Salakuljetustapauksia purjeveneellä

Kyllä pirtuaikaan on purjeveneilläkin pirtua salakuljetettu.  Pirttisaaren merivartioasemalta otetussa kuvassa takavarikoiduista veneistä useat ovat purjeveneitä.  Veneitä on koko lahdelman rannat täynnä, ehkä yli sata odottamassa huutokauppaa.  Useimmat fiskareita, mutta ihan kohtuullinen osuus on purjeveneitäkin.

Ja on kärähdetty viinan salakuljetuksesta myöhemminkin.  Tiedän tapauksen missä tullimies on 80-luvulla hövelisti kysynyt että onkos alkoholijuomia aluksessa ja kapteeni on iloisena esitellyt Systembolagetista ostettuja pulloja.  Ainoa vaan että nekin on tullattava ja alkoholiverot niistä maksettava Suomeen saapuessa.  Joten tullimies on kirjoittanut maksumääräyksen alkoholijuomista (joista on jo Ruotsin verot maksettu).

Takavuosina vallinneen urbaanilegendan mukaan aluksessa saisi olla joku määrä tullaamatonta viinaa ikään kuin laivan omaa varastoa.  Jos joku lukija tietää tästä enemmän, olisi mielenkiintoista kuulla.

Mutta nyt mielessäni olisi valottaa paria muuta salakuljetustapausta.  Ensimmäiseksi vaikkapa tapaus Marza.

Salakuljettaja Gustav Estlander

Katajannokkalainen Gustav Estlander on ollut etevä venesuunnittelija ja menestyksekäs urheilija.  Hän on saavuttanut Euroopan mestaruuden pikaluistelussa.  Pikaluisteluratahan oli heti kodin vieressä, Pohjoisrannassa.
Luistelun lisäksi Estlander on ollut innokas purjehtija ja jo vuonna 1899 hän putsannut pokaalit itselleen itse suunnittelemallaan nostoköliveneellä S/Y Flamingo.  Tämä oli varhainen katamaraani, oikeastaan kaksoisvene, tylppäkeulainen nostokölivene, kokonaispituus 12,2 ja vesilinjan pituus 6,5 m, 60 m2 purjepinta-alalla.

Sen aikainen valöörisääntö ei ollut mitenkään varautunut siihen että mokoma ekstreemi konstruktio tehtäisiin, joten mittaluku, valööri jäi hyvin matalaksi samalla kun vene oli lähestulkoon kaikkia muita pursia nopeampi.

Lisää kuuluisuutta ja nimenomaan venesuunnittelijana Estlander sai vuodesta 1900 Aldebaranillaan jonka kokonaispituus oli 13,85 m ja purjepinta-ala 100 m2.

Myöhemmin Estlander muutti Tukholmaan ja hän on ollut SK-säännön johtava suunnittelija, tunnustettu maestro.

Estlander-konstruktiot tunnistaa parhaiten keularangassa olevasta pikku taitoksesta.  Se on todella hieno yksityiskohta ja yksistään siitä melko hyvin erottaa Estlanderin suunnittelemat SK:t.  SK tarkoittaa siis Skärgårdskryssare.  Asiaa tuntematon voisi kuvitella että kyse on jostain saaristopurjehtimisesta, mutta ei, nämä veneet ovat yhtä merikelpoisia kuin muidenkin mittaluokkien veneet tai yksityyppikilpaveneet (muutamia hyvin äärimmäisiä konstruktioita, ns. lusikoita lukuun ottamatta).

Knud Reimers jatkoi Estlanderin suunnittelutoimistoa myöhemmin.  Reimers on myös hyvin tunnettu venesuunnittelijanimi.

Mutta palataan aikaan ennen sisällissotaa, sortovuosiin:

S/Y Marza

Sortovuosien aikaan nousi esiin tarve ja halu painattaa venäläisvastaisia painotuotteita.  Kun niitä ei uskallettu painattaa Suomessa, painopaikaksi valikoitui Ruotsi.  Painotuotteiden tilaajana toimi salaliitto, Kagaaliksi nimitetty.  Siihen kuului yhteiskunnan paremmistoa, enimmälti ruotsinsuomalaisia, mutta oli mukana suomensuomalaisiakin.

Gustav Estlanderin isä on ollut senaattori ja tunnettu svekomaani.  Häneltä on jäänyt lentävä lause että jos Suomesta tulee yksikielinen niin silloin se kieli on venäjä.

Painotuotteiden kuljetus Suomeen oli riskialtista.  Venäläiset höyrykaatterit valvoivat rannikkoa.  Sortovuosien aikaan luotsilaitoskin venäläistyi.

Salakuljetukseen tarvittiin nimenomaan nopeaa venettä ja huimapäistä miehistöä.  Ja Marza päällikkönään Gustav Estlander oli tähän tehtävään omiaan.

S/Y Marzasta on säilynyt todella säästeliäästi kuvia ja yhtä minulla olevaa yleispiirustusta lukuun ottamatta muita en ole edes nähnyt.  Marza oli kookas ja nopea alus eikä venäläisten viranomaisten höyrykaatterit pysyneet perässä.

Kielletyn kirjallisuuden landauspaikkoina on käytetty useita paikkoja, yksi tunnettu ja tiedetty on Sipoon joen vuonossa, Eriksnäsin tienoilla oleva ns. Schybergsonin huvila.

Marzalla on hallussaan nopeusennätys joka on ollut pitkään voimassa:  3,5 tuntia Furusunds Wärdshusin edestä Maarianhaminan satamaan.  Nopeilla nykyveneillä kaikkine pallokkaineen olisi vaikea edelleenkään rikkoa tätä ennätystä.

Wärdshus on edelleen paikoillaan, joten sopii yrittää josko matka onnistuisi nopeammin.

Jos lukijoilla on aiheesta lisätietoa, niin mielenkiinnolla kuulen.  Tämä kertomus on muistinvarainen, minulla on kyllä kirjallisuutta Kagaalista ja venäläisvastaisten painotuotteiden salakuljetuksesta, mutta sitä ei ollut käsillä juuri nyt.

Seuraavassa kertomuksessa käsittelen tapausta missä aseita on salakuljetettu purjeveneellä.  Eikä mitään pikkulastia.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu