Miten rakennetaan toimimaton kaupunki! OSA I. Raideyhteys Vuosaareen, sitä ei ole
Pääkaupunkiseudun kaupungit vakuuttelevat rakentavansa toimivaa kaupunkia mutta taitaa olla päinvastainen seurauksena. Vaikkapa liityntä meriliikenteeseen on ihmeen toimimatonta.
Raide Vuosaaren matkustajasatamaan
Vuosaaren satama sopisi Jätkää paremmin matkustajasatamaksi. Autolauttojen taloustodellisuus yksinkertaisesti edellyttää rekkojen kuljetusta samoilla aluksilla kuin millä matkustajatkin kulkevat.
Rekkojen ajo Jätkässä ja Jätkän ympäristössä lähentelee ympäristörikosta. Pitääkö rekkaliikenne tosiaan ängetä liikenteellisesti kaikkein vaikeimpaan ulokkeeseen Helsinginniemellä? Vaikka mitä tehtäisiin, perusongelma ei siitä miksikään muutu. Ja ilman rekkoja ei nykyisenkaltaiset autolautat voi liikennöidä.
Raide Vuosaareen
Olisi ollut mahdollista rakentaa Tikkurilasta raideyhteys Vuosaaren satamaan. Raideyhteys on välttämätön toimivalle satamalle mutta Vantaan kaupunkipa ei rataan suostunut.
”Jo riittää peltomaisemiemme tuhoaminen” sanottiin Vantaan kaupungin johdossa kun kiellettiin raiteen rakentaminen pääradalta Vuosaareen.
No nyt ollaan innolla rakentamassa raitiovaunuyhteyttä Hakunilaan ja sen taakse Tikkurilasta. Kysyn vaan, kuka sitä muka oikein käyttäisi. Kuka haluaisi matkustaa Hakunilasta Tikkurilaan tai toisinpäin? Niille harvoille jotka sellaista yhteyttä haluavat, riittäisi bussikyyti mainiosti.
Toisin olisi, mikäli Vantaan kaupunki olisi hyväksynyt junaradan rakentamisen Vuosaaren satamaan. Välipysäkkeinä voisi olla Hakunila ja mitkä muut tahansa jo olevat tai rakennettavat lähiöt matkan varrella. Lisäetuna olisi nopea yhteys edullisiin laivayhteyksiin Tallinnaan ja muualle.
”Raideverkko” voisi saada aidon silmän yhdessä metron kanssa mikäli Vuosaaressa metron ja junan asemat olisivat lähekkäin.
Tikkurilan houkuttavuus lisääntyisi. Matkailijoilta voisi kysyä miksi vaivautua Helsinkiin kun puukkohippaa voi seurata Dixissäkin ja ampumavälikohtauksia tanssiravintola Tulisuudelmassa.
Vantaa olisi voinut kiristää käyttöönsä lähes ilmaisen radan joka parantaisi merkittävästi pääkaupunkiseudun infraa.
Helsinkiläisille olisi tullut paljon paljon halvemmaksi toteuttaa aistikas monikäyttörata Tikkurilaan kuin maanalainen pelkkää tavaraliikennettä palveleva rata joka tulee maan pinnalle vasta Keravalla.
Ainoa selitys nykyiselle ja suunniteltavalle nololle toteutukselle on, etteivät suunnittelijat kykene näkemään nenäänsä pidemmälle ja että omiin käsiin jäävästä raitiolinjasta saa muhevammat natsajuut ja muut korruptiiviset maksut puolueille ja päättäjille. VR:n rata ei kelpaa koska kuntapäättäjät eivät pääse vetämään VR:ltä provikoita.
Lisäetuna
Täysin toimimattoman Helsinginniemen liikennekaaos olisi saanut ainakin pienen helpotuksen mikäli matkustajaliikenne siirtyisi Vuosaareen, edes osittain.
Helsinginniemelle voisi edelleen tulla risteilyliikenne ja nopean yhteyden tarjoavat alukset, olisivatpa nämä kantosiipialuksia tai ilmatyynyaluksia tai vaikkapa maaefektiä (tässä tapauksessa nestepintaefektiä) hyväksikäyttäviä ilma-aluksia tai puoli-ilma-aluksia. Tai näiden hybridejä.
Tilanne nyt
Myöhäistä ei olisi vieläkään pyytää veronmaksajilta anteeksi ja ruveta suunnittelemaan raitiotieyhteyden sijasta junayhteyttä Vuosaareen.
Ne sadat miljoonat jotka tarvitaan Jätkäsaaren liikennekaaoksen selvittämiseen eivät poista sitä rakenteellista ongelmaa mikä on synnytetty Jätkäsaareen.
Suurin osa Jätkästä tai Katajanokalta kaljan perässä matkustavista ei suinkaan tule Punavuoresta tai Etu-Töölöstä vaan jostain kaukaa.
Vantaan kaupungin ja Helsingin kaupungin yhteinen ratkaisu olisi WIN-WIN molemmille kaupungeille.
Ihan merkityksetön ei olisi sekään etu että satamasta pääsisi lentoasemalle Tikkurilan kautta yhdellä vaihdolla tai jopa ilman vaihtoa.
Otsikossa tarkoitetaan että pääradalta ei ole henkilöliikenneyhteyttä Vuosaaren satamaan, vaikka sellainen olisi saatu vähällä vaivalla järjestettyä Vuosaaren sataman rakentamisen aikaan.
Mikäli junayhteyttä Vuosaaren matkustajasatamaan (jota ei ole), nyt yritettäisiin käyttää, olisi matkustajien käveltävä Helsingin päärautatieasemalta metroon (paikoitellen puolisen kilometrin kävely), ahtauduttava metrovaunuun. Perillä Vuosaaressa lienee olemassa aie metron jatkamiseksi Vuosaaren satamaan asti, mutta tällä hetkellä sellaista metroradan jatketta ei ole olemassa.
Pääongelma on kuitenkin se, että rekkaliikenteen on pujoteltava Katajanokalle, Eteläsatamaan tai Jätkäsaareen päästäkseen autolautan kyytiin. Aivan epätoivoinen tehtävä ja pilaa empirekeskustan viihtyvyyden ja rakennukset kun rekat jyrisyttävät jugendtalojen perustukset hajalle.
Aiotut helpotustoimet, sadan miljoonan euron tunnelin rakentaminen rekoille Jätkäsaareen on pelkkää laastaria avohaavaan.
Pelkästään se, että tunnelista aletaan puhua vasta nyt, kun satamaterminaalit on jo rakennettu, todistaa miten lyhytnäköistä kaupunkisuunnittelu pääkaupunkiseudulla on.
Ilmoita asiaton viesti
Helsinkiläisiä ei taida kiinnostaa kulkea matkustajasatamaan Tikkurilan kautta. Eikä Vuosaaressa taida myöskään olla infra kunnossa matkustajaliikennettä varten?
Minun mielestäni ehdotuksesi Tikkurila-Vuosaari raidelinjasta on täysin tarpeeton matkustajaliikennettä varten. Suurimmalla osalla kaljamatkustajista on aikaa istua ruuhkissa. Rekkakuskeja toki voidaan sääliä, mutta hekin istuvat liikennevaloissa tuntiliksalla.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka iso osa Tallinnan kaljan hakijoista on helsinkiläisiä? Ei kai lauttaliikenne voi perustua pelkästään helsinkiläisiin?
Siinähän se virhe on tehty kun ei ole rakennettu matkustajasatamaa Vuosaareen vaan ängetty se pahimpiin Helsinginniemen ulokkeisiin.
Minunkin mielestäni raitiotieyhteys itään päin Tikkurilasta on aivan tarpeeton mutta sellaisesta Vantaalla kuitenkin haaveillaan.
Helsinkiläiset pääsisivät Vuosaaren matkustajasatamaan metrolla, rataa ei tarvitsisi jatkaa paljoa.
Helsinkiläisiä vaivaa kirkonkylämentaliteetti, kaiken liikenteen olisi kuljettava rautatientorin kautta.
Kaljamatkustajilla on varmaan aikaa (ja halua?) istuskella paikallaan seisovassa ratikassa ja katsella suu ammollaan Helsingin ihmeitä, mutta ne samat ratikat estävät muuta liikennettä.
Rekkakuskit aiheuttavat vahinkoa rekoillaan ja toimimattomilla yhteyksillä itselleen mutta myös muille. Toimimaton kaupunki merkitsee ruuhkia joissa istutaan vuosi vuodelta yhä pidempiä aikoja.
Ilmoita asiaton viesti
Rautatientorilla taitavat viihtyä enemmän maaseudun väki kuin helsinkiläiset. Toki tulevaisuudessa sinne saattaa helsinkiläisetkin pysähtyä, kun autot saadaan pois Kaivokadulta.
Toimimaton kaupunki saadaan aikaan yksityisautoilulla. Onneksi nykysuunnittelu toimii sellaisen vähentämiseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kai Niemeläisellä on 30 vuotta vanha käsitys rautatieasemasta.
Käyppäs katsomassa joku ilta menoa siellä. Mikäli edes uskallat. Lupaan että tulet yllättymään. Pönttövuoren takaa tulleita siellä ei juuri näy, vaikka väkeä onkin paljon. Puhutaan ehkä neljääkymmentä kieltä ihan arki-iltanakin. Monenlaista on siellä kaupan, ei välttämättä enää ihan ehtaa mutta kuitenkin.
Toimimaton kaupunki saadaan aikaiseksi tekemällä liikennejärjestelmät kärrynpyörän kaltaisiksi keskipisteenä rautatientori. Joka iikan on kierrettävä sen kautta, sillä kärrynpyörästä puuttuu puolia yhdistävät renkaat.
Ainoa mikä jotenkin vielä toimii on yksityisautoilu mikäli muistaa kiertää Vironniemen (jota kirjoituksessa nimitetäään Helsinginniemeksi) kaukaa.
Ilmoita asiaton viesti
Viimeeksi kävin siellä puolen yön maissa perjantaina. Ei siellä kovin paljoa ihmisiä ollut. Taisin kuulla oman karjalanmurteeni lisäksi suomea ja ehkä englantia.
Toimiva joukkoliikenne (juna) toi minut rautatientorille ja metro vei sieltä pois. Kunhan Kruunusilta saadaan valmiiksi, joukkoliikenteestä saadaan vielä parempi. Yksityisautoilulle ei täällä ole juurikaan tarvetta, jollei kaihoa Tikkurilan taakse.
Ilmoita asiaton viesti
Varmaan kaikki on hyvin niin kauan kun ei tarvitse ambulanssia, poliisia tai palokuntaa tai putkimiestä. Tai taksia.
Niiden tulo ei tule jatkossa onnistumaan kunhan tiet kavennetaan ”bulevardeiksi”.
Et sitten saanut tarjouksia? Kaverille ehdotettiin kolmesti intiimiä hetkeä matkalla Krunikasta asemalle. Eivätkä olleet mitään elovena-tyttöjä.
Itse osaan joitakin kieliä mutta en urdua, suahilia enkä tagalogia jotka lienevät nykyään pääkielet Helsingin rautatieasemalla.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä bussille, raitiovaunulle, hälyytysajoneuvoille ja takseille löytyy tilaa, kun yksityisautoilua saadaan vähennettyä tarpeeksi.
Bulevardikadut ovat hyvä menetelmä tavoitteen saavuttamiseksi. En saanut tarjouksia, ehken ole niin haluttava kuin kaverisi.
Helsingin asemalla saattaa kyllä kuulla kieltä, jota ei ymmärrä. Niin saattaa käydä joskus ulkomaillakin.
Ilmoita asiaton viesti
Voihan kaupunki toimia niinkin ettei mitään suunnitella.
Mitään etua on vaikea kuvitella koituvan siitä että autolauttaterminaalit on sijoitettu mahdollisimman hankaliin paikkoihin.
Kaupungin läpi suuntautuva rekkaliikenne ei ole monessakaan muussa kaupungissa tavoitteena.
Ilmoita asiaton viesti
Satama ilman rautatietä on kuin satama ilman laivoja. Nehän pilaavat maisemaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Vuosaaren satamaan on rautatie.
Ilmoita asiaton viesti
Sitähän minäkin, ja laivojakin vaikka maisema on pilaantunut.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta millainen! Hevosetkin nauraa kun peltomaiseman pilaantumisen estämiseksi on ollut tehtävä maanalainen rautatie joka kelpaa vain tavarankuljetukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan se satamarata ollut vuosikymmenet:
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Vuosaaren_satamarata
Ilmoita asiaton viesti
No onhan tuo erittäin naurettava ja kallis ollut. Jo silloin on ollut täysin Vantaan tiedossa etteivät ne neitseelliset peltomaisemat tule säilymään peltomaisemina. Ja että siinä olisi ollut mahdollisuus parantaa Vantaankin infraa.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen liikenne, erityisesti tavaraliikenne vientiin ja tuontiin, käsitetään ja käsitellään Suomen liikennejärjestelmässä, pelkästään rannikkojen kautta tapahtuviksi laivauksiksi.
Tämä ei ole ainoastaan ympäristörikos ja EU:n liikennestrategian vastainen strategia, jossa rekka liikenne volyymien siirrot raiteille ja vesille on jätetty toteuttamatta, vaan myös valtakunnan kehittämisen kannalta täysin käsittämätöntä toimintaa.
Pelkkä rannikkokaupunkien tapulikaupunkikehittäminen heikentää ratkaisevasti Järvi-Suomen 8,5 maakunnan toimintaedellytyksiä, jättäen alueet totaaliseen takamaa-asemaan ilman EU-tason kehittämismahdollisuuksia..
Samasta aiheesta kommentit : https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/otsokivekas/kuinka-rakennetaan-vihrea-kaupunki-kaupunkirakenne/#comment-4217291
ja blogit :
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/hesarin-mielipidesivulla-tanaan-lansiradan-hintalappua-ei-tiedeta-mita-tiedetaan-suomalaisesta-liikennesuunnittelusta/
sekä
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/tietoon-perustuvan-liikennepoliittisten-paatosten-teon-nakyvista-ongelmista-suomessa/
Ilmoita asiaton viesti
On todella kammottavaa että tuonti- ja vienti on keskitetty Helsinkiin.
Sitä ei voi ymmärtää kuin sillä että Helsinki loputtomassa ahneudessaan haluaa tuulaakimaksut kaikesta Suomeen tulevasta ja lähtevästä tavarasta.
Ilmoita asiaton viesti
Onhan tavarasatamat myös Turussa, Hangossa, Vuosaaressa ja Kotkassa.
Mutta tosi on, että Länsisatama, Eteläsatama ja Katajanokka yhdessä ovat täysin tukossa.
Oma ratkaisumallini oli jo silloiselle liikenneministeri Ole Norbackalle automaattinen konttien vihivaunutunneli Turusta,
Helsinkiin ja eteenpäin itään.
Rekka- junaterminaaleista kontit automaattisesti ylös ja alas edelleen kuljetukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Pientä on muiden satamien volyymit Vuosaareen verrattuna. Ei Hampurista joka satamaan kannata välilaivauksia tehdä.
Ilmoita asiaton viesti
Uudella tunnelitekniikalla saataisiin purettua mahdotonta hässäkkää.
Ilmoita asiaton viesti
Siinähän se juju onkin. Että voidaan kuljettaa niin Hampurista sinne valtamerilaivojen kuljettamat ja kuljetettavaksi Järvi Suomesta lähetetyt kontit ja muut lastit ,samoin kuin Hampurin takaa edullisimmin uusilla EU tuella suunnitelluilla laivatyypeillä, https://e-lass.eu/media/2016/08/05-Arctic-logistics-Shipdesign-and-Energy-efficience-in.pdf joille ei tarvita suur investointeja sisämaan satamiin vaan laivat voivat toimia laitureilta suoraan rekkojen kanssa lastaten ja purkaen niitä lähimmässä rekka auto laiturissa minimoiden maakuljetus tarvetta. Tätä on jo teknisesti tutkittu ja todettu toimivaksi (VTT raportti 37/73/2009) malliksi ympärivuotiseen kuljetukseen Järvi Suomen alueella. https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/vesitiet-jopa-viisi-kertaa-edullisempi/ Puuttuu ainoastaan se, että Suomi aloittaisi toteuttamaan EU liikennestrategiaa. Sekin aika tulee kun ensin aloitetaan eduskunnan edellyttämät liikenne tutkimukset sisävesiliikenteen mahdollisuuksista intermodaali liikenteen toteuttamiseksi Suomessa kuten EU direktiivissä 92/106 ETY on sovittu vuonna 1992 eli ennen Suomen liittymistä EU hun…https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/eu-liikennestrategian-toteuttaminen-ja-alueellinen-saavutettavuus-suomessa-poliittisesti-mahdoton-yhtalo-ollut-jo-30-vuotta/
Ilmoita asiaton viesti
Ai unohdin kommentoida tuota ajatustasi: ”Tikkurilan houkuttavuus lisääntyisi. Matkailijoilta voisi kysyä miksi vaivautua Helsinkiin…”
Mieleeni nousi kaksi kysymystä:
1) Oletko koskaan käynyt Tikkurilassa?
2) Keksitkö yhtään syytä palata sinne uudelleen?
Ilmoita asiaton viesti
Kai Niemeläinen ei taida ymmärtää että suurin osa Suomen kansasta asuu Tikkurilan tyylisissä paikoissa, Tikkurilassa tai sen takana.
Kermaperseinen näkemys että vain helsinkiläiset kävisivät kyöräämässä kaljaa Tallinnasta ei vastaa todellisuutta.
Ilmoita asiaton viesti
En usko kaljarallikansan muodostuvan helsinkiläisistä. Juurikin siksi kaljarallikansalle raitiovaunumatkustaminen isolla kirkolla on ylellisyyttä, jota Tikkurilan tyylinen paikka ei tule tarjoamaan.
Meille kermaperseisille kyllä kelpaa kaljarallikansan matkailusta kaupunkiimme virtaavat eurot. Ja elähdyttäähän tuo kaljakärriväki mukavasti muutoinkin monimuotoista katukuvaamme.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka paljon Helsinki nettoaa siitä että tuulipukukansa hikoilee itsensä rautatientorilta Jätkään ja takaisin?
Samalla helsinkiläisten itsensä elämä muodostuu sietämättömäksi kun jokainen iikka joutuu kulkemaan päivittäin lähtöruudun kautta ja joutuu jonottamaan loputtomissa liikenneruuhkissa, erilaisissa kulkuvälineissä.
Ilmoita asiaton viesti
Aika paljon tulevat tilausbusseilla suoraan satamaan tai omilla autoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Omilla autoilla tulevat ovat hyvä bisnes alueen pysäköintifirmoille. Tilausbussit taas oiva tapa liikuttaa isoja ihmisjoukkoja.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä osaavat panna kunnon neliöhinnan parkkiruudulle. Lienevät kylläkin kaupungin omaisuutta nuo parkkialueet.
Ilmoita asiaton viesti
Niinhän ne alueet kaupungin omistuksessa ovat. Alueiden vuokraaminen parkkiyrityksille tuottaa kaupungill lmukavanisätulon, jolla maksetaan meidän kaupunkikehitystämme jatkossakin.
Ilmoita asiaton viesti
Se kaupungin kehitys on vihreiden hallussa, joten kannattaako siitä maksaa?
Ilmoita asiaton viesti
Ei minun elämäni muutu sietämättömäksi, vaikka savolaiset matkaavat ratikassa. Eikä siellä Rautatientorilla tarvitse helsinkiläisten kovin usein käydä. Maalaisten vierailut lienevät sahaamista Rautatientorin kautta…
Ilmoita asiaton viesti
Minä olen; Tikkurilan asema on sekava kuin mummon tukka kuten Pasilakin.
Hesa on järkevä.
Ilmoita asiaton viesti
Helsingin päärautatieasema on toivottomasti alimittainen liikenteelle. Jo nyt junat joutuvat odottamaan että mahtuvat laitureihin. Jos junaliikennettä on tarkoitus lisätä, käy entistä ilmeisemmäksi päärautatieaseman pieneksi jäänyt koko.
Ilmoita asiaton viesti
Siinä olet oikeassa, että liian pieni se on, mutta siksi juuri selkeä. Tilaa ei ole, paitsi, jos Turun junat jätetään Espooseen ja sieltä shuttle-busseilla stadiin ja Kampin tunneliin.
Tai Pitäjämäkeen ja ratikalla Stadiin.
Ilmoita asiaton viesti
Voitaisiin myös arvalla heittää ne junat jotka jää Ilmalan tai Käpylän seisakkeelle.
Ilmoita asiaton viesti
Siis mitä ihmettä?.
Eikö Petterin tunnin juna päätykkään satamaan josta itäeuroopan laivanrakentajat pääsee jouhevasti Turkuun ja takaisin.
Vittu mikä pettymys täällä napapiirillä asuvalle ettei verovaroja saada maasta ulos puolta tuntia aikaisemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Jopa Turussa on kekattu että matkustajajuna kannattaa ajaa satamaan asti.
Niin korkeaan hengenlentoon ei ole Helsingissä kyetty.
Ilmoita asiaton viesti