Näkökulma Reinille, onko tulva ilmastonmuutoksen syytä?

Tulva ei sinällään ole millään tavoin poikkeuksellista Reinillä.

Rein virtaa Kölnin läpi ja Kölnin jazz-klubin, kapakan ovenkamanaan on merkitty vuosiluvut ja tulvat.  Merkit ovat siinä hartian korkeudella.  Ja niitä merkkejä on useita.  Ovenpieleen on siis merkitty, kuinka korkealle kulloinkin vesi on noussut kapakassa.

Klubi on ydinkeskustassa, parin korttelin päässä joesta.  Vanhassa kaupungissa, keskustan eteläosassa.

Reinin tulvat yllättävät asukkaat samaan tapaan kuin talvi yllättää meillä autoilijat.

Kölnin tuomiokirkko ja rautatieasema ovat korkeammassa asemassa muutaman sadan metrin päässä.

Tuli vierailtua kanavalaivatelakalla Kölnissä.  Siellä konttoriin kivutaan, se seisoo jaloilla, pyörein luvuin reilun kolmen metrin korkeudella maasta.  Ja se maa, telakkakenttä puolestaan on ihan reilulla korkeudella, useita metrejä kesäisestä keskivedestä.  Samalla tavoin varastot ovat jalkojen päällä kuin baba-jagan mökki.  Niihin hitsauskoneet, maalipurkit ja jakoavaimet voidaan nostaa veden alta pois tulvan koittaessa.

Että ei pitäisi tulvan tulla yllätyksenä.  Parempaa varautumista nähtävästi tarvitaan.  Pitäisikö olla samanlaisia varoitusjärjestelmiä kuin on rakennettu tsunamin uhkaamille rannikoille?  Rannikoilla on nykyään jatkuva seuranta ja varoitussireeniverkosto odottaa napinpainallusta.  Keski-Euroopassa voitaisiin kai käyttää hyväksi kännykkävaroitusta.

Kuivat kesät

Normaaliin ilmastonvaihteluun kuuluvat myös kuivat kesät.  Silloin vilkas proomuliikenne Reinillä vaikeutuu.  Myös turistialukset saattavat joutua jalkauttamaan asiakkaansa yläjuoksulla.

Erikoiskuivat kesät

Rein ei ole mikään vähäinen virta.  Taannoin osuin kysymykseen, miten roomalaiset ovat ylipäätään kyenneet sen aikaisella tekniikalla rakentamaan sillan Rein-joen yli.

Vaikka uskoni roomalaisten insinööritaitoihin on suuri, on suoritus silti tuntunut uskomattomalta.

Mielestäni selitys tähän tulee siitä, että roomalaisen lämpökauden aikaan Rein on ollut kuivimpaan aikaan vain vähäinen puro.  Laajan joen pohja on ollut paljastuneena ja mitään erityisvaikeutta ei ole ollut rakentaa nykymittapuunkin mukaan pitkää puusiltaa normaalisti vuolaaseen virtaan.

Vesiliikenteen erikoispiirre

Oikeanpuoleinen liikenne ei ole voimassa Reinillä.  Vastavirtaan nousevalla aluksella on etuajo-oikeus ja se valitsee edullisimman reitin itsensä kannalta.  Vastaantuleville ilmoitetaan levyllä ja pimeällä valoilla suositeltu puoli ohittaa.

Vastavirtaan nouseva alus pyrkii hyödyntämään akanvirtauksia ja pysyttelee lähellä rantoja vuoroin kummallakin puolella virtaa.

Virta syö väylänsä maisemaan

Reinin mutkat muuttavat paikkaansa.  Hitaasti mutta varmasti sisäkaarteeseen kertyy maata samalla kun vesi kuluttaa ulkokaarretta.  Näin joki syö itsensä läpi maiseman.  Vanhat joen mutkat ovat kiinteällä maalla ja nykyjoen mutkat sijaitsevat kokonaan eri paikassa kuin satoja vuosia sitten.

Joen kulku maiseman halki merkitsee kahta seikkaa.  Kaikki kelluu, mikään ei ole pysyvää, paitsi joki itse.  Ja sekin vaihtuu koko ajan, varpaita ei voi kastella koskaan samaan jokeen, se vesi mihin kastelit, meni jo.  Uomassaan pysyvää jokea on yhtä turha haikailla kuin muuttumatonta tai yllätyksetöntä ilmastoa.

Tulvat

Reinin tulvat ovat ikiaikaisia ja on aika rohkeaa olettaa että mikään ihmisen vaikutus voisi muuttaa sitä.

Ainoa yllättävä piirre on se, että normaalisti pahimmat tulvat ovat myöhään syksyllä tai talvella.

Ajankohta on yllättävä, mutta ilmasto on todellakin erittäin häilyvä elementti ja äärisäät ovat aivan normaalia säätä.

Ja mikä johtopäätös tästä tehdäänkään

France24-kanava toistaa nyt toistamasta päästyäänkin että kyseessä on osoitus ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta ja että tämä aikaansaa välittömän tarpeen kiristää vielä lisää ilmastotavoitteita.

Hulluja nuo gallialaiset.  Toisaalta, samaa vikaa on ympäri maailman.  Voidaan perustellusti puhua aikalaishulluudesta.

+29

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu