Miten palautamme raideliikenteen? Hyppy uusvanhaan. Vihreät dinosaurukset hyppää tykimmin.

Ei sillä hyvä, että palaamme energiantuotannon suhteen takaisin 500 vuoden päähän perustamalla uudelleen energian saanti tuuleen.  Voimme soveltaa menneisyyden ratkaisuja myös muussa.

Nykyajan kotkotuksia, kuten atomeja on sen sijaan syytä varoa.

Myös liikenne voidaan järjestää vanhan mallin mukaan.  Siiihen esikuvaksi kelpaa raideliikenne, malli sadan vuoden takaa.

Junat

Vielä sisällissodan aikaan maantiet olivat surkeita, mutta rautatieverkko oli jo hyvällä mallilla.

Taistelut etenivät junanratoja pitkin.  Keskeinen väline armeijan mekanisoinnissa oli panssarijuna.  Vastaa nykyajan hyökkäysvaunua.

Jos juna toimi sata vuotta sitten, toimiihan se tänäänkin.

Junien avulla voimme parantaa logistiikkaa.  Emme tarvitse teitä emmekä rekkoja jotka pilaisivat ilmaston.

Saamme jopa raskaan veturin, Siperian suden liikkeelle, kunhan tuulee kovasti.

Ruokatarvikkeet voidaan toimittaa Helsinkiin junalla.  Siltä osin kuin niitä ei toimiteta globaalisti purjelaivoilla.

Jakelu

Pujotetaan rata menemään uudelleen Baanaa pitkin eteläiseen Helsinkiin.  Siellä junanvaunusta ruokatarvikkeet voidaan purkaa pikamyymälöihin.  Se pätkä mitä jää puuttumaan myymälän ja radan välistä, voidaan hoitaa maitokärryillä työntäen.

Rataa voidaan uudelleen jatkaa Kaivopuiston rantaa kiertäen Kauppatorille ja sieltä Katajannokalle saakka.  Koko eteläinen Helsinki saa näin ruokatarvikkeensa kätevästi rautateitse.  Toinen pistoraide Harjun ruumishuoneen ohi tarjoaa logistiikan uudelle uljaalle Kalasatamalle.

Kalasatamasta palautetaan jatkoraide Arabian suuntaan ihan kuten ennenkin on ollut.  Vanha pistoraide päättyi jokseenkin siinä kohtaa missä on nykyisin ostoskeskus.

Mikäli pistoraide Jätkään palautetaan, saadaan turvattua maitotonkkien saanti ja kotimaisten vihannesten tarjonta myös tälle uudelle asuinalueelle.

Entiselle Töölön sokeritehtaalle vievä raide voidaan palauttaa kulkemaan puistoa pitkin.  Se turvaa oopperan kävijöiden ruokahuollon.  Lähitaloissa toimivat maitokaupat saavat maitotonkat ja voidrittelit kätevästi junalta.

Pahaksi onneksi Haagan asema on ehditty luovuttaa muuhun käyttöön, mutta ehkä se saadaan neuvoteltua takaisin. Siinä olisi valmis rahtiosasto, johon voidaan junasta nostaa saapuvat lähetykset odottamaan noutoa.  Vastaavasti tietenkin lähtevätkin paketit.

Sama pätee muihinkin liitosalueiden asemiin.  Haagan asema nyt vaan sattuu olemaan tuttu kun olen pikkupoikana vienyt sinne lähtevää tavaraa.

Junien nopeus

Pyrkimystä nostaa junien nopeutta en ymmärrä ollenkaan.  Suuressa nopeudessa energiaa kuluu tietenkin paljon enemmän kuin pienemmässä nopeudessa.  Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä.  Eikö sitä energiaa pitänyt säästää?

Tunnin juna Turkuun

Miksi ylipäätään pitäisi päästä Turkuun edes kahdessakaan tunnissa?  Tai Tampereelle?  Kuinka monta tällaisten yhteyksien tarvitsijaa oikeastaan maailmassa on?

Sitäpaitsi, eikös tiede ole todistanut jo parisataa vuotta sitten että korkeat nopeudet aiheuttavat matkustajille huimausta, pyörrytystä ja naisille hysteriaa.

Jos ilmastotiede on ollut kehittyneellä tasolla jo tuolloin, miten voitaisiin jättää huomiotta samaan aikaan hankittu arvokas havaintomateriaali naisten hysteriasta?

Vihreät dinosaurukset, punaisella ja mustalla tehosteradoituksella, voisivat ottaa ohjelmaansa palauttaa yhteiskunta ja raideliikenne sellaiseksi kuin se oli, ennenkuin ihminen ehti tärvelemään ilmaston nykyisenlaiseksi.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu