Koivusaaressa maa järisee ja pian syntyy raideliikenneverkon ensimmäinen silmä

Maan rakenne on yllättävä kun maaperän syväporaaminen Otaniemessä on aiheuttanut maanjäristyksiä Lauttasaaressa.

Koivusaari sijaitsee siinä välissä Lauttasaaren Otaniemen puoleisella sivulla.

Jos kahden kilometrin syvyydessä aiheutetaan maan uudelleen asemoitumista, voisi kuvitella sen ehkä vaikuttavan metrotunnelissa syvällä meren ja maan alla.

Rakenteen pitää sallia vähäinen liikkuminen, sen tähden rakenteet yleensä asennetaan sorapatjalle ja liikuntasaumat ovat yleensä tarpeen.

Valistumattomana arvauksena voisin kuvitella että maanjäristyksiin ei ole suuremmin varauduttu näillä selkosilla. Vaikka maaperämme onkin erityisen stabiilia, ei koskaan pitäisi sanoa ei koskaan.

Jään mielenkiinnolla odottamaan selvitystä, mikä aiheutti betonin halkeilun Koivusaaren metroasemalla. Puutteellinen sorapatja eli rakenteen liiallinen paikallinen kiinnittyminen alustaansa vai ihan vaan epäonnistunut suunnittelu tai betonivalu.

Noin muutoin olen sitä mieltä, että Helsingin kaupungin metroverkko voisi olla ihan kansainvälisestikin hyvien naurujen aihe. Verkko joka on vääntyneen heinähangon muotoinen?

Liittyy muuhun rataverkkoon jos jaksaa pujotella muutaman sadan metrin matkan kaikkien narkkarien ja puukkomiesten ohi paikallisjunalle. Sopivaa liikuntaa varsinkin heikomman liikkumiskyvyn omaaville.

Parannusta tuo pääkaupunkiseudun neljäs raideliikennemuoto, kun Leppävaaran paikallisjunalta ennenpitkää pääsee sujuvasti metroverkon asemalle Otaniemeen pikaraitiovaunulla. Jokainen kunnallispoliitikkopolvi kai tarvitsee oma lypsylehmänsä. Mitähän viidenneksi keksitäänkään, ilmaraide?

Kun pikaraitiotie aloittaa sulkeutuu ensimmäinen verkonsilmä pääkaupunkiseudun rataverkossa. Mitä nyt muutamat hissit, rullaportaat ja juoksuaskeleet ovat vielä tarpeen ympyrän sulkemiseksi.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu