Uskonto yhteiskunnan uudistavana voimana. Sarja talibaneista alkaa

Marx väittää yhteiskunnallisen kehityksen kehityksen etenevän feodalismista kapitalismiin ja siitä kommunismiin. Mikseipä näin, jos ajatellaan kommunismiin siirryttävän kun taloudellisilla asioilla ei ole enää mitään merkitystä, kun mitään niukkuutta ei enää ole.  Se ei tapahtunut 1860-luvulla eikä ehkä tapahdu tuhanteen vuoteen.

Ja yhteiskunnassa on muutakin kuin talousjärjestelmä, vaikkei Marx juuri muuta nähnyt.

Kun tuo kehityskaari on niin joidenkin mieleen, niin mennään hetki sen mukaan.  Paitsi että mielestäni tuosta kehityskulusta feodalismista kapitalismiin puuttuu olennainen pala.

Sillä, ennenkuin feodalismista kyetään etenemään vapaiden kansalaisten (so. porvareiden) yhteiskuntaan, kapitalismiin, hyppäys ei käy suoraan, vaan välissä on oltava melkein välttämätön rakennuspalikka, uskonto.

Feodalismissa feodaaliherran valta on rajaton.  Alainen tai alustalainen on orja tai orjan asemassa tai ainakin vailla itseisarvoa.  Vailla muita oikeuksia kuin mitä kykenee itselleen painostamaan tai mitä feodaaliherra hyvyydessään myöntää (tai jota ei uskalla olla myöntämättä).

Uskonto uudistajana

Uskonto toi tähän tilanteeseen uuden elementin.  Käytösohjeen jota ei voi ohittaa.  Feodaaliherran sikailulle asetetaan jonkinlainen perälauta.

Syntyi myös uusi voimakeskittymä, kirkko, moskeija tai synagooga.  Amerikkalaiset puhuvat vallan ”checks and balances”, valtaa tasapainottavista elementeistä.  Uskonto asetti poliittiselle voimakäytölle rajoja.  Feodaaliherrakin oli velvollinen noudattamaan uskonnon sääntöjä.  Ja kirkon määräyksiä.

Uskonto ja laillisuus

Uskonto, mikä tahansa uskonto velvoittaa toden puhumiseen.  Murhaaminen ei ole minkään uskonnon mukaista. Ensisijaisesti nämä velvoitteet koskevat uskonveljiä.  Ja tämähän riittää alkukantaisessa seurakunnassa.  Vasta uskonnon kehittyneimmissä muodoissa kielto valehdella tai murhata ulottuu myös toisten uskontokuntien jäseniin.

Uskonto synnyttää oikeusvaltion

Vahvemman oikeus väistyy kun uskonnon velvoittavia sääntöjä aletaan noudattaa.

Alkukantaisessa yhteiskunnassa ei ole poliisia, vaan seurakuntalaiset käyttävät itse oikeutta.

On ymmärrettävä että sharia-lainsäädäntö on huomattava parannus siihen nähden ettei shariaa ollenkaan olisi.

Suurella pensselillä

Edelläesitetty on maalattu isolla pensselillä.  Lukemattomia poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia voidaan löytää. Tuosta puuttuu esim. näkemys siitä miten roomalainen oikeus ja maailmanjärjestys niveltyy kokonaisuuteen. Samaten kreikkalainen demokratia, vapaiden miesten päätösvalta orjien työhön perustuvassa yhteiskunnassa jää niveltämättä tähän.

Isossa kuvassa asia mielestäni asia on kuitenkin esittämälläni tavalla.  Ainakin jos ajatellaan asiaa hegeliläisesti tai Marxin suunnasta.

Uskontojakaan ei ole syytä niputtaa kaikkia yhteen.  Esimerkiksi hindulaisuudessa uskonto eli kastijärjestelmä antaa oikeuden alistaa toinen ihminen ja estää tätä nousemasta tasaveroiseksi.

Parhaimmat tulokset uskonto on yhteiskuntaa uudistavana voimana saavuttanut kenties luterilaisuudessa ja sen sukuisissa liikkeissä kuten kalvinismissa.  Jo muissa kirjauskonnoissa ja niiden monissa suuntauksissa saattaa olla puutteita tässä suhteessa.

Erikoistapaus Venäjä

Venäjä on poikkeus eurooppalaisten valtioiden joukossa.  Venäjällä sata vuotta sitten, ennen vallankumousta yhteiskunta oli monilla tavoin vielä feodaalinen.  Se ilmeni muun muassa siten, että omistusoikeus oli viime kädessä tsaarilla, ja kaikki yksityinen omistus oli tsaarin myöntämää etuutta, tilapäisempää luonteeltaan kuin mitä porvarillisessa yhteiskunnassa omistaminen merkitsee.

Bolshevikit eivät tuoneet tähän muutosta.  Todellinen määräysvalta, omistus jäi edelleenkin harvain käsiin.

Ja lopulta sama uudelleen, omistaminen on Venäjällä edelleenkin ehdollista, nyt riippuvaista Putinin suopeudesta.

Jopa Putinin omaksuma vallan vertikaali, missä kaikki määräysvalta viime kädessä keskittyy hänen käsiinsä, on merkki feodalismista.  Putinilla on vasalleja, samalla tavoin kuin feodaaliherralla on vasalleja.

Tämä on merkillistä, kun Venäjällä on, ollakseen kehitysmaa, erityisen lukenut ja sivistynyt väestö.

Tekisi mieli ennustaa tähän Venäjän nykyfeodalismiin jotain muutosta lähivuosina.  Kahleita kenties lähdetään katkomaan ja kenties maa lopulta pääsee nousemaan seuraavaan kehitysasteeseen, kapitalismiin.  Vapaiden kansalaisten kansalaisyhteiskuntaan.

Erityistapaus Suomi

Suomella on ollut toimiva hallinto- ja oikeusjärjestelmä ennen ristiretkiä.  Kirjoitettua historiaa ei ole, joten emme voi tarkoin tietää milloin on omaksuttu pitäjänjärjestys eli järjestyneet olot.  Kristinusko on omaksuttu maassamme jo ennen ristiretkiä joten joko sen ansiosta tai varhemmin.  Pitäjänjärjestys on ollut vapaiden miesten liittymä missä asiat on sovittu yhteisymmärryksessä, siis ei enemmistöpäätöksin.

Ruotsin valloittaessa Suomen maa oli helppo ottaa (alunperin nimelliseen) hallintaan, kun yhteiskunnallinen järjestys oli jo olemassa.

Suomessa on ollut kuninkaita ennen ruotsinvaltaa, mutta emme tiedä millaisia ja kuinka laajoilla valtuuksilla. Tuohon aikaan kuninkaan ei ole tarvinnut merkitä valtakunnan kuningasta, vaan jopa yksittäisellä niemellä on saattanut olla oma kuninkaansa.

Erityistapaus Afganistan

Afganistanin kansanedustuslaitos on maailman vanhimpia.  Lloya jirga, kylänvanhimpien kokous on vanha perinne, tuhansien vuosien ikäinen.

Ennen Neuvostoliiton miehitystä maa oli hyvällä polulla kehittyä.  Neuvostoliiton tuhottua vuosituhantiset kastelujärjestelmät ja murhattua ja ajettua maanpakoon miljoonia ihmisiä, maa taantui kivikauteen.  Lähes ainoaksi nykyaikaiseksi kodinkoneeksi jäi kalashnikov.

Neuvostojoukkojen lähtö

Neuvostoliiton lähdettyä syntyi valtatyhjiö.

Valtatyhjiön täyttivät rosvojoukkiot.  Näitä voi sanoa feodaaliruhtinaiksi.  Tiet täyttyivät tiesuluista ja jokaisella tiesululla oli maksettava lunnas läpipääsyyn.  Kabuliin tultaessa kuorma-auton lasti oli kallistunut noin viisinkertaiseksi tietullien tähden.  Päätiellä oli noin 50 tietullia ja pysäytystä matkalla Kabuliin.

Mutta kun se ei jäänyt siihen.  Naismatkustajiin ja poikamatkustajiin kajottiin myös.  Feodaaliherrojen eli rosvopäälliköiden sikailulla ei ollut mitään rajoja.

Näissä oloissa taliban-liike nousi ruohonjuuritasolta vastustamaan rosvofeodalismia.

Talibanit olivat rauhan miehiä jotka eivät voineet enää sietää rosvoilua.

Liike sai suuren kannatuksen ja olot rauhoittuivat.  Varkaudet, jotka olivat varsinainen maanvaiva, loppuivat lyhyeen kun kiinnisaatujen varkaiden käsien amputoinnit otettiin käyttöön.  Naisten asema parani suuresti kun väkivallanteot ja raiskaukset loppuivat.

On yllättävää ettei yleisö jolle informaatiota varistettiin kuin kanalaumalle huomannut mitään, vaan nieli kaiken propagandan talibanien alhaisuudesta kakistelematta.

Häpeällistä meille.

Vieläkään ei ole päässyt julki talibanien rooli yhteiskuntaa uudistavana voimana.

Kirjoitus jatkuu toisella osalla, joka keskittyy talibaneihin.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu