Saako matkustajalaivalla kuljettaa sotatavaraa? M/S Estonian kohtalo

Minäkin kelvoton uskoin että M/S Estonian onnettomuustutkinta olisi pääosin todenmukainen.  No, eipä ole ollut, vaan kyse on ollut samantapaisesta tapahtumasarjasta kuin IPCC:n ja ilmastonmuutoksenkin kohdalla.  Eli, ensin päätetään se mitä pitää todistaa ja sen jälkeen kootaan todistusaineisto joka tukee väitteitä.

JAIC:n (Joint Accident Investigation Commission), Viron, Ruotsin ja Suomen kesken perustetun tutkintaelimen missio on ollut sälyttää virhe saksalaiselle telakalle ja silotella tutkijavaltioiden omien toimijoiden tekoset siltä osin kuin käytännöllistä ja mahdollista.

Niinpä JAIC on ollut täysin tietämätön siitä, että Estonialla on ylimalkaan kuljetettu aseita ja erityisen varmoja ollaan oltu siitä, että kohtalokkaalla viimeisellä matkalla varsinkaan ei ole ollut aselastia.

Myöhemmin selvinnyttä

Sittemmin on kyllä selvinnyt että aiemmilla matkoilla on Estoniassa kuljetettu auton peräkärryssä jotain pientä sotatavaraa, jota on tietenkin Ruotsin puolustusvoimien ollut kiinnostavaa tutkia.  Pahimmoillaan joku pikku ohjuskin saattaisi mahtua peräkärryyn ja niillä on varmaan mukava leikkiä ja tutkia niitä rauhassa Ruotsin puolustusvoimien materiaalilaitoksessa.

Tällaisessa luulossa minäkin olen ollut, olen elänyt kuvitelmassa, että aseiden kuljetus Estoniassa on ollut vähäistä ja sillä ei ole ollut mitään tekemistä turman kanssa.

Mutta toisin näyttää käyneen

Varmana pidettävien todistajalausuntojen mukaan M/S Estonia myöhästyi lievästi lähdössä viimeiselle matkalleen, kun laivaan ajettiin kaksi kuorma-autoa viime hetkillä ja satama eristettiin virolaisten poliisien toimesta kuorma-autojen laivaan ajon ajaksi.

Kahden kuorma-auton saattuetta suojasi tuntemattomiin univormuihin pukeutunut sotilassaattue.  Sittemmin on tullut tietoon univormujen laatukin, mutta siihen en puutu tässä ja ei se julkista ja virallista informaatiota olekaan.

Pikkulinnut laulavat, että lastina olisi mahdollisesti ollut ohjuksia, mahdollisesti raskaita ja värimetalleja ja ehkä 400-kiloinen atomivoimala, jollaista voidaan käyttää menestyksellä erilaisten sotakoneiden voimanlähteenä.

Ehkä juuri näiden myrkyllisten ja yleisvaarallisten materiaalien vuoksi on ehdotettu uponneen aluksen peittämistä betonilla.

On esitetty perusteltu spekulaatio siitä, että viimeisellä matkalla siirron kohteena olisi ollut myös ilmapuolustuksen älylaitteisto, joka osaa erottaa omat koneet vieraista koneista.  Tällainen laitteisto olisi ollut paitsi tutkien osana, myös neuvostovalmisteisten torjuntaohjusten osana.

Jossakin mielessä valtakunnan, Neuvostoliiton tai sen mitä siitä jäi jäljelle, keskeiseen puolustusintressiin kuuluu estää tällaisen järjestelmän joutuminen vieraisiin käsiin.  Mikäli tällainen laitteisto on vihollisen hallussa, se voisi suorittaa maahantunkeutumisen lentäen ilman että tutkapuolustus osaisi erottaa hyökkääviä koneita omista tai että niitä kyettäisiin ampumaan alas.

Ja tällainen hieno ja edistynyt laitehan ei kiinnosta suuremmin ruotsalaisia joilla tuskin on intressejä hyökätä Venäjän ilmatilaan.  Liikkeellä on ollut merkittävämmät asevoimat, joiden kanssa ruotsalaiset ovat tunnetusti tehneet läheistä sotilaallista yhteistyötä jo kymmeniä vuosia, alkaen jo ainakin 1950-luvulta.

Ruotsin tullia oli ohjeistettu siitä, että Estonialla saapuvat sotilastavarakuljetukset ohjataan suoraan tullin ohi. Kyseessä on ollut merkittävä ja ehkä ei pelkästään kansallinen toimi.

Ymmärrän kyllä että tuossa skenaariossa on spekulaatiota mukana, toisaalta, varmaa on ollut se, että virolaisten poliisien sulkemalle satama-alueelle on ajettu vieraiden sotilashenkilöiden vartioimat kaksi kuorma-autoa jotka on viime hetkellä ajettu Estonian autokannelle viimeiselle matkalleen.  Toinen kuorma-autoista on merkitty lyijykynällä lastiluetteloon jälkikäteen, toisesta ei ole merkintää.

Niskalaukaus

Tallinnan satamasta on ollut videonauhaa josta on käynyt ilmi minkälaisia ajoneuvoja Estoniaan on mennyt. Sataman varatullipäällikkö Igor Kristapovits on takavarikoinut nauhat.  Ikävä kyllä onnettomuudesta kahden viikon kuluttua varatullipäällikkö on surmattu kotitalonsa edustalla kahdella niskalaukauksella ja nauhat ovat kadoksissa.  Tällä tietenkään ei tarvitse olla mitään yhteyttä turmaan.

Lähde

Edellä kirjoitettu perustuu Tapio Kuisman laatimaan kokoomateokseen, mihin on koottu yksityiskohtaisia todistajalausuntoja ja huomiota eri lähteistä.  Kirjan nimi on Tapaus Estonia ja julkaisuvuosi on 2008.  Kirja löytyy kirjastoista, ja sitä ei voi pitää epäluotettavana lähteenä, varsinkin kun todistajalausunnot identifioidaan tarkkaan.

Myös muita Estonian tapauksen kiistanalaisia yksityiskohtia koskevia kirjoja on olemassa.  Näistä ainakin Jutta Raben kirja on suomennettukin.

Omalta osaltani kyseessä on laiminlyönti, pyrin tutustumaan kaikkien osapuolien kirjalliseen aineistoon ennenkuin kirjoitan mistään aiheesta.

Pahoittelen sitä, että tavoistani poiketen en ole aikaisemmin tutustunut onnettomuustutkinnan puutteisiin.  Olen luottanut siihen että ainakin pääpiirteittäin onnettomuustutkinta olisi todenmukainen.  Tässä olen ollut väärässä. Jopa aluksen tahalliseen upottamiseen on olemassa aitoja motiiveja, itse asiassa jopa kaksi erilaista skenaariota.  Ja vielä yksi skenaario on että vahinko on aiheutunut vielä rikollisemmasta huolimattomuudesta kuin aikaisemmin on ollut syytä olettaa.  Näistä myöhemmin lisää.

Sarja Estoniasta jatkuu, mikäli minulle ei määrätä uusia kirjoituskieltoja. US:n ylläpito bannaa minua ahkerasti ja toistuvasti ja eri syistä.  Kyseessä on outo ilmiö, tuntuu kuin bannini olisi sidoksissa erään toisen henkilön banneihin, vaikka kirjoittajina olemme kovin erilaisia.

Vastaus otsikon kysymykseen

Juu, ei ole sallittua ottaa matkustajia eläviksi ihmiskilviksi ja kuljettaa sotatavaraa matkustaja-aluksessa.

S/S Lusitaniassa I maailmansodan aikaan sellaista tavaraa kuljetettiin ja siltä osin Lusitanian torpedoiminen on ollut sallittu toimi.  Tosin torpedoimisen laillisuudesta ei koitunut saksalaisille hyötyä, pikemminkin päinvastoin.

Toinen esimerkki on merihistorian tuhoisin turma, missä noin 10 000 pakolaisen täyttämä M/S Wilhelm Gustloff torpedoitiin tammikuussa 1945 Helin niemen edustalla eteläisellä Itämerellä.

Sukellusaluksen päällikkö, Alexander Marinesko, ei tehnyt sotarikosta, ei upottanut matkustajalaivaa, sillä upotetussa aluksessa oli myös evakuoidun merisotakoulun oppilaat.

Kourallinen keskenkasvuisia merisotakoulun oppilaita tekee tämän maailman suurimman laivavahingon sallituksi sotatoimeksi.

Loppulause

Mikäli M/S Estonian onnettomuudella on ollut yhteyttä sotatavaran kuljettamiseen, on kaikkien tutkijavaltioiden intressissä ollut nähtävästi pitää se salassa.

+6

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu