Talvi yllätti sähköautoilijat

Autolehdistä, sekä Tekniikan maailmasta että Tuulilasista voi lukea inhorealistisia kertomuksia mitä sähköautolle tapahtuu pakkasessa.

Lataustila putoaa.  Tuulilasin joulukuun ensimmäisessä numerossa mainitaan 150 km:n matkan supistuneen 60 km:iin. 60 km siis oli auton ilmoittama mahdollinen matka.  Tiedä sitten miten luotettavia nuo luvatut kilometrit edes ovat.

Toisaalla väitetään kilometrien sulavan silmissä.  Auto voi antaa optimistisen arvion mahdollisista kilometreistä.  Ja siis antaakin kirjoitusten mukaan.

Varsinkin jos tie on pöpperöinen, vierintävastus kasvaa nopeaan.  Sähköautot ovat omiaan sileälle asvaltille, missä vierintävastus on pieni.  Etelässä sähköautot voivat toimia hyvin, kunhan akku ei kuumene liikaa, ja mikäli jostain espanjalaisesta sähköverkosta riittää ytyä.

Elektroniikka temppuilee

Pakkanen valitettavasti ei tee oikein hyvää sähkölaitteille.  Ihan tavallistenkin autojen sähköt voivat temppuilla pakkasessa.  Muun muassa olen kokenut sellaistakin että bensa-auton asetukset muuttuivat itsestään kovassa pakkasessa.

Sähköautojen latausta ohjaa hyvin hieno ja monimutkainen elektroniikka.  Tämä voi temppuilla pakkasessa. Sähköauton matka jatkuu kenties hinausauton kyydissä.

”Halpaa” polttoainetta

Lehdistä käy ilmi, että osa latausasemista velottaa latauksesta ajan perusteella.  Mikäli akku on kylmä, se ei ota vastaan latausta tyydyttävästi ja polttoaineen hinta voi nousta kovaksi.

Samaten, mikäli akku on melkein täynnä, lataaminen hidastuu.  Siten on kyseenalaista voiko ennen matkaa ladata varastoon.  Mikäli akussa on esim. 80% lataus, kannattanee lähteä menemään.  Tuulilasin esimerkissä saatiin 35 km:n lisämatka pitkän latausrupeaman jälkeen (konjakilla ajokin taitaisi tulla halvemmaksi).

Itse asiassa koko sähköenergian halpuus perustuu yksinomaan siihen, ettei sitä veroteta yhtä kovalla kädellä kuin polttonesteitä.

Tällä hetkellä sähköautoilijat ovat vapaamatkustajia, he eivät maksa teiden kunnossapidosta osaansa. Polttonesteissä on kolme varttia (3/4) veroa.  Mikäli sama veroaste olisi käytössä sähkön suhteen, myytäisiinkö tässä maassa montaakaan sähköautoa?

Latauspisteet

On luultavaa (mikäli ihmiset eivät järkiinny), että sähköautot lisääntyvät nopeammin kuin latauspaikat.  Tulemme näkemään vielä käsirysyjä siitä kuka pääsee lataamaan.  Suosittelen jokaiseen sähköautoon vakiovarusteeksi pesäpallomailaa, jolla voi puolustaa paikkaansa latausjonossa.

Entäs kesällä?

Melkoinen sutina on odotettavissa kesäviikonloppuisin.  Olisi yritettävä saada ladattua sähköauto mökkimatkaa varten.  Kun joskus voi syntyä jonoja bensapumpuillekin, vaikka bensan ottaminen ei ota kuin muutaman minuutin, niin millaisia jonoja onkaan odotettavissa latausasemille?

Harkitsematon latauspaikkojen sijoittelu

Ainakin Isossa Omenassa on latauspaikat sijoitettu mahdollisimman lähelle kauppakeskuksen sisäänkäyntejä. Näissä pahimmassa tapauksessa saadaan kokea samaa kuin St.Pancrasin metroaseman palossa, missä rullaporrasnousut muuttuivat tulistushormeiksi.

Ei näin, vaan latauspaikat olisi sijoitettava syrjäiseen sijaintiin ettei mahdollinen palo pääse leviämään ja haittaamaan evakuointia.

Se varsinainen myyntiargumentti

Tällä hetkellä ostajiin vetoaa nimenomaan kova kiihtyvyys.  Tesla kiihtyy itse asiassa paremmin kuin Ferrari. Kuitenkin Tesla maksaa vain murto-osan siitä mitä Ferrari.

Uuteen pikku-sähköVolvoon on mahdutettu 400 hevosvoimaa.  Miksi?  Miten se pelastaa ilmastoa?  Toisaalta sähköautot ovat järjettömän painavia, joten hevosia kyllä tarvitaankin vetämään lyijyrekeä.

Totuus hyvästä kiihtyvyydestä kyllä valkenee nopeaan kunhan sähköauton ottaa käyttöönsä.  Muutama ravakka kiihdytys ja luvatut kilometrit putoavat puoleen.

Tulevaisuudessa sähköautot tunnistanee parhaiten siitä, että ne ajavat hiljempaa kuin mihin suurin sallittu nopeus antaisi mahdollisuuden.  Nimittäin vain sillä tavoin ne pystyvät nilkuttamaan lähimmälle latauspaikalle (joka toivon mukaan ei ole varattu eikä suljettu).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu