Vauhtikallot vesillä. Turvamääräykset ovat edelleen petroolintuoksuiselta put-put-ajalta

Vene-lehden numeroissa, varsinkin kahdessa viimeisimmässä numerossa on paljonpuhuvia onnettomuustapauksia.

Koneiden tehot ovat kasvaneet, mutta kuljettajat ovat tottumattomia suuriin tehoihin.

Jokamies voi mennä kauppaan ja ostaa kyvyt ylittävän rakkineen kun vain latoo rahat pöytään.

Jopa kokeneet veneilijät ovat vaikeuksissa uusien laitteiden kanssa.  Vene-lehden viimeisimmässä. syyskuun numerossa veneen myyntiesittelijä aiheutti onnettomuuden kääntymällä nopeudella joka loi niin suuren sivuttaisvoiman että matkustajat lentelivät sinne tänne ja loukkaantuivat vakavasti.

Vaikka kyseessä on auton nopeudet, ja 400 hevosvoiman moottorit, ei veneissä silti vaadita turvavöitä.  Eihän autoissakaan enää ajatella että jos tulee äkillinen liike niin ottaa vaan kojelaudasta tukevan otteen ja ei käy kuinkaan.

Kokeneeksikin itsensä tunteva veneilijä ei välttämättä ole kovin kokenut.  Keskimääräisen veneilyajan sanotaan olevan 50 tuntia kesässä.  50 tuntia vuodessa ei ole paljon.  Jos joku ajaisi vuodesta toiseen autoa 50 tuntia vuodessa, sellaista kuljettajaa pidettäisiin kokemattomana ja epävarmana.

Arvelen että veneliikenteessä on enemmän vaihtuvia tilanteita kuin autoilussa.  Ja enemmän tarkkailtavaa reitissä, olosuhteissa ja muussa liikenteessä.  Ei tietenkään aina, mikä vain lisää epätyypillisten tilanteiden vaativuutta. Suuressa nopeudessa tilanteiden yllättävyys kasvaa eksponentiaalisesti.

Vahinko ei tule kello kaulassa, ei varoita etukäteen.  Normaalia matkanopeutta kulkeva pikavene surmaa kaksi ihmistä keskellä kaunista kesäpäivää.  Oho, ”kokeneen” kapteenin tyypillinen ilmaus.

Tai olin hiukan ottanut, tai roiskeet heikensivät näkyvyyttä tai olen niin lyhyt että en nähnyt kunnolla eteenpäin roiskeiden kasteleman tuulilasin läpi.  Tuulilasiin tuli heijastumia.  Olin hiukan väsynyt kun olin ajanut koko päivän. Tuulilasin pyyhkimen kumi oli kulunut.  Aurinko paistoi naamaan, onnettomuus aiheutui vastavalosta.  Juttelin kaverin kanssa mutta silti tähystin ”valppaasti”.

Hangon veneonnettomuus

Vaikka nuoren henkilön kuolemaan aiheuttanut onnettomuus vuonna 2020 olikin Hangon Poker Run kisan nopeuskokeen yhteydessä tapahtunut, olisi mainittu kilpailija voinut ajaa samalla nopeudella samojen veneiden ohi aivan siviilinäkin.

Nopeusrajoituksia ei ole vesillä kuin aivan harvoissa paikoissa, kapeikoissa ja satama-alueilla.  Edes Helsingin sataman nopeusrajoituksia ei ole merkitty mitenkään, eivätkä ihmiset tiedä niistä.

Vesillä ei ole olemassa yleisiä nopeusrajoituksia.  Ei reiteillä eikä rantojen läheisyydessä.

Myös Hangon veneonnettomuudessa lennettiin penkiltä.  Sillä kertaa muita ei ollut kyydissä, mutta kuski lensi pois paikaltaan ja vene jatkoi kulkuaan huimaavalla nopeudella.  Osuessaan toiseen veneeseen kuski lensi takaisin omalle paikalleen ja vasta sitten vähensi kaasua, näin onnettomuustutkinnan mukaan.

Mikäli turvamääräykset olisivat ajantasaisia, tällaisessa veneessä pitäisi olla kuuden pisteen turvavyöt.  Tällaisessa veneessä kaasun pitäisi olla siten järjestetty että se menee heti pois päältä jollei kuljettaja paina sitä.  Kuten autoissa. Jarrujahan ei veneissä juuri ole ja tuollaisen veneen potkuri ei kulje veden sisässä, joten senkään jarruttava voima ei ole suuri.  Vene ei olisi pysähtynyt paremmillakaan järjestelyillä, mutta nyt se ei ainakaan pysähtynyt.

Mikäli turvamääräykset olisivat ajantasaisia, tuollaisella nopeudella ei ajettaisi paikassa missä on muita veneilijöitä. Vene on tuossa nopeudessa epävakaa ja muuttaa suuntaansa vähäisestäkin aallosta.

Pimeää urheilua

Lähdetään vetämään vetorengasta pimeässä.  Vetorenkaassa ei ole valoja.  Vedetään rengasta salmessa poikkisuuntaan.  Salmen suuntaisesti tulee toinen vene täyttä vauhtia ja osuu vetorenkaassa olevaan henkilöön. Lähde: Vene-lehti, elokuun numero.

Yliajava vene ei ilmeisesti edes tiedä että on surmannut ihmisen ja jatkaa kulkuaan.  Yliajajaa ei ole tavoitettu.  Eikä kai se mitään auttaisi vaikka olisikin tavoitettu.  Put-put-ajan sääntöjä on noudatettu kaikin puolin, poislukien tuo vetorenkaan valottomuus.

Vesijetit

Vesijeteillä voi ajaa lujaa matalassa vedessä.  Ja ajetaankin.  Lähellä rantoja missä on näitä muita muotivillitysten uhreja, kuten suppailijoita.  Melojia on myös lähellä rantoja, melonta on nykyään myös suosittua.  Toisaalta melojia voi olla hyvinkin isoilla selillä ja voipa jokunen olla silloin tällöin menossa Tallinnaankin tai olla kiertämässä Suomea Virolahdelta Tornionjoelle tai tekemässä samaa vastapäivään.

Vesijetin ajelussa on ongelmia.  Aaltoiskut voivat häiritä katseen tarkennusta, pärskeet voivat häiritä näkyvyyttä ja se tärkein:  Merkittävässä osassa kaupan olevia vesijettejä jarruja ei ole ollenkaan.  Koska potkuri on suojassa rungon sisässä, on vesijetin pohja miltei sileä ja se mahdollistaa pitkän liu´un vaikka kaasua hellitettäisiinkin.  Vesijetti on kuin luoti ja matkustaa kovalla vauhdilla vielä pitkään sen jälkeen kun kaasu on kierretty pois.

Osassa vesijettejä on tehokas pysäyttävä kauha, mutta markkinoiden edullisimmissa ei ole kauhaa ollenkaan.

Saako maaliikenteessä ajaa jarruttomalla autolla pyöräteitä pitkin tuhatta ja sataa?

Ajaminen sumussa GPS:n varassa

Jonkin verran tiedän esiintyvän sellaista että sumussa ajetaan lujaa mitättömässä näkyvyydessä.  Ajatellaan että muita veneitä ei ole.  Noudatetaan parhaassa tapauksessa merikartassa näkyvää mustaa viivaa, reittiä.  Mikäli vastaan tulee toinen samanlainen, voidaan sanoa että maailma pääsee yhdellä iskulla eroon kahdesta idiootista.

Eikä homma parane yhtään siitä, että ajetaan hiukan mustan viivan sivussa.  Joku toinen on voinut keksiä saman idean.  Sumussa voi kulkea myös se historian lehdiltä pudonnut put-put-mies piippu hampaissaan hyräilemässä merimiesviisuja wikströmmin tahdissa.

Tietämättömyys on suurta

Yleinen käsitys on että ammattiliikennettä on väistettävä.  Varmaan timpuri jolla on pari lautaa veneessään on hänkin siinä käsityksessä että muut väistävät.

Väistämissääntöjä ei käsitetä.  Ne ovat hengeltään maaliikenteestä poikkeavat.   Edes poliisi ei välttämättä ole sisäistänyt meriteiden sääntöjen logiikkaa.

Maaliikenteessä voidaan puhua asiallisesta päälleajo-oikeudesta, sellaista ei vesiliikenteessä ole.  Oikealta tuleva on maaliikenteessä oikeassa aina, vähäisin poikkeuksin, olipa nopeus mikä tahansa.

Meriliikenteessä risteyksen kohta ei ole määritelty ja nopean veneen kuljettaja on vastuussa siitä että reittien risteytyessä veneet eivät ole samassa kohdassa samaan aikaan.

Meriteiden säännöissä puhutaan nopeudesta, ja asiallisesti on oltava niin että hyvin nopea vene väistää hidasta ihan nopeutensa takia.  Hidas vene ei pääse karkuun nopeaa ja ei ole olemassa sellaista täsmällistä risteystä missä veneet kohtaavat samalla tavoin kuin maaliikenteessä.  Nopean veneen parin asteen kurssinmuutos muuttaa kohtaamispaikkaa jo aivan toisaalle.  Näihin muutoksiin ei hidas vene tai meloja voi varautua eikä kykene estämään törmäystä.

Summa summarum

Olen ollut todistamassa turhan useaan miten pienellä osaamisella ja suurella varautumattomuudella kuljetetaan nopeita veneitä ja aiheutetaan läheltä-piti-tilanteita.  Ja näitä on tapahtunut menneinä vuosikymmeninä monia, erilaisia.

Mutta kyllä nykyinen tilanne on yliveto.  Osaaminen on vielä heikompaa kuin aikaisemmin (nuorison aika menee kai netissä), samalla kun tehot ja nopeudet ovat kasvaneet räjähdysmäisesti.  Nopeaa liikennettä on nykyään myös siellä missä nopeaa liikennettä ei aikaisemmin ole ollut tässä mitassa, lähellä rantoja.

Nopeudet ovat nykyään tappavia.  Put-put-ajalla tuli enimmäkseen vain henkisiä vammoja kun virheen tehnyt sai kuulla kunniansa.

+1

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu