Ilosempi ilme, Stubb! Hiukan kaphoornareista ja piiruista

Helsingin sanomain etusivun täyttää yrmeä Stubbin kuva.  Ihan hyvä yritys näyttää valtiomieheltä.  Huolet painaa kuten valtiomiestä pitääkin.  Pientä pingottuneisuutta voi havaita olemuksessa, se taas ei kuulu maailmanmiehen karaktääriin.

Puku on Savile Row:ltä (englantilaisen leikkauksen tunnistaa siitä että puku on numeroa liian pieni, joka tekee särmän vaikutelman) mutta habitus ei ole Lontoon klubeilta.

Nimittäin todellisen maailmanmiehen olemukseen kuuluu pieni huolettomuus ja hyväntuulisuus.  Ei ruveta riitelemään taksinkuljettajan kanssa vaan pidetään aina pieni virne päällä.  Töks-töks-käyttäytyminen kuuluu toiseen maailmaan.  Ei kyllä kuulu ylimielisyyskään mitä voi nousta Stubbille vakavaksi esteeksi edetä korkeaan virkaan.

Kehitysmaissa riidellään ja toraillaan, Italiassa liioitellaan muka kärsittyjä vääryyksiä, missä on oma huvittava puolensa, ja niin edelleen.  Mutta todellinen maailmanmies ainakin näyttelee aina huoletonta.

Englantilaisen käyttäytymisen ihanteeseen kuuluu huolettomuus, tyyliin, kas jalkani näyttää olevan tulessa.  Ei pidä olla yrmeä eikä varsinkaan vinkua vastoinkäymisistä.  Näin siis klassisen englantilaisen opin saaneilla.

Monty Python paikoitellen mukailee onnistuneesti tuota menneen ajan herrasmiesmäisyyttä.  Paras kaikista on kyllä ollut Terry-Thomas.  Aivan mahtava tyyppi.

Eli, relax, Alex.  Opi esikuvistasi, opi hymyilemään.

Kap hoornareista

Tuo käyttäytymisen esikuva juolahti mieleeni kun luin nekrologia viimeisestä elossa olleesta kaphoornarista, Holger Thesleffistä.  Hän kuuluu noudattaneen tätä ihannetta.

Itse olen hiukan ollut tekemisissä yhden kaphoornarin kanssa, joka aikoinaan piti rannikkolaivurikursseja Helsingin työväenopistossa.  Hän oli erityisen mieltynyt piiruihin ja halusi oppilaidenkin oppivan piirut ja niiden kansalliset nimitykset, tyyliin itäis-itäpohja.

On vielä nytkin purjein Kap Hornin ohittavia, lienee kuutisenkymmentä vuodessa.  Kevytsarjalaiset kiertävät vain Kap Hornin ja palaavat saariston kautta takaisin Magalhaesin salmeen.  Ihan kelpo suoritus toki sekin.  Ei suju aivan jokaiselta sekään.  Virallista vaatimustasoa, rahtipurjelaivan miehistönä tai päällystönä Kap Hornin ohittaneita ei enää ole.

Piiruista

Pitää todeta että yksikköjen harmonisointi ja metrijärjestelmä ei koske vielä astelukuja.

Tottahan asteita tai piiruja, miten vain, pitäisi olla 1000, samaten tunteja pitäisi olla vuorokaudessa 100 ja minuutteja yhdessä tunnissa 100.  Ei jätetä (typeriä) uudistuksia puolitiehen!

Omasta puolestani ostan edelleen puutavarani tuumissa ja mittaan etäisyydet merellä merimaileina.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu