ja kun vielä hanget lisäävät kulkuvastusta, voikin käydä niin ettei akku riitäkään kuin puoleen matkaan.  Toisella sähköautolla voisi yrittää hinata, mikäli sähköautolla nyt saa hinata, monilla ei saa.  Ja vaikka saisikin, voi olla että hinaajalle käy samalle tavoin.  Ja nyt ei puhuta lainkaan siitä, saako sähköautoa ylipäätään hinata.  Uskoisin että se on monien mallien ohjekirjoissa kielletty.  Ja jos tilaa sähköhinausauton paikalle, riittääkö senkään akku kylmässä?

Sään ääri-ilmiöt

Se varsinainen pahin ja nopeimmin vastaantuleva ilmastovaikutus tulee lisääntyvistä muista kuin lämpötilaan liittyvistä sään ääri-ilmiöistä.

Sään ääri-ilmiöt voivat ilmetä mitä moninaisimmilla tavoilla, otan tässä käsittelyyn muutaman ilmeisimmän:

Tulvat

Mitä tapahtuu, jos föönää tukkaa kylpyammeessa ja fööni putoaa veteen?  Niinpä.  Sähkö ja vesi ei ole oikein hyvä yhdistelmä.  Toivon että olen kaukana sieltä missä sähköauto uppoaa tulvaveteen.  Sähköiskut saattavat olla tujumpia kuin kotipistorasiasta.

Sähkönjakelu keskeytyy

Ajatellaan että akku on mennyt melko tyhjäksi ajettaessa erämaamökille.  Auton akku pitäisi ladata mutta sään ääri-ilmiö katkaisee sähkönjakelun.  Siihen ei paljoa tarvita, puu kaatuu linjalle, tai satoja puita kaatuu linjalle.

Maakaapelikaan ei auta jos muuntaja-asema rikkoontuu kaatuvista puista, tai se palaa metsäpalossa tai muuntaja-asema joutuu tulvan alle.

Toisaalta aivan sellainen kunnon laajempialainen black out on myös mahdollinen.  Helsingissä tulee olemaan mielenkiintoista mikäli sähköt ovat poikki vaikka parikin viikkoa.  Poliisiautojen ja ambulanssien akut voidaan ehkä vielä ladata generaattoreilla, mutta miten muiden?

Sähkökuorma-autot voisivat kuljettaa vaikka näkkileipää jakelupisteisiin, mutta mistä jakeluautoihinkaan saataisiin sähköä?

Ukkonen

Sähköautojen ohjekirjoissa kehotetaan välttämään lataamista ukkosella.  Mikäli ukkonen kuitenkin yllättää, saattaa jännitepiikki ulottua auton sähkölaitteisiin saakka ja sen jälkeen auton logiikka voi olla melko sekaisin.

Latauskaapeli ei irtoa autosta, auto ei tunnista enää omistajaansa tai logiikka muuttuu muutoinkin äkkiarvaamattomaksi.

GPS:n kääntymisohjeita alkaa antaa möreä juopon ääni.

Tuulilasinpyyhkimet pyyhkivät kun ei sada ja eivät pyyhi kun sataa.

Ukkonen on yksi niistä sään ääri-ilmiöistä, jotka varsin todennäköisesti lisääntyvät ilmastonmuutoksen myötä, sanotaan.

Venäläinen sähkö

Juuri kun sähkön käyttö olisi kovassa nousussa ja venäläistä sähköä tarvittaisiin (omat sähkölaitokset eivät riitä, varsinkin kun hiilivoimalat puretaan).

Mutta, EU säätääkin hiilitullin EU:n ulkopuolelta tulevalle sähkölle.  Ydinsähkökin tullaan laskemaan hiilitullin alaiseksi EU:n logiikan mukaan.  Toivoa saa tähän muutosta, mutta on lähdettävä siitä että hinta nousee.

No, rahallahan tulleista selviää ja tarvitseehan EU uusia tulovirtoja loputtoman byrokratiansa käynnissä pitämiseksi.

Ainoa huoli jääkin siitä, että onko venäläinen sähkö autolle yhtä hyvää kuin kapitalistinen sähkö?  Ja laittaako Putin meillä autoilun äkkiarvaamatta seisokkiin oikkujensa mukaan?

Mellakat

Ilmastonmuutoksesta aiheutuu pakolaisuutta ja yhteiskunnallista rauhattomuutta.  Juuri näin, ja yksi keskeinen mellakoinnin aihe on taistelu sähköautojen latauspaikoista.  Sähköautojen yleistyessä latauspaikat eivät riitä ja on odotettavissa merkittävää yhteiskunnallista rauhattomuutta juurikin latausasemilla.

Jos tähän puutteeseen vielä lisätään sähkön puute ja se että sähköä ei tule kuin apteekin hyllyltä, niin jonottaminen yleistyy ja latausjonoissa kiistely ei jää pelkäksi nahisteluksi.

Aktiivihinnoittelu

Jos latauspaikka sijaitsee keskellä erämaata, on latauspaikan omistajalla mahdollisuus siirtyä aktiivihinnoitteluun. Lataussähkön hinta asetetaan saman kaavan mukaan kuin lääkkeen, jolle ei ole korvaavaa valmistetta.

Tai onhan lataussähkölle korvaava tuote.  Hinausauto, joka voi tulla kuljettamaan auton sellaiselle latauspaikalle missä on kohtuullisempi hintataso.

Uhkakuvat

Ilmastonmuutospuhe keskittyy uhkakuviin.  Vielä ei olla nähty mitään, mutta odottakaapa vain.

Koko tieteenhaaran menestys ja rahoitus perustuu uhkan olemassaoloon.

Sähköautoilun suhteen tuntuu nyt että autoilun hankaluudet olisivat ohimeneviä.  Mutta ei ne ole.   Sähköautoilussa on nähtävissä samoja uhkakuvia kuin ilmastonmuutoksessa yleensäkin.

+20

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu