Matin autoiluvinkit. Mikä voisi mennä pieleen? Mistä muuten asvaltti jatkossa?

Ongelmia piisaa Matti Vanhasen ja hallituksen aatoksissa, tässä neljä alkajaisiksi:

1) Kukkaro-Matin ehdotus tuesta sorateiden varrella asuville saisi aikaan sen, että asvaltti kannattaisi kääriä rullalle, niin saisi paremmat tuet autoilulle. Kuinka kauaskatseista sellainen olisi? Sivutiet ovat huonossa kunnossa, ne pitäisi asvaltoida uudelleen, mutta mitä järkeä siinä nyt enää olisi?

2) Miten se sähköautoilu sujuu pitkin sorateitä? Energian kulutus on suurempi sorateillä, kun vierintävastus kasvaa. Mitenköhän ne akun liitokset kestävät jatkuvaaa tärinää? Olisi harmi, mikäli kallis ja paljon ilmastoresursseja käyttänyt sähköauto pitäisi poistaa käytöstä ennen aikojaan.

3) Kun halutaan eroon fossiilisista, emme enää tarvitse tai edes halua öljyjalostamoja tähän maahan. Yksi jo päätettiin lopettaa ja kirves heiluu viimeisen päällä. Luullaan että se konvertoitaisiin uusiutuvien jalostukseen mutta se on toiveajattelua. Jätteistä ei sellaista määrää uusiutuvia synny, että moista valtavaa laitosta kannattaisi ajatellakaan niitä varten.

4) Mitä tulee palmuöljyn jalostamiseen, niin miksi ihmeessä se tänne kannattaisi kuljettaa jalostettavaksi? Jokainen maa haluaa jalostaa resurssinsa itse, varsinkin tuollaisen arvokkaan raaka-aineen.

Täysin suomalaisista riippumattomista syistä palmuöljyn keskeytyksetön ja vapaa saanti on puhdasta mielikuvitusta. Mikäli maailman väestö siirtyisi siihen laajamittaisesti, eihän sitä millään riittäisi kaikille. Itse uskon siihen, että se laitetaan pannulle ja syödään. Maapallon lisääntyvä väestö tarvitsee kaiken ruoan mitä suinkin saadaan kasvatettua.

Mitä Sködvikistä tänään tulee?

Asvalttia

Tähän mennessä raakaöljystä on jalostettu jakeita: Raskaista on tehty bitumia ja muuta tönkköä ainetta. Bitumia tarvitaan asvaltin valmistukseen. Ajatus siitä että suomalaiset ajaisivat pitkin sorateitä, on hiukan myöhäsyntyinen. Hyvinkin vaatimattomat tiet on nykyään asvaltoitu siitä yksinkertaisesta syystä että tienpito, tienhoito on huomattavasti edullisempaa heti kun tie on asvaltoitu.

Energiaa kuluu asvaltilla paljon vähemmän ja auto tai bussi kestää paljon pitempään.

Yhteenkään kauppakeskukseen ei johda soratietä. Erittäin harva rekkaliikenteen varassa oleva työpaikka sijaitsee asvaltoimattoman tien päässä, jos mikään.

Asiointimatkalla kauppaan tai kuntakeskukseen aniharva ajaa enää soratietä pitkin koko matkaa. Useimmille suurin osa matkasta hoituu asvaltoituja väyliä pitkin.

Tienhoito on ollut pitkään rappiolla, joten huomattava osa sivuteistä on nykyään huonossa kunnossa, mutta silti asvaltoituja.

Kaukonäköisintä olisi korjata asvaltointi, laittaa lisää asvalttia.  Se helpottaa ja halpuuttaa tienpitoa jatkossa.

Laivojen raskasta polttoöljyä

Laivojen käyttämä öljy on sieltä raskaiden jakeiden päästä. Se on niin tönkköä että se on lämmitettävä ennenkuin se menee koneeseen. Suomi on saari ja on sekä vientinsä että tuontinsa puolesta täysin laivaliikenteen varassa. Raskaasta polttoöljystä emme voi luopua, joten se siitä fossiilisista luopumisesta.

Muovin raaka-aineita

Nyt nämäkin koetaan uhaksi. Ihmiset ovat todellakin menettäneet järkensä. Tosiasiassa muovia voidaan tehdä melkein mistä tahansa ja muovikielto merkitsisi samalla kieltoa tehdä muovia puusta, oljesta tai maidosta. Muovi ei ole riippuvainen mistä se tehdään, myös biohajoavan muovin teko onnistuu yhtä hyvin muinaismetsätiivisteestä, raakaöljystä, kuin oljesta.

Kevyt polttoöljy

Emme voi luopua tavaroiden jakelusta. Se tapahtuu rekka- ja kuorma-autoliikenteen voimin. Vaihtoehtona olisi lähinnä hevos- ja härkävankkurit. Melkoinen pudotus elintasossa olisi tiedossa (mikä juuri onkin XR-porukan toiveena).

Bensiini

Jalostamo on prosessi, jossa luontaisesti ja vähällä vaivalla syntyy erilaisia tuotteita. 1970-luvulla syntyi jopa tilanne, jossa bensiiniä oli vietävä (hävyttömän alhaisella hinnalla) pois maasta, kun kevyttä jaetta syntyi liikaa raskaampien rinnalla.

Tämä synnytti korkean bensiiniverotuksen maassa tyytymättömyyttä, suoranaista raivoa. Mutta silloinkin bensiini oli parempi vaikka lahjoittaa nimellisellä hinnalla pois kuin antaa kansalaisten ostaa sitä vähemmin verotettuna.

Sköldvik ei tule takaisin

Kun Sköldvik kerran lähtee, se ei tule enää takaisin, koskaan. Tieto-taito häviää nopeaan. Opimme uudelleen veistämään puulusikoita ja muuta paremmin vihreään maailmankuvaan liittyviä taitoja.

Tässä ei nyt ole oikein ruusuisia tulevaisuudenkuvia muilla kuin äärivihreillä, joiden mielestä kehityksen suunta on hieno.

Siltä osin kuin alvaltoituja tietä tässä maassa pitkän päälle on, bitumi niihin tuodaan ulkomailta tai ne tehdään sivuteiltä kerätystä asvaltista.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu