Uusi vesiliikennelaki: Pujottelukeppien pitää väistää pujottelijaa!

Uusi vesiliikennelaki ei ole edes uusi.  Jo vuonna 2020 laki on muuttunut, enkä minä ole tiennyt siitä mitään.  Eikä moni muukaan, luulen.  Omituisen vähällä huomiolla mennyt vaikka asia vaikuttaa turvallisuustilanteeseen ja korvauksiin aika lailla jos onnettomuuksia sattuu.  Ja onnettomuuksiahan on sattunut.  Kookas isotehoinen vene on aikamoinen tappokalu väärin käytettynä.  Ja nyt väärinkäytölle näytetään vielä vihreää valoa.

Itse olen tällainen jäähdyttelijä, joten asialla ei ole isoa merkitystä enää.  Aktiivikausi on takana ja viime vuodet olen ollut purjehduksen osalta pelkästään gastina.  Tilapäisesti kumminkin sain aluksen päällikkyyden (koska kaikki muut olivat nauttineita) joten 50 vuotta tuli täyteen aluksen päällikkönä tietyn vesialueen ylityksessä.

Järkyttävää oli lukea Kippari-lehden huhtikuun numerosta artikkeli muuttuneesta vesiliikennelaista.  On meinaan pieleen mennyt rajusti.

On väistettävä

Soutuveneen ja muun alle seitsemän metrisen veneen joka kulkee pääosin alle seitsemän solmua on väistettävä yli 12 metrin alusta.

Täysin naurettavaa.  Pykälän laatija ei ole ollut koskaan merellä.  Milläs ihmeen konstilla pujottelukeppi väistää pujottelijaa?  Tieliikenne on eri asia kun kaistat on kapeita ja auto liikkuu vain kaistaa pitkin.  Kaistan vaihtamisesta tieliikenteessä on omat säännöt.

Mutta kun ei merellä ole kaistoja.  Väylät ovat satoja metrejä leveitä, monesti kilometrejäkin.  Veneet ei kulje raiteilla.  Vähätaitoinen ison veneen kuljettaja voi käyttää ohjailumerkkinään soutuvenettä ja silloinhan soutuveneellä ei ole mitään keinoa päästä pakoon päälletulevaa venettä.

Väylän ylitys mahdotonta

Lainsäätäjä ei voi olla tietämätön että pienenkin on ylitettävä väylä.  Nyt siihen ei ole mitään luvallista keinoa.  Väylää ylittävän on mahdotonta väistää väylää pitkin kulkevaa nopeaa venettä ihan yksinkertaisesti siitä syystä että ei voi tietää mistä kohden iso nopea vene tulee kulkemaan.

Soutajalla tai melojalla väylän ylitys kestää niin kauan että hyvinkin paikalle ehtii tulla vene jota on ”väistettävä”.

Omia kokemuksia

Olen jonkin verran harjoittanut matkasoutua ja melontaa ja jopa polkuveneilyä.  Hobiella on varsin tehokkaasti eteenpäin kuljettavia puolipotkurin tyyppisiä polkumekanismeja jotka ovat hyvin toimivia.  Nämä harrastukset ovat jääneet vähiin jo ennen vuotta 2020 mutta tunnistan ongelman.

Tyypillisesti jos olen lähtenyt avomeren suuntaan, on ollut ylitettävä kaksikin laivaväylää.  Toinen niistä on varsin vilkkaasti veneiden liikennöimä.  Parhaana päivänä kulman takaa voi tulla kolmekin nopeaa venettä yhtä aikaa kaikki keulat komeasti koholla.  Mitenköhän niitä pystyisi väistämään jos on jo itse keskellä väylää joka on sillä kohdalla puolen kilometrin levyinen.  Mistäköhän tietää mitkä näistä ovat yli 12-metrisiä vai ovatko kaikki?  Miten niitä väistetään jos kerran ollaan jo väyläalueen keskellä?

Ennen vanhaan päähuolena on ollut moniko niistä on tuhannen kekkulissa ja kuinkakohan moni jaksaa pitää yytsiikiä eli katsella eteenpäin.  Mutta enpä olisi uskonut että vielä vastuukin sälytetään soutajalle.  Tai melojalle.  Tai hitaalle puksuttelijalle.  Tai purjejollalle.  Tai pienehkölle matkapurrelle.  Atlantin ylityskilpailuja järjestetään alle seitsemänmetrisille purjeveneille joten ei se pieni aina niin vähäpätöinen alus olekaan.

Miten ihmeessä olisi mitään mahdollisuutta tietää missä kohdassa nämä 12-metriset vauhtihirmut  aikovat olla ollessaan kohdalla?

Purjehtiminen ei anna mitään erioikeuksia

Aikanaan purjealuksille on annettu etuoikeuksia koska purjeella ei pääse kaikkiin suuntiin ja käyttövoimaa on vaikeaa säädellä.  Monesti pitää mennä suuntaan A päästäkseen joskus paikkaan B.  Ulkopuolisesta purjealuksen kulku voi vaikuttaa irrationaalilta mutta kyllä siinä on sisäistä logiikkaa.  Mutta siinä ei ole mitään järkeä että tällaisella vaikeasti hallittavalla laitteella pitää lähteä väistelemään jotain 12 metrin venettä.

Eihän 12 metriä ole mitään

12-metrisiä huviveneitä on paljon.  Ei se todellakaan ole mikään muu kuin huvivene vaikka olisikin hiukan isompi kuin virtasilla.  Kuvitteleeko joku että varakkuus antaa erioikeuksia liikenteessä?

Yleinen käsitys siitä että ammattimerenkulku nauttisi erioikeuksia, on virheellinen.  Jotain sellaista tässä kai on ajateltu, mutta ei ole onnistunut.  Viranomaisella voi olla alle 12 metrinen alus ja täysin turhalla tyypillä yli 12 metrinen. Jopa minulla oli yli 12-metrinen pitkään.

Englannin kanaalin ylitys on sallittua mutta ei suomalaisen veneväylän

Vilkkaasti liikennöidyillä merialueilla on laivaliikenteelle erotuskaistat.  Nämä saa ylittää vaikka soutuveneellä, mutta ne on ylitettävä kohtisuoraan.  Vinosti ylittäminen ei ole sallittua.  Rapsut tulee vinosta ylittämisestä siellä päin.

Mutta suomalaista veneväylää ei ole sallittua ylittää millään keinoin.  Nimittäin eihän ole mitään keinoa olla olematta tiellä mikäli väylää käyttää yli 12 metrinen alus.

Päälleajo-oikeus

Meriteiden säännöistä nimenomaan käy ilmi ettei päälleajo-oikeutta ole.  Ja huolellisesti lukien meriteiden sääntöjen toinen pääsääntö voidaan oikein hyvin ymmärtää niin että nopeampi väistää hitaampaa.

Nyt tässä suomalaisessa variantissa, vesiliikennelaissa annetaan päälleajo-oikeus yli 12-metrisen aluksen kuljettajalle, joka voi liikkua huomattavan nopeasti (väylillä ei yleensä ole nopeusrajoituksia).

Päälleajo-oikeus, historiaa

Tieliikenteessä oikealta tulevalle annettiin aikanaan oikeus mennä ensin (noin vuonna -68).  Sitä ennen risteysonnettomuudessa vikapää oli aina se joka törmäsi toisen kylkeen, tultiinpa kummalta kädeltä tahansa.  Siinä säännössä oli paljon ongelmia ja sen tähden päädyttiin oikealta tulevan päälleajo-oikeuteen, mutta huom! vain tieliikenteessä.  Merellä oikealta tulevalla ei ole koskaan ollut samanlaista päälleajo-oikeutta kuin maaliikenteessä nykyään.

Ei hyvää päivää tällaisen uudistuksen kanssa.  Miten pylväsnavetassa ei ole ollut ainuttakaan joka olisi nostanut haloota tästä epäonnistuneesta laista?

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu