Mitä peruskouluideologi aikanaan kertoi peruskoulusta? Ilmastokin mainitaan
Varsinaisia peruskouluideologeja on aika säästeliäästi Suomessa. Ideologiksi tuskin voi katsoa henkilöä joka paasaa peruskoulun ilmaisuudesta. Varsinkin kun ei olisi ollut temppu eikä mikään muuttaa vanha oppikoulu ilmaiseksi.
Jos peruskouluideologeja etsitään, on mentävä DDR:ään tai Ruotsiin. DDR:n alueella peruskoulu on jo korvattu useampitasoisella järjestelmällä, joten peruskouluideologiaa ei sieltä enää löydy.
On mentävä Ruotsiin ja sieltä löytyy Gunnar Adler-Karlsson. Sitä on varmaan luettu ahkerasti Suomenkin puolella asianomaisissa piireissä. Minulta se on mennyt aikanaan ohi kun en ole ollut koulualalla kuin saavana osapuolena ja koska 80-luvulla oli hiukan muita kiireitä.
Joten otetaan käsittelyyn kirja Koulu – pysäköimispaikka tarpeettomille vai tie sisäiseen avartumiseen? vuodelta 1984.
Käytän jatkossa Adler-Karlssonista pelkkää Karlssonia kun eihän hän mitään aatelissukua ole. Liekö demareilla yleisemminkin halua aatelisilta kalskahtaviin nimiin mutta tuo Adler on tosiaan Karlssonin ihan itsensä keksimä lisäys. Eli pelkkä Karlsson minulle.
Karlsson on vapaa ajattelija ja ongelman fundamentit on hyvin löydetty. Meneekö johtopäätökset ihan nappiin on eri asia.
(Hyvin ja hyvin, 80-luvulla monet asiat ajateltiin toisin. Tuollainen kirja on aikamatka tuon ajan lapselliseen ajatteluun ja nyt jotenkin lapsellisilta kuulostaviin ajatuskulkuihin. Karlsson on kyllä eloisa tarinaniskijä).
Nykyperuskoulu vuonna 1984
Tarkkanäköisesti Adler-Karlsson kirjaa peruskoulun ongelmat. Juuri ne jotka nyt riivaavat nykykoulua Suomessa. Meillä meni varmaan 80-luvulla hyvin mutta Ruotsissa ongelmat nostivat jo päätään.
Opetustavoite
Ennen oli tavoite kouluttaa kapitalisteille osaavaa työvoimaa. Se ei voi olla Karlssonin mielestä kovin keskeinen tavoite sillä eihän ihminen kuluta työelämässä kuin noin 7% koko elämästään. 8 tuntia päivässä, viiden päivän viikkoina. Lapsuus, viikonloput, lomat ja eläkeikä pois, niin jää se 7%. Se on niin vähän (tosin se on se joka saa pyörät pyörimään ja mahdollistaa sen muun laiskottelun).
Ei, Karlssonin mielestä koululaisia pitää saada ymmärtämään yhteiskunnan rakenne ja lainalaisuudet (ehkäpä juuri demarien näkövinkkelistä). Ja onhan sitä kaikkea sivistystä tarjolla joka on tarpeen vaikka ei olisikaan hyödyllistä työelämässä.
Kapitalisteja varten oppilaat piti opettaa tottelevaisiksi. No niinhän ne kapitalistit varmaan haluaisivat. Yhteiskunnalliset päämäärät on toiset, parempi on saada ajattelevia joukkoja.
Koulu parkkitalona
Koska työvoimaa on liikaa, on asiallista parkkeerata oppilaat kouluun, ettei työelämään tule liikaa tunkua ja ettei palkat pääse sitä kautta alenemaan.
Nyt tilanne on kai Suomessa muuttunut kun työvoimapula on hirveä. Mutta sen sijaan että sieltä parkkitalosta alettaisiin purkaa väkeä työelämään, halutaan nyt työvoima saada maan rajojen ulkopuolelta.
Mitä opetetaan
Kun suuria joukkoja opetetaan, pitää tasoa laskea jotta kaikki pysyvät mukana.
Jos tiedon määrä kaksinkertaistuu kymmenessä vuodessa (ehkä se 80-luvulla kaksinkertaistui vain joka kahdeskymmenes vuosi, tästä on eri näkemyksiä), niin:
Niin jotain pitää jättää pois, jollei haluta pysyä klassillisessa, muuttumattomassa opetuksessa.
Kun kaikkea monimutkaista ei voi opettaa (suuret joukot), voitte vetää johtopäätökset siitä mitä esim. ilmastonmuutoksesta opetetaan kouluissa. Palaan tähän vielä.
Mitä Karlsson ei sanonut
Peruskoulu jossa kaikki tyhmyritkin on samalla luokalla, opettaa etevämpiä oppilaita omahyväisyyteen. Siinäpä on esimerkki viereisessä pulpetissa miten tyhmiä eräät ovat ja miten fiksu itse on.
Omahyväisyyttä vähentäisi se, jos etevät kilvoittelisivat etevien kanssa. Omahyväisyys karisisi silmissä vaikka olisi hyvinkin etevä. Se vähentäisi jopa kouluviihtyvyyttä joka on ollut meidän peruskoulussa huippuluokkaa (juuri tästä syystä).
Omahyväisyys näkyy mielestäni siinä, miten koulusta tulevat harjoittelijat ovat itse tyytyväisiä osaamiseensa. Mitä eivät osaa, ei oikeastaan kuulukaan osata.
Ilmastonmuutos
Uskonnonopetus on tarinana auttamatta vanhentunut. Kuka enää uskoo vanhoihin juttuihin (no jotkut kyllä, mutta useimmat eivät). Pitää keksiä uusi tarina ja se korvaakin juohevasti kristinuskon. Ilmastonmuutos, se on se uusi tarina. Se perustuu tiäteeseen. Mutta se tiede olisi jo liian vaikeaa peruskoululaiselle joten tyydytään siihen tarinaan.
Ilmastonmuutos hivelee muutenkin vanhan demarin ajatusmaailmaa. Mehän sanoimme että kapitalisti on paha ja eikös kaikki tupruttavat tehtaat olekin kapitalistien omistamia.
Ilmastonmuutostarina nousee peruskoulun opetuksessa keskiöön. Se on hyvä tarina. Siihen voi uskoa sekä opettaja että oppilas. Ihan samalla tavoin kuin sata vuotta sitten siihen miten jumalan karvainen käsi ohjaa maapallon tapahtumia.
Minä kävin 60-luvulla kunnallisen keskikoulun. Se oli maksuton, mutta siihen piti pyrkiä ja päästä sisään, jos meinasi sitä kautta edetä.
Lukiota ei kotikunnassani ollut, piti mennä naapuriin ja siitä piti maksaakin.
Elikkä se maksuttomuus nykyisen peruskoulun tasolle (tai ehkä vähän korkeammallekin) keksittiin jo 60-luvulla. Toki kaikkia ei keskikouluun pakotettu, vaan osa jatkoi kansalaiskouluun. 8 vuotta oli silloin oppivelvollisuusaika. Nythän se on 10 v, kun sitä parkkitaloa on pitänyt jatkaa ideologisista syistä.
Ilmoita asiaton viesti
Tuosta 7:stä %:sta sen verran, että kunnassamme on kiinalainen ravintola, jota pyörittävät isä ja poika joka päivä. Aukioloaika on 11 … 21, mutta työaikaa kuluu varmaan ainakin tunnin enemmän päivittäin.
He kyllä usein käyvät kiinalaisen uudenvuoden aikaan pari viikkoa juhlimassa kotikonnuillaan. Siitä huolimatta heidän työaikansa tulee olemaan koko elämän osalta reilusti yli tuon 7 %:n. He ovat töissä täällä olleet jo yli 20 vuotta lähes putkeen. Tiedä sitten, kuinka pitkään jaksavat.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinalaisille oman yrityksen pyörittäminen ja työnteko siinä ovat elämäntapa eikä velvollisuus. Usein koko perhe osallistuu siihen ainakin taustalla.
Näin Indonesialaisessa pikku kaupungissa että lähes kaikki pienet yritykset olivat kiinalaisperäisten asukkaiden omistamia ja he olivat kristiityjä. Kiinalaisten yritykset menestyivät selvästi paremmin kuin indonesialaisten omistamat. Indonesialaiset olivat muslimeja. Luultavasti kiinalaiset olivat paremmin verkottuneita ja omasivat kristillisen etiikan ja ahkeruuden ihanteen.
Ilmoita asiaton viesti
He olivat todennäköisesti paenneet Kiinan kristittyjen vainoa?
Ilmoita asiaton viesti
Siirtolaisuus kiinasta taitaa olla historiallista ja jatkunut usean sukupolven ajan. Totta on myös että kristittyjä on Kiinassa kohdeltu huonosti.
Ilmoita asiaton viesti
”Ilmastonmuutostarina nousee peruskoulun opetuksessa keskiöön.”
Ei nouse. Se on yksi osa kestävän elämäntavan opetusta. Et selkeästi tunne perusopetusta. Vaikea myös ymmärtää miksi pitäisit kestävää elämäntapaa demarien juonena.
Mihin perusopetuksen materiaaleihin tutustuit kun perehdyit sen nykysisältöihin?
Ilmoita asiaton viesti
No tuskin voit väittää etteikö koulussa ilmastonmuutosta pidettäisi kiveen hakattuna faktana. Kun ei aikuisillekaan selosteta opin hienouksia, sen tieteellisiä perusteita, niin kuinkas lapsille.
Tietääkö Kangasluomakaan kuinka paljon on 400 ppm:ää. Ja mikä on sen muuttuneen 100 ppm:n ilmastoteho.
Onpahan kouluasioita tullut jonkin verran seurattua kun en ole ihan lapseton.
Tulipa lueskeltua koululaisen ilmastotietopläjäys mikä on aivan hirveätä tuubaa vailla pienintäkään epäilystä siitä onko se kaikki tottakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet (2014) löytyvät Opetushallituksen sivuilta. Niihin tutustuessa on hyvä muistaa, että opetussuunnitelmien perusteet ovat valtakunnallinen normi, eli opetuksen järjestäjän pitää noudattaa niitä kaikilta osin ja kokonaisvaltaisesti.
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/perusopetuksen_opetussuunnitelman_perusteet_2014.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Pysytään mieluummin todellisuudessa eikä mennä siihen mitä paperien mukaan kuuluu oppia. Kun todellisuudessa lukemisen ja laskemisenkin oppimisessa alkaa olla puutteita.
Ilmoita asiaton viesti
”Pysytään mieluummin todellisuudessa eikä mennä siihen mitä paperien mukaan kuuluu oppia.”
Koska et tunne koulumaailmaa niin pitää varmaan selittää, että kaikki materiaalit ja käytännön opetus johdetaan suoraan opetussuunnitelman perusteista. Ilmastonmuutos mainitaan 473-sivuisessa dokumentissa 4 kertaa. Kerran kestävän elämäntavan alla ja kerran ympäristöopin, biologian ja maantieteen yksittäisten oppikokonaisuuksien osana. On siis puppua väittää, että ilmastonmuutostarina nousee peruskoulun opetuksessa keskiöön.
Ilmoita asiaton viesti
Jos Kangasluomalla olisi ymmärrystä kirjallisesta esityksistä, tietäisi että kirjoittajan oikeudella liioittelen sanomalla että se on opetuksen keskiössä.
Keskiössä olemista todistaa sekin että peruskoululaiset ovat hirmuisen huolissaan ilmusta ja istuskelevat kaduilla sen vuoksi. Pitävät koululakkoa eli eivät opi sitäkään vähää.
MInä juuri muuten pääsin sanomasta että sillä 473-sivuisella teoksella on aika vähän tekemistä sen kanssa mitä tapahtuu ruohonjuuritasolla.
Ilmoita asiaton viesti
”MInä juuri muuten pääsin sanomasta että sillä 473-sivuisella teoksella on aika vähän tekemistä sen kanssa mitä tapahtuu ruohonjuuritasolla.”
Koska et tunne koulumaailmaa.
”Jos Kangasluomalla olisi ymmärrystä kirjallisesta esityksistä, tietäisi että kirjoittajan oikeudella liioittelen sanomalla että se on opetuksen keskiössä.”
Ja olen kanssasi eri mieltä. Ilmastonmuutos on niin kaukana perusopetuksen keskiöstä, että on hölmöä yrittää liioitellenkaan väittää
sen siellä olevan.
”Keskiössä olemista todistaa sekin että peruskoululaiset ovat hirmuisen huolissaan ilmusta ja istuskelevat kaduilla sen vuoksi. Pitävät koululakkoa eli eivät opi sitäkään vähää.”
Thunbergin liike ei ole millään tavoin perusopetuksen keskiössä. Minä puhun koulumaailmasta ja sinä jostain ihan muusta.
Ilmoita asiaton viesti
No kyllähän se nousee keskiöön sitä kautta että onko mitään järkeä mitään koululaisten oppia, jos sama opettaja kertoo muina miehinä että tämä on iso uhka. Ja koska uhkalle ei näytä olevan mitään tehtävissä, osaahan oppilas sen verran päätellä että maailma tuhoutuu.
Niin miksi hitossa pitäisi jotakin yrittää oppia.
Ilmoita asiaton viesti
Taas keksit omasta päästäsi mitä ilmastonmuutoksesta opetetaan ja sitten hyökkäät sitä vastaan. Koulussa ei opeteta, että ilmastonmuutos olisi uhka, jolle ei ole mitään tehtävissä. Mistään opetuksesta ei myöskään voi vetää johtopäätöstä, että maailma tuhoutuisi nykyisten sukupolvien aikana.
Väitteesi koulumaailmasta ovat hölynpölyä.
Ilmoita asiaton viesti
No ne ovat niitä johtopäätöksiä joita keskimääräinen oppilas osaa tehdä. Näillä perusteilla se Gretakin on alkanut koululakkonsa.
En väitäkään että suoraan sanottaisiin mutta jos oppilas osaa laskea 1 + 1 niin sellaiseen lopputulemaan melkein väistämättä päätyy.
Jos väitteeni koulumaailmasta on hölynpölyä, niin miksi muualla maailmassa ei ole kopioitu erinomaista peruskoulua? Suomi ja Ruotsi ovat ainoita kun DDR luopui.
Ilmoita asiaton viesti
”No ne ovat niitä johtopäätöksiä joita keskimääräinen oppilas osaa tehdä.”
Mistä oppisisällöstä voi sellaisen päätelmän tehdä, että maapallo tuhoutuisi nykyisten sukupolvien aikana? Sinun kirjoituksillasi ei ole mitään tekemistä oikean koulumaailman kanssa. En tue Thunbergin koululakkoja millään tavoin. Olet yhtä hakoteillä keinojen kanssa kuin hän.
”Jos väitteeni koulumaailmasta on hölynpölyä, niin miksi muualla maailmassa ei ole kopioitu erinomaista peruskoulua?”
Mitä tekemistä näillä on keskenään? Miten sinun valheet koulumaailmasta johtaisivat peruskoulun erinomaisuuteen?
Ilmoita asiaton viesti
Blogissa käsitellään kahta asiaa. Peruskoulun ideaa.
Ja toisaalta ilmastonmuutosta. Ja sitä miten ne passaavat tavoitteina erittäin hyvin toistensa kanssa. Ilmu on juuri sellaista mitä pitääkin opettaa peruskoulussa ideologian mukaan Ei mitään liian vaikeaa, kuten tiedettä mutta tieteen johtopäätöksiä. Eikä mitään sellaista joka johtaisi pätevyyteen työelämässä.
Nythän se tiede sanoo että heti pitää aloittaa toimet mutta suurin päästäjä aikoo aloittaa vähentämisen vasta 2050. Lapsikin ymmärtää että nämä kaksi asiaa johtaa katastrofiin (jos pitävät paikkansa)..
Ilmoita asiaton viesti
Blogisi kuvaus ilmastonmuutoksen opetuksesta on täysin virheellinen, eikä se perustu perusopetuksen taustalla olevaan teoriaan eikä käytännön opetukseen, joten vertauksesi on lähtökohtaisesti pielessä.
Palataan asiaan sitten kun osaat sanoa, että mikä perusasteen oppisisältö on pielessä ja miksi. Se ei tunnu sinulta nyt onnistuvan.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitus käsitteli peruskoulun ideologiaa ja tavoitteita jotka ovat pielessä. Oppisisältöä käsittelin vain siltä osin kuin se koskettelee ilmastonmuutosta joka sopii erittäin hyvin valittuun ideologiaan.
Ei liian vaikeaa, ei tiedettä, suurille joukoille, johtopäätökset opetetaan, ei miten johtopäätöksiin on tultu.
Ilmoita asiaton viesti
”Oppisisältöä käsittelin vain siltä osin kuin se koskettelee ilmastonmuutosta joka sopii erittäin hyvin valittuun ideologiaan.”
Käsityksesi oppisisältöä ohjaavasta teoriasta sekä käytännön opetuksesta ovat virheellisiä. Vertauksesi on siksi kehno.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä että edes heikkolahjaiset opettajat pitävät peruskoulua hyvänä.
Odotellaan joskos joku muukin maa valitsisi tämän virheelliseen ideologiaan perustuvan koulujärjestelmän itsellleen, tunkua ei näytä olevan.
Ilmoita asiaton viesti
Tunkua oppimaan Suomesta on ollut jo vuosia. Sinun käsityksesi suomalaisen koulutuksen valteista ei perustu todellisuuteen.
https://yle.fi/a/3-12590659
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä se nyt vaan on ainutlaatuista että lahjattomia opetetaan samassa luokassa kuin lahjakkaita.
Perustuu ihmiskäsitykseen joka ei ole tästä maailmasta.
Siihen en puutu etteikö muita valtteja voisi ollakin.
Valtit putoo kyllä käsistä sitä mukaa kun käy ilmi miten Suomen sijoitus putoaa
koulutustilastoissa. Kyse on lopulta ollutkin aineksen korkeatasoisuudessa (voisin sanoa
opettajakunnankin korkeatasoisuudessa mutta Kangasluoma osoittaa toista) eikä peruskoulun laadukkuudessa.
Ilmoita asiaton viesti
”Kyllä se nyt vaan on ainutlaatuista että lahjattomia opetetaan samassa luokassa kuin lahjakkaita.”
Ei ole ainutlaatuista perusasteella. Ei millään tavalla. Kysyisin perusteluja tuolle väitteelle mutta tiedän, ettei niitä sinulta koskaan tule.
”Perustuu ihmiskäsitykseen joka ei ole tästä maailmasta.”
On ollut tämän maailman ihmiskäsitys satoja vuosia. Ei ole mitään erityistä opettaa saman ikäluokan eritasoisia oppilaita yhdessä.
Ilmoita asiaton viesti
Alaluokilla kyllä. Mutta neljänneltä luokalta lähtien tiet erkanevat ja syystä, Ei ole järkevää roikottaa samassa luokassa oppimishaluisia ja oppimishaluttomia. Lahjattomia ja lahjakkaita.
Peruskoulun ihmiskäsitys perustuu marksilais-leniniläiseen, lysenkolaiseen ihmiskäsitykseen joka ei ole paikkansapitävä.
Tästä olen jo kirjoittanut, huomioi linkki kahteen vanhempaan kirjoitukseeni peruskoulusta.
Ilmoita asiaton viesti
Väitteesi ainutlaatuisuudesta ei pidä paikkaansa. Tässä tutkimus OECD-maista.
”Students are sometimes grouped according to ability within classes. Across OECD countries, 49% of students attend
schools whose principal reported that students are grouped by ability within their mathematics classes at least in some
classes, while 79% of students attend schools whose teachers use pedagogy suitable for students with diverse abilities at
least in some classes”
https://www.oecd.org/pisa/keyfindings/Vol4Ch2.pdf
”Peruskoulun ihmiskäsitys perustuu marksilais-leniniläiseen, lysenkolaiseen ihmiskäsitykseen joka ei ole paikkansapitävä.”
Tällä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa. Et ole edes tutustunut perusopetuksen ihmiskäsitykseen.
Ilmoita asiaton viesti
Olen tutustunut siihen ideologiaan jonka varaan peruskoulu on luotu.
Lainauksesi ei ollut kovin sisältörikas aiheen kannalta.
Ilmoita asiaton viesti
”Olen tutustunut siihen ideologiaan jonka varaan peruskoulu on luotu.”
Et ole edes lukenut tällä hetkellä voimassaolevaa arvoperustaa, joten väitteilläsi ei ole hirveästi tekemistä nykyperuskoulun kanssa.
”Lainauksesi ei ollut kovin sisältörikas aiheen kannalta.”
Tarkoitus olikin osoittaa, että tämä väitteesi ei pidä paikkaansa.
Karinen:
”Kyllä se nyt vaan on ainutlaatuista että lahjattomia opetetaan samassa luokassa kuin lahjakkaita.”
Aivan kuten ilmastonmuutos ei ole millään tavoin perusopetuksen keskiössä, niin tuo ei ole millään mittarilla ainutlaatuista.
Ilmoita asiaton viesti
Tutustu alustan sääntöihin ja opi että jankkaaminen on kielletty.
Kirjoita oma kirjoitus missä kehut tämän epäonnistuneen peruskoulun niin korkealle kuin haluat.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole jankkaamista vastata jatkuviin henkilöön meneviin syytöksiin. Sinä olet tässä se, joka ei kykene pysymään aiheessa vaan siirryt haukkumaan toista, jos tämä kysyy perusteita väitteille. Esität toistuvasti väitteitä koulumaailmasta, jotka ovat aika yksiselitteisesti vääriä. Et tunne koulumaailmaa mutta yrität esiintyä jonkinlaisena asiantuntijana.
Vastaan aina suoraan sinun kommentteihisi ja yritän viedä keskustelua eteenpäin. Sinä et kuitenkaan ole kiinnostunut perustelemaan väitteitäsi niin ajatustenvaihto typistyy jankkaamiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
No kyllä tuli tämä selväksi. Mitähän jos nyt lopettaisit sen jankkauksen. Tyydy siihen että olet saanut kantasi julki.
Ilmoita asiaton viesti
”MInä juuri muuten pääsin sanomasta että sillä 473-sivuisella teoksella on aika vähän tekemistä sen kanssa mitä tapahtuu ruohonjuuritasolla.”
Sillä teoksella on itse aivan kaikki tekeminen sen kanssa, mitä koulun arjessa tapahtuu. Jos opettaja opettaa opetussuunnitelman perusteiden vastaisesti, hän syyllistyy virkavirheeseen. Sitä tarkoittaa se, että opetussuunnitelman perusteet ovat normi. Ne ovat siis Opetushallituksen antama valtakunnallinen määräys, niihin ei sisälly minkäänlaista vapaavalintaisuutta opettajan ja opetuksen järjestäjän taholta.
Yksi oppilaille opetussuunnitelman perusteissa asetettu taitotavoite on muuten tiedonhaku ja asioista selvää ottaminen.
Vaikuttaisi olevan ihan hyvä tavoite joillekin aikuisillekin.
Ilmoita asiaton viesti
No kyllä tuli selväksi että on tärkeä paperi. Toivottavasti myös oppilaat noudattavat niitä tavoitteita, sarkasmia.
Ilmoita asiaton viesti
Mainitsemasi linkki on vanhentunut, uusin versio on tässä:
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/lukion_opetussuunnitelman_perusteet_2019.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Ollaan siis kuitenkin samaa mieltä, että ilmastonmuutos ei millään mittarilla nouse perusopetuksen keskiöön, vaikka blogissasi niin väität.
Mikä perusopetuksen ilmastosisältö sinun mielestäsi on fiktiota? Ja tarkoitan tietenkin oikeita sisältöjä, en sinun oletuksia sisällöistä.
Ilmoita asiaton viesti
Toistan että oppilaan ilmasto-opas on hirveätä roskaa. Herättää kysymyksen opettajan omasta humeetista jollei kykene näkemään siinä mitään ongelmallista.
Ilmoita asiaton viesti
Et siis tunne laajemmin perusopetuksen sisältöjä? Mikä siinä oppilaan ilmasto-oppaassa roskaa? Sen mitä itse tunnen niin alakoulun sisällöt perustuvat aika kiistattomiin tietoihin.
Toki tunnen sinun kirjoittelua 9/11 tiimoilta, joten jos ilmasto-tietosi ovat samaa tasoa niin ei ehkä kannata vaivautua.
Ilmoita asiaton viesti
En tosiaankaan suosittele vaivautumista kun olet toivoton jankkaaja jolle mikään ei mene perille. Molemmilla kuluu vain aikaa turhaan.
Mitä halvatun merkitystä opetuksen sisällöllä on jos mikään tuputettu ei mene perille?
Jos tutkit sitä mitä olen kirjoittanut ilmastonmuutoksesta, sinulle kenties valkenee mitä heikkouksia kätkeytyy niihin kiistattomiksi luulemiisi tietoihin ilmastonmuutoksesta.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä olen ilmastokirjoitteluasi vilkaissut, niin en odota kirjoittelusi yltävän merkittäviin läpimurtoihin ilmastonmuutostieteen kritiikissä. Ainakaan sellaisiin, joiden perusteella kukaan lähtisi perusopetuksen sisältöjä muuttamaan.
”En tosiaankaan suosittele vaivautumista kun olet toivoton jankkaaja jolle mikään ei mene perille. Molemmilla kuluu vain aikaa turhaan.”
Aika vähän ja yksinkertaisia kysymyksiä olen esittänyt. Homma menee jankkaamiseksi vain silloin kun et vaivaudu niihin vastaamaan vaan jäät inttämään ihan muuta. Haukut opetusmateriaalit roskaksi muttet kykene ilmaisemaan mikä niissä on roskaa. Kokeile vastata kysymykseen niin keskustelukin etenee.
”Mitä halvatun merkitystä opetuksen sisällöllä on jos mikään tuputettu ei mene perille?”
En arvannut näin perusasia pitäisi selittää. Opetussisällöt ja niiden opettamiseen käytettävät metodit ovat eri asioita. Juuri tuli yo-kirjoitusten tulokset ja saatiin uusia ylioppilaita, joten tuputtaminen on mennyt perille.
Ilmoita asiaton viesti
Kangasluoma on toivoton jankkaaja joka jää vatvomaan yhtä asiaa, tässä tapauksessa onko keskiössä vai ei,. Ja edellisellä kerralla, onko humoristin väite siitä että häntä varoitettiin WTC-turmista etukäteen, hyvä vitsi vai huono vitsi.
Kangasluomalta jäi huomaamatta että humoristi onnistui ainakin Kangasluoman sekoittamaan niin ettei energiaa jäänyt enää sen selvittämiseen, miksi ihmisiä sitten oli niin vähän rakennuksessa turmahetkellä, miksi niin monet jäivät pois töistä sinä päivänä. Ja puuttuu edelleenkin body-count siitä, kuinka moni surmasta saaneista oli juutalaisia.
Mitä tulee opetussuunnitelmiin niin tässähän on ongelma siinä että koulu ei toimi, oli suunnitelma paperilla miten hyvä tahansa.
Tämän päivän ylioppilaille on vaatimustasoa pitänyt laskea että määräprosentti pääsee läpi.
Oli muuten kyse peruskoulusta, unohtuiko tämä Kangasluomalta?
Kangasluoma on jostakin landelta missä koulu ehkä toimii vielä joten kuten. Rintamailla oppilasaineksen tullessa vaihtelevammaksi, ongelmat näkyvät pahempina.
Ilmoita asiaton viesti
”Tämän päivän ylioppilaille on vaatimustasoa pitänyt laskea että määräprosentti pääsee läpi.”
Ei pidä millään tavoin paikkaansa. Taas valhe vailla mitään perusteluja. Tyypillistä blogistille.
”Kangasluoma on toivoton jankkaaja joka jää vatvomaan yhtä asiaa, tässä tapauksessa onko keskiössä vai ei,.”
Esitin kysymyksen blogisi väitteestä. Ja koska et vastannut niin totesin, että olet asiasta sitten samaa mieltä. Sinä aloitit jankkaamisen muista asioista ja kysyin sitten niihin perusteita. Ne jäävät joka kysymyksen kohdalla puuttumaan.
9/11 kirjoittelusi on pelkkiä vihjailevia kysymyksiä. Ne eivät sisällä mitään tietoa, josta olisi hyötyä.
Ilmoita asiaton viesti
Minähän en vihjaile mitään 9/11 tapahtumista. 400 päivää ennen tutkintakomission asettamista lentoturmatutkinnassa on aika paljon.
Lue uudelleen kirjoitukseni aiheesta niin huomaat että en vihjaile.
Minulla on kyllä jonkinlainen haju ylioppilastutkinnosta, joka ei muuten kuulu tämän peruskoulukeskustelun piiriin.
Ilmoita asiaton viesti
”Minulla on kyllä jonkinlainen haju ylioppilastutkinnosta, joka ei muuten kuulu tämän peruskoulukeskustelun piiriin.”
Sinun hajut asioista eivät vain koskaan kestä päivän valoa. Siksi jätät vastaamatta yksinkertaisiin kysymyksiin ja hyökkäät aina suoraan kysyjän kimppuun, kun kysytään perusteita. Sinulle ei ole tarjota taaskaan mitään perustetta väitteellesi yo-kokeista.
9/11 kirjoituksesi ovat ainoastaan vihjailuja. Yhtään oikeaa perustetta epäillä virallista kertomusta et kirjoituksissasi tarjoa. Et ainuttakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Pitänee kirjoittaa aiheesta lisää kun et ymmärtänyt aikaisempia. Mitä sinulle sanoo lentoturmatutkinta 400 päivää myöhässä?
Mistä tuli sulan metallin lammikot rakennusten romahduspaikalle?
Jotain parempaa kuin kerosiinia sellaiseen tarvitaan,
Ilmoita asiaton viesti
”Mitä sinulle sanoo lentoturmatutkinta 400 päivää myöhässä?”
Myöhässä mistä? Kuka sille on asettanut deadlinen? Törmäyksistä ja niiden syistä on niin valtava todistusaineisto, että tutkinnan valmistumisen päivämäärällä ei ole merkitystä.
”Mistä tuli sulan metallin lammikot rakennusten romahduspaikalle?
Jotain parempaa kuin kerosiinia sellaiseen tarvitaan,”
Lentokoneissa on alumiiniseoksia, jotka sulavat noissa lämpötiloissa.
Nuo ovat vain tyhjänpäiväisiä vihjailuja, joilla ei ole mitään virkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kuuleppas, siinä lämpötilassa missä rauta pehmenee, alumiini palaa. Alumiini on palavaa ainetta kuten kaikki metallit. Sulan metallin lammikot eivät suinkaan olleet sulaa alumiinia.
Tutkinnan aloittaminen eli koordinointi alkoi 400 päivää onnettomuuden jälkeen. Silloin oli jo todistusaineisto hävitetty, eli talojen teräsrunkojen jäänteet hävitetty. Ei ole vihjailua vaan faktaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sinä kierrätät kysymyksiä joihin on annettu vastaukset vuosia sitten.
Kysymys 33.
https://www.nist.gov/world-trade-center-investigation/study-faqs/wtc-towers-investigation
Tutkintahan oli käynnissä koko ajan. Sinä olet ymmärtänyt väärin mitä erikseen asetetun komission työ oikeastaan on. Kutsut sitä lentoturmatutkinnaksi niin et selkeästi ymmärrä edes perusjuttua.
Ilmoita asiaton viesti
Palaan tähän erillisellä kirjoituksella. Kangasluoman on saatava viimeinen sana muuten tästä jankkaajasta ei pääse eroon.
Olisi muuten todellinen painajainen joutua Kangasluoman oppilaaksi.
Ilmoita asiaton viesti
”Kangasluoman on saatava viimeinen sana muuten tästä jankkaajasta ei pääse eroon.”
Argumentoin ihan normaalisti. Sinä esität tietoa, joka on mielestäni virheellistä ja perustelen vastaukseni.
”Olisi muuten todellinen painajainen joutua Kangasluoman oppilaaksi.”
Saan opetuksestani hyvää palautetta, eikä kukaan ole kuvannut sitä painajaiseksi. Jos se on jotenkin vielä epäselvää niin en ole täällä opettamassa ketään.
Ilmoita asiaton viesti
Kukaan ei uskalla antaa huonoa palautetta.
Voisit jo lopettaa jankkaamisesi.
Ilmoita asiaton viesti
Sinä siis haukut minut opettajana painajaiseksi, vaikkei sinulla ole minkäänlaista käsitystä siitä miten opetan. Tämä on tyypillinen Karisen kommentti. En jankkaa, puolustaudun kun sinä haukut minua henkilökohtaisesti. Jos pysyisit asiassa henkilöön menemisen sijasta niin keskustelukin etenisi paremmin.
Ilmoita asiaton viesti
No kyllä minulle on käynyt selväksi miten ”opetat” minua. Toivottomasta jankkaajasta ei ole opettajaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kokemuksesi ”opetuksesta” on subjektiivinen. Oletan, että se liittyy sinun puutteellisiin perusteluihin. Keskeisten kysymysten toistaminen ja pyrkimys asian perusteelliseen käsittelyyn ovat itseasiassa toivottavia ominaisuuksia opettajalle.
Ilmoita asiaton viesti
Lässytä nyt vielä lisää. ”Opettajana” olet toivoton tapaus.
Ilmoita asiaton viesti
Et tiedä yhtään mitään minun opetuksestani mutta esität siitä hyvin varmoja väitteitä. Tämä kuvaa todella hyvin uraasi blogistina.
Ilmoita asiaton viesti
Tapasi olen tullut tuntemaan joten muodostamani käsityksen mukaan olet kelvoton opettaja. Sinnikäs jankkaaja kyllä.
Ilmoita asiaton viesti
Sinun on mahdoton tuntea tapaani opettaa. Sinulla ei ole siitä minkäänlaista kokemusta tai tietoa. Sinä esität jatkuvasti väitteitä, joille ei ole minkäänlaisia perusteita. Se on pitkälti tyylisi kirjoittaa.
Ei täällä kommentointi ole millään tavoin opetusta. En jankkaa, puolustaudun vain sinun perusteettomilta syytöksiltä. Lopetat ne, niin ei ole mitään tarvetta vastata.
Ilmoita asiaton viesti
Lopettaisitko jankkauksen. Ihan oikeasti en jaksa lukea enää jankkauksiasi.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tulee läpimurtoon, niin sen pitäisi tapahtua ilmastotieteessä. Mitään läpimurtoa ei tarvita ilmastokritiikissä, sillä puutteet konsensus-tieteen oletuksissa ovat huomattavan suuret.
Ilmoita asiaton viesti
Tosiaan sosialismin edut ja ylivoimaisuus perustuu kiistattomiin totuksiin, joita ei sovi epäillä, niin kuin ei ihmisen aiheuttamaa ilmaston muutosta.
Tässäkin on tärkeää pelotella lapset nöyriksi koulun opetuksille.
Ilmoita asiaton viesti
Pelko persiissä on viisauden alku.
Jos siinä virallisessa ( lue pyhässä ) oppikirjassa mustaa valkoisella seisoo, että maapallon ilmasto muuttuu ja muutoksen aiheuttaa ihminen omilla toimillaan, niin mitäs sitä kyseenalaistamaan.
Rumaa ja tuhmaa sellainen olisi, ja saattaisi kyllä tyhmä oppilaspolo jäädä luokalleen.
Ilmoita asiaton viesti
Jostain luin, valitettavasti en muista mistä, että ilmastonmuutos ympätään kaikkiin oppiaineisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Missä oppiaineessa sitä ei saisi mainita?
Ilmoita asiaton viesti
Fysikassa, algebrassa, geometriassa, kemiassa historiassa ja maantieteessä.
Uskontoon ilmaston muutosoppi sopii hyvin sekä liikuntaan
Ilmoita asiaton viesti
Ei missään.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäsi siis ympäristöopissa, biologiassa ja maantieteessä ei saisi puhua ilmastonmuutoksesta? Mielenkiintoinen kanta. En tosin usko, että sille löytyy kannatusta.
Ilmoita asiaton viesti
Jussi et vain huomaa kuinka tehokkaasti sinut on huumattu ja aivopesty. Katselet maailmaa ilmeisesti vaaleanpunaisten lasien lävitse ja vihreä aate tuntuu ainoaslta oikealta.
Ilmoita asiaton viesti
Jo vuonna 1984 Ruotsin peruskoulussa on pidetty samoja asioita ongelmina kuin mitä tänä päivänä pidetään täällä, näitä:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juha-hytonen/kun-motivaatiota-oppia-ei-ole-eika-tule/
Ilmoita asiaton viesti
Aikaisemmat kirjoitukseni peruskoulusta:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/esko-karinen/peruskoulu-on-resursseja-tuhlaava-jarjestelma-ja-olennaisesti-samaa-juurta-kuin-pirkkalan-marxilainen-koulukokeilu/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/esko-karinen/funktiososialismi-koulutusinflaatio-onko-saksassa-nyt-itainen-vai-lantinen-peruskoulu/
Ilmoita asiaton viesti
Sinällään en pidä 80-luvun ajattelua sen lapsellisempana kuin 2020-luvun ajattelua. Jälkikäteen on vain niin helppo nähdä ajalle ominaiset piirteet.
Niitä voisi sanoa neuroottisiksi. Kiinnitetään huomiota seikkoihin jotka pitkässä juoksussa eivät ehkä ole niitä tärkeimpiä. Takerrutaan joihinkin ajatuskulkuihin jotka eivät ole hyödyllisiä.
Ilmoita asiaton viesti
Uskomattoman tarkka analysi koulusta ja sen tavoitteista. Itse lopetin koulussa istumisen 28 vuotiaana ja nuorempana näin opettamisen toista puolta, kun vanhempani olivat kumpikin opettajia.
Kuvaavaa kouln merkitykselle on se ettei kukaan työnantajistani ole ollut kiinnostunut päästötodistusteni arvostelu numeroista. Kiiinostusta on herättänyt ainoastaan koulujen nimet ja ammattiaineiden opettajien nimet.
Nyt jäkeenpäin on helppo todeta että hyvin työelämässä menestyneitä ovat keskinkertaiset vähän levottomat oppilaat.
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa viimeisessä lauseessa voi olla perää. Siinä tapauksessa näille oppilaille olisi hyväksi että olisi perälauta, uhka pudota alemmalle koulutuslinjalle tai jäädä luokalle. Näistä kumpikaan ei ole käytännössä mahdollinen peruskoulussa.
Ilmoita asiaton viesti
Jätin hieman kesken mielipiteeni korrelaatiosta koulumenestyksen ja työelämässä menestyksen välillä.
Monet kiitettävän koulutodistuksen saaneet ovat menestyneet työelämässä vain keksinkertaisesti ja päinvastoin oppilaat, joiden osoittama tarkkaivaisuus on ollut kehnompi oppitunneilla, ovat menestyneet yrityksissä keskimääräistä paremmin, jopa johtajiksi. Menestyäkseen he eivät ole tarvineet tyydyttävää koulusivistystä enempää.
Surkeinta koulussa oli alkeellinen vieraiden kielten opetus. Lapseni osaavat paljon paremmin vieraita kieli kuin minä. He ovat oppineet englantia todella hyvin pelaamalla englanninkielisiä pelejä ja katselemalla Youtubea ja elokuvia ilman tekstitystä. Elikkä leikinvarjolla oppii paremmin kuin tankkaamalla kielioppia.
Ilmoita asiaton viesti